slimme schakelaars
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Ik ben een beetje aan het spelen met domotica.
Ik heb o.a. een paar HUE lampen.
Je kan zo een Hue Tap plaatsen of de Hue dimmer switch, maar als iemand de standaard schakelaar gebruikt, dan staan de lampen zonder stroom.
Het is ook niet echt een zicht om overal een extra schakelaar te zetten, boven de bestaande.
Je zou de draden kunnen verbinden met een lasdop en wago klemmen, maar dat vind ik precies zo drastich.
Ik las dat je de schakelaars van aqara kan aansluiten ter vervanging van je bestaande schakelaars.
Je zou ze dan kunnen bedienen met de smart schakalaar zonder een app of zo, maar als je ze uitzet, staan de lampen ook weer zonder stroom veronderstel ik.
Zo aqara schakelaar heeft ook maar 2 functies vermoed ik, aan en uit, geen scene selectie of iets anders fancy, darvoor moet je dus de app of zo dan gebruiken.
Wat hebben jullie gedaan met de bestaande schakelaars?
Veel smart schakelaars vereisen ook een een L en N draad, die er meestel niet is.
Een aantal smart dimmers hebben geen N draad nodig, maar hoe zit dat dan met je Hue lamp?
Dan dimt die schakelaar je Hue lamp, als je dimmer op 10% staat, zal je lamp dus ook niet meer helderder krijgen, zonder de dimemer te bedienen.
Een smart schakelaar, die je kan programmeren, bedraad aansluiten zonder N, zal dus waarschijnlijk niet bestaan.
Wat hebben jullie voor schakelaars en hebben jullie de oude laten staan.
Als je domotica uitvalt, heb je anders geen licht meer.
Ik heb o.a. een paar HUE lampen.
Je kan zo een Hue Tap plaatsen of de Hue dimmer switch, maar als iemand de standaard schakelaar gebruikt, dan staan de lampen zonder stroom.
Het is ook niet echt een zicht om overal een extra schakelaar te zetten, boven de bestaande.
Je zou de draden kunnen verbinden met een lasdop en wago klemmen, maar dat vind ik precies zo drastich.
Ik las dat je de schakelaars van aqara kan aansluiten ter vervanging van je bestaande schakelaars.
Je zou ze dan kunnen bedienen met de smart schakalaar zonder een app of zo, maar als je ze uitzet, staan de lampen ook weer zonder stroom veronderstel ik.
Zo aqara schakelaar heeft ook maar 2 functies vermoed ik, aan en uit, geen scene selectie of iets anders fancy, darvoor moet je dus de app of zo dan gebruiken.
Wat hebben jullie gedaan met de bestaande schakelaars?
Veel smart schakelaars vereisen ook een een L en N draad, die er meestel niet is.
Een aantal smart dimmers hebben geen N draad nodig, maar hoe zit dat dan met je Hue lamp?
Dan dimt die schakelaar je Hue lamp, als je dimmer op 10% staat, zal je lamp dus ook niet meer helderder krijgen, zonder de dimemer te bedienen.
Een smart schakelaar, die je kan programmeren, bedraad aansluiten zonder N, zal dus waarschijnlijk niet bestaan.
Wat hebben jullie voor schakelaars en hebben jullie de oude laten staan.
Als je domotica uitvalt, heb je anders geen licht meer.
- Goztow
- userbase crew
- Berichten: 13592
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
- Bedankt: 878 keer
https://userbase.be/forum/download/file ... =12727&t=1
Meer info hier: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=35&t=53162 onder punt 4.
Meer info hier: https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=35&t=53162 onder punt 4.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op te klikken
-
- Elite Poster
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 51 keer
Ik heb overal de Fibaro Dimmer 2, aangesloten via het "2-draads" principe, omdat ik idd geen N heb achter mijn schakelaars. Werkt voor mij iig perfect, en heeft als grote voordeel dat de schakelaars gewoon blijven werken, zelfs als de hele controller platligt.sky schreef: Een smart schakelaar, die je kan programmeren, bedraad aansluiten zonder N, zal dus waarschijnlijk niet bestaan.
Wat hebben jullie voor schakelaars en hebben jullie de oude laten staan.
