2 bbox'en achter elkaar?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
jaku627
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 okt 2018, 19:35
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Ik heb helemaal geen verstand van netwerken, dus mijn excuses als dit de meest belachelijke vraag ooit is.
Maar vandaag had ik een brain fart en dacht ik: wat als je een ethernetkabel van de LAN-poort van een bbox aansluit op de WAN-poort van een andere bbox? Kan deze dan een tweede sessie opstarten om zo extra snelheid te halen? En zou je dan extra decoders kunnen aansluiten?

Ook een off-topicvraagje: weet iemand hoe je je profiel kan zien op een b-box 3V+-toestel?
Dank u
peroxide
Member
Member
Berichten: 61
Lid geworden op: 02 sep 2017, 19:26
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 9 keer

Ik zie niet direct in waarom je een 2de bbox zou gebruiken. Om een 2de PPPoE-sessie op te zetten kan je eender welke router aansluiten op de bbox. Of je totale snelheid hierdoor zou stijgen weet ik niet. Waarom dit een verschil zou geven in het aantal aansluitbare decoders zie ik ook niet direct (althans op een bbox3, bij een oudere bbox heb je inderdaad een beperkt aantal poorten).
Wat het uitlezen van de bbox3V+ betreft denk ik dat dit een sagemcom modem is en je dus de BBox3-tool kan gebruiken die hier op het forum te vinden is.
deman3417
Member
Member
Berichten: 62
Lid geworden op: 28 aug 2013, 20:31
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 4 keer

Ga ik eens proberen.
Proximus komt met 4 draden binnen waarvan ik denk dat er maar 2 gebruikt worden.
Als ze op die 2 niet gebruikte nu ook eens een BBOX aansluiten, kunnen ze dan met de 4 draden en 2 BBOX'en dubbele snelheid halen?
didi79
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 912
Lid geworden op: 25 jun 2007, 17:19
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 98 keer

deman3417 schreef: Als ze op die 2 niet gebruikte nu ook eens een BBOX aansluiten, kunnen ze dan met de 4 draden en 2 BBOX'en dubbele snelheid halen?
Ja, maar dan ga je eerst moeten investeren in apparatuur om dat te doen werken (dual WAN router).
Als je particulier bent, gaat Proximus je daar niet mee helpen.
jaku627
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 okt 2018, 19:35
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

peroxide schreef:Ik zie niet direct in waarom je een 2de bbox zou gebruiken.
Het was ook maar iets waarvan ik wou weten of zou werken. Haalt een bbox ook niet automatisch de inloggegevens op? Ik weet niet eens hoe je een PPPoE-sessie zou moeten opzetten, maar ik denk ook niet dat je bij Scarlet makkelijk aan de nodige gegevens geraakt?
Met decoders bedoelde ik eigenlijk: zou je er zo bv. 4 kunnen aansluiten ipv de 2 die ze je standaard laten aansluiten? Maar dit zal wel zeker niet, want het is nog steeds hetzelfde account bij Scarlet en ze laten maar 2 decoders toe?
Maar met 2 van die PPPoE-sessies zou je dus eigenlijk wel 2 keer aan 50 mb/s kunnen downloaden (Trio).

Even bewerkt... om te zeggen dat ik de bbox3-tool inderdaad heb geprobeerd (heb enkel een computer van Apple wel). Het programma start op, maar ik kan nooit inloggen, ook al kan ik wel inloggen met dat wachtwoord en 'User' op 192.168.1.1. Obox/Bbox3V+. :)
Afbeelding
deman3417 schreef:Ga ik eens proberen.
Proximus komt met 4 draden binnen waarvan ik denk dat er maar 2 gebruikt worden.
Interessant! Zitten alle 4 de aders achter zo'n DSL-splitter?
En wat zou dan het voordeel zijn in tegenstelling tot 2 sessies op 1 DSL-stekker, dat je 2x het profiel zou kunnen halen?
Laatst gewijzigd door jaku627 16 jul 2019, 19:43, in totaal 1 gewijzigd.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

deman3417 schreef:Ga ik eens proberen.
Proximus komt met 4 draden binnen waarvan ik denk dat er maar 2 gebruikt worden.
Als ze op die 2 niet gebruikte nu ook eens een BBOX aansluiten, kunnen ze dan met de 4 draden en 2 BBOX'en dubbele snelheid halen?
Op het tweede paar zou je dan al eerst een tweede VDSL2 aansluiting moeten aanvragen aan Proximus en zullen er lassers aan te pas komen om het tweede paar te lassen om een rechtstreekse verbinding met de KVD te hebben want normaal is het tweede paar de retour verbinding met de KVD die bij je binnen komt.
jaku627
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 okt 2018, 19:35
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

jackho schreef:
deman3417 schreef:Ga ik eens proberen.
Proximus komt met 4 draden binnen waarvan ik denk dat er maar 2 gebruikt worden.
Als ze op die 2 niet gebruikte nu ook eens een BBOX aansluiten, kunnen ze dan met de 4 draden en 2 BBOX'en dubbele snelheid halen?
Op het tweede paar zou je dan al eerst een tweede VDSL2 aansluiting moeten aanvragen aan Proximus
Je zou voor dezelfde prijs als iets als Whoppa zo Scarlet Trio en EDPnet kunnen combineren... 150 mb/s down, 40 up :o
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

