Domeinnnaam verlopen > registrant geen factuur

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
NielsH
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 38 keer
Bedankt: 9 keer

Beste

even ter info: ik had een .com-domeinnnaam bij een NL registrant sinds 2013. In 2016 is er in één klap voor 3 jaren betaald.

3 jaar later is het domeinnaam plots 'gekaapt'. Ik heb geen factuur ontvangen of herinnering tot verlenging.

Maar, ik ben mijn domeinnnaam kwijt of kan ik daar nog wat aan doen?
dupondje
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 18 keer

Meer dan waarschijnlijk kwijt.

Wat was het contract met de registrar? Automatisch verlengen? Of niet?
Want als dat wel het geval was, zijn zij verantwoordelijk natuurlijk.

Voor de domeinnaam kan gekaapt worden is die offline voor enkele weken (Quarantaine periode).
Dat heb je dus ook gemist waarschijnlijk.

Een laatste optie is de domeinnaam weer overkopen als de 'kaper' dat wil (en meestal ook hun bedoeling is)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Het is jouw verantwoordelijkheid om je domeinnamen te tuinieren. Geen factuur/herinnering ontvangen is nalatig van de registrar (in de veronderstelling dat ze over jouw correcte/actuele contactgegevens beschikten, vaak blijkt dat niet het geval) maar het feit dat je de domeinnaam kwijt bent omdat het niet op tijd verlengd werd is niet hun fout.

Zoals hierboven reeds gesuggereerd bestaan er opties om dat risico te verminderen, zeker in de .com TLD, maar daarvoor is het nu te laat.

In de veronderstelling dat je geen juridische rechten hebt over de naam van het domein, en in de veronderstelling dat het over zo'n automatische scooper van vervallen namen gaat, is het enige wat je nu nog kan doen die naam proberen over te kopen (aan een prijs) of hopen dat de kaper het volgend jaar niet meer verlengt. Dat is wel een tweesnijdend zwaard, want hoe meer interesse wordt getoond om de naam over te kopen, hoe meer kans dat de kaper de naam verlengt. Het zal dus afhangen van hoe hard je die naam nodig hebt.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”