Gigabit switch na router = sneller??

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
KRL100
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 58 keer

Ik heb hier nu deze setup: Fritz 7430 op TV Vlaanderen internet (Edpnet), syncht hier op 70/30. Deze Fritz heeft geen enkele Gigabit poort, enkel 100.

Uit die router vertrekt één kabel naar een tweede Fritz, die als AP en switch aan de TV dienst doet (TV, mediaspeler, internetradio). Deze Fritz heeft een Gigabit netwerkpoort.

Er vertrekt een kabel naar boven, waar weer een Gigabit switch staat, waarop oa een PC en camerasysteem en AP is ingeplugd.

Vierde poort op die eerste Fritz zit een netwerkHDD, nu dus op een 100Mbit poort op die router.

Vraagje: als ik bij die eerste FRITZ een Gigabit switch zou bijzetten, zou het verkeer van mijn harde schijf (wat nu doorheen de Fritz loopt aan 100Mbit) dan ineens aan Gigabit snelheid gaan? MAW gaat het verkeer dan enkel doorheen die nieuwe switch, of trekt de router alsnog alles door zich heen en heeft die nieuwste switch geen nut?

Eer ik onnodige kosten doe, zie je?
DJ KaReL de Groot --- www.kareldegroot.be
guido4096
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 23 keer

Een switch doet exact dat: het laat toe dat verkeer tussen apparaten die op een gigabit port van die switch zijn aangesloten met gigabit snelheid communiceren. En dat zelfs als er andere apparaten met 100 mbit zijn aangesloten. Natuurlijk, zodra je tussen de gigabit en 100mbit apparaten communiceert, is het maximum weer 100 mbit. Dus zou moeten werken.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

KRL100 schreef: zou het verkeer van mijn harde schijf
Een NAS bedoel je of iets anders... kijk eerst eens wat die aankan van snelheid.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

KRL100 schreef: Vraagje: als ik bij die eerste FRITZ een Gigabit switch zou bijzetten, zou het verkeer van mijn harde schijf (wat nu doorheen de Fritz loopt aan 100Mbit) dan ineens aan Gigabit snelheid gaan? MAW gaat het verkeer dan enkel doorheen die nieuwe switch, of trekt de router alsnog alles door zich heen en heeft die nieuwste switch geen nut?
Ja, mits de harde schijf, de netwerkkabels, en de gebruiker van de harde schijf die ook op de gigabit switch aangesloten zit ook 1G ondersteunen.

Op een LAN gebeurt de communicatie tussen gebruikers ahv MAC-adressen. Een fundamenteel concept van een switch is dat hij de MAC-adressen "leert" die aan elk van zijn poorten hangen. Als er dan een frame binnenkomt voor een zeker MAC-adres, gaat de switch in zijn "geheugen" opzoeken aan welke van zijn poorten het MAC-adres van de bestemming hangt, en vervolgens het pakket rechtstreeks op die poort forwarden.

Het pakket maakt dus geen nodeloze trip langs de router, tenzij natuurlijk de bestemming het MAC-adres van de router is.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Als je netwerkHDD, wat dat ook mag zijn ??? (Nas, wdcloud,....), meer dan 100 Mbit aankan, dan is aansluiten op een 1 Gbit zeker aan te raden.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”