Welke professionele betaalbare monitor waar de kleuren van kloppen?

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Ik overweeg om deze aan te kopen en de upgrade van de D750 naar de D850 uit te stellen.

https://www.shopeizo.be/ColorEdge/CG_Se ... dge_CG2730

Heb een oude Asus K75V Windows 7 laptop met veel RAM die meer dan snel genoeg is om foto's te graden met het open source Raw Therapee, en de resultaten zien er erg goed uit. Trek aan een schuiver en je ziet direct het resultaat, en saven naar JPEG is snel.

Enkel de kleuren kloppen niet, veel te veel groen in dat laptop scherm

als interim oplossing grade ik alles op een LG IPS LED met 21:9 aspect, maar:

- achtergrond verlichting is niet echt volledig uniform, duidelijke kleurverschuiving in het wit zichtbaar onderaan het scherm
- witbalans klopt gevoelsmatig wel, maar saturatie kleuren lijkt er een beetje over

In de laatste CHIP Foto Magazine wordt de EIZO CG2730 gepromoot, maar zijn er nog schermen met ingebouwde calibratie mogelijkheid die goed zijn?
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 944
Lid geworden op: 16 sep 2008, 11:43
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

Eizo is het beste wat je kan kopen. Kan ik alleen maar aanraden. Als je nog wat kan wachten is er binnenkort ook de Eizo CS2740 beschikbaar. 4K 27".
charlez
Pro Member
Pro Member
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 apr 2017, 08:02
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 13 keer

Als je wil dat je kleuren "kloppen", zal je altijd moeten calibreren.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Het voordeel van een monitor zoals de Eizo, is dat je de 8 tot 10 bits per kleur die binnenkomen, in het scherm zelf processed. Als je dan intern 16 bit lookup tables hebt, verlies je geen resolutie in je sRGB kleurruimte. Mijn camera schiet 14 bit per kleur RAW, en uiteindelijk maken we daar dan een 8 bit per kleur jpeg van. Als je echter die 8 bit / kleur jpeg verder wil corrigeren zeker kwa kleuren, contrast en tone mapping, ga je heel snel de fouten zien.

Als je dus een gewone monitor hebt zonder LUT's, dan ga je het 8 bits / kleur signaal al vooraf gaan aangepast sturen naar de monitor, zodat de kleuren kloppen, maar dan hou je geen 8 bits per kleur over.

In de ISF wereld waar ik nog in gezeten heb, worden schermen manueel gecalibreerd op het scherm zelf, terwijl de bron dan een DVD of blu-ray of UHD speler is met een test schijf er in. De monitor of in mijn geval een dikke Barco CRT projector, of recent de plasma, wordt dan via de installer / service menu's aangepast.

Zo heb ik destijds m'n vorige 50 inch plasma zelf gecalibreerd.

Dus ik geloof niet in software die voor "alle" schermen met een meetoog werkt. Je moet het kleurprofiel direct in het scherm zelf kunnen laden, zodat dit scherm dan goed staat op elke PC. Ik veronderstel dat de Eizo zo werkt.

LUt's zijn immers hardware based
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

Om 10-bits uit te sturen heb je toch ook een graphics card nodig die dit kan. De Geforce series van Nvidia sturen voor zover ik weet geen 10-bit kleuren uit, dit is pas vanaf quadro series. Tenzij men deze lock er recent afgehaald heeft via driver updates...
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik heb de gulden middeweg genomen en een Dell U3417W aangeschaft. Calibratie is out of the box goed, en qua kleur verschuiving zie ik echt niet veel. Heel tevreden van.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

powaq schreef:Eizo is het beste wat je kan kopen. Kan ik alleen maar aanraden. Als je nog wat kan wachten is er binnenkort ook de Eizo CS2740 beschikbaar. 4K 27".
Sinds vandaag beschikbaar als we Eizo's reclame mogen geloven op FB.
Gebruikersavatar
bitbite
Premium Member
Premium Member
Berichten: 558
Lid geworden op: 18 dec 2012, 14:01
Uitgedeelde bedankjes: 39 keer
Bedankt: 42 keer

ub4b schreef:Sinds vandaag beschikbaar als we Eizo's reclame mogen geloven op FB.
Adviesprijs €1573. Wie helpt mij om mijn vrouw te overtuigen :beerchug:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Ik heb deze:
https://fstoppers.com/originals/review- ... ing-226520

Niet zo duur als Eizo maar toch ook redelijk goed op kleurgebied. Kalibreren doe ik met een aparte Datacolor spyder5.

Het is niet het meest blitse scherm maar ik ben er wel tevreden mee. Het is ook echt op fotografen gericht met handige snelkeuzeknoppen om te switchen tussen settings (oa zwart/wit) en met een ingebouwde cardreader en usb poorten.

Er is ook een nieuwer model van uit maar dat zal duurder zijn.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
joriz
Premium Member
Premium Member
Berichten: 548
Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
Bedankt: 40 keer

ub4b schreef:
powaq schreef:Eizo is het beste wat je kan kopen. Kan ik alleen maar aanraden. Als je nog wat kan wachten is er binnenkort ook de Eizo CS2740 beschikbaar. 4K 27".
Sinds vandaag beschikbaar als we Eizo's reclame mogen geloven op FB.
8+2 bit FRC is toch wel jammer voor zo een prijs.
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”