nieuwe pc start niet op

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee? Dan moet je hier zijn.
Plaats reactie
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 678
Lid geworden op: 21 jun 2008, 19:52
Locatie: Hoevenen
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

Hallo,

Ik heb vanmiddag een nieuwe cpu, gpu, en moederbord gekocht. Nu heb ik alles geinstalleerd maar deze start niet op .... ik kom elke x in windows herstelpunt .... Kan het zijn dat mijn nieuwe cpu en moederbord niet werken met mijn huidige OS? (Windows 7, 64bits) Mijn nieuwe cpu is een AMD Ryzen 3 3200G en moederbord een Asrock B450M steel legend .... (op de doos van de Asrock staat nogtans dat deze AMD Ryzen 3000 desktop ready is)
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Je pc start wel op aangezien je in Windows terecht komt. De fout zal je moeten zoeken in Windows, of je SSD/HDD dat mss defect is. Mss ook even je geheugen nazien of het correct is ingeplugd.
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 678
Lid geworden op: 21 jun 2008, 19:52
Locatie: Hoevenen
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

mailracer schreef:Je pc start wel op aangezien je in Windows terecht komt. De fout zal je moeten zoeken in Windows, of je SSD/HDD dat mss defect is. Mss ook even je geheugen nazien of het correct is ingeplugd.
Ja, hij start op maar niet naar Windows, maar naar het beeld waar ik kan kiezen om windows te herstellen ... De SSD/HDD is niet defect want heb ze nu terug aangesloten om m'n vorige pc en dat gaat perfect. Geheugen zat ook goed ingeklikt :(
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

:-D Geen freshinstall maar gewoon je oude drive ingeplugd. Tja dat zal nooit werken en voor het werkbaar te krijgen zal je al veel geluk en wat kennis moeten hebben.


Is er een specifieke reden dat je geen nieuwe installatie van het os wilt doen, eentje trouwens die eigenlijk al gedateerd is en best vervangen word door iets recenter.

https://www.howtogeek.com/239815/why-ca ... -computer/
fiestaboyke
Premium Member
Premium Member
Berichten: 678
Lid geworden op: 21 jun 2008, 19:52
Locatie: Hoevenen
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 94 keer
Contacteer:

9livesuni schreef::-D Geen freshinstall maar gewoon je oude drive ingeplugd. Tja dat zal nooit werken en voor het werkbaar te krijgen zal je al veel geluk en wat kennis moeten hebben.


Is er een specifieke reden dat je geen nieuwe installatie van het os wilt doen, eentje trouwens die eigenlijk al gedateerd is en best vervangen word door iets recenter.

https://www.howtogeek.com/239815/why-ca ... -computer/
Nee, geen specifieke reden. Zal me dan morgen eens bezig houden met een cleane installatie :) Thanx
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 962
Lid geworden op: 25 jun 2012, 17:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 72 keer

Persoonlijk zou ik dat nog wat uitstellen. Recuperatie mag dan wel leuk zijn , het is maar de vraag of dit aangeraden is voor je systeemschijf.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

fiestaboyke schreef:Zal me dan morgen eens bezig houden met een cleane installatie :) Thanx
wijze beslissing, Specifieke reden om niet naar win10 over te schakelen ?

Windows 10 systeemschijven kan je trouwens wel overzetten in tegenstelling tot win7. win10 doet dan automatisch een update van de drivers.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

Daarbovenop is Windows 7 draaien op Ryzen nogal nefast. AMD heeft gezegd dat ze het niet supporten (qua drivers toch) op hun Ryzen procs.

Als je het al werkende krijgt gaat het dus niet optimaal zijn. Dus dan ga je iets moderner moeten installeren wil je volledig van je Ryzen procs kunnen genieten.
Trouwens, de "G" versies van deze procs lopen eigenlijk altijd een generatie achter. De 3200G welke je nu hebt gekocht is dus eigenlijk een Ryzen 2000 reeks CPU met integrated graphics. De CPU is geen Zen2 maar Zen+.
Al was een recent moederbord met grotere BIOS chip wel de moeite als je later wil upgraden naar een "echte" Zen2 of nieuwe CPU.

https://www.pcworld.com/article/3167279 ... ows-7.html
Nexus1980
Pro Member
Pro Member
Berichten: 322
Lid geworden op: 15 nov 2004, 11:48
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 20 keer

Hey hey,

leuk te zien dat er zoveel UB'ers met hun ervaring je proberen te helpen.
Heb je al een BIOS update uitgevoerd? Soms kan dat voor meer stabiliteit zorgen.
Een PC dat vaak zomaar "crasht", zoek ik meestal bij het geheugen. Maar aangezien je dat niet vervangen hebt zal dat niet het probleem zijn?
Waarom schakel je niet over naar windows 10 64 bit?

GunterDW, Een Zen 2 processor zal ongetwijfeld op CPU gebied een flinke "boost" geven (met aparte videokaart) maar ik zou toch voorzichtig zijn met een zware zen 2 in combinatie met dit "B" moederbord. De VRM's zijn duidelijk van mindere kwaliteit. :-)

gr,
Plaats reactie

Terug naar “Hardware”