Je PPPoE login gegevens kun je eigenlijk maar deels uitlezen op de interface van je modem http://192.168.1.1
Het is maar deels omdat je enkel de inlognaam (FBxxxxxx@PROXIMUS) kunt lezen en niet het inlogwachtwoord dat met ********* aangegeven wordt.
Je kunt het via een omweg klaar spelen door dit wachtwoord zelf te veranderen.
GuntherDW
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1139
Lid geworden op: 11 mei 2007, 14:00
Locatie: zwijndrecht
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 78 keer
Contacteer:

jaku627 schreef: Maar met 2 van die PPPoE-sessies zou je dus eigenlijk wel 2 keer aan 50 mb/s kunnen downloaden (Trio).
Dat gaat niet zomaar vertalen in dat je downloads tegen 100Mbit gaan gaan. Er zitten fameuze haken en ogen aan, als het al zou werken.
Allereerst moet je sync profiel al 100Mbit zijn, en dan nog is het niet zo simpel als je denkt.
jaku627 schreef: Interessant! Zitten alle 4 de aders achter zo'n DSL-splitter?
En wat zou dan het voordeel zijn in tegenstelling tot 2 sessies op 1 DSL-stekker, dat je 2x het profiel zou kunnen halen?
Dit is in nederland wel in bepaalde gevallen gebruikelijk, bonded dsl, maar aangezien wij hier (vaak) maar 1 paar binnen krijgen, en het andere paar op "retour" aangesloten is gaat het alsweer niet zo simpel zijn.

Je kan wel meerdere DSL lijnen aanvragen maar dan gaat er zoals vermeld lassers aan te pas moeten komen, alsook dat je een modem nodig hebt welke meerdere lijnen kan bonden. Deze staan dan weer echter niet op de whitelist van belgacom dus daar ga je ook weer issues krijgen.

Long story short: Het is te merken dat je niet veel van netwerken gegeten hebt :P, je kan mogelijks wel meer uit je lijn halen, maar dan moet je 1) meerdere PPPoE conns moeten kunnen maken, 2) wat configureerwerk qua firewall, load balancers etc, 3) een goed lijnprofiel hebben (>50Mbit download), ...

Het is dus veel meer werk dan "alleen maar een extra modempje insteken" ;).
jaku627
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 okt 2018, 19:35
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Begrijp mij niet verkeerd: ik zeg ook zeker niet dat ik iets van netwerken ken, en ik ben ook niet van plan om 100 Mbps te halen of verbindingen te gaan combineren, en was ook niet de persoon die voorstelde om 2 koperparen te combineren.
Een vraag uit pure interesse was gewoon: werkt een bbox achter een andere bbox? I'm here to learn.

Daarnaast kan ik niet nagaan welk profiel ik heb, maar het is allezins wel meer dan 50 mb/s. Volgens EDPnet zou 100/40 mogelijk zijn. Met één HDTV aan haal ik nog steeds 50 mb/s (Scarlet Trio, kan niet meer) en upload is al eens 18,5 mb/s geweest hoewel dit normaal op 4 zou moeten gecapped zijn. (upload zit nu trouwens ook rond de 11, al bijna 4 dagen sinds DSL reconnect, wanneer doet scarlet eigenlijk een reconnect? dacht dat dit meestal 3 dagen was)

edit: wat ik met 2 x 50 mb/s bedoelde was, zou je zo 2 keer iets aan 50 mb/s kunnen downloaden? jij dus aan 50 mb/s en ik aan 50 mb/s zonder dat je elkaar stoort... niet 1 persoon aan 100 mb/s..... hoewel zoiets met dual wan of pfsense oid misschien kan, maar dat bedoelde ik niet en ken ik ook niks van
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

jaku627 schreef:werkt een bbox achter een andere bbox?
Neen, niet in de zin dat je er een 2de PPPoE sessie kan mee opstarten.
Een b-box3/v+ met WAN poort zou dat eventueel kunnen, maar dan moet de WAN poort geactiveerd worden (en dat kan alleen voor Proximus FTTH klanten).
Een normale B-box kan je niet als router gebruiken.
jaku627 schreef:edit: wat ik met 2 x 50 mb/s bedoelde was, zou je zo 2 keer iets aan 50 mb/s kunnen downloaden? jij dus aan 50 mb/s en ik aan 50 mb/s zonder dat je elkaar stoort... niet 1 persoon aan 100 mb/s.
Dat is perfect mogelijk:
  • a) maar dan moet je aan de PPPoE gegevens geraken.
    b) geen idee of je bij Scarlet meerdere PPPoE sessie kan hebben.
    c) je moet dan een 2de router aansluiten achter de B-box3, die de 2de PPPoE sessie maakt.
Wat er ook mogelijk is dat je met één PC een aparte PPPoE sessie maakt.
Dan kan je met deze PC aan 50 mbps downloaden, terwijl de rest van het netwerk ook nog eens 50 mbps krijgt (trek daarvan natuurlijk de TV streams en wat overhead af ...)
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
jaku627
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 16 okt 2018, 19:35
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Bedankt: 1 keer

Bedankt, Philippe. Dit was het bondige antwoord waarnaar ik op zoek was.
Zou wel grappig geweest zijn om bijv. een 2de bbox verder te plaatsen (stel bij je buur) en je zo 2 x het pakket kan afnemen, bij wijze van test. Ik snap dat het niet 'mag' - maar dus ook niet kan ;)
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”