Hoi iedereen,
Ik woon sinds kort bij m'n nieuwe vriendin waar een Telenet aansluiting is. Haar vorige vriend heeft systeem ingewerkt dat als volgt werkt:
- Bij binnenkomen kabel in technische ruimte hangt de Telenet modem/router.
- Een UTP kabel loopt naar de bureau (meter of 20) hoewel deze volgens de vorige eigenaars + m'n vriendin (weinig contact met vorige vriend) geen nut meer heeft ("alles is draadloos").
- Ik ga er dus vanuit dat de volledige setup met routers & switches in de bureau het draadloze signaal van de router in de technische ruimte oppikt
- Deze wirwar van toestellen & kabels ziet er als volgt uit:
1 lijkt me een draadloze router
2 lijkt me ook een draadloze router
3 lijkt me een switch
4 is bakje van Tado
- Er zijn twee draadloze netwerken aanwezig (initieel opgezet om "overal bereik te hebben"). Wel onhandig omdat je te pas te onpas ineens op het verkeerde netwerk komt te zitten dat (nog) minder performant is.
Nu, de eigenlijke vraag. De downloadsnelheid gaat hier nergens hoger dan 17Mpbs. We zitten echter op Telenet Basic @ 50Mpbs. Er is alvast geen probleem in de straat of bij de aansluiting want Telenet zelf bevestigde dat daar alles snor zit. Moet dus intern zijn.
Hoe pak ik dit probleem aan? Ik ken er wel wat van maar absoluut niet genoeg om dit zelf te tacklen. Wat is een correct stappenplan om problemen te gaan uitsluiten? Met welke software (zit op Mac) kan ik bepaalde waarden & draadloze netwerken grondig checken en testen draaien? Hoe kan ik dit vereenvoudigen? En hogere snelheid krijgen? Idealiter krijg ik één wifi netwerk ipv 2. Ik heb trouwens van bij mij thuis nog een D-Link repeater. Deze repeater zorgde er bij mij thuis voor dat ik nog steeds één Wifi netwerk zag maar wel meer bereik had.
Relatief ingewikkeld dus! Bedankt voor de hulp!
Trage snelheid: hoe oplossen?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Software op mac = WiFi Explorer https://www.adriangranados.com/ maar je moet wel een trial nemen van de Standard of Pro versie want de gratis versie is te beperkt.
Nummer 3 is vermoedelijk een Linksys WRT54G of -GL en zoals de naam aangeeft dus ook een Wireless Router. Werd ontwikkeld toen Linksys onderdeel van Cisco was, en was een zeer populair model in de jaren 2003-2007 tot de introductie van 802.11n (wat dit toestel niet ondersteunt). Waarschijnlijk is dit de meest populaire 802.11b/g consumentenrouter ooit gemaakt. Heeft daarna een tweede leven van populariteit gekend omdat het zeer geschikt was om DD-WRT op te draaien, wat vandaag niet meer ontwikkeld wordt (opgegaan in LEDE dacht ik). Dit toestel is vandaag de dag echter hopeloos achterhaald. Geen idee wat het daar staat te doen gezien de antennes eraf geschroefd zijn en er ook geen netwerkkabel in komt.
Nummer 4 is een bridge voor Tado toestellen. Afaik is dit een merk van domotica, smart thermostat oid?
De 2 SSID's zullen wellicht uit 1 en 2 komen.
Lijken me allen vrij verouderde toestellen wat mede aan de basis zal liggen van de trage snelheden. En een wireless bridge waarbij die toestellen het signaal oppikken van de Telenet router die ergens anders staat is zeker een garantie op traagheid.
Vandaag de dag is de beste setup om met meerdere kleine AP's te werken ipv 1 grote centrale AP, bij voorkeur 1 AP per verdieping (ofwel telkens centraal ofwel geschrankt). Zeker met 5 GHz is nabijheid belangrijker dan een sterke zender.
Ik zou een PoE+ switch zetten bij de Telenet modem waar je die Tado bridge op aansluit, evenals een 802.11ac Wave 2 access point (geen mastodont) en dan die kabel naar de bureau gebruiken om daar ook een 802.11ac Wave 2 access point te hangen. Of dat zal volstaan is onmogelijk te antwoorden zonder de indeling/oppervlakte/grootte van het huis te kennen.
