Slimme meter slim maken - smappee alternatief

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Momenteel heb ik een smappee energy monitor hangen maar ik mis een beetje de individuele verbruiksgegevens.
Je kan dit wel aanleren, maar toch is verre van altijd 100% accuraat.

Binnenkort starten ze met de uitrol van de digitale (niet slimme) meter, je moet hem nl zelf slim maken :?
Welke mogelijkheden zijn er om:
1) je eigen totaal verbruik en pv opbrengst te monitoren eventueel via de P1 poort.
2) verbruik per toestel dmv plugin stopcontact
3) schakelen van verbruikers ifv verbruik / opbrengst zonnepanelen
4) schakelen ifv timers
5) schakelen ifv andere toestellen (tado, ifttt, hue, …..)

1, 2, 3 en 4 zouden samen zichtbaar zijn in één interface, verbruik en schakeltijden zien en instellen
In Nederland heb je een plugwise toestel, maar dat is niet compatibel in Belgie
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

1, Ik heb mijn smappee gekoppeld aan https://www.energieid.be
2-3-4-5 doe ik via Homey. (zwave/ZigBee/433)
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

Doet de homey ook iets om je verbruik af te stemmen op de opbrengst van je pv?
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Holy sh*t da's niet goedkoop.

Hoe goed werkt dat ding? Updates? Security?

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Duur ? Waarmee vergelijk je ? Energiemeting is maar één facet. Het is domotica in de brede zin van het woord. Het maakt mijn bestaand (dom) huis slim, draadloos, zonder kappen en boren. Als platform bundelt het veel bestaande standaarden en je spaart er allerlei (ook dure) hubs mee uit. Ik had al enkele draadloze spullen, die allemaal los van elkaar stonden maar via Homey allemaal op 1 platform zitten.
De ondersteuning van de verschillende standaarden maakt dat je alle randapparatuur kan kiezen van verschillende fabrikanten in alle prijsklassen.

De homey is dus een hub met alle hardware aan boord voor communicatie met de verschillende standaarden (antennes etc.) en bovendien ook IR, dus ook TV, decoder, AirCo etc. aanstuurbaard als in line of sight.
In functie van de apparatuur die je wil koppelen, installeer je apps op de Homey. De basis van die apps zijn door Athom (fabrikant Homey) geleverd of door de fabrikanten van de randapparatuur. Maar daarnaast is er een zeer actieve gebruikers community die in open source apps maakt (github). https://apps.athom.com/
Bijna dagelijks updates van apps en het Homey systeem.
https://developer.athom.com/
De community maakt trouwens toepassingen waar de Athom zelf nog niet aan toegekomen is.
Support: Er is een zeer actief forum en Slack https://www.athom.com/be/community/

Ik gebruik bijvoorbeeld
- sensoren van 9 euro (temperatuur, vochtigheid, luchtdruk, bat. level - Xiaomi- zigbee - ali). Maar je kan ook gaan voor de duurdere van Fibaro of Aeotec.
- Een rolluik was al draadloos met Somfy RTS. Moeilijk te programmeren via aartsmoeilijke remote, maar nu volledige mee in de Homey hub.
- Draadloze deurbel van 34 euro (KIKA)=> meldingen op mijn iPhone (via Homey app.)
- smartplugs : trädfri, coolcam (ZWave met onder andere verbruiksmeting voor 20 euro bij Ali), KIKA
- pir / contact sensoren van verschillende fabrikanten (zigbee en zWave)
- verlichting : Hue , Trädfri, Yeelight, ... https://apps.athom.com/search?categorie ... tle=Lights

Verder zijn er koppelingen met Alexa, Google Home, Homekit, IFTTT,...
Homey had ook voice interface (werkt nog op oudere toestellen), maar de ontwikkeling daarin is stilgelegd omdat de koppeling met Alexa of Google Home dat overbodig maakt.

Te verwachten : koppeling met P1-poort en/of met Smappee

Security: je data staan lokaal op het toestel. Je gebruikt het web enkel voor remote toegang. Athom beweert dat die toegang voldoende dichtgetimmerd zit.

