bollegijs schreef:Zouden we met Userbase geen groepsaanklacht kunnen indienen tegen de misleidende reclame, de gekende 'unlimited' misleiding?
Ik denk niet dat userbase een rechtspersoon is. Test-Aankoop zou dat wel kunnen doen.
bollegijs schreef:In den 2000 was er daar geen sprake van, je had een LIMIET en erna werd je op smallband gezet. Werd eerlijk gecommuniceerd toen, waarom mag men nu misleiden?
Omdat écht onbeperkt internet zou betekenen dat je onbeperkt Netflix en Youtube kan kijken. De herinvoering van strikte datalimieten en smalband op de zogezegd "onbeperkte" abonnementen de afgelopen 5 jaar is zuiver protectionisme.
De providers mogen uiteindelijk gewoon hun gang gaan aangezien er momenteel een rechtse regering aan de macht is die een aantal machtige bevriende bedrijven voortrekt. Economische groei is uiteindelijk de enige maatstaf. Ethiek is onbestaande in deze kapitalistische dictatuur.
Reclame wordt gereguleerd door een jury (de JEP) samengesteld uit mensen uit de reclamesector. Tja, de reclamesector is van nature onethisch, dus wat stelt de JEP dan voor? Daarnaast heb je nog de economische inspectie van de FOD Economie, maar die laten de telecomsector gewoon met rust.
Het enige wat je kan doen is bij de
JEP de scherpe kantjes van de Scarlet-reclame afvijlen.
Ik zie een aantal overtredingen op
https://www.scarlet.be:
- geen voetnoot of asterisk bij de slogan "Onbeperkt internet" op de voorpagina
- Foute berekeningen bij "Poco of Loco? Wat kies je?" 1 uur Netflix/dag oftewel 31 uur Netflix/maand verbruikt volgens Scarlet 10,2 GB/maand. Dat is totaal onrealistisch want gemiddeld genomen verbruikt een uur Netflix 1 tot 3 GB/uur want haast iedereen, dus zeker de gemiddelde consument neemt een HD-abonnement en kijkt Netflix op een HD-scherm. https://help.netflix.com/nl/node/87
Maar de beste actie is overstappen naar EDPnet, deze provider heeft zich al geprofileerd als voorstander van onbeperkt internet en netneutraliteit. De andere providers bieden zelf een tv-box aan en net daarom zijn de datalimieten op Youtube en Netflix terug ingevoerd.