Als je domotica uitvalt, heb je anders geen licht meer.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
- Locatie: Pelt
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
Ik gebruik ook de fibaro dimmers, zij het dat ik ze geinstalleerd heb in de meterkast. Voordeel is inderdaad dat de bestaande schakelaars blijven werken, zelfs als alle communicatie onmogelijk is.NickG schreef:Ik heb overal de Fibaro Dimmer 2, aangesloten via het "2-draads" principe, omdat ik idd geen N heb achter mijn schakelaars. Werkt voor mij iig perfect, en heeft als grote voordeel dat de schakelaars gewoon blijven werken, zelfs als de hele controller platligt.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1154
- Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 100 keer
Met de fibaro dimmer kan je je lampen dan aan en uit zetten, of dimmen als je HA uit ligt,
maar in de praktijk gebruik je die dus niet en doe je je lichten aan en uit of scene selection met je HA.
Of gebruik je de fibaro knop ook in je HA als input voor andere acties?
En heb je er dan zo een bypass voor lage belastingen moeten bijzetten?
maar in de praktijk gebruik je die dus niet en doe je je lichten aan en uit of scene selection met je HA.
Of gebruik je de fibaro knop ook in je HA als input voor andere acties?
En heb je er dan zo een bypass voor lage belastingen moeten bijzetten?
-
- Elite Poster
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
- Locatie: Pelt
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
Ik gebruik geen bypass. De laagste load die ik heb aangesloten is 4x Philips WarmGlow/Dimtone 4W.
Met de knoppen doen we ook scene selectie ja, bijvoorbeeld: 2x = buitenverlichting togglen, 3x = nachtroutine starten. Die acties starten we meestal via Google Home, maar een 'fysieke' switch is wel zo handig als dat even niet zou werken
Met de knoppen doen we ook scene selectie ja, bijvoorbeeld: 2x = buitenverlichting togglen, 3x = nachtroutine starten. Die acties starten we meestal via Google Home, maar een 'fysieke' switch is wel zo handig als dat even niet zou werken
-
- Premium Member
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
- Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
- Bedankt: 53 keer
Wat je ook kan gebruiken zijn de Hue schakelaars van Niko.
Ik vind dit persoonlijk een zeer nette oplossing, met behoud van de bestaande bekabeling. Ze hebben dezelfde grootte en uitzicht van de gewone Niko schakelaars, maar ze gebruiken wel degelijk zigbee om de lampen aan de sturen.
Meer info: https://www2.meethue.com/nl-be/friends-of-hue/niko
Ik vind dit persoonlijk een zeer nette oplossing, met behoud van de bestaande bekabeling. Ze hebben dezelfde grootte en uitzicht van de gewone Niko schakelaars, maar ze gebruiken wel degelijk zigbee om de lampen aan de sturen.
Meer info: https://www2.meethue.com/nl-be/friends-of-hue/niko
Maar als uw hue bridge niet werkt dan kan je uw lichten ook niet meer bedienen met de schakelaar?MrBlueSky schreef:Wat je ook kan gebruiken zijn de Hue schakelaars van Niko.
Ik vind dit persoonlijk een zeer nette oplossing, met behoud van de bestaande bekabeling. Ze hebben dezelfde grootte en uitzicht van de gewone Niko schakelaars, maar ze gebruiken wel degelijk zigbee om de lampen aan de sturen.
Meer info: https://www2.meethue.com/nl-be/friends-of-hue/niko
-
- Premium Member
- Berichten: 486
- Lid geworden op: 22 maa 2012, 19:29
- Uitgedeelde bedankjes: 136 keer
- Bedankt: 53 keer
Eerst en vooral: de topic starter heeft al Hue verlichting. Zo'n oplossing van Niko werkt perfect voor het probleem dat hij omschrijft, al kosten die schakelaars wel wat (€50 a 60).sdiepend schreef:
Maar als uw hue bridge niet werkt dan kan je uw lichten ook niet meer bedienen met de schakelaar?
Bovendien, het is eigen aan Hue (en bij uitbreiding Zigbee) dat er in het netwerk een controller is.
Als jij zegt 'hue bridge niet werkt', kan je dat op 2 manieren zien:
- Kan niet verbinden met internet. Geen probleem dan! Alles blijft lokaal werken.
- De bridge is echt stuk/gefrituurd. Ook dan geen probleem. Je kan een ander device (zoals de Hue dimmer switch) als controller instellen om zo (wellicht tijdelijk) je licht te kunnen bedienen via basisfuncties. Wat ik niet kan bevestigen is dat de Niko switch als controller in te stellen is, gezien deze niet over een eigen batterij beschikt.
