Een brein toevoegen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Een tijdje geleden ben ik gestart met de basis van automatisatie. Ik heb dit nogal uitgebreid neergeschreven hier https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=111&t=53162.

Sindsdien ligt het wat stil. De goesting was een beetje weg,de tijd ook maar ook de mogelijkheden bleken toch ook beperkter dan ik dacht. Ik begin stilaan na re denken over het toevoegen van een brein aan mijn set-up. Ik zou namelijk graag de automatisatie verder trekken. Bijvoorbeeld indien we binnen komen en het buiten donker is, gaat het licht aan en blijft aan tot we het uit doen. Daarvoor moet ik detectoren kunnen installeren en deze dan met elkaar doen samen werken. Merk op dat we een kat hebben wat het allemaal nog iets moeilijker maakt.

Ik heb wel een beetje historische ervaring in programmeren in php maar ik zoek het liefst iets relatief gebruikersvriendelijk doch met toch best wat mogelijkheden. Ik meen te begrijpen dat er ofwel een do it yourself oplossing is op een raspberry (waar ik nog geen ervaring mee heb) ofwel iets zoals homey dat out of the box bruikbaar is. Ik heb geen kennis van elektriciteit en zo.

Wat zijn jullie ervaringen? Wat zou je kunnen aanbevelen? Waar op letten? Dank u allen!
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Charle
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 okt 2019, 08:00
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Siemens logo!
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 838
Lid geworden op: 08 jun 2011, 06:35
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

Ik ben met die Siemens Logo bezig geweest maar lijkt mij écht niet de voor de hand liggende keuze voor een thuis gebruiker maar misschien wel als je met PLC's hebt gewerkt.
Volgens mij ook nogal kostelijk, niet?

Welke voordeel/verschil heeft dit met bv Domoticz of Home Assistant?
Met HA wil ik binnenkort aan de slag gaan.
Gelukkig & gezond 2022!
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Een NodeRed oplossing mss?
Dat is wat drag en drop modulair programmeren.
Zelf nog niet mee gewerkt, maar ik ben ook begonnen aan wat domotica, en nodered werd mij aangeraden.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Home Assistant met de node-red plug-in.
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Misschien een link naar hoe je aan home assistent start for dummies?

NVM gevonden
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Ik kan uit ervaring spreken voor Homey.

Het "programmeren" daar is hoofdzakelijk het maken van Flows door het achter elkaar zetten van "opdrachtkaartjes" waarin je gebruik kan maken van variabelen.
Er zit ook "Homeyscript" in waarbij je eigenlijkFlows maakt maar dan uitgeschreven.
En dan kan je uiteraard nog zelf een app maken, maar dat is voornamelijk bedoeld om verbinding te maken met apparatuur. En er zijn behoorlijk wat apps ondertussen. Dus de nood daaraan is kleiner.

Ik heb hem vanaf dag 1 (via Kickstarter) en ik heb er nog geen spijt van.

Ik mis maar 1 ding, dat is een koppeling met mijn bedraad domotica systeem (Qbus), en Belgisch product maar een gesloten systeem.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Ygeffens. Wat qbus betreft, wist je al dat je tegenwoordig kunt openbreken naar Openhab, een van de opensource domoticas? Heb dat gedaan samen met @devastator recent en het werkt zelfs in home assistant omdat je ook met mqtt en node red kunt werken. We hebben er nu een aparte Rpi voor en concreet kun je elke qbus uitgang aansturen.

Even lid worden van qbusforum.Be en je kunt wellicht verder.

Qbus wordt daarmee volgens mij van heel gesloten plots helemaal open.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

MClaeys schreef:Home Assistant met de node-red plug-in.
Dit. Veel makkelijker kan het niet worden.
liegebeestig schreef:Wat qbus betreft, wist je al dat je tegenwoordig kunt openbreken naar Openhab, een van de opensource domoticas? Heb dat gedaan samen met @devastator recent en het werkt zelfs in home assistant omdat je ook met mqtt en node red kunt werken. We hebben er nu een aparte Rpi voor en concreet kun je elke qbus uitgang aansturen.
Het is helaas wel geen plug en play oplossing
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Ik heb net home assistant geïnstalleerd op mijn gloednieuwe raspberry pi en ik moet zeggen dat de leercurve toch wel aan de hoge kant ligt. Echter, ik leer beetje bij beetje bij... Een beetje live hulp zou zeker nuttig kunnen zijn om me te helpen starten. To be continued...
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
Argon
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1199
Lid geworden op: 21 mei 2007, 22:26
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 41 keer

Inderdaad ! Zelf ook al een tijdje bezig met HA (met tussenpozen) en vind ook dat de leercurve redelijk stijl is. Het is vooral veel gedoe met YAML files en dit en dat en ... Heb er nog niet helemaal mijn weg in gevonden.

Ik werk met Zigbee2Mqtt om mijn Ikea Tradfri lampen aan te sturen en heb ook enkele Xiaomi sensoren liggen thuis. De Node-Red plugin staat ook geinstalleerd. Het enige probleem die ik heb is genoeg Zigbee dekking te verkrijgen in huis. Ik heb 3 CC2531's (1 als coordinator en 2 als router) in gebruik en noch valt de dekking ferm tegen !

