Slafes schreef:Vermits je niet sneller dan 120 mag, wie is er meer fout dan de andere?
Voor het strafrecht is fout binair, 1 of 0, dus iedereen is in fout en niemand is "meer in fout" dan een andere. De straf ligt gewoon anders voor elke fout respectievelijk. Er zijn nog speciale gevallen waarbij men wel "in fout" is maar er "geen schuld" aan heeft enz, maar dan is fout nog steeds binair.
Voor het burgerlijk recht en schadevergoedingen is het foutbegrip anders en kan je idd partijen hebben die "meer in fout" zijn dan anderen en dan ook meer schadevergoeding moeten betalen, maar dat is aan een rechter om te bepalen.
Slafes schreef:In het geval met de voetganger, goh ja, de voetganger en de autobestuurder zijn in fout, de voetganger dood, de autobestuurder een boete omdat hij "maar" te snel reed.
Komt nog onvrijwillige doodslag bovenop, in principe is dat gevangenis, in de praktijk misschien vrij onder voorwaarden, maar sowieso een strafblad waarmee heel wat jobs geen mogelijkheid meer zijn en een gerust gemoed dat grotendeels weg is voor de rest van het leven.
Slafes schreef:Heb de indruk dat velen hier te snel rijden nog steeds doodnormaal vinden.
Voordelen > nadelen. Pakkans laag, kans op tijdswinst hoog (en hoger naarmate men sneller rijdt), en dat onder een laagje illusie dat men een goede chauffeur is en geen ongevallen veroorzaakt en sociale validatie doordat anderen het ook doen.
Als er geen reward meer vastzit aan sneller rijden, of als de negatieve bekrachtiging (pakkans) groter wordt dan de positieve bekrachtiging (tijdswinst), dan ga je verandering beginnen zien. Dit is basispsychologie.
Wat niets zal veranderen zijn bordjes langs de weg om chauffeurs aan te moedigen hun snelheid te matigen.
Slafes schreef:Zelfs die ene kilometer sneller is super belangrijk!
Vanuit de basispsychologie is dat inderdaad te verklaren.