Edit: Dat laatste is wat je dus terugvindt in de link van devastator
-
- Elite Poster
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
- Locatie: Pelt
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
Een hue tap heeft ook geen batterij. Volgens mij gaat het signaal naar het eerste toestel en routeert die het verder. Het zou dus misschien wel kunnen, maar best eens met een tap proberen terwijl de hub uit staat.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 51 keer
Ik heb wél bypasses, bij de voordeur en op mijn toilet, om dat de load daar <10W is. Eerst geprobeerd zonder maar dat bleek niet stabiel te werken, van zodra er een bypass tussenzat geen issues meer gehad.devastator schreef:Ik gebruik geen bypass. De laagste load die ik heb aangesloten is 4x Philips WarmGlow/Dimtone 4W.
Ik ontken niet dat hij al Hue verlichting heeft, ik heb er zelf trouwens ook. Heb gisteren eens geprobeerd om gewoon de bridge uit te zetten, en dan kan je uw hue lamp dus niet meer bedienen met de hue switch, en met de gewone schakelaar gaat het initieel ook niet, na een tijdje te wachten wel.MrBlueSky schreef:Eerst en vooral: de topic starter heeft al Hue verlichting. Zo'n oplossing van Niko werkt perfect voor het probleem dat hij omschrijft, al kosten die schakelaars wel wat (€50 a 60).sdiepend schreef:
Maar als uw hue bridge niet werkt dan kan je uw lichten ook niet meer bedienen met de schakelaar?
Bovendien, het is eigen aan Hue (en bij uitbreiding Zigbee) dat er in het netwerk een controller is.
Als jij zegt 'hue bridge niet werkt', kan je dat op 2 manieren zien:
- Kan niet verbinden met internet. Geen probleem dan! Alles blijft lokaal werken.
- De bridge is echt stuk/gefrituurd. Ook dan geen probleem. Je kan een ander device (zoals de Hue dimmer switch) als controller instellen om zo (wellicht tijdelijk) je licht te kunnen bedienen via basisfuncties. Wat ik niet kan bevestigen is dat de Niko switch als controller in te stellen is, gezien deze niet over een eigen batterij beschikt.
Edit: Dat laatste is wat je dus terugvindt in de link van devastator
-
- Elite Poster
- Berichten: 1218
- Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
- Locatie: Pelt
- Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
- Bedankt: 56 keer
Je bypass zal je bij je spotje moeten steken denk ik.
EDIT: vraagje aan de fibaro gebruikers: hebben jullie je zekering/automaat ook vervangen ? Volgens de handleiding moeten die dingen afgezekerd worden op 10A.
EDIT: vraagje aan de fibaro gebruikers: hebben jullie je zekering/automaat ook vervangen ? Volgens de handleiding moeten die dingen afgezekerd worden op 10A.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1599
- Lid geworden op: 13 sep 2005, 10:11
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 51 keer
Dimmers moeten idd aan de verbruiker kant. Module + schakelaar past net in een standaard potje, maar ik heb voor nieuwe potjes wel extra diepe van 6cm gebruikt, dat werkt toch net wat makkelijker.
Hmm nee, dat moet ik mss nog eens bij mijn elektricien navragen dan.devastator schreef: EDIT: vraagje aan de fibaro gebruikers: hebben jullie je zekering/automaat ook vervangen ? Volgens de handleiding moeten die dingen afgezekerd worden op 10A.
- devilkin
- Elite Poster
- Berichten: 4884
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Hoi,
Ik heb momenteel twee lichtpunten welke ik graag zou automatiseren:
- een schakeling met twee wisselschakelaars
- een schakeling met twee wisselschakelaars en een kruisschakelaar
Ik vraag me af hoe ik daar het best die fibaro switch 2 zou kunnen gebruiken?
Ik heb momenteel twee lichtpunten welke ik graag zou automatiseren:
- een schakeling met twee wisselschakelaars
- een schakeling met twee wisselschakelaars en een kruisschakelaar
Ik vraag me af hoe ik daar het best die fibaro switch 2 zou kunnen gebruiken?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
- MaT
- Elite Poster
- Berichten: 1888
- Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
- Bedankt: 282 keer
Op deze manier
De fibaro monteer je waar je:
De fibaro monteer je waar je:
- Voeding (L en N draad) hebt.
- Een draad toekomt van de laatste schakelaar voor het lichtpunt (verbonden met S1 op de fibaro) zodat de fibaro weet wanneer de fysieke schakelaars bedient worden.
