Iemand die MQTT's spreekt?

Plaats reactie
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Hi guys

Heb HA draaien, 1 LSC power plug en 1 Filament LED geflasht met Tasmota; kan dus via de WebUI van devices sturen.
Nu nog de integratie in HA en ik kom steeds MQTT tegen maar het is me niet duidelijk wat dit is.
Vandaar dat ik hoop dat jullie het voor mij, en evt anderen, kunnen verduidelijken.
1) heb ik MQTT nodig, is dit de meest voor de handliggende keuze?
2) iemand een goede guide gevonden hoe het te installeren/configureren op een debian virtuele machine?
3) installeer ik dat gewoon op dezelfde machine waar HA op draait? Zo ja, waarop letten?
4) Ik heb ook een paar gewone LSC LED lampen gekocht, deze zijn blijkbaar niet te flashen. Kan ik daar iets mee doen in HA, zonder cloud en zo ja: heeft iemand daar info over gevonden?

Alvast, alweer gigantisch bedankt!
Gelukkig & gezond 2022!
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

MQTT is een protocol om berichten te sturen van en naar toestellen.
Het werkt op basis van een server-client principe. Je hebt een server nodig (broker) die alle berichten ontvangt en verstuurt. De clients kunnen berichten in topics plaatsen en ontvangen de berichten uit de topics die hen aangaan.

MQTT is zeer lichtgewicht (een docker image is 6MB groot en verbruikt bij mij <1%CPU en 2MB RAM) en flexibel. Je kan topics volledig zelf aanmaken en organiseren indien gewenst en berichten kunnen bestaan uit een simpele 1 of 0 tot afbeeldingen omgezet in tekst.

Wil je kijken en leren hoe MQTT berichten verzonden worden en hoe de topic structuur in elkaar zit, dan kan je een programma gebruiken als MQTT explorer. Deze verbind je als een gewone client en abboneert zich op alle topics zodat je deze visueel kan bekijken.

  1. Ja, voor zover ik weet is er niet echt een andere gemakkelijke manier om HA met tasmota te laten communiceren: https://tasmota.github.io/docs/#/integr ... -Assistant. Het gebruik is echter zeer eenvoudig dankzij de MQTT auto discovery van HA.
    Mogelijks moet je wel de MQTT autodiscovery nog activeren in tasmota. Dit doe je door 'SetOption19 1' in te geven in de console.
  2. Je installeert gewoon een MQTT broker zoals elk ander softwarepakket. Via de commandline (voor de mosquitto broker):

    Code: Selecteer alles

    sudo apt-get install mosquitto
    Eens geïnstalleerd heb je al een werkende broker. Wil je meer geavanceerde opties aanpassen dan moet je de config file editen in /etc/mosquitto/mosquitto.conf.
  3. Ja, werkt perfect. Voor elke client die op dezelfde machine draait geeft je gewoon de localhost op.
  4. Ik vermoed van niet helaas. Als de originele firmware geen andere opties geeft dan de cloud ben je daarop aangewezen :-( .
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Bedankt MaT voor je antwoord!
Had behoorlijk wat info gevonden maar niet dat het zo simpel is om MQTT te installeren: dat werkt nu.
Ik heb ook de lamp en plug in het home scherm van HA gekregen maar ergens iets fout gedaan waardoor ze samen aan/uit togglen. :beerchug:
Genoeg voor vandaag!
Gelukkig & gezond 2022!
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Heb je de naam van je tasmota toestellen aangepast?
Indien niet dan hebben ze waarschijnlijk dezelfde naam en gebruiken ze dezelfde MQTT topics waardoor ze beide op hetzelfde commando reageren ;)
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
pfuhu
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 12 mei 2011, 20:02
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 40 keer

Ik heb voor dezelfde keuze als jou gestaan. Ik had Domoticz geinstallateerd op een RPI en wou ook al eerdere devices die ik had erop laten terugkoppelen, meer bepaald: een flukso, een youless en meerdere sonoff smart devices, alsook enkele zelf in elkaar gestoken nodemcu/ESP8266-gebaseerde devices die vanalles en nog wat doen hier in huis.

Vrij rap ontdekt dat MQTT dé manier is om hiermee van start te gaan. Quasi alles passeert hier via MQTT. Enkel de xiaomi aqara hub communiceert rechtstreeks met Domoticz (gewéldig toestel: tal van goedkope sensoren zijn mogelijk. Draadloze drukknoppen, thermometers, trillingsensoren, zeker eens checken ...)

Op de sonoff en andere ESP8266-devices draai ik tasmota of espeasy en die laat ik dan via MQTT naar domoticz rapporteren, of ik stuur ze via MQTT vanuit domoticz aan ...

Als een device niet de juiste output geeft (bvb mijn flukso geeft data via MQTT op een zodanige manier door dat Domoticz er niets van begrijpt), kan je via 'node red' betrekkelijk simpel MQTT-berichten onderscheppen, automatische laten bewerken en opnieuw doorsturen.

Ik zie dat je ondertussen al een en ander aan het werken hebt en kan je alleen maar aanmoedigen om verder te proberen MQTT te begrijpen. Het is eigenlijk echt wel simpel en éénmaal je ermee weg bent, zijn de mogelijkheden onbeperkt ...

Met HASS heb ik geen ervaring ...
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”