Links rijden op de snelweg (was: Overheid gaat kilometerheffing via een APP regelen)

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Splitter schreef: -> leer mensen correct gebruik te maken van de rijvakken (LEER GVD RECHTS RIJDEN! ongelofelijk hoeveel mensen dat gewoon lijken te weigeren)
Wel, je moet mij eens uitleggen welke bijdrage het heeft als ik 120km/u rij op het linker- of een ander rijvak. (BTW 120km/u is de maximumsnelheid op de snelweg, maximum, meer is strafbaar...)

Net zoals mensen die niet ritsen op het einde van de file, als iedereen dat consequent zou doen, was de file maar half zolang.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Joe de Mannen schreef: Wel, je moet mij eens uitleggen welke bijdrage het heeft als ik 120km/u rij op het linker- of een ander rijvak.
Als dat 120Km/u op je teller is dan rij je trager dan toegelaten (waarschijnlijk ongeveer 114-115) en ga je, zoals verplicht, best naar rechts :wink:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 nov 2017, 15:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

Joe de Mannen schreef: Wel, je moet mij eens uitleggen welke bijdrage het heeft als ik 120km/u rij op het linker- of een ander rijvak. (BTW 120km/u is de maximumsnelheid op de snelweg, maximum, meer is strafbaar...)
J.
1: Verkeersveiligheid: onnodig links/middenvakrijden verstoort het wegbeeld (weg lijkt drukker dan werkelijk het is)-> meer kans op ongevallen.
2: Nogal evident: wegcapaciteit, want u dwingt onnodig andere mensen u in te halen op de linker rijstrook. Ook al eens van prioritaire voertuigen gehoord die sneller dan 120km/u mogen rijden?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

120km/u is op GPS. Maar BTW, dat verschil tussen teller en werkelijke snelheid is er met een reden...

Als ik 120km/u rij, kan er niemand mij legaal inhalen, niet langs links, niet langs rechts.
Een prioritair voertuig is duidelijk herkenbaar met licht-en geluidssignalen, dus zie ik het probleem nog steeds niet.

3 rijstroken en iedereen dwingen op 1, natuurlijk krijg je dan files en is de capaciteit te klein.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Joe de Mannen schreef:Als ik 120km/u rij, kan er niemand mij legaal inhalen, niet langs links, niet langs rechts.
Het is niet aan jou om te bepalen dat iemand een overtreding doet. Niet opnieuw rechts rijden wanneer dat kan is ook een overtreding waarvan jij dan vindt dat het moet kunnen terwijl een ander de snelheidsovertreding niet zou mogen maken. Vreemde redenering.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

120km/u is "omdat 'men' sneller te gevaarlijk vindt".
Ik probeer te begrijpen waarom niet rechts gaan rijden aan de maximumsnelheid strafbaar moet zijn. Ik zie het tot nu toe niet.

Laten we het dan ook verbieden om 'snachts op straat te komen want er zouden bandieten kunnen rondlopen...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Joe de Mannen schreef: Als ik 120km/u rij, kan er niemand mij legaal inhalen, niet langs links, niet langs rechts.
1) je bent verplicht het meest rechtse vak te gebruiken (anders is dat dus eveneens een overtreding)
2) je mag het verkeer niet belemmeren -ook al is iemand te snel aan het rijden, en dus in overtreding, mag jij die nog steeds niet onnodig belemmeren

met aan 130/u (teller) te rijden overga je 1 overtreding. (afhankelijk van afwijking wagen/flitser/correctie)
door onnodig links te rijden bega je er 2... (om nog maar te zwijgen van het feit dat je daardoor deels een mede-factor van onveiliger verkeer bent, zoals hierboven reeds aangehaald)

onnodig links rijden en het verkeer belemmeren zijn beide overtredingen van de 2de graad.
(rechts inhalen is er 1tje van de 1ste graad, waar jij dus mogelijk de oorzaak van bent door onnodig links te rijden)

het is niet "ik rij 120 volgens mijn tellertje dus ik mag helemaal links rijden", neen het is "ik kan rechts rijden dus dat moet ik"
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 nov 2017, 15:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

Joe de Mannen schreef: Ik probeer te begrijpen waarom niet rechts gaan rijden aan de maximumsnelheid strafbaar moet zijn. Ik zie het tot nu toe niet.

