Uitlezen chip katten

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 22 dec 2004, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 53 keer

Beetje vreemde vraag misschien. Is het mogelijk om de RFID chips die bij katten worden ingepland, uit te lezen? Er bestaan dure lezers voor, maar ik vermoed dat het met een Arduino en een RFID lezer ook moet lukken... Ik lees wel dat de frequentie die voor de chips in dieren worden gebruikt, anders is. Iemand die dit al ooit eens heeft geprobeerd?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Een chip die ingeplanD is werd nog niet aangebracht maar hij staat wel al op de planning. Daarentegen, een chip die werd ingeplanT valt volgens mij enkel uit te lezen bij de dierenarts.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 22 dec 2004, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 53 keer

Haha, inderdaaD.
tdemeyer
Premium Member
Premium Member
Berichten: 651
Lid geworden op: 19 jan 2013, 23:15
Locatie: Ronse
Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
Bedankt: 33 keer

GSM met NFC gebruiken?
iamborg
Pro Member
Pro Member
Berichten: 272
Lid geworden op: 23 dec 2005, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 47 keer

Of bij Tom&Co. Alle winkels hebben een ID-Chilplezer, is dus niet beperkt tot dierenarts of politiediensten. Je kan er trouwens ook een ID lezer bestellen.

P.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

iamborg schreef:Of bij Tom&Co. Alle winkels hebben een ID-Chilplezer, is dus niet beperkt tot dierenarts of politiediensten. Je kan er trouwens ook een ID lezer bestellen.

P.
Ik denk dat de vraag hier eerder een DIY request is van een hobbyist, dan iemand die perse een chip moet uitlezen of een lezer nodig heeft.
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Op zich zou ik denken dat het mogelijk moet zijn. Misschien niet de inhoud op de chip maar toch het id ervan. Er zijn namelijk genoeg catflaps en voederbakjes die op die chip werken. Onze katten hebben zo ieder hun SureFeed bakje dat enkel voor hen open gaat.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Mogelijk zal het sowieso wel zijn, het betreft geen staatsgeheimen. OP vraagt dus eigenlijk welk soort chips hier gebruikt worden voor dit doel. Eventueel een voorbeeld van een merk die deze chips maakt.

Obv de specificaties kan hij m.i. dan wel verder.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

+1 voor Fatsie en zijn linkjes. Ga er 1 aanschaffen. Reden: de afgelopen maanden heb ik 2 katten "geadopteerd". Ik ging ervan uit dat het zwerfkatten waren die in mijn tuin zaten. Met beide dan toch naar de dierenartsarts geweest. Bleek dat beide beesten al gechipt waren. Dus twee keer een visite van 27 euro betaald (er zat paar maanden tussen de vondst van die katten). 1 dier is naar de eigenaar gegaan en die heeft de kosten van de dierenarts terug betaald. Van die tweede kat heeft de eigenaar afstand gedaan. Als het dus nog eens gebeurt, dan kan ik zelf controleren of een "zwerfkat" al gechipt is. Reden waarom zoveel zwerfkatten mijn tuin opzoeken? Ik zet altijd kattenbrokjes buiten voor... al mijn egels, die zijn daar verzot op.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 22 dec 2004, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 53 keer

Bedankt voor de links mannen, de reden is inderdaad omdat we een aantal zwerfkatten hebben geadopteerd maar toch zeker willen zijn over een eventuele eigenaar.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik vraag me af: staat die data (eigenaar, etc) wel op de chip, of gewoon een id die naar een primary key in een db verwijst waar de echte data instaat?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Weet ik niet. Wat ik wel weet, sinds vorige week, is dat de dierenarts mijn sociale zekerheid nummer nodig heeft om een gechipte kat op mijn naam te zetten.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Gebruikersavatar
bollewolle
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 891
Lid geworden op: 16 nov 2007, 12:53
Twitter: bollewolle
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 89 keer

Die data staat niet op de chip voor zover ik weet, enkel het serienummer die dan in een database wordt gelinkt aan de gegevens van de "eigenaar". Daarmee dat je hiervoor bijna altijd naar dierenarts, asiel of politie moet gaan om te horen of de chip geregistreerd is of niet.
pwr
Pro Member
Pro Member
Berichten: 288
Lid geworden op: 14 aug 2004, 08:46
Locatie: Mechelen
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 7 keer

kan je gewoon checken op deze site : https://www.catid.be/nl/verantwoordelijke-zoeken
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Deze besteld op Amazon.de voor 40,60 euro.

Afbeelding
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”