Ik heb lang gewacht op Homekit, maar dat heeft te lang geduurd en te weinig keuze. Bovendien blijken de Homekit compatible toestellen nu allemaal duurder dan de niet Homekit versies.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Als je zelf de handen uit de mouwen wil steken dan zijn er ook andere DIY home automation systemen. Kijken in hun bibliotheek of jou remote toestellen zijn opgenomen en je ze kunt aansturen. Eentje met nogal wat elementen in zijn bib is ioBroker maar zoals gezegd hangt af wat je allemaal wilt koppelen.
Een toekomstig alternatief zie ik onder een kleine thuis batterij die zelfstandig het overschot capteert en (Klok)aangestuurde verbruikers bv (af)wasmachine, WP droogkast, boiler al of niet WP, WP verwarming. Waarom: omdat het verbruik niet afgestemd kan worden op de eigen productie. Je hebt immers altijd van 1 teveel en als dat bijgestuurd of gecapteerd kan worden dan zal je een 0 injectie/verbruik hebben (voor een periode). Seizoens of meerdaagse opslag is in deze context niet van toepassing maar met de correct batterijomvormer kan een uitbreiding zich beperken tot een bijkomende batterij.
De huidige batterijgrootte kan misschien (kostprijs!) wel voor een stuk verbruiksverschuiving zorgen.
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Ik had inderdaad maar even vluchtig op de site van Homey gekeken, en als het dat allemaal kan dan is het inderdaad gerechtvaardigd. Ikzelf doe het nu wat homebrew style, want ik ben te wantrouwig om zoiets via een 3rd party te laten lopen.

Ik besef maar al te goed dat mogelijke slechte partijen totaal niet geïnteresseerd zijn in een garnaal als ik, maar ik zou me er evenwel niet goed bij voelen.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Heb je met zo een homey dan bv geen Hue hub meer nodig als je een Hue lamp wilt bedienen?
Kom je toe met standaard of heb jij een pro?

Kan je van die stekkers die verbruik meten een grafiek zien van het verbruik? Wat is de sample frequentie?
Heb je ook een overzicht van alle stekkers bij elkaar?
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1170
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 65 keer
Bedankt: 67 keer

Je kan inderdaad je Hue toestellen rechtstreeks aan de Homey koppelen. Geen Hue hub nodig dus. Ook geen Trädfri hub of Xiaomi Mi Home hub.
Maar als je zo'n hub al zou hebben kan je die nog altijd gebruiken. Dat zou ook voordelen kunnen hebben (meer daar heb ik zelf geen ervaring mee).
Ik heb een standaard.

Ja, er is een online "insights" module/pagina waar je alle data kan zien (live en history), en je kan ze ook exporteren voor ander gebruik. Sample frequentie : dat hangt van de plug/merk/standaard af (vermoed ik).
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

R2D2 schreef:Maar als je zo'n hub al zou hebben kan je die nog altijd gebruiken. Dat zou ook voordelen kunnen hebben (meer daar heb ik zelf geen ervaring mee).
Is het niet zo dat je die nodig hebt om firmware updates te ontvangen ?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

DarkV schreef:
R2D2 schreef:Maar als je zo'n hub al zou hebben kan je die nog altijd gebruiken. Dat zou ook voordelen kunnen hebben (meer daar heb ik zelf geen ervaring mee).
Is het niet zo dat je die nodig hebt om firmware updates te ontvangen ?
Yep
Gebruikersavatar
seagull
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1910
Lid geworden op: 23 nov 2006, 08:55
Twitter: WimVerlinden
Locatie: Kortenberg
Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
Bedankt: 91 keer
Contacteer:

Ik heb aan mijn digitale meter een RPi hangen die de P1 poort uitleest met P1 Monitor.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

Ja, dat had ik al eens gelezen in een ander topic, waarvoor dank. Houd het in mijn achterhoofd.

Las juist dat er ook zwave stick bestaat waarmee je zwave (fibaro/coolcam) toestellen kan bedienen icm een rpi.
Is dat wat?
Bij de hue smart plug mis ik bijvoorbeeld, schakel plug in om 23u, zet volgende dag uit om 5u.
Je kan wel routine maken, maar die zijn zeer beperkt.
Heb je meer mogelijkheden bij die zwave?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

sky schreef:Heb je meer mogelijkheden bij die zwave?
De mogelijkheden van zwave zijn ietsje uitgebreider, maar het in/uitschakelen op vaste tijden hoort daar niet bij. Zwave (en ook zigbee) is enkel het communicatieprotocol. Het zetten van scenes, routines, ... is een taak van je controller (niet verwarren met coordinator ...). Dit kan je bijvoorbeel doen met HomeAssistant, HomeSeer, ...
liegebeestig
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2211
Lid geworden op: 01 jun 2006, 15:16
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 62 keer