J.
Misschien omdat onze gehele wegcode gebaseerd is op rechts rijden? Zo moet je links inhalen en is rechts inhalen verboden, en moet je dus ook altijd zoveel mogelijk rechts houden. En dat is onafhankelijk van je snelheid.

En om het even om te draaien... Waarom rij je niet gewoon rechts? Wat is de bijdrage van links of in het midden te blijven?
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

3km rijtuigen op 1 rijvak is 1km als we het verdelen op 3 rijstroken...
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Raketisch schreef: En om het even om te draaien... Waarom rij je niet gewoon rechts? Wat is de bijdrage van links of in het midden te blijven?
just give up... linkshangers kan je niet duidelijk maken dat ze een probleem zijn, ze zijn net zoals de flat-earthers, zelfs met bewijs geloven ze nog niet dat ze mis zijn.
MichelJ
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1024
Lid geworden op: 10 mar 2010, 13:32
Locatie: Kapellen
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 64 keer

@joe : maar dan zit ge in de weg van de rest :p

Vraag me het soms ook af, voorbeeldje van deze week :

Ben achter iemand aan het rijden, tegen 125km/u op een respectabele 40-50m afstand, terwijl die iemand aan het voorbijsteken is. Dat gaat wat langer duren want het snelheidsverschil is niet zo groot. Ik zou naar rechts kunnen maar ik wil voorbij mijn voorligger. Komt er ene achter mij, op een metertje of 2 in mijn gat hangen. Gaat me langs rechts voorbij, maar spijtig genoeg versneld mijn voorganger en ik ga gewoon mee resultaat hij moet stevig in de remmen om dat hij op die korte afstand onvoldoende snelheid kan halen om nog in te voegen voor mijn neus.

Dus ja ik moet naar rechts, maar mogen ze van mij verwachten dat ik na het voorbijsteken invoeg en zo 5m ruimte laat voor mijn achterligger? Want in theorie gaat die dan moeten vertragen om voldoende afstand te houden.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Splitter schreef:
Raketisch schreef: En om het even om te draaien... Waarom rij je niet gewoon rechts? Wat is de bijdrage van links of in het midden te blijven?
just give up... linkshangers kan je niet duidelijk maken dat ze een probleem zijn, ze zijn net zoals de flat-earthers, zelfs met bewijs geloven ze nog niet dat ze mis zijn.

Omdat je geen argument kan vinden ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 nov 2017, 15:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

Er zijn hier anders wel al meerdere argumenten gegeven waarom je rechts zou rijden als het kan.

In er eerdere post vroeg je je af waarom het strafbaar zou zijn om niet rechts te rijden aan de maximumsnelheid. Wel simpel, anders is de regel van rechts rijden totaal niet afdwingbaar. Als er hier een uitzondering voor zou bestaan kan men ook mensen die 120 op teller rijden niet beboeten. Met een oude wagen met grote afwijking + marges zou middenvak rijden aan 100 al niet meer strafbaar zijn...
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Wat ik heel lastig vind op een 3 vaks rijbaan is vooral als er heel veel vrachtwagens op het 3rde rechtste vak rijden ik meestal geen nut zie in het schuiven van de middenste naar de rechtste omdat ik dan geforceerd wordt om trager te rijden.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Joe de Mannen schreef: Omdat je geen argument kan vinden ?
J.
Leef jij onder een steen ofzo? Met de regelmaat van de klok komt het onderwerp van "links rijden als er rechts genoeg plaats is" in de media (kranten, online) als één van de grootste ergernissen in het verkeer.

