Tuya automatisatie

Plaats reactie
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Ik denk dat iedereen die met enige regelmaat de Action binnen stapt al eens gekeken heeft naar de rekken gevuld met LSC devices. Allerhande "slimme" apparaten zoals deursensors, bewegingsmelders, lichten, stopcontacten, ... Je koppelt ze met de juiste app en al gauw ben je de helft van je huis aan het automatiseren...

Zo is het dus hier gestart : 2 LED lampen gekocht, en daarmee aan het spelen gegaan. En een paar maand later zijn vele "gewone" lampen vervangen door die "slimme" lampen, krijg ik meldingen als iemand mijn huis binnen komt en gaat het licht in de berging automatisch aan als er iets beweegt.

Nu, het werkt allemaal (voorlopig) prima, maar ik ben er zeker van dat menig UB'er al een stapje verder gaat betreffende "spelen" met die toestellen... Misschien kunnen we hier ervaringen delen?




De setup hier is (relatief) simpel : ik wil de illusie hoog houden dat het huis "bewoont" is, ook al ben ik niet huis. Met de shiften op de ziekenwagen (12u, 24u, 36u, ...) is dat altijd wel handig als zoiets kan. We weten allemaal hoe inbraakgevoelig woningen zijn waar dagenlang geen beweging in is.

Het probleem dat ik in een vorig topic heb omschreven (https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=85&t=56369) is nog steeds niet opgelost. Dus nog steeds geen "slimme" armaturen in het plafond. Ik heb de Ikea dan maar gesponsord met de aankoop van 2 staanlampen (https://www.ikea.com/be/nl/p/not-staand ... -60324676/) waar ik de GU10 kon in duwen in combinatie met een E27 lamp. Achter de TV staan er dan weer twee kleine Ikea lampjes (https://www.ikea.com/be/nl/p/groenoe-ta ... -20373225/) met een E14 lamp in als "achtergrondverlichting".

Bij zonsondergang springen deze 4 lampen (lampjes achter tv + de grote lamp van de staanlamp, de leeslichtjes van de staanlamp niet) aan tot 22u. Nadien springen er 4 E14 lampen aan in de slaapkamer voor een half uurtje. Vanaf 6u30 tot zonsopgang gaan de lampen in de living dan weer aan.

Verder heb ik ook de berging wat aangepakt : hoewel er een mogelijkheid is tot verlichting (we hebben een stroomdraad in het plafond) weten we tot op heden (5 jaar later ...) niet hoe we een eventuele lamp daar kunnen bedienen. Simpelweg omdat we niet weten welke schakelaar kan zorgen voor licht aldaar! Dus hebben we een LED strip van Ikea (destijds aan 10 euro) gekocht en deze geplakt op de deurlijst (5m lang ... meer dan genoeg!) en deze konden we dan met de schakelaar aan en uit doen. Gelukkig had men een stopcontact voorzien vlak naast de deurstijl! Maar daar hebben we nu een "slim" stopcontact tussen gezet en een bewegingssensor gehangen. Deze sensor zal het stopcontact triggeren en dan gaat het licht aan voor 300 seconden. Meer dan tijd genoeg om iets te nemen en de deur terug dicht te gooien. Gevolg : handig, makkelijk en ... Ik vergeet niet meer om het licht uit te doen! Gebeurde meer dan eens per maand...

Voor de kat staat hier al een tijdje een waterfontein welke stroom krijgt via een USB stekker. Werkt prima, maar het is wat idioot dat het 24/7 moet aan staan. Zeker aangezien het om één of andere reden een fel blauw licht laat schijnen om aan te tonen dat het werkt. Eens de fontein uit staat ligt er in het kuiltje nog meer dan genoeg water om toch een paar uur mee toe te komen. Tot nu toe bedien ik de fontein handmatig door een aangemaakte knop in de app te gebruiken, de fontein springt dan aan voor 1000 seconden (iets meer dan een half uur). Ik ben echter van plan om dit spoedig zo in te stellen dat deze om de 3u of 4u aan springt en de kat zo steeds vers water heeft.

Met dank aan Tim heb ik nu ook een knop besteld zodat de rolluiken automatisch naar boven en naar beneden gaan gaan (ik moet dat nu handmatig doen met een draaiknop). Dus spoedig zal dit ook automatisch gaan tussen zonsondergang en zonsopgang!