Nummer 3 is vermoedelijk een Linksys WRT54G of -GL en zoals de naam aangeeft dus ook een Wireless Router. Werd ontwikkeld toen Linksys onderdeel van Cisco was, en was een zeer populair model in de jaren 2003-2007 tot de introductie van 802.11n (wat dit toestel niet ondersteunt). Waarschijnlijk is dit de meest populaire 802.11b/g consumentenrouter ooit gemaakt. Heeft daarna een tweede leven van populariteit gekend omdat het zeer geschikt was om DD-WRT op te draaien, wat vandaag niet meer ontwikkeld wordt (opgegaan in LEDE dacht ik). Dit toestel is vandaag de dag echter hopeloos achterhaald. Geen idee wat het daar staat te doen gezien de antennes eraf geschroefd zijn en er ook geen netwerkkabel in komt.
Nummer 4 is een bridge voor Tado toestellen. Afaik is dit een merk van domotica, smart thermostat oid?
De 2 SSID's zullen wellicht uit 1 en 2 komen.
Lijken me allen vrij verouderde toestellen wat mede aan de basis zal liggen van de trage snelheden. En een wireless bridge waarbij die toestellen het signaal oppikken van de Telenet router die ergens anders staat is zeker een garantie op traagheid.
Vandaag de dag is de beste setup om met meerdere kleine AP's te werken ipv 1 grote centrale AP, bij voorkeur 1 AP per verdieping (ofwel telkens centraal ofwel geschrankt). Zeker met 5 GHz is nabijheid belangrijker dan een sterke zender.
Ik zou een PoE+ switch zetten bij de Telenet modem waar je die Tado bridge op aansluit, evenals een 802.11ac Wave 2 access point (geen mastodont) en dan die kabel naar de bureau gebruiken om daar ook een 802.11ac Wave 2 access point te hangen. Of dat zal volstaan is onmogelijk te antwoorden zonder de indeling/oppervlakte/grootte van het huis te kennen.
Laatst gewijzigd door CCatalyst 19 jun 2019, 21:05, in totaal 1 gewijzigd.
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 446 keer
als het inderdaad een setup is die de wifi van de modem oppikt en doorstuurt... zou ik opnieuw beginnen.
eerst en vooral al een utp tussen de modem en je router leggen/vinden
van daaruit dan een nieuwe switch en wifi AP en je bent gesteld.
eerst en vooral al een utp tussen de modem en je router leggen/vinden
van daaruit dan een nieuwe switch en wifi AP en je bent gesteld.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 112 keer
Begin al eens met al die "rommel" te verwijderen en gewoon je laptop rechtstreeks op de TN modem aan te sluiten.
Kijk al eens wat je hier krijgt van snelheden... zo heb je een basis referentie, pas daarna kan je terug beginnen alles (voor zover het zinvol is) op te bouwen.
Kijk al eens wat je hier krijgt van snelheden... zo heb je een basis referentie, pas daarna kan je terug beginnen alles (voor zover het zinvol is) op te bouwen.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Gaan inwonen bij de nieuwe vriendin, waar haar ex-vriend alles heeft geïnstalleerd?
Los van het feit dat die hele installatie er inderdaad chaotisch uitziet, en je best van "scratch" herbegint, zou ik sowieso alles herinstalleren.
Misschien beetje paranoia, maar wie weet heeft de ex nog steeds remote toegang tot "zijn" netwerk, en kan hij het doen en laten vanop afstand nog controleren
Los van het feit dat die hele installatie er inderdaad chaotisch uitziet, en je best van "scratch" herbegint, zou ik sowieso alles herinstalleren.
Misschien beetje paranoia, maar wie weet heeft de ex nog steeds remote toegang tot "zijn" netwerk, en kan hij het doen en laten vanop afstand nog controleren
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Op basis van de foto en de leeftijd van de apparatuur denk ik dat de kans groter is Chinese, Noord-Koreaanse of Russische bots controle hebben over de routers van OP dan de ex van de vriendin, maar het kan natuurlijk.
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 1 keer
Ik zou inderdaad alles loskoppelen en rechtstreeks met de kabel aan je PC / laptop een speedtest doen.
Verder aangezien je daar enige routers hebt liggen zou ik deze gebruiken als Access Point op plaatsen waar nodig om je signaal uit te breiden, repeaters zijn niet zo goed imo.
Verder aangezien je daar enige routers hebt liggen zou ik deze gebruiken als Access Point op plaatsen waar nodig om je signaal uit te breiden, repeaters zijn niet zo goed imo.