Je kan héél veel over de verkeersregels leuteren, en we zijn het allemaal eens dat er sommigen wel eens herzien kunnen worden. Maar een vlot en zo veilig mogelijk verkeer is toch alleen mogelijk als iedereen dezelfde regels volgt - die je verplicht _moet_ kennen via de theoretische proef bij je rij-examen. En ja, daar valt ook héél veel over te leuteren, maar dat betekent niet dat iedereen zomaar zijn eigen invulling mag geven aan die regels.

In de verkeerscode staat dat je steeds zo rechts mogelijk moet rijden. Iedereen moet dat doen. Waarom moet jij dat niet doen dan? Je kan de ééne regel (max snelheid 120kmph) toch niet gebruiken om een andere regels (zo rechts mogelijk rijden) te annuleren?

Maar doe vooral verder zoals je aan het doen bent. Straks worden de trajectcontrolecamera's of de ANPR's gebruikt om links rijden ook te beboeten. Als je dat dan een paar keer aan de verkeersrechter - die ook de verkeersregels erbij neemt - bent moeten gaan uitleggen, dan zal je wel anders piepen.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

pfft, natuurlijk ken ik de verkeersregels, maar jij schijnt niet te begrijpen dat er theoretisch geen reden is om te beboeten als iemand links 120km/h rijdt op de snelweg. En ergernis is geen reden, toch ? ik erger me aan BMW's,en met mij vele anderen, beboeten dan maar ?

in elk geval de beste wensen voor straks...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Hoe kan dat nu werkbaar zijn, als iedereen zijn eigen invulling aan de regels kan geven?
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Joe de Mannen schreef:theoretisch geen reden is om te beboeten als iemand links 120km/h rijdt op de snelweg.
Toch wel, de wetgeving :lol:
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Laten we dan het parlement en de regeringen afschaffen, de wet is de wet en daar moeten we niet kritisch naar kijken en dus ook niets meer aan veranderen.
Klaar.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Feit... Als diegene links exact 120 rijdt zou dat moeten kunnen. Wet zegt immers dat je maar 120 mag. Iedereen die dan lastig is rijdt te snel en dan is ineens "de wet is de wet" enkel van tel voor de linkervak rijder. Absurd toch?

In bepaalde landen is dit trouwens ook geen probleem. Daar heb je keuze waar je rijdt en mag je rechts inhalen. Meestal ook landen waar er anders wordt gereden dan de gemiddelde Belgische chauffeur. :-)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Joe de Mannen schreef:maar jij schijnt niet te begrijpen dat er theoretisch geen reden is om te beboeten als iemand links 120km/h rijdt op de snelweg
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... e/109-art9
9.3.1. Elke bestuurder die de rijbaan volgt moet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van die rijbaan blijven, behalve op pleinen of om de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 op te volgen.

De bestuurder die de aanwijzingen van de verkeersborden F13 en F15 heeft opgevolgd moet zijn plaats rechts opnieuw innemen zodra de omstandigheden het toelaten.

Behalve indien een gedeelte van de openbare weg voor hem is voorbehouden, moet de bestuurder niet zo dicht mogelijk bij de rechterrand van de rijbaan rijden op een rotonde.

Hij moet evenwel de markeringen die de rijstroken afbakenen, in acht nemen. In dat geval mag hij de rijstrook volgen die best aan zijn bestemming beantwoordt.
F13
Afbeelding

F15
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Slafes schreef:Feit... Als diegene links exact 120 rijdt zou dat moeten kunnen. Wet zegt immers dat je maar 120 mag. Iedereen die dan lastig is rijdt te snel en dan is ineens "de wet is de wet" enkel van tel voor de linkervak rijder. Absurd toch?
dankuwel.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

Typisch geval van"ik mag iemand hinderen die een overtreding doet door zelf een overtreding te doen".
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

"niet rechts rijden" wordt trouwens sinds mei 2019 zwaarder beboet...
https://wegcode.be/actueel/2195-6-tal-verkeersovertredingen-verhoogd-van-graad schreef:De wet van 8 mei 2019 verhoogt ‘het niet opnieuw rechts rijden na het inhalen’ naar een tweedegraadsovertreding.
Slafes schreef:Absurd toch?
Ik zie het absurde er niet van hoor ... Bedoel je dan dat overtreding A overtreding B teniet doet?

