NAS HDD & RAID

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Baggioo
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Provider

Ik wil mijn bijna 7jr oude Synology DS413j (4 bay met 4 2TB hdd’s) vervangen door een nieuwe NAS. De oude houd ik als backup.

Maar ik ben niet helemaal meer ‘up to date’ op dit onderwerp…

Als jullie dus aub wat inzichten willen delen :-D

Mijn vragen:

1) Ik zou graag 8TB beschikbare ruimte hebben.
Kies ik dan best weer voor een 4 bay NAS?

2) Als merk was dit mijn 2e Synology maar Synology is wel prijzig, ‘k hoor ook veel goeds over Qnap. bv QNAP TS-431P2 (ev. met memory upgrade 1GB versie naar 8GB)

https://be.hardware.info/artikel/7800/q ... mpaign=HWI

(Ongeveer €100 goedkoper dan een vergelijkbare Synology DS418)

3) Hard disks: Zijn de WD Reds nog altijd de beste keuze?
4) Raid: kies ik best voor RAID 5?
5) Welke winkel haal die spullen voordelig?

Als ik nog iets over het hoofd zie: shoot :angel:

Bedankt!
tien
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer
Provider

Over qnap hoor ik ook veel goeds maar geen persoonlijke ervaring.

8T zou nog kunnen met 2bay.
Met 2bay heeft R5 natuurlijk ook weinig zin.

WD zijn goed, beetje uit gewoonte dat ik ze zelf gebruik. Ironwolf zou volgens sommigen goed zijn maar niks verplicht je om naar echt NAS disks te gaan.

Bij update naar 4T disks in het begin van het jaar waren WD's het goedkoopst bij fotokonijnenberg, maar verandert snel. Best op moment zelf nakijken.

Noot: je kan ook de disks in huidige syno updaten maar is waarschijnlijk zelfde tijdperk als mijn 414 dus enkel nog security updates.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer
Provider

In dit geval zou ik een 4 bay nas opteren met 2 schijven van 8 TB in een raid 1 opstelling. Je kan nadien extra schijven bijsteken en naar raid 5 converteren. Je kan best opnieuw een synology overwegen omdat dit samen met je oude nas wat extra features kan opleveren met betrekking tot backup en synchronisatie om er enkele te noemen. Van hetzelfde merk zijn ze ook makkelijker en op dezelfde manier te configureren.
De plus reeks van synology heeft een extra sata poort waar je een synology extensie kan aanhangen om je opslagvolume uit te breiden.

Schijven vind ik voordelig bij mobile harddisk punt nl (dit moet je Googlen)? een nas is bijna overal even duur tenzij er ergens een actie is.
Baggioo
Member
Member
Provider

Bedankt voor de reacties.

8TB-schijven had ik nog niet aan gedacht... is wellicht naar de toekomst toe het interessantste (door de mogelijkheid om disks toe te voegen), jammer dat ze nu nog zo duur zijn :cry:
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

nu heb je 4 maal 2 TB waarvan er 6 TB kan gebruikt worden in raid 5. Wil je meer opslag, dan moet je al naar 4 maal 3TB gaan. Je zal dan 9 TB kunnen volzetten in raid 5. 4 schijven van 3TB kosten ongeveer 450 euro. 2 schijven van 8TB kosten je ongeveer 500 euro.

Het is dus kiezen tussen 9 TB opslag (4*3TB-raid5) of 8TB (2*8TB-raid 1) wat 50 euro meer kost, maar wel toekomstgericht meer opslag oplevert doordat je schijven kan bijsteken.

Je kan ook een nieuwe 4-bay nas met 1 schijf van 8TB kopen en de oude nas als back-up gebruiken, maar dan moet je ze beide wel continu laten sync-en zodat je geen gegevens verliest. Riskant wel, tot je in de nieuwe nas een extra schijf kan steken.
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer
Provider

Of je steekt 3x4TB, dan heb je de 8TB die je wou met nog 1 slot over voor uitbreiding om naar 12TB te gaan. De 4TB WD red en seagate ironwolf zijn net iets goedkoper per GB dan de 3TB versie.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:
Provider

Misschien ook interessant: 8TB WD MyBook staat momenteel in promo bij Amazon DE (link).
Enclosure openbreken en wegsmijten, ta-da 8TB disk aan 150 euro. Zijn whitelabeled WD disks, onderzoek genoeg te vinden naar de herkomst. Zelf hier ook zo gedaan voor mijn DS218+ en draait als een tierelier.
Baggioo
Member
Member
Provider

butskristof schreef:Misschien ook interessant: 8TB WD MyBook staat momenteel in promo bij Amazon DE (link).
Enclosure openbreken en wegsmijten, ta-da 8TB disk aan 150 euro. Zijn whitelabeled WD disks, onderzoek genoeg te vinden naar de herkomst. Zelf hier ook zo gedaan voor mijn DS218+ en draait als een tierelier.
Ik ben idd geneigd om voor 8TB schijven te gaan, maar shucking WD mybook ... lijkt me misschien wat te avontuurlijk?