Het enige dat ik nu nog zoek (op "korte" termijn) is een manier om gordijnen automatisch open te doen. Ik heb al gezien dat het bestaat en dat het zou werken met Tuya (https://nl.aliexpress.com/item/32744192 ... jnwgT&mp=1). Alleen zoek ik daar nog wat ervaringen mee :)

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
jutuiz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 608
Lid geworden op: 23 okt 2016, 15:26
Locatie: West-Vlaanderen
Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
Bedankt: 30 keer

Hello, als de vraag is of Tuya goed werkt, dan kan ik daar bevestigend op antwoorden. Ik heb geen automatische gordijnen met Tuya, maar wel een stuk of 5 smartplugs met Tuya, en ook een switch (in het plafond voor bediening ledlampen), samen met een aantal bewegingsmelders. Dat werkt goed, een goede app waarbij je ook rechten kan geven aan familieleden bvb., en integratie met Google Home, IFTTT, etc etc... Gr.
tizzen33
Member
Member
Berichten: 60
Lid geworden op: 30 mar 2017, 10:14
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 15 keer

Hoe toevallig. Sinds kort hier één smart power plug in huis om onze ‘domme’ TV via een app of Google Home aan te zetten.

Google Home werkt native samen met Tuya/Lsc Smart Connect. Om de power plug ook in mijn Domoticz ‘movie night’ en slaap-scène te gebruiken, had ik toch meer nood aan integratie.
Deze plug-in maakt gebruik van de Tuya Cloud API en nu kan ik de smart plug ook gebruiken in Domoticz.
https://github.com/tizzen33/domoticz-tuyacloud-plugin
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 22 dec 2004, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 53 keer

Ik vind het wel jammer dat er 1001 Tuya apparaten zijn, maar geen temperatuur/vochtigheidssensor. De exemplaren die bestaan gaan via een zigbee interface en dus niet direct via wifi.
yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 6 keer

krisken schreef:
Met dank aan Tim heb ik nu ook een knop besteld zodat de rolluiken automatisch naar boven en naar beneden gaan gaan (ik moet dat nu handmatig doen met een draaiknop). Dus spoedig zal dit ook automatisch gaan tussen zonsondergang en zonsopgang!
hallo Krisken, kun je van bovenstaande iets meer kwijt a.u.b.?
ik neem aan dat uw rolluiken reeds vroeger geautomatiseerd waren (buismotoren?) en dat er nu een soort manuele draaiknop is die u zelf bedient, om ze naar boven/naar beneden te doen gaan?
welke knop gaat dat specifiek automatiseren, zodat je zonsopgang en zonsondergang gaat kunnen schakelen?

THX !
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Het is inderdaad zo dat er een draaiknop is op heden om deze rolluiken naar boven/beneden te doen.
Met Tuya (de app) kan je acties uitvoeren op basis van diverse zaken. Eén van die zaken is bij zonsopgang/zonsondergang.

Zo gaat bvb in mijn living het licht automatisch aan bij zonsondergang.

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 6 keer

krisken schreef:Het is inderdaad zo dat er een draaiknop is op heden om deze rolluiken naar boven/beneden te doen.
Met Tuya (de app) kan je acties uitvoeren op basis van diverse zaken. Eén van die zaken is bij zonsopgang/zonsondergang.

Zo gaat bvb in mijn living het licht automatisch aan bij zonsondergang.
Maar dan gaat er tussen uw buismotor(en) en uw app toch nog iets van een wifi/zigbee/z-wave/enz... schakeling moeten zitten die de besturing op zich neemt? Welke specifieke Tuya hardware wordt dit?
THX !
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Dit is de binnenkant van de draaiknop : https://photos.app.goo.gl/MPMENdYeZijkgRa76
Dit is besteld (zonder de remote) : https://nl.aliexpress.com/item/32963064 ... 4c4dJCruFS

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
yezzer
Plus Member
Plus Member
Berichten: 157
Lid geworden op: 28 jan 2016, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 6 keer

dag Krisken, hartelijk bedankt voor deze nuttige informatie hoor!
ik ben zelf ook begonnen met zo 1 motor te kopen (amazon) om dat als test te integreren in 1 rolluik, vooraleer ik er meerdere ga (laten) doen...
Heb jij zelf uw motor gemonteerd? Want ik denk dat ik behoudens die motor wellicht nog wat meer hulpstukken ga nodig hebben...
Verder kocht ik een (nogal prijzige) aqara 2-weg zigbee module (https://www.banggood.com/Aqara-LLKZMK11 ... rehouse=CN)
In de hoop om zo die motor aan te sturen, maar dan heb ik helemaal nog geen manuele bediening erbij, terwijl dat bij uw link gecombineerd zit in die strakke touch panel 'glasplaat' schakelaar.
Dat is het overwegen waard om toch nog van gedacht te veranderen en voor uw oplossing te gaan.
Hou je mij eens op de hoogte als je die in gebruik hebt? THX !
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”