Iemand die te snel rijdt begaat een overtreding - het staat zo in de regels.
Iemand die niet zo rechts mogelijk rijdt begaat een overtreding - het staat zo in de regels.

Het is echt héél simpel hoor, ik begrijp totaal niet waarom er zo moeilijk gedaan wordt over duidelijke (tsjah) regels.

Ik hoop en bid dat jullie er ooit eens een boete voor krijgen, en dat je dan het fatsoen hebt om het tot in de politierechtbank te laten komen als jullie zo overtuigd zijn van "er is geen enkele reden waarom iedereen rechts zou moeten rijden".
Ik ben heel benieuwd welke uitleg je zal verzinnen tegenover de politierechter, afin ja, dat zal je zelf ook wel kunnen verzinnen zeker haha :-)
Slafes schreef:In bepaalde landen is dit trouwens ook geen probleem. )
Trouwens, het enige land dat ik vind waar het in de wegcode mee is opgenomen is in Zwitserland, ín de bebouwde kom als er 2 rijstroken in dezelfde richting zijn. Welke landen dan nog?
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De pot verwijt de ketel dat ie zwart ziet?

Als jij je aan de wet wil houden, rij je max 120km/h en rij je zo rechts mogelijk.
Als iemand de wet wil overtreden door te snel te rijden, geeft u dat nog niet het recht om de wet ook te overtreden door links te blijven rijden?
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 nov 2017, 15:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

Slafes schreef:Feit... Als diegene links exact 120 rijdt zou dat moeten kunnen. Wet zegt immers dat je maar 120 mag. Iedereen die dan lastig is rijdt te snel en dan is ineens "de wet is de wet" enkel van tel voor de linkervak rijder. Absurd toch?
"Exact 120" bestaat echter niet. Niets is immers perfect. Zelfs al zou iedereen 120 op de GPS rijden is er nog een verschil in snelheid. M.a.w. is het "ik rij 120 op gps" geen reden om links te blijven rijden.

Edit: Schrijffout.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

ik vind het wel straf dat er al verwezen wordt met "als jullie beboet worden". Zo ver is het al gekomen. Die ongelooflijke veralgemening omdat je niet iemand zijn mening deelt. Wie zegt dat ik of Joe de mannen linkervak rijders zijn?

Ik rij zelf NIET onnodig links op de snelweg laat dat duidelijk zijn. Mag ik dan niet die regel in vraag stellen? Het is ver gekomen. Voor zij die nu helemaal uit de bol gaan over regels. Op een meervaksbaan binnen de bebouwde kom is uiterst rechts rijden trouwens niet geldig. Wat vinden we daar van?

Waar ik het wel moeilijk mee heb zijn de uitspraken hier van enkelen. De wet is de wet maar dan zelf sneller dan 120 willen rijden en dan afkomen met het feit dat 120 niet exact 120 is. Zelfs heel duidelijk zijn dat je een ander zijn overtreding niet mag ontnemen?!?! Kom he. Alles om te snel te rijden goed te praten? Schermen met regeltjes om andere regels te kunnen doorbreken? Compleet absurd.

Een overtreding is een overtreding! Waar trek je de lijn? Je mag niemand hinderen om een overtreding te maken. Helemaal akkoord maar het is aan de andere om er GEEN te maken. Is dat nu zo moeilijk te snappen? Ik heb zelf geen enkel probleem met iemand die links in de buurt van 120 rijdt vermits ik zelf niet te snel rijd. Ook niet in wegenwerken.

Daarnet reed ik op de Boudewijnlaan in Leuven, ik reed 75 op de teller, uiterst rechts. Werd voorbij gereden door een BMW die vlot 100 reed en werd even later voorbij gereden door een sportieve Golf die nog harder reed. Aan het Wetenschapspark stak er een voetganger over die GEEN groen had. Door de hoge snelheid van de wagens had die zijn oversteekpoging totaal verkeerd ingeschat. De Golf moest serieus in de remmen. Is hier ook de "wet is de wet" van toepassing? Of de wet van de snelste? Om het helemaal af te maken... Paar kilometer verder stonden we allemaal netjes aan de rode lichten samen. 2 kilometer verder nog eens.

