"Oproep 5! Oproep 5!"

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 22 dec 2004, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 53 keer

Ken je ze? De oproepcodes? Misschien heb je ze al gehoord bij het winkelen. De Carrefour heeft een aantal codes die worden omgeroepen om aan het personeel "geheime" boodschappen over te brengen. Natuurlijk wil de nieuwsgierige informaticus in mij wel eens weten wat er precies achter de oproepcodes zit. Ik weet dat er codes zijn voor diefstal, voor het aankondigen van een nieuwe shift en voor brand. Iemand die er toevallig studentenjob heeft gedaan en ze nog kent?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Het zou me verbazen mocht iemand die codes posten.
Ik ga er even vanuit de zowat elke werkgever een NDA heeft rond dat soort zaken.
BertG3
userbase crew
userbase crew
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

Ik ken er enkele van een Belgische supermarkt maar inderdaad deze zijn 'geheim' en ooit heb ik ondertekend dat ik deze niet doorgeef...

Anders gaat het zijn doel ook een beetje voorbij en kan je evengoed "BRAND" of "HOLDUP" roepen. De codes zijn bedoeld zodat het personeel op een adequate manier kan reageren en paniek kan voorkomen zodat de klanten er zo weinig mogelijk last van ondervinden.
konda
Premium Member
Premium Member
Berichten: 559
Lid geworden op: 06 feb 2011, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

Minimum loon baantje en nda...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Die van WalMart enzo zijn al lang gelekt. Nochtans breekt daar nu ook weer geen paniek uit als die codes omgeroepen worden.

Soit, in een grootwarenhuis ga je de meeste kans hebben dat het iets inzake diefstalpreventie is. Ga eens naar het onthaal voor een random vraag en kijk daar goed rond, veel kans dat je daar een gelamineerd blad ziet hangen waarop de codes en hun betekenis staan.

Moet zeggen dat ik nog nooit zo'n codes gehoord heb in Carrefour. Wel die gewone Carrefour aankondigen die beginnen met "De heer", "Mevrouw" en zelfs "Juffrouw" :-D . De Franse cultuur weer.

Colruyt heeft wel bizarre codes. Iets waarbij de tijd zogezegd omgeroepen wordt oid? Ik kom daar bijna nooit, dus voor mij vallen ze wel op.

De incognito-aankondigingen van de London Underground zijn wel origineel. Als iemand op een brandknop drukt gaat er geen alarm af, wel wordt "Inspector Sands" steevast naar de "operations room" gevraagd.
konda schreef:Minimum loon baantje en nda...
Idd. Lang standhouden zal die NDA niet.
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Een NDA in de carrefour haha
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
elmariachi2920
Plus Member
Plus Member
Berichten: 162
Lid geworden op: 08 aug 2011, 17:09
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 7 keer

CCatalyst schreef: Colruyt heeft wel bizarre codes. Iets waarbij de tijd zogezegd omgeroepen wordt oid? Ik kom daar bijna nooit, dus voor mij vallen ze wel op.
meestal is dit ivm shiftwissel aan de kassa volgens mij
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

konda schreef:Minimum loon baantje en nda...
HR zou wel zot zijn om niet gewoon al het personeel een NDA te geven.
Anders verdient HR kletsen :)
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

heist_175 schreef:
konda schreef:Minimum loon baantje en nda...
HR zou wel zot zijn om niet gewoon al het personeel een NDA te geven.
Anders verdient HR kletsen :)
Hij bedoelt dat minimum loon personeel zich daar geen zak van zou aantrekken.
Ik alvast niet.
You want me to hold secrets? Better pay me for it.
En nog meer als ik die geheimen ook nog ns moet bijhouden ná het einde van de employment.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

elmariachi2920 schreef:
CCatalyst schreef: Colruyt heeft wel bizarre codes. Iets waarbij de tijd zogezegd omgeroepen wordt oid? Ik kom daar bijna nooit, dus voor mij vallen ze wel op.
meestal is dit ivm shiftwissel aan de kassa volgens mij
Idd, Colruyt doet uur en aantal kassa's open zeggen ze ook ik denk dat iedereen een volgorde zal hebben zeker. Vaak hoor je in de onze 17uur 8 kassa's
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

In de Okay (toch die waar ik ga) is de communicatie 'ongeëncrypteerd'.
Pauze + namen
Kassaversterking + naam
'uw ovenverse broodjes zijn klaar'
BertG3
userbase crew
userbase crew
Berichten: 1740
Lid geworden op: 27 okt 2014, 20:46
Uitgedeelde bedankjes: 172 keer
Bedankt: 167 keer

Klopt zaken als pauzes en dergelijke mogen "ongeëncrypteerd" doorgegeven worden bij Colruyt Group. Heeft ook geen zin dit mysterieus te maken ;) In de toekomst zal er normaal met smartphones gewerkt worden waarmee prijzen en dergelijke opgevraagd kunnen worden en er intern gebeld kan worden zonder dat het via de intercom hoorbaar is voor alle klanten.

