Iemand gebruikt mijn email address om een buzzy pas aan te vragen?

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail enz....
Plaats reactie
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

de lijn.png
De links in de email wijzen naar de lijn, en niet naar een fake site ....
Je probeerabonnement


Beste ouder

we hebben bij je aanvraag voor het Buzzy probeerabonnement helaas geen geldig attest ontvangen. De gegevens van je kind werden dus niet meegenomen in onze verzendingslijst.

Wil je toch graag een gratis probeerabonnement voor je zoon of dochter ontvangen?

Vul dan het formulier op onze website opnieuw in en voeg een een kopie toe van het getuigschrift lager onderwijs of van het inschrijvingsbewijs secundair onderwijs.


Met vriendelijke groeten,

De Lijn
De Lijn
ulixes
Plus Member
Plus Member
Berichten: 151
Lid geworden op: 21 sep 2002, 22:46
Locatie: Limburg
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 6 keer

Ik heb dezelfde mail gekregen - best vreemd inderdaad.
Luboli
Pro Member
Pro Member
Berichten: 309
Lid geworden op: 06 jan 2017, 02:40
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 57 keer

Ook dezelfde mail gekregen
Gebruikersavatar
LighScan
Member
Member
Berichten: 69
Lid geworden op: 16 jul 2011, 13:12
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 5 keer

Same here! Iets mis bij de lijn?

Edit:
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik dacht al aan een actie van de lijn naar recidive foutparkeerders in Antwerpen :beerchug: :banana:

Ik vermoed dat jullie wel allemaal klant zijn bij de lijn ?
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
broke23
Premium Member
Premium Member
Berichten: 528
Lid geworden op: 01 aug 2014, 10:28
Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
Bedankt: 21 keer

20 minuten na de mail kreeg ik een mail terug dat het een foutje was
Beste

U ontving zonet een mail van ons. Door een fout in ons mailsyteem is deze mail onterecht bij u terecht gekomen. U hoeft geen rekening te houden met vorige mail.

Onze oprechte excuses.




Met vriendelijke groeten,

De Lijn
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Hier ook mail gekregen. Wij hebben 2 kinderen met Buzzy pas dus dacht eerst dat mijn vrouw iets ingevuld had met mijn mail adres, maar dat bleek niet het geval.
De 2de mail heb ik echter niet gekregen dus blijkbaar hebben ze nu ook nog een probleem om iedereen te informeren van de fout.
Gebruikersavatar
WalterB1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1890
Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
Bedankt: 133 keer

Ik blijf dit toch maar raar vinden. Ik heb een poos een nieuwsbrief gehad met een paar honderden abonnee's. Om te voorkomen dat er per ongeluk een mail zou vertrekken stond noodmoderatie steeds aan.

Procedure was; mail versturen naar postadres. Inloggen in mailingsoftware. Bericht manueel forwarden naar lijstadmin en nalezen op inhoud en lay-out.

En pas dan doorlaten naar de lijst. Per ongeluk iets uitsturen kon niet.

Ok, dat van De Lijn is niet het zelfde. - Maar dan kan toch geen excuus zijn om minder zorgvuldig te zijn bij het uitsturen van ik weet niet hoeveel mails, vele duizenden waarschijnlijk, dan ik met mijn hobby-nieuwsbrief.
Didymus
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1091
Lid geworden op: 17 jun 2004, 15:23
Uitgedeelde bedankjes: 257 keer
Bedankt: 91 keer

Ik heb gisteren een IT'er van De Lijn hierover bezig gehoord op de trein. Iemand heeft daar blijkbaar een "foutje" gemaakt. Ze dachten eerst zelf dat het een phisingpoging was.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1584
Lid geworden op: 13 dec 2002, 11:44
Locatie: Lokeren
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 127 keer
Contacteer:

Ah ik kreeg hem ook, en inderdaad de link ging naar de echte website.

Vreemd, ik heb nooit wat gekocht bij de lijn.
Gebruikersavatar
gedeco
Pro Member
Pro Member
Berichten: 296
Lid geworden op: 06 sep 2005, 10:57
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 10 keer

qless schreef:Ah ik kreeg hem ook, en inderdaad de link ging naar de echte website.

Vreemd, ik heb nooit wat gekocht bij de lijn.
Indien je niet weet hoe ze aan jouw gegevens komen, dan kan onderstaande link bruikbaar zijn.
https://shipyourenemiesgdpr.com/
Original Pentium of Borg: Division is futile - your decimals will be
approximated.
Gebruikersavatar
thomasv
Premium Member
Premium Member
Berichten: 515
Lid geworden op: 01 dec 2014, 16:52
Locatie: Regio Gent
Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
Bedankt: 52 keer

De e-mail kwam van het programma Selligent.
Vrij duur qua kosten, dus zeker niet iets wat een spammer zal kiezen.
 iPhone 12 Pro —  iPad (9th Gen) —  Apple TV 4K (2nd Gen) —  MacBook Pro
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Heb de eerste mail ook gehad, de tweede mail niet. Ik heb geen abonnement bij De Lijn. Een Buzzy Pazz is zo een kleine 14 jaar geleden (ik dacht dat je dit kon krijgen tot je 24 jaar)...