Uiteindelijk is het maar een regel he, als morgen wordt beslist om zoals in de USA te rijden dan is het plots wel allemaal ok? Ja, in de USA blijf je op je laan rijden, levensgevaarlijk volgens sommigen hier. :)

Dus zelfs in eigen land mag het in de bebouwde kom. Misschien een schok voor velen? :cop:
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Slafes schreef:Paar kilometer verder stonden we allemaal netjes aan de rode lichten samen. 2 kilometer verder nog eens.
Ok, maar 4 km verder rijden ze dan misschien nog net door oranje en jij staat voor het rood en je ziet ze nooit meer terug (mss maar best ook). Wil maar zeggen: dat verkeerd gedrag wordt x% van de tijd wel positief bekrachtigd (wat rijden door oranje zou zijn), en die 100-x% van de tijd dat het niet bekrachtigd wordt zal daar niets aan veranderen.
Slafes schreef:Uiteindelijk is het maar een regel he, als morgen wordt beslist om zoals in de USA te rijden dan is het plots wel allemaal ok? Ja, in de USA blijf je op je laan rijden, levensgevaarlijk volgens sommigen hier. :)
Vergelijking rijgedrag met VS moet genuanceerd worden. In steden waar de mensen daar veel tijd verliezen in files, en ik denk dan vooral aan Los Angeles, zie je grotendeels dezelfde gedragsproblemen als hier.

In steden die gebouwd zijn na de introductie van de auto, zoals Phoenix, Salt Lake City en Denver, is er een uitstekend wegennet met beperkte files en daar zie je idd veel hoffelijker en aangenamer gedrag op de weg, temeer omdat het daar gewoon niet loont om sneller te rijden. Verkeerslichten zijn daar centraal afgesteld om ganse flows af te handelen, ze volgen niet gewoon een dom vast klokje zoals hier. Wie te snel rijdt belandt daar quasi zeker voor een rood licht, wie de juiste snelheid aanhoudt wordt beloond met een groene golf.

Het slechte rijgedrag hier is in de eerste plaats nog altijd de fout van de chauffeurs. Maar we gaan pas veranderingen beginnen zien als het gewoon niet meer loont om sneller te rijden.
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 nov 2017, 15:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

In de USA rijden vrachtwagens dan ook even snel als auto's. Dus valt niet te vergelijken met elkaar. Auto's rijden er in het algemeen meer aan gelijke snelheid. Terwijl er bij ons meer verschil zit op de snelheid tussen de voertuigen.

Binnen de bebouwde kom mag je de "rijstrook kiezen die jouw bestemming het beste uitkomt". Lijkt me niet hetzelfde als kiezen waar je wilt.

De regel van zoveel mogelijk tegen de rechterrand volgt ook logischerwijs uit de logica dat we links inhalen en rechts inhalen niet mag. Aan de maximum snelheid rijden veranderd daar niets aan. Of wat stel je dan voor, een uitzondering voor iemand die aan de maximum snelheid rijdt? Onmogelijk om dat in wegcode te gieten en nadien te controleren. Want je creëert sowieso hiaten in de wet.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Slafes schreef:[...] Is hier ook de "wet is de wet" van toepassing? [...]
Over zo'n zaken zijn toch al precedenten genoeg, allebei in fout! Waar haal je toch die connectie vandaan?

