Gaele door Test Aankoop (Oplichting?)

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Beste,

2 jaar geleden had ik een vrijblijvende info aanvraag gedaan over een groepsaankoop energie via Test Aankoop die door 'Gaele' werd uitgevoerd. Gewoon omdat ik de prijzen daadwerkelijk wou vergelijken.

6 maand later kreeg ik een contract aangesmeerd door MEGA, ik kon mij ogen niet geloven dus zocht ik de handtekening. Onderaan stond er 'digitaal getekend door (mijn naam) op ../../..' Nooit had ik iets ondertekend, en al zeker niet op die datum. Ik heb ze onmiddellijk gecontacteerd met te vragen om dit stop te zetten en gewaarschuwd als deze schriftvervalsing nog eens gebeurd ik naar het politie/parket stap. MEGA excuseerde zich hierop en deed wat ik vroeg.

Nu zijn we 10 maand verder en EXACT hetzelfde is gebeurd... Ik krijg terug 2 contracten in de bus (electriciteit/gas), beide ondertekend door mij op een recente datum.

Iemand die dezelfde ervaring heeft? Wat is hier aan de hand? Voor een leek als mij gaat dit om pure schriftvervalsing van Test Aankoop toch? Ben ik te oud voor deze digitale wereld waar je voor je het weet iets ondertekend door gewoon (vrijblijvend) info te vragen? Wat heb ik gemist?

Alvast bedankt.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Is mij ook overkomen: https://userbase.be/forum/viewtopic.php ... 9&p=694681

Is ofwel identiteitsfraude/domiciliefraude of, en dat vind ik veel aannemelijker, commissiefraude.
Dat het om een vergissing gaat lijkt me zeer onwaarschijnlijk. Uit mijn eigen onderzoek bleek dat het te frequent voorkomt deze "vergissingen". Het systeem laat het gewoon toe. De commissies moedigen het aan.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

Deze keer is het wel vanuit -of all people- een consumentenbond gedaan. Als dit allemaal legaal is vind ik de 'digitale handtekening' toch een zeer gevaarlijk en zwak instrument tegenover een klassieke handtekening. Ik heb nooit iets getekend, en al zeker niet op die datum en toch mag men dit zo formuleren? Bij de opdringerige verkopers in Mediamarkt wordt 'gejaagd' op je handtekening die je effectief plaatst... Hier kan men zelf dit skippen, gewoon 1 knop met misleiding op is al genoeg?

Indien dit niet legaal is zou ik dit graag zien gestraft worden. Maar kan er niet bij dat Test Aankoop iets illegaals doet voor verscheidene jaren, er moet echt iets zijn dat ik als leek over het hoofd heb gezien in deze nieuwe tijden??
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Hoe weet je dat TestAankoop er voor iets tussenzit?

In mijn geval was er geen enkele aanleiding, geen enkel verband. Het enige wat ik met energieleveranciers te maken heb is via cold calling of verkopers aan de deur die ik altijd wandelen stuur.
bollegijs
Premium Member
Premium Member
Berichten: 654
Lid geworden op: 31 jul 2019, 13:26
Uitgedeelde bedankjes: 37 keer
Bedankt: 18 keer

R2D2 schreef:Hoe weet je dat TestAankoop er voor iets tussenzit?
Na wat oude mails te zoeken. Het zijn hun voorwaarden die ik aangevinkt hebt om 'vrijblijvende info' op te vragen.

Natuurlijk heb ik niet aangevinkt om in mijn plaats mijn handtekening te kopieren op een document die nog niet bestond. Als ik volmacht heb van jouw mag ik toch ook geen handtekening van jouw kopiëren en plaatsen? Ookal heb ik een volmacht... In mijn ogen blijft dit schriftvervalsing (naast de misleiding van de consument in de beginfase bij het opvragen van info).

En na 1ste keer het uitvoeren van herroepingsrecht smeren ze het volgende jaar gewoon terug een nieuw contract aan met mijn handtekening er op... Dit kan zo blijven doorgaan.

Dit zijn toch 3 overtredingen van Test Aankoop/Gaelle?
Fluppeke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 719
Lid geworden op: 21 nov 2005, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 18 keer

Heb al een aantal keer via TA vergelijkingen gedaan (zoals ik ook vreg en aanbieders al heb gebruikt) maar gelukkig nog niet zoiets meegemaakt.
Ik had wel de indruk dat ze gaelle als digitale assistent willen inzetten om uw contracten te beheren. Er zijn meerdere manieren om zoiets te implementeren maar als TA ervoor kiest een volmacht te hebben (en jij ze hiermee in principe een blanco cheque geeft) dan gaan ze dit toch beter moeten communiceren met hun klanten/leden. Eerlijk gezegd wel een slimme zet van TA, denk dat ze hiermee wel een markt hebben (een aantal luie klanten)..