- Een draad vertrekt naar je lichtpunt.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Volledig fout zo.MaT schreef:Op deze manier
De fibaro monteer je waar je:Meestal is dit bij de laatste schakelaar voor het lichtpunt dus.
- Voeding (L en N draad) hebt.
- Een draad toekomt van de laatste schakelaar voor het lichtpunt (verbonden met S1 op de fibaro) zodat de fibaro weet wanneer de fysieke schakelaars bedient worden.
- Een draad vertrekt naar je lichtpunt.
Je moet 1 schakelaar vervangen (de laatste STD 6) door een kruisschakelaar.
Verder gebruik je S1,S2,L van de Fibaro.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- MaT
- Elite Poster
- Berichten: 1888
- Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
- Bedankt: 282 keer
Ik ben toch vrij zeker dat mijn schema wel correct is.
Kan jij eens een schema tekenen hoe jij het ziet met 1 wisselschakelaar en 2 kruisschakelaars?
Kan jij eens een schema tekenen hoe jij het ziet met 1 wisselschakelaar en 2 kruisschakelaars?
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
MaT schreef:Ik ben toch vrij zeker dat mijn schema wel correct is.
Kan jij eens een schema tekenen hoe jij het ziet met 1 wisselschakelaar en 2 kruisschakelaars?
In jouw opstelling moeten eerst je lichtschakelaars aanstaan alvorens je Fibaro kan bedienen.
Het is toch handiger dat je kan bedienen met je lichtschakelaars OF de Fibaro?
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
- MaT
- Elite Poster
- Berichten: 1888
- Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
- Bedankt: 282 keer
Neen toch:
- De fibaro krijgt voeding van L en N. Deze staat dus continu aan.
- Via S1 krijgt hij spanning binnen van de schakelaars zodat hij weet wanneer een schakelaar bediend word. Hoeveel schakelaars en welk type maakt niet uit, zolang ze maar de L kunnen schakelen zoals in een traditionele schakeling. En of die L nu van de fibaro komt of rechtsreeks van de L-draden maakt niet uit.
- Een relais of elektronische sturing schakelt uitgang Q.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
- honda4life
- Elite Poster
- Berichten: 5659
- Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
- Locatie: 127.0.0.1
- Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
- Bedankt: 315 keer
Oké... dat kan misschien wel zo zijn.
Leek me niet echt duidelijk dat deze modules ook een ingang hadden.
Leek me niet echt duidelijk dat deze modules ook een ingang hadden.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Ik heb een vergelijkbaar probleem als de topicstarter.
Recent heb ik de lampen in mijn garage vervangen door Led-lampjes. Hiertoe heb ik Merten wisselschakelaars (puls) gekocht en een Fibaro Dimmer 2 module, die ik geintegreerd heb in mijn Homeseer-systeem.
Ik heb de schakelaars aangesloten als weergegeven in de bijlage. Ik kan de lampen inderdaad bedienen via de twee schakelaars, maar ik moet ze blijvend indrukken om de verlichting te laten branden. Zo gauw ik de puls aan een kant terug laat veren, gaat de verlichting weer uit.
In Homeseer heb ik de parameters zo ingesteld dat het volgens mij zou moeten werken (momentary switch, calibratie zonder bypass, non-dimmable led).
Heeft iemand enig idee wat ik fout doe?
Recent heb ik de lampen in mijn garage vervangen door Led-lampjes. Hiertoe heb ik Merten wisselschakelaars (puls) gekocht en een Fibaro Dimmer 2 module, die ik geintegreerd heb in mijn Homeseer-systeem.
Ik heb de schakelaars aangesloten als weergegeven in de bijlage. Ik kan de lampen inderdaad bedienen via de twee schakelaars, maar ik moet ze blijvend indrukken om de verlichting te laten branden. Zo gauw ik de puls aan een kant terug laat veren, gaat de verlichting weer uit.
In Homeseer heb ik de parameters zo ingesteld dat het volgens mij zou moeten werken (momentary switch, calibratie zonder bypass, non-dimmable led).
Heeft iemand enig idee wat ik fout doe?
-
- Plus Member
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 16 jan 2011, 10:06
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 4 keer
Ik snap uw schema niet echt. Waar zit uw lamp op dat schema? Welke draad is de Nul?abl schreef:Heb zojuist ook geprobeerd met een bypass 2, maar helaas nog geen succes. Iemand die enig idee heeft dit werkend te krijgen?
