ESX 6.5 installatie

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Ik slaag er niet meer in ESX te installeren op een systeem waar het voordien wel draaide.

Ik krijg steeds onderstaande error en kan er zeer weinig over vinden.
ESX boot tardisk.jpg
Ik heb enkele jaren geleden een gamepc overgenomen van iemand waar ik een nieuw gamesysteem voor bouwde. Ik heb daar toen ESXi op geïnstalleerd om wat op te prutsen (ik moest toen voor iemand een boekhoudsysteem op Windows 98 aan de praat krijgen dus het kwam van pas
Sindsdien heeft deze stil gestaan omdat ik aan het renoveren was en ging verhuizen. In de tussentijd heb ik de game grafische kaarten er uit gehaald want die hebben geen nut in ESXi en weggegeven.
Ik had hem waarschijnlijk niet ingesteld om te booten zonder grafische kaart, want bij het opnieuw aansluiten kon ik er niet mee verbinden. Dus een grafisch kaartje dat ik nog ergens gevonden heb aangesloten, scherm aangesloten en het systeem boot, maar na een tijdje purple screen of death.
Eens opnieuw installeren dan maar.
De nieuwste ESX versie draait er niet op (CPU unsupported), maar 6.5 heeft steeds goed gedraaid. Bij het proberen installeren gaat het dus mis aan die error.
De laatste message die ik krijg is User loaded succesfully (dus eigenlijk vlak voor de effectieve install wizard).

Ik heb wel de BIOS gereset bij het plaatsen van de grafische kaart (batterijtje uit en in). En ik vermoed dat het een BIOS setting is maar ik vind niet welke. Verder heb ik het onderstaande gedaan:
- SSD er uit gehaald en alle bestaande partities gedelete
- SSD er uit gehaald en proberen installeren op een USB-stick
- Enkele functies in de BIOS in/uit geschakeld, bij sommige functies stopt het process vroeger met laden dus de settings lijken wel OK op het eerste zicht.

Iemand dit al voorgehad?

I know, het is een oude CPU maar hij moet nog even doordoen tot er budget is voor een nieuw i7 systeem met wat meer RAM.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 83 keer

Ik kon deze afbeelding online vinden
Afbeelding

Misschien eens proberen of je dezelfde build kan vinden en die proberen te installeren? Mogelijks een probleem/incompatibiliteit met jouw build (en de cpu).
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Ik heb de verschillende 6.5 builds getest (en een 6.0 build), maar ze geven helaas dezelfde error.

Ik heb nu ook de BIOS maar eens geupdate (stond een versie op van 2010, geüpdatet naar een versie van 2012). Er zaten enkele CPU stability fixes in dus dat leek me wel nuttig. Geen verschil weliswaar.

Edit: Geen idee waar het nu aan lag, maar nu is hij opnieuw aan het installeren. Ik heb alle ramlatten er eens uit gehaald, afgestoft en weer terug geplaatst. Nadien de BIOS nog eens gerest door de batterij er uit te halen, tijd goed gezet en hij is momenteel aan het installeren (nog niet klaar, maar staat al veel verder dan voordien). Op hoop van zegen :) .
Abusimbal
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 194 keer
Bedankt: 85 keer

6.7 niet geprobeerd?
Telenet All-Internet (Gigabit optie)
Samsung Galaxy S22 Ultra
Ubiquiti UDM Pro
Synology DS3615xs
Nvidia Shield TV console
Dell Latitude 5480
Microsoft Surface Pro 4
Garmin VivoSmart HR (activity tracker)
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 152 keer

MClaeys gaf aan dat zijn CPU te oud is voor ESXi 6.7.
Computer(k)nul
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
Bedankt: 332 keer
Contacteer:

Hoi, de error die je geeft duid inderdaad meestal op een memory issue. De 'boot' tardisks zijn een tijdelijke ramdrive.
Who the fxxk is General Failure and why is he reading my hard disk ?
Afbeelding
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Dan hoop ik dat het loskoppelen van men RAM, uitblazen en terug aansluiten voldoende was. Het systeem is me niet genoeg meer waard om nog nieuw RAM voor aan te schaffen :(.
De bedoeling was volgend jaar eens een NUCi7 aan te schaffen als vervanging. Intussen ben ik aan het zien voor een ander zelf samengesteld shuttle systeempje zodat ik het RAM later eventueel nog kan uitbreiden naar 64GB en meer cores.