Wat ik alvast kan meegeven als tip: installeer HA als VM in Vsphere, kan je makkelijk snapshots nemen en terugplaatsen. ;-)
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Argon schreef:Inderdaad ! Zelf ook al een tijdje bezig met HA (met tussenpozen) en vind ook dat de leercurve redelijk stijl is. Het is vooral veel gedoe met YAML files en dit en dat en ... Heb er nog niet helemaal mijn weg in gevonden.
Dat is inderdaad even inlezen, maar eens dat je het gewoon bent valt het allemaal wel mee. Op hun forum (en documentatie !) is ook veel te vinden. Simpele automations doe ik in YAML, maar vanaf het moment dat het complex wordt doe ik het in NodeRed. Daar gebruik ik ook vaak de function node om dingen in javascript to programmeren voor ECHT complexe dingen :-)
Argon schreef: Ik werk met Zigbee2Mqtt om mijn Ikea Tradfri lampen aan te sturen en heb ook enkele Xiaomi sensoren liggen thuis. De Node-Red plugin staat ook geinstalleerd. Het enige probleem die ik heb is genoeg Zigbee dekking te verkrijgen in huis. Ik heb 3 CC2531's (1 als coordinator en 2 als router) in gebruik en noch valt de dekking ferm tegen !
Ik gebruik geen Zigbee2Mqtt (gebruik phoscon/deconz), maar kan je een map maken waarop de onderlinge communicatielijnen zichtbaar zijn ? Dit heeft me enorm geholpen met de problemen van mn zwave/zigbee devices.
EDIT: die Xiaomi sensoren zijn behoorlijk koppig ivm routing. Je voegt ze best toe aan het netwerk op de plaats waar je ze gaat gebruiken. Include je hem op plaats X, maar plaats je hem ergens anders, dan loop je kans dat ie de berichten wil routen via het oude pad.
Argon schreef:Wat ik alvast kan meegeven als tip: installeer HA als VM in Vsphere, kan je makkelijk snapshots nemen en terugplaatsen. ;-)
Inderdaad, of Proxmoxx. Das 'hetzelfde', maar dan opensource
Daddy007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 132
Lid geworden op: 08 mar 2015, 16:40
Locatie: Zellik
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 16 keer
Contacteer:

Ik ben zelf ook al een tijdje bezig met HA.
Na enige tijd lukt het wel met de YAML files hoor.
Ik draai HA op een RPI4 (4GB), maar wel op een externe SSD, de SD kaartjes durven na een tijdje de geest geven.
Er zijn heel wat goede filmpjes te vinden op youtube (DrZzs, digiblurDIY, The Hook Up, JuanMTech).
Ik gebruik verschillende Sonoff's( schakelaars voor verlichting, garagepoort).
Er zijn veel apparaten die automatisch gedetecteerd worden door HA, sommige mits je ze in de config file plaatst (mijn Sonos, Samsung TV's,...).
Voor presence detection gebruik ik Life 360, gratis en werkt perfect. Als ik thuis kom gaat de garagepoort open, vrouwlief komt thuis en de radio begint Qmusic te spelen, enz..
Die automatisering zijn vrij makkelijk in te stellen in HA.
Nu begin ik met Node Red maar heb er nog niet helemaal mijn weg in gevonden.
Succes!
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Daddy007 schreef: Voor presence detection gebruik ik Life 360, gratis en werkt perfect.
Niet dat ik hier de paniekzaaier wil uithangen... maar je beseft toch dat je hier een 3e partij gratis je locatiegegevens geeft, en als daar ooit es iets misloopt (security probleem, gegevens op straat, onbevoegde toegang) men perfect kan weten als er niemand thuis is?
Daddy007 schreef: Nu begin ik met Node Red maar heb er nog niet helemaal mijn weg in gevonden.
Eenmaal je NodeRED wat doorhebt is het eigenlijk simpeler dan automations te bouwen in yaml.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Daddy007
Plus Member
Plus Member
Berichten: 132
Lid geworden op: 08 mar 2015, 16:40
Locatie: Zellik
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 16 keer
Contacteer:

@ devilkin
In het begin probeerde ik dit met iphone voor presence detection, maar dat werkte van geen kanten.
Wat is een veilige optie voor presence detection volgens jou?
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik gebruik bluetooth en wifi-based sensing - als een toestel bereikbaar is op een van beide dan is het thuis en ga ik er vanuit dat de persoon van het toestel ook thuis is.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Gebruikersavatar
Goztow
userbase crew
userbase crew
Berichten: 13588
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1422 keer
Bedankt: 878 keer

Hoe check je Bluetooth dan?
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

https://www.home-assistant.io/integrati ... h_tracker/

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Inderdaad. En ik gebruik ook de unifi device tracker voor wifi devices.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Plaats reactie

Terug naar “Home automation en domotica”