Het is niet omdat de voetganger door het rood loopt dat de auto niet beboet wordt?
Het is niet omdat de auto te snel rijdt dat de voetganger niet beboet wordt?
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Raketisch schreef:In de USA rijden vrachtwagens dan ook even snel als auto's.
18-wheelers zijn technisch gelimiteerd tot 60 a 70 mph (~100 km/h). De snelheidslimiet op de interstates is meestal 75 mph (120 km/h). Net zoals hier rijden de meeste personenwagens iets meer dan de limiet, dus 80 a 85 mph. Ze halen de vrachtwagens dan ook in.
Raketisch schreef:Auto's rijden er in het algemeen meer aan gelijke snelheid. Terwijl er bij ons meer verschil zit op de snelheid tussen de voertuigen.
Dat wel.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Raketisch schreef:Binnen de bebouwde kom mag je de "rijstrook kiezen die jouw bestemming het beste uitkomt". Lijkt me niet hetzelfde als kiezen waar je wilt.
Dat is toch exact wat dat wil zeggen hoor. Je mag dus KIEZEN.
selder schreef:
Slafes schreef:[...] Is hier ook de "wet is de wet" van toepassing? [...]
Over zo'n zaken zijn toch al precedenten genoeg, allebei in fout! Waar haal je toch die connectie vandaan?

Het is niet omdat de voetganger door het rood loopt dat de auto niet beboet wordt?
Het is niet omdat de auto te snel rijdt dat de voetganger niet beboet wordt?
Daar zijn we dus. :) Maw, de linksrijder is in fout, diegene die te snel op het linkervak rijdt ook. Vermits je niet sneller dan 120 mag, wie is er meer fout dan de andere? Voor een lichte snelheidsovertreding ligt echter het boetebedrag een pak lager dan links rijden. Sorry, maar naar mijn mening niet helemaal eerlijk. Blijkbaar vinden sommigen hier van wel zodat ze nog wat sneller kunnen doorploegen.

In het geval met de voetganger, goh ja, de voetganger en de autobestuurder zijn in fout, de voetganger dood, de autobestuurder een boete omdat hij "maar" te snel reed. Heb de indruk dat velen hier te snel rijden nog steeds doodnormaal vinden.

Op stukken met trajectcontrole is de snelheid tussen voertuigen onderling ook min of meer hetzelfde, er gaan dus ook steeds linkervak rijders zijn die kilometers hier kunnen rijden omdat ze op rechts aan ongeveer dezelfde snelheid rijden. Daar is er dan toch niet echt een probleem? Wat ik hier vooral lees: de mensen die zich storen aan links rijders omdat zij sneller dan 120 willen. Zelfs die ene kilometer sneller is super belangrijk!

Ik kan begrijpen dat het ergerlijk is als iemand daar 90 rijdt, maar als je zou mogen rechts inhalen is er toch geen probleem?

Ik denk dat er hier weinig rijden op de E40 met de wisselaar naar de Brusselse ring. Daar zijn er al veel die kilometers op voorhand uiterst links rijden. Daar rijden de andere chauffeurs praktisch altijd rechts voorbij hoor. Als men daar zou staan om te beboeten...
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Het gaat toch niet over wie er in fout is volgens de huidige wet, het gaat erom of de wet goed gemaakt is. Als ik 120km/u rij op het linker rijvak, zou dat niet beboet mogen worden omdat er niemand mij voorbij mag...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Slafes schreef: Daar zijn we dus. :) Maw, de linksrijder is in fout, diegene die te snel op het linkervak rijdt ook. Vermits je niet sneller dan 120 mag, wie is er meer fout dan de andere?
degene die onnodig links aan het rijden is, want:

- die is in overtreding (zijn we het over eens)
- die hindert andere weggebruikers (dat die ook in overtreding is, is bijzaak.... je blijft hinderen, wat niet mag en niet sociaal is)
- die is mogelijks mede verantwoordelijk voor het onstaan van gevaarlijke situaties (zoals rechts inhalen)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Slafes schreef:Vermits je niet sneller dan 120 mag, wie is er meer fout dan de andere?
Voor het strafrecht is fout binair, 1 of 0, dus iedereen is in fout en niemand is "meer in fout" dan een andere. De straf ligt gewoon anders voor elke fout respectievelijk. Er zijn nog speciale gevallen waarbij men wel "in fout" is maar er "geen schuld" aan heeft enz, maar dan is fout nog steeds binair.