Wat mij meer stoort is dat VREG/de regelgevers het toelaat dat vaste vergoedingen niet pro rata (of maandelijks) zijn. Stap maar eens over binnen het eerste jaar als uw contract 70€ per jaar kost....
VoIP: OVH (vaste nummers geporteerd), Scarlet , betamaxen.
Provider: Scarlet Trio (50/4 mbps down/up cap, sync 100/20).
Modem/Router: Fritz!Box 7360
GSM: tempo giga , dommel freedom
TV: 2X V4 decoder
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

Als iemand een volmacht voor je heeft, moet die jouw handtekening niet veinzen. Dat is gewoon schriftvervalsing.

gaele is eerder een manier van Test aankoop om geld aan je te verdienen. Hiervoor werken ze samen met Enbro. Bovendien beloven ze enkel goedkope energie. Niet de goedkoopste energie. je zal dus zo goed als zeker goedkoper uitkomen als je de v-test doet.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Ik zie niet meteen in hoe er hier van oplichting sprake is. Je hebt een volmacht gegeven om in jouw naam en rekening leveringsovereenkomsten voor energie te onderhandelen en af te sluiten en je bestaande leveringsovereenkomsten te beëindigen.

Overeenkomsten zijn ook geldig zonder klassieke handtekening. Het maakt het alleen moeilijker om de overeenkomst te bewijzen. Je kan dus in principe naar de rechtbank stappen en zeggen dat jij die overeenkomst nooit gesloten hebt. Als de rechter daarmee akkoord gaat (afh van wat de tegenpartij van bewijs in jouw nadeel kan aanbrengen) kan de overeenkomst met terugwerkende kracht volledig geannuleerd worden en moet de tegenpartij alles wat zij in jouw naam gedaan hebben ongedaan maken, "alsof de overeenkomst nooit zou hebben bestaan". Voor zaken die niet meer ongedaan gemaakt kunnen worden, moet de tegenpartij je financieel schadeloos stellen.

Ter info: overeenkomsten kunnen zelfs mondeling gesloten worden en die zijn even geldig als een klassieke gehandtekende papieren overeenkomst, doch onmogelijk te bewijzen voor de rechtbank, tenzij als er getuigen zijn, of als het opgenomen is op een recorder (maar dat is dan technisch eigenlijk weer een schriftelijke overeenkomst die geschreven is op een ander medium dan papier).

Met zo'n digitale handtekening is er ook geen sprake van schriftvervalsing. De volmacht dekt de ondertekening in jouw naam.

Bij de firma waar ik vaak een auto huur hebben ze ook een volmacht om mijn huurovereenkomsten (met henzelf dus) af te sluiten in mijn naam. Zo ben ik sneller buiten. Op het contract staat dan enkel nog "X - signature on file" in het handtekeningvak. Dat is perfect geldig en ik ben gebonden door die overeenkomst (zolang die overeenkomst zelf geldig is en geen illegale zaken bevat), zij hebben immers het bewijs van die volmacht. Ik kan op elk moment die volmacht opzeggen en weer gaan aanschuiven in de wachtrij om mijn klassieke handtekening te plaatsen op het contract.

Ja, met een volmacht mag iemand handelingen uitvoeren in jouw naam, maar uiteraard enkel binnen het gebied waarvoor een volmacht verleend is.

Ik zie dus niet meteen in wat er hier illegaal of niet correct gebeurd zou zijn.

Jammer dat je dreigt met politie/parket voor zaken die perfect legaal zijn.

Zeg gewoon de volmacht op als je dit niet wilt? En sluit ze in de toekomst dan ook niet meer af.

Noot: door de volmacht op te zeggen, erken je wel dat jij de volmachtovereenkomst afgesloten hebt, en dat de handelingen die in tussentijd in jouw naam gesteld zijn geldig zijn. Want als je de overeenkomst niet erkent, kan je ze ook niet opzeggen. Indien je de overeenkomst niet wil erkennen, moet je langs de rechtbank om de overeenkomst met terugwerkende kracht te laten annuleren.
dragonflo
Premium Member
Premium Member
Berichten: 734
Lid geworden op: 30 dec 2009, 23:49
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 22 keer

Een volmachthouder tekent met zijn eigen naam of handtekening in opdracht van iemand. Het is niet de bedoeling om de handtekening of naam van de volmachtgever onder een contract te gaan zetten, want het is niet de volmachtgever die tekent.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Ik zou eerst eens willen zien hoe die contracten werkelijk ondertekend zijn (ahv een scan) alvorens hierover verdere uitspraken te doen.
DIBO
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 839
Lid geworden op: 28 mar 2009, 22:21
Uitgedeelde bedankjes: 177 keer
Bedankt: 88 keer

Het is toch net de bedoeling van 'Gaele' dat zij het allemaal regelen in jouw naam:
Wij zullen jou voor iedere contractwijziging verwittigen. Er is absoluut geen verplichting om van leverancier te veranderen. Je hebt 14 dagen tijd om ons te laten weten dat je niet wenst in te gaan op het voorstel. Vind je het voorstel wel interessant, dan zal deze na 14 dagen automatisch gevalideerd worden.
Dus als je niet reageert, dan voert Gaele in jouw naam de wijziging van energieleverancier uit, juist met de bedoeling dat je zelf niets hoeft te doen (en in principe een betere deal krijgt).
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”