Zitten er hier tussen de techneuten ook drone piloten?
Ben al tijdje bezig met mijn basis attest Drone KAT2, nog een laatste praktijkles en een examen te gaan om officieel drone pilot te mogen genoemd worden. Nu komt de nieuwe europesche wetgeving er aan, die is een pak vrijer.
Vraag: heeft het nog nut om per sé nog een Klasse 2 te behalen, gezien? (de baas van Noordzee drones dringt er nog al op aan maar ik geloof eerder in zijn commercieel verhaal dan het wettelijke)...
Verder: de regels zijn wat versoepeld: ik heb een DJI Phantom 2 Vision plus. Daar is de gimbal van gecrashed, dus geen gimbal en cam meer. Take of weight van een Phantom 2 (standard) is 1000Gr). Valt mijn Sji Pahntom 2 Vision Plus hier nu ook onder?°
Zal 'm straks eens op de weegschaal zetten. Maar er is zo iets als Theorie en praktijk.
...
TBC
Drone piloten hier??
-
- Pro Member
- Berichten: 315
- Lid geworden op: 07 feb 2009, 21:46
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 19 keer
tijdens open bedrijven dag droneport gaan bezoeken,
daar was er een uiteenzetting mbt tot de aankomende eu regulering; hier werd gesteld dat een huidige kat2 in de nieuwe regelgeving inderdaad geen functie meer heeft. Deze cursus werd door hen dan ook niet meer aangeboden.
misschien vind je hier meer info ; https://droneport.eu/video-herbekijk-de ... g/?lang=nl
daar was er een uiteenzetting mbt tot de aankomende eu regulering; hier werd gesteld dat een huidige kat2 in de nieuwe regelgeving inderdaad geen functie meer heeft. Deze cursus werd door hen dan ook niet meer aangeboden.
misschien vind je hier meer info ; https://droneport.eu/video-herbekijk-de ... g/?lang=nl
-
- Elite Poster
- Berichten: 8446
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
De hoogteregeling wordt stukken soepeler (van max 10m tot max 120m zonder brevet).
Maar de gewichtslimieten worden strenger.
Nu mogen recreatiedrones tot 1kg gaan, dat wordt 250g.
Tussen 250g en 900g zijn het hobbytoestellen, en moeten ze een id tag aan boord hebben (én uitzenden), geo aware zijn (dus waarschuwen bij het invliegen van een restricted area), en de piloot moet een online test afgelegd hebben en geregistreerd staan (enfin, de operator moet geregistreerd staan, zijnde piloot of bedrijf).
Opgepast: drones <250g met een camera vallen wél onder de registratieverplichting.
![Afbeelding](https://euka.org/wp-content/uploads/2019/06/open_category_eu_drone_legislation.png)
Source: https://euka.org/de-nieuwe-europese-dro ... op-ons-af/
Extra info: https://www.dronedepot.be/europese-dron ... ving-2019/
Maar de gewichtslimieten worden strenger.
Nu mogen recreatiedrones tot 1kg gaan, dat wordt 250g.
Tussen 250g en 900g zijn het hobbytoestellen, en moeten ze een id tag aan boord hebben (én uitzenden), geo aware zijn (dus waarschuwen bij het invliegen van een restricted area), en de piloot moet een online test afgelegd hebben en geregistreerd staan (enfin, de operator moet geregistreerd staan, zijnde piloot of bedrijf).
Opgepast: drones <250g met een camera vallen wél onder de registratieverplichting.
![Afbeelding](https://euka.org/wp-content/uploads/2019/06/open_category_eu_drone_legislation.png)
Source: https://euka.org/de-nieuwe-europese-dro ... op-ons-af/
Extra info: https://www.dronedepot.be/europese-dron ... ving-2019/