Voor het burgerlijk recht en schadevergoedingen is het foutbegrip anders en kan je idd partijen hebben die "meer in fout" zijn dan anderen en dan ook meer schadevergoeding moeten betalen, maar dat is aan een rechter om te bepalen.
Slafes schreef:In het geval met de voetganger, goh ja, de voetganger en de autobestuurder zijn in fout, de voetganger dood, de autobestuurder een boete omdat hij "maar" te snel reed.
Komt nog onvrijwillige doodslag bovenop, in principe is dat gevangenis, in de praktijk misschien vrij onder voorwaarden, maar sowieso een strafblad waarmee heel wat jobs geen mogelijkheid meer zijn en een gerust gemoed dat grotendeels weg is voor de rest van het leven.
Slafes schreef:Heb de indruk dat velen hier te snel rijden nog steeds doodnormaal vinden.
Voordelen > nadelen. Pakkans laag, kans op tijdswinst hoog (en hoger naarmate men sneller rijdt), en dat onder een laagje illusie dat men een goede chauffeur is en geen ongevallen veroorzaakt en sociale validatie doordat anderen het ook doen.

Als er geen reward meer vastzit aan sneller rijden, of als de negatieve bekrachtiging (pakkans) groter wordt dan de positieve bekrachtiging (tijdswinst), dan ga je verandering beginnen zien. Dit is basispsychologie.

Wat niets zal veranderen zijn bordjes langs de weg om chauffeurs aan te moedigen hun snelheid te matigen.
Slafes schreef:Zelfs die ene kilometer sneller is super belangrijk!
Vanuit de basispsychologie is dat inderdaad te verklaren.
Laatst gewijzigd door CCatalyst op 31 dec 2019, 15:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Area57
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 48
Lid geworden op: 11 jan 2013, 00:21
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 1 keer

https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... e/109-art9
9.5. Wanneer de verkeersdichtheid het rechtvaardigt, mag het verkeer in meerdere files geschieden :

1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;

2° op rijbanen met éénrichtingsverkeer;

3° op rijbanen verdeeld in rijstroken waarboven verkeerslichten als bedoeld in artikel 62bis zijn aangebracht.
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /168-art10
Artikel 10. Snelheid
10.1.

1° Elke bestuurder moet zijn snelheid regelen zoals vereist wegens de aanwezigheid van andere weggebruikers, in ’t bijzonder de meest kwetsbaren, de weersomstandigheden, de plaatsgesteldheid, haar belemmering, de verkeersdichtheid, het zicht, de staat van de weg, de staat en de lading van zijn voertuig; zijn snelheid mag geen oorzaak zijn van ongevallen, noch het verkeer hinderen.

De bestuurder moet, rekening houdend met zijn snelheid, tussen zijn voertuig en zijn voorligger een voldoende veiligheidsafstand houden.

De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien.
https://wegcode.be/wetteksten/secties/k ... /174-art16
16.5. Elke inhalende bestuurder moet zich zo ver als nodig is van de in te halen bestuurder verwijderen; wanneer het inhalen wegens de breedte van de rijbaan niet gemakkelijk kan uitgevoerd worden, mag de bestuurder de gelijkgrondse berm volgen, op voorwaarde dat hij de weggebruikers die zich daar bevinden, niet in gevaar brengt.

16.6. Geschiedt het inhalen links, dan moet de bestuurder zijn plaats rechts opnieuw innemen, zodra hij zulks zonder bezwaar kan doen, na zijn voornemen kenbaar gemaakt te hebben door middel van de richtingsaanwijzers wanneer het voertuig daarvan voorzien is of, zoniet en indien mogelijk, door een teken met de arm.

Deze aanduiding moet ophouden zodra de zijdelingse verplaatsing uitgevoerd is.