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Op facebook hebben ze hun fout toegegeven na een privé bericht aan de lijn.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Eigenlijk 2 fouten:
  1. ze hebben een verkeerde mailing list gebruikt, of een fout gemaakt in hun mailing process. Dat kan gebeuren.
  2. En ze bezitten bestanden met persoonsgegevens van mensen die ofwel nooit klant geweest zijn, of al >10 jaar geen klant meer zijn (zie bericht krisken). Toch een GDPR issue lijkt mij, om gegevens véél langer te bewaren dan waarvoor ze nodig zijn?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
lanadekat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 911
Lid geworden op: 23 aug 2013, 21:17
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 83 keer

Afbeelding

:beerchug:
Maar dat is best wel eng e-mail van 2011 die plots terug ergens opduikt waar dat niet zou mogen met GDPR AFAIK :roll:
glda19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 544
Lid geworden op: 22 aug 2006, 01:41
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 9 keer

Is spam ook gehad direct vuilbak
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Zoals ook geschreven in de pers deze week omwille van een andere aanleiding (gebrek aan personeel), De Lijn is een bedrijf dat vast zit in de vorige eeuw, en dat geldt ook voor hun IT-diensten. Het is echt een stukje Wallonie in Vlaanderen.

Dat externe ProData-systeem aan boord is vandaag de dag computerarcheologie en predateert de popularisering van de GSM en het internet, maar wordt behouden omwille van politieke hand- en spandiensten met ProData dat hier ondertussen miljarden aan belastingsgeld mee opgestreken heeft, waarvan een deel naar gegeerde vetbetaalde mandaten voor Vlaamse politici terugvloeit. Om over die perpetueel defecte "realtime" borden aan de haltes nog niet te beginnen, waar ook miljoenen euro's naar zakken gevloeid zijn.

En ondertussen moeten de chauffeurs en de reizigers het stellen met verouderde bussen vol technische mankementen waarvoor dan uiteraard "geen budget" meer is nadat ProData en co langs de kassa gepasseerd zijn. De ticketprijzen worden dan maar verhoogd om dat wat op te vangen. Ook hun eigen interne IT krijgt veel minder budget dan ze verdienen, wat zich op de duur wreekt natuurlijk. If you pay peanuts, you get monkeys. Zoals ik zei: Wallonie in Vlaanderen.

Desondanks staat het je als ontvanger van die mail ("slachtoffer" zeg ik niet want da's zwaar overdreven) vrij om dit te melden aan de GBA en ik raad iedereen aan dit te doen, in het bijzonder IT-ers met het hart op de juiste plaats.

Ook al worden ze als overheidsbedrijf met een fluwelen handschoentje aangepakt (mocht het een prive-bedrijf zijn, oeioei), het zal enkele hoofden wel eens wakker laten schudden daar voor een paar dagen en hun aura van onaantastelijkheid zal nog eens een deuk krijgen. En heel misschien zal hun interne IT een kleine budgetverhoging krijgen om een herhaling van dit scenario te vermijden. Ter referentie: de NMBS heeft ook eens een oopsie gedaan met het lekken van gegevens en de toen nog privacycommissie heeft toen - tot grote ontnuchtering van de NMBS dat zichzelf ook boven de wet stelt - dat ook niet blauw-blauw gelaten. Sindsdien is dat daar niet meer voorgevallen, of toch niet dat we weten.

Interessant genoeg is de MIVB vandaag het enige Belgische publieke vervoersbedrijf dat modern en efficient functioneert. Blijkbaar is 100 vierkante km de harde limiet tot waar een publiek bedrijf even goed kan functioneren als een privaat bedrijf :wink:
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

CCatalyst schreef:Het is echt een stukje Wallonie in Vlaanderen.
Totaal overbodige, nutteloze onzin ter stigmatisering van een groot deel van de Belgische bevolking.
CCatalyst schreef:Blijkbaar is 100 vierkante km de harde limiet tot waar een publiek bedrijf even goed kan functioneren als een privaat bedrijf :wink:
Wanneer een overheidsbedrijf bewust de middelen niet krijgt (en dan zou ik zeggen dat dat fluwelen handschoentje enkel maar voor de leiding weg gelegd is) is het toch normaal dat het niet draait zoals het zou moeten. In het (private) ProData verhaal kan ik je alleen maar gelijk geven, maar leg de schuld dan bij de politiek die doelbewust het bedrijf verziekt om dan ultiem tot privatisering over te kunnen gaan. Daar zitten we als reiziger absoluut niet op te wachten. Dat heb ik verleden week in Norfolk nog maar eens voor de zoveelste keer mogen ondervinden.

Het OV is zo een cruciale sleutel in het ontwarren van ons mobiliteitsprobleem dat ik het beleid hier rond zelfs misdadig durf te noemen.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”