Enkel situaties waar er "gevaar" dreigt (denk aan brand, nodige evacuatie, hold-up,...) hebben bepaalde codes. Eerst wordt er "Oproep X" geroepen waardoor alle personeelsleden weten wat er gaande is en gepast kunnen handelen. Wanneer de dreiging blijft wordt deze herhaald. Indien deze opgelost is wordt er "Einde Oproep X" geroepen. Indien er niks opgelost kan worden wordt er een evacuatie uitgeroepen en helpen de personeelsleden de klanten te begeleiden naar de dichtsbijzijnde uitgang. Voor verschillende situaties bestaan er codes.
stefan1234
Plus Member
Plus Member
Berichten: 213
Lid geworden op: 05 sep 2019, 14:15
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 12 keer

Only one way to find out... :mrgreen:
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Ikea code junior ... nen kleine die gaan lopen is?
konda
Premium Member
Premium Member
Berichten: 559
Lid geworden op: 06 feb 2011, 13:15
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 51 keer

stefan1234 schreef:Only one way to find out... :mrgreen:
Doe je een holdup en steek een ander tegelijker tijd toch het kot in brand zeker
Flippi
Premium Member
Premium Member
Berichten: 683
Lid geworden op: 26 jan 2011, 18:44
Uitgedeelde bedankjes: 77 keer
Bedankt: 64 keer

Code 61, Drop The Deal.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik kom wekelijks in een Carrefour Hyper en ik heb nog nooit dit soort cryptische oproepen gehoord.
ubremoved_22196
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3131
Lid geworden op: 18 apr 2013, 09:41
Locatie: Leuven
Uitgedeelde bedankjes: 352 keer
Bedankt: 222 keer

De kans dat je zoiets gaat horen wordt ook enkel kleiner. Waar ik vroeger bij Action, Aveve etc zoiets hoorde is men overal overgeschakeld naar een radio systeem met oortjes. In de Aveve, Lidl, Action,... Allemaal zitten die mensen precies in zichzelf te praten. :-)

Ik zou er gek van worden. Heb ook al gemerkt dat sommigen hun oortje al eens uittrekken omdat het hen irriteert als ze bezig zijn met iemand.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

IKEA: "code jumbo" : medische urgentie (of toch iets dergelijks want er werd een EHBO-medewerker bijgehaald).

Bij Colruyt roepen ze een personeelslid op om een bepaald nummer te bellen. In een Brusselse Colruyt is de nummer 15 blijkbaar een centraal nummer (kassa? of kantoor?). Het is grappig als ze dan Louis nodig hebben en ze vragen hem (uiteraard in het Frans) om de 15 te bellen : "Louis quinze! Louis quinze!"
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Werkte dat interventieteam ook op zijn ikeas :)
handleidingen van hoe een mens terug te assembleren, ikea stijl. Brancard in kartonnen dozen zelf ineen zetten (modulair genoeg dat je er direct ambulance van kunt maken?)
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 22 dec 2004, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 53 keer

Code 1000 is ontruiming bij de Ikea, dat weet ik intussen ook. Maar de oproep 5 is nog altijd een mysterie :-)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Slafes schreef: Ik zou er gek van worden. Heb ook al gemerkt dat sommigen hun oortje al eens uittrekken omdat het hen irriteert als ze bezig zijn met iemand.
Dat zijn overigens veelal gewone ongeëncrypteerde PMR446 systemen. Motorola vaak.
wimpie3 schreef:Code 1000 is ontruiming bij de Ikea, dat weet ik intussen ook. Maar de oproep 5 is nog altijd een mysterie :-)
Misschien gewoon iets lokaal? Ik sluit me aan bij Tomby - ben ook al in veel Carrefour (Market en Hyper) geweest en nog nooit zo'n codes gehoord.

Als er al globale Carrefour codes zijn zou het "Mijnheer/Mevrouw/Juffrouw x wordt aan de kassa gevraagd" kunnen zijn dat dan een zekere betekenis zou hebben voor het personeel op basis van wie zogezegd aan de kassa gevraagd wordt. Je lacht misschien maar dat is wel een zeer goede vorm van camouflage dat minder opvalt dan "Code x". Zoals ik al zei doet de London Underground dat ook met hun "Inspector Sands".
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”