Moest ik jou zijn zou ik eerst even proberen met 1 schakelaar in de genre van dit:
Dank voor uw reactie. Ben helaas zelf niet 'electrisch geschoold' en de vaste (oudere) eletriekers waar ik mee werk hebben moeite met de nieuwe technieken, vandaar dat ik op mezelf ben aangewezen.
De draden die naar de lampen gaan, lopen door de gele buizen die op de muur bevestigd zitten. De gele buizen zijn aangegeven op de tekeningen met de gele blokjes.
Andere aansluitingen met Fibaro zijn me gelukt, maar dit is een hotelschakeling die ik via twee puls schakelaars probeer aan te sluiten.
De draden die naar de lampen gaan, lopen door de gele buizen die op de muur bevestigd zitten. De gele buizen zijn aangegeven op de tekeningen met de gele blokjes.
Andere aansluitingen met Fibaro zijn me gelukt, maar dit is een hotelschakeling die ik via twee puls schakelaars probeer aan te sluiten.
-
- Plus Member
- Berichten: 138
- Lid geworden op: 16 jan 2011, 10:06
- Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
- Bedankt: 4 keer
abl schreef:Dank voor uw reactie. Ben helaas zelf niet 'electrisch geschoold' en de vaste (oudere) eletriekers waar ik mee werk hebben moeite met de nieuwe technieken, vandaar dat ik op mezelf ben aangewezen.
De draden die naar de lampen gaan, lopen door de gele buizen die op de muur bevestigd zitten. De gele buizen zijn aangegeven op de tekeningen met de gele blokjes.
Andere aansluitingen met Fibaro zijn me gelukt, maar dit is een hotelschakeling die ik via twee puls schakelaars probeer aan te sluiten.
Ik ben vrij zeker dat je uw lampen schakelt zonder dat uw fibaro iets doet. Want normaal moet uw schakelaar rechtstreeks zitten tussen contact S1 en Sx. Uw fibaro weet niet dat je ergens op drukt op deze manier
Daarbij klopt ook uw uitgang op uw fibaro niet, ik zou zelfs denken dat je op deze manier kortsluiting krijgt bij het schakelen van de fibaro. Ofwel begrijp ik de tekening niet.
Hetgeen ik zou willen weten is:
- De zwarte draden die bij schakelaar 1 in de buis lopen, naar waar lopen die? naar de lamp, naar de andere schakelaar of beide? Welke draad loopt naar waar?
- De zwarte draden die bij schakelaar 2 in de buis lopen, naar waar lopen die?
- Heb je ergens een blauwe draad? (nul)
Ik vermoed dat 1 zwarte draad naar de lamp gaat en de andere naar de andere schakelaar (want immers een hotelschakeling met twee puls-schakelaars). De aansluiting van dit schema heb ik zoveel mogelijk proberen aan te sluiten aan de hand van een voorbeeld van de website van Robbshop (zie https://www.youtube.com/watch?v=DJtjhYenCHc).
Op tweakers las ik een andere optie om het werkend te krijgen, die volgens mij meer op uw oplossing lijkt...
Op tweakers las ik een andere optie om het werkend te krijgen, die volgens mij meer op uw oplossing lijkt...
-
- Pro Member
- Berichten: 273
- Lid geworden op: 14 aug 2010, 23:42
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 24 keer
beide schema's zijn identiek.
alleen heeft dat van tweakers 5 schakelaars en dat van Beont 1 schakelaar.
Belangrijkste is dat de draad van de dimmer naar de voeding (L) (normaal bruin of rood). ; naar de lamp (zwart?) (die rechtes sinus met een pijltje erdoor) en de draad van de lamp naar de 0 (een blauwe) correct zijn.
Dan 1 schakelaar aansluiten, en pas als dat werkt, de andere schakelaars parallel daarover zetten zoals in het schema van tweakers.
alleen heeft dat van tweakers 5 schakelaars en dat van Beont 1 schakelaar.
Belangrijkste is dat de draad van de dimmer naar de voeding (L) (normaal bruin of rood). ; naar de lamp (zwart?) (die rechtes sinus met een pijltje erdoor) en de draad van de lamp naar de 0 (een blauwe) correct zijn.
Dan 1 schakelaar aansluiten, en pas als dat werkt, de andere schakelaars parallel daarover zetten zoals in het schema van tweakers.