Belgacom Maestro 2025, kiestoon vervormt tot zeer luide brom

Plaats reactie
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

De warmte van de afgelopen dagen heeft blijkbaar een probleem veroorzaakt bij mijn Belgacom Maestro 2025.
Als ik de hoorn opneem hoor ik kortstondig de kiestoon maar na een seconde vervormt de kiestoon tot een zeer luide brom. Het toestel is hierdoor compleet onbruikbaar.

Heeft iemand een soortgelijke ervaring? Is dit probleem eenvoudig te herstellen? Wellicht is er één of ander elektronisch component defect, maar moest iemand me een tip kunnen geven waar ik precies moet zoeken, zou ik er misschien wel in slagen om het terug aan de praat te krijgen.

Anders gaat dit wellicht naar het containerpark en zal ik een nieuw toestel moeten aanschaffen. Als depannage gebruik ik nu een kleine DECT-telefoon die ik nog had liggen, maar ik verkies toch een ouderwets vast toestel met grotere toetsen.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1374
Lid geworden op: 22 mei 2013, 09:04
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 105 keer

Meestal een elektrolytische condensator; dat is zowat het enige component in een klassieke telefoon dat veroudert en temperatuurgevoelig is. Bij grotere capaciteiten zie je het meestal doordat ze bol staan, maar ik betwijfel of er zo'n grote capaciteiten in een niet-gevoed PSTN-toestel gebruikt worden. Dus ofwel wordt het trial and error/ze allemaal vervangen, ofwel moet je een ESR-meter proberen te bemachtigen.
depeje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 695
Lid geworden op: 22 jan 2011, 00:27
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 152 keer
Bedankt: 31 keer
Contacteer:

Ofwel de telefoon afkoelen en de elco's één voor één opwarmen en luisteren. Ofwel het omgekeerde: in de hete telefoon de elco's één voor één afkoelen en luisteren. Afkoelen kan door een "compressed air" bus ondersteboven te houden. Opwarmen kan met een soldeerbout ernaast, en die instellen op 100°C.

Wel zien dat je geen kortsluiting veroorzaakt en dat je niet aan de 40V van het telefoonnetwerk komt. Dat kan pijn doen als je zweet.
Plaats reactie

Terug naar “GSM, SmartPhones en Telefoontoestellen”