Wat is jouw mening over 3.3 V en TLER van deze schijven?

"WD mybook 8TB contains a WD80EZAZ: it's essentially a slightly modified WD Red. WD80EZAZ (white, 256MB Cache, 5400rpm) features PWDIS feature (Power Disable aka "3.3V") and comes with TLER disabled by default, while its WD Red counterpart WD80EFAX (quietly updated Red, 256MB Cache, 5400rpm) doesn't have PWDIS and comes with TLER enabled."
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Tler word aanbevolen in een raid-opstelling. Je hebt deze functie nodig om het raid-volume er niet te laten uitvliegen bij een fout. Heb je dit niet, dan is de kans groot dat het hele volume corrupt geraakt.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Misschien beetje een rare oplossing :)
Je kan ook 8T en 4T mengen en eventueel met de disks van de oude nas aanvullen. (interessantste per 2 disks). Als je 8T disks wil gaat het tegenvallen als je toch oplossing met 4T disks neemt en zo kan je kost wat sprijden.

Het volgende is natuurlijk dat je gaat merken dat met oude nas als backup, die zijn volume veel kleiner is en die moet juist groter zijn dan de 'echte' data, aandelen in WD zijn 5% gestegen :lol:
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:
Provider

De impact van die 3.3V pin hangt af van je backbone, bij moderne Synology toestellen geeft dit geen probleem.

Wat TLER etc betreft: absoluut geen idee van. Ik draai hier RAID0 dus niet echt van belang voor mij. Sowieso beschouw ik mijn schijven niet als 'veilig' en heb de nodige maatregelen om uitval op te vangen. Met het geld dat je bespaart kan er al eens eentje uitknallen.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Wel in het Engels, maar je hebt er zeker belang bij als je TLER of iets dergelijks hebt op schijven in een nas
https://www.smallnetbuilder.com/nas/nas ... r-raid-nas
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer
Provider

butskristof schreef:Wat TLER etc betreft: absoluut geen idee van. Ik draai hier RAID0 dus niet echt van belang voor mij. Sowieso beschouw ik mijn schijven niet als 'veilig' en heb de nodige maatregelen om uitval op te vangen. Met het geld dat je bespaart kan er al eens eentje uitknallen.
mailracer schreef:Wel in het Engels, maar je hebt er zeker belang bij als je TLER of iets dergelijks hebt op schijven in een nas
https://www.smallnetbuilder.com/nas/nas ... r-raid-nas
Dat is toch niet wat ik lees in het artikel waar je naar verwijst:
The responses I received from Synology, QNAP, NETGEAR and Buffalo all indicated that their NAS RAID controllers don't depend on or even listen to TLER, CCTL, ERC or any other similar error recovery signal from their drives. Instead, their software RAID controllers have their own criteria for drive timeouts, retries and when a drive is finally marked bad.
So is there any benefit to using TLER / CCTL / ERC drives? Maybe. These features usually come on "Enterprise" grade drives (WD Caviar RE series, Seagate Barracuda ES, ES.2, Samsung Spinpoint F1), which are built to take the constant, hard use of business environments. So investing in these more expensive drives is probably a smart move if your NAS is under constant heavy use. But it will be the more robust drive construction and not TLER / CCTL / ERC that will make your RAID NAS more reliable.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

heist_175 schreef:

Dat is toch niet wat ik lees in het artikel waar je naar verwijst:
Idd.iets te snel doorgelezen. Bij een hardwarematige raid controller heb je het blijkbaar wel nodig.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Provider

mailracer schreef: Idd.iets te snel doorgelezen. Bij een hardwarematige raid controller heb je het blijkbaar wel nodig.
Maar is syno effectief hardware raid? volgens mij doen die alles in soft.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Een goedkope nas heeft software-raid. Terwijl TLER zich op drive-niveau afspeelt en de raid-error-correctie op software niveau kan er toch nog altijd verkeerdelijk omgegaan worden met correctie van fouten. Een drive met TLER zal de fout binnen een korte tijd herstellen, zonder TLER zal dit door de raid moeten gebeuren. Als de herstelfase te lang duurt bij raid (zonder TLER) is de kans groot dat de hele drive heringedeeld moet worden, vandaar dat men het wel aanbeveelt bij nassen die intensief gebruikt worden.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”