De bestuurder moet echter zijn plaats rechts niet terug innemen wanneer hij onmiddellijk opnieuw wil inhalen :

1° op rijbanen met tweerichtingsverkeer, in vier of meer rijstroken verdeeld, op voorwaarde dat alleen gereden wordt op de rijstroken bestemd voor het verkeer in de gevolgde rijrichting;

De remafstand tegen een snelheid van 120km/h wordt geschat op 60 meter bij droog weer, bij nat weer dubbel zo ver.
Als je op het linker rijvak aan het inhalen bent, dan ben je niet verplicht om terug naar het rechter rijvak te gaan als er onvoldoende ruimte (remafstand) tussen de voertuigen aan de linkerzijde is. De verkeersdichtheid laat het namelijk niet toe om dit veilig te doen.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

Ik snap ook de ganse commotie niet rond dat links rijden als iemand 120 rijdt. In de 22 jaar dat ik met de auto rij heb ik die regel altijd absurd/raar gevonden. Die persoon rijdt de toegelaten snelheid maar is in overtreding omdat iemand die de snelheidslimiet niet respecteert maar moet voorgelaten worden. Gewoon omdat het 'in de wet staat'.

Er is naar mijn mening toch niets mis met nadenken over iets? Moet er dan meteen de schandpaal en de guillotine boven gehaald worden?

Bon, bij deze is het laatste er bij mij over gezegd, we zijn offtopic. :)
Raketisch
Plus Member
Plus Member
Berichten: 122
Lid geworden op: 11 nov 2017, 15:57
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 3 keer

Misschien omdat het ook gewoon eenvoudiger is? Zoals ik al eerder aangaf de ene 120 is de andere niet.
Als ik 120 op mijn teller rij en ik rij links, hinder ik gegarandeerd iemand die aan 120 rijdt op zijn GPS. Maar verdien ik dan een boete omdat ik 120 rij op mijn teller?
Met oude wagens kan die afwijking al behoorlijk wat oplopen..

Dus als iedereen de correcte plaats inneemt op de weg onafhankelijk van zijn snelheid, heb je dat probleem niet.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Slafes schreef:
Er is naar mijn mening toch niets mis met nadenken over iets? Moet er dan meteen de schandpaal en de guillotine boven gehaald worden?
't Ligt niet aan jou :wink:
‘De mens heeft iets met snelheid. Je kunt iedereen overtuigen om ’s morgens rechts te rijden op de weg. Maar om die mensen te overtuigen dat het nuttig is om in een bebouwde kom 50 kilometer per uur te rijden, is veel moeilijker. Het lijkt of je dat alleen maar kunt doen door repressief op te treden.’
--Peter D’Hondt, politierechter
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Slafes schreef:Ik snap ook de ganse commotie niet rond dat links rijden als iemand 120 rijdt. In de 22 jaar dat ik met de auto rij heb ik die regel altijd absurd/raar gevonden. Die persoon rijdt de toegelaten snelheid maar is in overtreding omdat iemand die de snelheidslimiet niet respecteert maar moet voorgelaten worden. Gewoon omdat het 'in de wet staat'.
Hij is niet in overtreding omdat er iemand te snel rijdt, zelfs als er niemand te snel wil rijden achter hem is de linkerrijkvakrijder in overtreding.
Beeld u een lege E19 (A'pen <> Brux) in, rond middernacht, als je dan op je uppie links rijdt (om wat voor reden dan ook) ben je in overtreding. Ik snap niet goed waarom dat moeilijk zou zijn? Als je argumenten hebt waarom je daar per sé wilt of wilde rijden, mag je die altijd aan de politierechter voorleggen. Als ik 90km/h rij op een 70 km/h baan, omdat mijn vrouw aan het doodbloeden is en ik wordt geflitst, kan ik me voorstellen dat ik een reprimade krijg, maar geen boete. Zoals CCatalyst aangaf: wel in overtreding, maar geen, een lichte of een straf met uitstel.

Of de wet zinvol is? Tsja.
Maar misschien moeten we dan een apart topic of zelfs een subforum openen "domme wetten" :).
Want er zijn wel wat wetten, regelingen, reglementen, ... vanuit de overheid die werkelijk baarlijke nonsens zijn.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”