Momenteel draait het alvast stabiel, enkel de SSD duikt nog niet op om als datastore toe te voegen (had ze misschien niet mogen formateren als ExFAT. Ik zal er vanavond wel verder naar zoeken.
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

MClaeys schreef: Momenteel draait het alvast stabiel, enkel de SSD duikt nog niet op om als datastore toe te voegen (had ze misschien niet mogen formateren als ExFAT. Ik zal er vanavond wel verder naar zoeken.
Het formatteren maakt niet uit, onder de tab Storage ==> Devices zou je ze dan toch moeten zien en daar kan je ook de partitie tabel clearen zodat de disk vrijkomt om er een VMFS datastore van te maken. Als de disk niet onder devices staat word ze ofwel niet gevonden, of is de driver van de SATA controller niet geladen (of niet compatibel).
Afbeelding
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster

Om dat te testen heb ik eens de disk in gestoken, de USB met het OS uitgetrokken en eens opnieuw proberen installeren. Tijdens installatie verschijnt de SSD wel maar na een paar % installatie krijg ik segmentation error.
Als ik de SSD dan inprik in men tablet dan krijg ik wel alle partities te zien die zijn aangemaakt. Die heb ik dan nog eens gedelete om te zien of daar een fout zat maar opnieuw segmentation error.
Dan maar terug de USB ingestoken om daarvan te booten. Tsysteem boot en de disk staat bij de datastores.
Stommer nog, alle ISO's van jaren geleden zijn gewoon zichtbaar (zo veel is de format functie op Windows dus waard :p ).
Of ze nog betrouwbaar en bruikbaar zijn weet ik niet, ze zijn toch al wat oud dus gaan vervangen worden.

Ik ga er mijn kop niet meer op breken vandaag. Morgen eens kijken of ik nog enkele gewone data schijven heb voor er in voor extra ruimte en backups en met wat geluk rekt hij het tot het budget er is voor wat nieuwer/zuiniger :beerchug: (had veel interesse in die van u laatst, maar 't budget was er niet en zou wat veel lawaai maken denk ik voor men vrouw).
silencer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 163 keer
Bedankt: 100 keer

Sinna schreef:MClaeys gaf aan dat zijn CPU te oud is voor ESXi 6.7.
Is een apu2c4 ook te oud? Eerste release van 6.7 draaide hier wel op.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 45 keer

TIP: Ben onlangs Proxmox VE (https://www.proxmox.com/en/proxmox-ve) gaan gebruiken, onderandere omwille van de HW compatibiliteit.
Gebruik al lang desktop virtualisatie maar ook een tijdje ESX draaiend gehad.
Gelukkig & gezond 2022!
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Ik gebruik geen esx omwille van de te grote beperkingen als je geen license neemt.
Een beetje fatsoenlijk een vm backuppen of migreren naar een andere esx wordt al snel een hoofdpijn gedoe met de gratis versie.
Recent nog getest als alternatief voor mijn huidige setup.

Proxmox staat ook op mijn lijst om te testen en wss naar te migreren qua testing environment.

Momenteel draait die nog op xenserver, maar dat platform laat zijn leeftijd zien (bv geen webui maar nog altijd software voor mgmt), zowat alle advanced opties zitten niet in de gui maar cli (en dat vereist veel typen van ultralange uuid keys om iets te doen), en nekeer pfsense virtualiseren is een regelrechte nachtmerrie (vpn tunnel route niet zomaar want conflict met checksum handoffs met de onderliggende freebsd, vlans werken niet zomaar want not compatible met de manier waarop xen zijn vnics beheert, etc etc).
Sasuke
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Voor 200 EUR/jaar kan je lid worden van de vmug en heb je alle licenties die je nodig hebt.
Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”