12V halogeen -> LED ?

Plaats reactie
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Ik heb hier thuis enkele halogeentransfo's die het aan het begeven zijn. Het zijn een paar Ereatronic 50i/P voor 50W inbouwspots in de keuken. De andere zijn Ereatronic 105i/L1 van een armatuur in de slaapkamer met 4 35W spotjes (2 spots per transfo).
Heb gemakkelijk vervangende transfo's gevonden (Niko heeft blijkbaar Erea overgekocht).

Maar nu vroeg ik me af of ik toch niet beter zou switchen naar LED, gezien ik nu toch aan de kosten zit. Ik dacht overigens dat halogeens ondertussen verboden waren, maar ik zie die toch nog vrij courant in Belgische (en buitenlandse) webshops. Vooral omdat het ook plaatsen zijn waar de lampen maar weinig branden, vraag ik me af of de meerkost van LED de moeite is. Verder is het wel een serieus kluwen om de juiste LED transfo's te vinden, temeer dat ik moet rekening houden met de inbouw-afmetingen.

Tips ?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Gewoon sockets vervangen en overschakelen op 220V LED's… gedaan met trafo ellende.

Hier trouwens ook gedaan na het sneuvelen van de trafo.
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Trafo's zijn inderdaad niet meer van deze tijd.
En zonder trafo's kan je gelijk ook dimbare leds gebruiken. Wel opletten dat je dan een dimmer gebruikt in de juiste vermogen range en uiteraard dimbare leds.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Ik zou vooral niet wachten to de transfo sneuvelt. De energiebesparing is aanzienlijk.
Dat heeft hier thuis een flinke besparing op de elektriciteitsrekening opgeleverd. Ik schat terugverdientijd om minder dan 2 jaar.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Same here. Alle 12V halogeen eruit en vervangen door 220V.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Voor de armatuur op slaapkamer is 230V geen optie, want die heeft specifiek GU5.3 sockets.
Voor de inbouw in de keuken kan het eventueel wel, maar dan moet ik daar dus ook overschakelen naar 230V inbouw-armatuurkes (of hoe die dingen ook heten die je in het ronde van het valse plafond klemt) ?
blatruwe
Plus Member
Plus Member
Berichten: 127
Lid geworden op: 12 nov 2018, 17:24
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 29 keer

Tomby schreef:Voor de armatuur op slaapkamer is 230V geen optie, want die heeft specifiek GU5.3 sockets.
Kan je die niet vervangen door een GU10?
Ik had in sfeerverlichting in de tuin ook die GU5.3 sockets met halogeenlampen. Vervangen door een GU10 socket en een LED lamp. De nieuwe viel iets groter uit, maar paste nog net bij mij.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

blatruwe schreef:Kan je die niet vervangen door een GU10?
Denk het niet. Het is een redelijk design ding waarbij de sockets verstelbaar zijn met een hendeltje. Denk niet dat ik daar zomaar GU10 van kan maken.

Had hier overigens al eens geprobeerd met LEDs. En met 2 type LEDs kreeg ik een verschillend resultaat. Bij de eerste was er wel licht, maar kon ik wel een flikker waarnemen. Ik neem aan dat dat is omdat de halogeentransfo een AC output heeft. Met een ander merk LEDs, werkten de spotjes zelfs niet. Ik kreeg heel effen een lichtflits waarna ze dus direct weer uit waren en er geen licht meer was. In beide gevallen was dat overigens in combinatie met een halogeenlamp, kwestie van de minimum load van de transfo (35W) te halen.
Gebruikersavatar
spacekiek
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1182
Lid geworden op: 14 jan 2004, 07:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 12 keer

'k Heb mij ook eens bezig gehouden om alles te veranderen naar LED. 't Werd zelfs een obsessie :lol:

Soms ben je beter af om het volledige armatuur te veranderen dan het bestaande te liggen retrofitten.
Zoals je zelf merkt zijn de resultaten soms afwisselend.

Kan je echt de fitting niet veranderen naar GU10 ?
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Ik heb hier ook nog een armatuur met 8 spots dat GU 5.3/MR16 gebruikt en waar ik de fittings niet van kan veranderen :-(

Nu bestaan er wel GU 5.3 LEDs die op 220V werken zoals bv. deze van Philips … misschien moet ik dit eens overwegen (al is de witte voet niet echt mooi, zoek eigenlijk iets op basis van glas).
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik heb bij het swappen van halogeen naar led in een armatuur wel al voorgehad dat de leds een spooklicht gaven - ze gingen niet volledig uit als de schakelaar uit stond. Mogelijks te maken met het feit dat het een wisselschakeling is?

Uiteindelijk hebben we 1 led terug vervangen door een halogeen variant en is het probleem weg... nooit 100% gesnapt wat daar de oorzaak van was.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

Toch nog een glazen MR16 220V LED gevonden... https://www.ledshopper.nl/product/glaze ... lamp-220v/

Maar blijkbaar leveren ze niet aan Belgie… ik had liever ook meer dan 5W gehad (is namelijk ter vervanging van een 50W halogeen).
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

Tomby schreef:Maar nu vroeg ik me af of ik toch niet beter zou switchen naar LED, gezien ik nu toch aan de kosten zit.
Als je kwaliteitsmateriaal koopt en die LED's 20 jaar gaat gebruiken, is dat zeker de investering waard. In bijlage een Excel-bestand om de terugverdientijd te berekenen.
Tomby schreef:Verder is het wel een serieus kluwen om de juiste LED transfo's te vinden, temeer dat ik moet rekening houden met de inbouw-afmetingen.
Voor individuele MR16 LED-spots van ongeveer 8 Watt kan je de Meanwell APV-12-12 gebruiken. Bijvoorbeeld deze 50 Watt vervangers: https://www.budgetlight.be/nl/philips-l ... -50w-20599

Voor de 35 Watt vervangers de volgende: https://www.budgetlight.be/nl/philips-l ... rvangt-35w
Als transfo kan je dan kiezen om alles op één transfo aan te sluiten: Meanwell APV-35-12
Of op twee transfo's: APV 16-12 (Hou er rekening mee dat de belasting per transfo tussen de 60% en 90% moet liggen.)
devilkin schreef:Ik heb bij het swappen van halogeen naar led in een armatuur wel al voorgehad dat de leds een spooklicht gaven - ze gingen niet volledig uit als de schakelaar uit stond...
Uiteindelijk hebben we 1 led terug vervangen door een halogeen variant en is het probleem weg... nooit 100% gesnapt wat daar de oorzaak van was.
De transfo heeft altijd een minimumbelasting en moet normaliter 60% à 90% belast worden, dus als je de bestaande halogeen-transfo behoudt terwijl je de lampen vervangt door LED dan is de belasting van de transfo te laag en functioneert die niet correct met mogelijks vreemde flikkeringen als gevolg.
Bijlagen
led_terugverdientijd.xlsx
(6.77 KiB) 20 keer gedownload
Plaats reactie

Terug naar “Elektrische apparaten”