Straatverlichting Brugge/Oostkamp

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Plaats reactie
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Totaal niet technisch, maar aangezien er hier nog UB'ers uit deze streek zitten:
Iemand enig idee waarom de straatverlichting in een grootschalige regio overal uitgeschakeld is (zowel in Oostkamp als in Brugge is er bijna nergens nog straatverlichting momenteel, alsook de monumenten zitten zonder).
De stroomvoorziening voor thuis is alvast nog in orde.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

De verantwoordelijke daar is Fluvius, dus met hen contact opnemen.

En eens genieten van echte duisternis, veel kansen krijg je daarvoor niet in 't leven, al zeker niet op heldere warme nachten :)
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5424
Lid geworden op: 09 okt 2004, 23:24
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

da's toch tegenwoordig de standaard? Pikdonker na 23.00 of 00.00 u. (al een jaar of 2)?
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Op autosnelwegen wordt de verlichting al langer uitgeschakeld tussen bepaalde uren en enkel op "gemakkelijke" trajecten. Op-en afritten etc blijven wel verlicht.
Op "gewone" wegen heb ik er nog niet van gehoord. Bij ons in de straat brandt de straatverlichting alvast heel de nacht. De zuiverste geld- en energieverspilling. Ik zou liever hebben dat ze de straat verlichting mee uit zetten. Of al minstens op "nachtregime" zetten: 1 op de 3 palen wel ofzo.
marzman
Pro Member
Pro Member
Berichten: 374
Lid geworden op: 15 dec 2015, 14:52
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 15 keer

satsurfer schreef:da's toch tegenwoordig de standaard? Pikdonker na 23.00 of 00.00 u. (al een jaar of 2)?
Het lijkt soms wel een beetje willekeurig. Een drukke straat richting station die soms donker is, ik woon zelf in een rustige wijk waar de verlichting nu overdag ook brandt, op de snelweg rijdt ik de ene dag in het donker en de dag erna op hetzelfde tijdstip brand de verlichting wel.

Ik weet niet of dat experimenteren is, of een manier van bezuinigen maar er lijkt ook wat willekeur in dat beleid te zitten :)
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1279
Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

satsurfer schreef:da's toch tegenwoordig de standaard? Pikdonker na 23.00 of 00.00 u. (al een jaar of 2)?
Nee hoor, niet overal.
Enkel op snelwegen en bepaalde straten.

Iets na middernacht is de straatverlichting hier terug aangesprongen. Het belfort van Brugge zat nog een tijdje in het donker heb ik gehoord van een vriendin.
fvhbrugge
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 23 nov 2008, 20:38
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 120 keer

Straatverlichting (en monumenten > belfort ) van steden en gemeentes: vanaf centraal punt wordt op het 11.000V net een gecodeerde boodschap geplaatst.

De code gaat door tot op 230V/400V net, overal dus ook tot in de woning. Zo wordt ook overgeschakeld van dag/nacht.

Bij deze panne was het centraal punt blijkbaar Waggelwater-transformatiestation. (in de krant gelezen, voor 1 keer geloofwaardig de krant)

Er werd geen code op het net gestuurd. Dus geen OV.


OV van Vlaams Gewest wordt anders gestuurd: hierdoor was de OV op expresswegen en dergelijke niet uitgeschakeld.
Plaats reactie

Terug naar “Maatschappelijke uitdagingen / discussies (niet technisch)”