R2D2 schreef: Ja, er is een online "insights" module/pagina waar je alle data kan zien (live en history), en je kan ze ook exporteren voor ander gebruik. Sample frequentie : dat hangt van de plug/merk/standaard af (vermoed ik).
Die stekkers: vaak zijn die te zwak om dingen als droogkast of warmtepomp te meten. Dan moet je al iets in de Meterkast kunnen inbouwen. Enige ervaring daarmee? Bv een driefasige meter die met Homey zou werken?
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

liegebeestig schreef:
R2D2 schreef: Ja, er is een online "insights" module/pagina waar je alle data kan zien (live en history), en je kan ze ook exporteren voor ander gebruik. Sample frequentie : dat hangt van de plug/merk/standaard af (vermoed ik).
Die stekkers: vaak zijn die te zwak om dingen als droogkast of warmtepomp te meten.
Mijn stekkers met stroommeting zijn allemaal 16A. Gebruik een mix van PlugWise (Zigbee) en Zwave. Mijn droogkast, wasmachine, vaatwasser zitten daar allemaal op
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

maar met zo een zwave stick in mijn Rpi en domoticz zou dat dus wel kunnen gaan, dat je een bepaald toestel programmeert om op verschillende dagen op verschillende tijdstippen aan en uit te schakelen.
Soort van 7-dagen timer programma zoals een thermostaat doet.
devastator
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1218
Lid geworden op: 01 nov 2005, 10:53
Locatie: Pelt
Uitgedeelde bedankjes: 27 keer
Bedankt: 56 keer

Domoticz nooit gebruikt, maar dat zou wel moeten lukken ja. Ik zet bijvoorbeeld een aantal apparaten uit/aan wanneer het alarm in/uitgeschakeld wordt. Maar ik vermoed dat je dat ook gewoon met je Hue/ZigBee plugs kan doen (dus dat je daarvoor niet speciaal Zwave spul moet gaan kopen)
dupondje
Premium Member
Premium Member
Berichten: 483
Lid geworden op: 14 sep 2006, 23:55
Bedankt: 18 keer

Ik ben ook op zoek naar iets handig om digitale meter uit te lezen via de P1 poort.
Zelf al enkele zaken tegengekomen, maar precies nog niets echt volledig naar mijn zin;

- Plugwise P1: Lijkt wel netjes, maar heel erg closed + slechte reviews ivm support
- Domoticz via RPi: Beetje verouderde interface precies, geen Android App, etc

Anders nog niet veel tegengekomen die de meter kan uitlezen ... Nog iemand tips? :)
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

dupondje schreef:Ik ben ook op zoek naar iets handig om digitale meter uit te lezen via de P1 poort.
https://www.ztatz.nl/p1-monitor/
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Kijk een keer naar vzlogger
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

heist_175 schreef:
dupondje schreef:Ik ben ook op zoek naar iets handig om digitale meter uit te lezen via de P1 poort.
https://www.ztatz.nl/p1-monitor/
Deze kan precies de info van gas niet weergeven, klopt dit?
Binnenkort hier ook een slimme meter (huidige meter verplaatsen, ze plaatsen sowieso een slimme), die van de gas vervangen ze dan ook meteen. Een P1 kabel heb ik al liggen.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Ik gebruik hier al 6 jaar een Flukso voor water en elektriciteit, maar hij kan ook Gas.
Ik maak gebruik van de pulsen die mijn eigen teller hier in de kast geeft.
Belgisch product.
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

De digitale geeft geen pulsen dacht ik, dus niet nuttig daar in te investeren voor die maand. Al wil ik voor het waterverbruik ook nog wel iets om in Home Assistant te steken.
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1308
Lid geworden op: 08 sep 2011, 19:19
Locatie: Arendonk
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 69 keer

Op de Flukso shop staat een kabeltje met een reed contact dat je in je watermeter kan schuiven.
In de meeste (/alle?) watermeters zit een kleine holte waarin die past. Er zit waarschijnlijk een zwart dopje voor om het af te sluiten.
Dat kabeltje is universeel te gebruiken (niet specifiek voor Flukso).

Ik kwam net dit tegen:
https://community.home-assistant.io/t/w ... age/136319
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”