Pagina 1 van 1
Belgisch megaproject rond gepersonaliseerde reclame op til
Geplaatst: 13 jun 2019, 12:19
door Abusimbal
Re: Belgisch megaproject rond gepersonaliseerde reclame op til
Geplaatst: 13 jun 2019, 13:12
door heist_175
Er zijn hier op UB al eerdere topics over geweest.
1. Inhalig
Waarom wil Proximus (en andere bedrijven) toch zo graag alsmaar meer winst?
Maak een product, plak er een correcte prijs op en klaar. Waarom moet ik betalen voor een product waar ik bovenop mijn aankoopbedrag ook nog moet betalen met profiling etc?
2. Negeren
Ik snap niet dat marketingafdelingen van bedrijven zo'n gigantische sommen geld neertellen voor reclame.
Danone had jarenlang reclame voor "activia". Activia staat tot youghurt zoals een vermolmde boom tot een stoere eik, kortom het is gewoon prul. Maar blijkbaar had er iemand bij Danone toch een mega marketingbudget ergens weten te scoren.
Ik bedoel maar: laat de marketingjongens geloven dat reclame werkt en laat de rest van de mensheid met rust
.
Re: Belgisch megaproject rond gepersonaliseerde reclame op til
Geplaatst: 13 jun 2019, 14:35
door Dizzy
heist_175 schreef:Er zijn hier op UB al eerdere topics over geweest.
1. Inhalig
Waarom wil Proximus (en andere bedrijven) toch zo graag alsmaar meer winst?
Maak een product, plak er een correcte prijs op en klaar. Waarom moet ik betalen voor een product waar ik bovenop mijn aankoopbedrag ook nog moet betalen met profiling etc?
2. Negeren
Ik snap niet dat marketingafdelingen van bedrijven zo'n gigantische sommen geld neertellen voor reclame.
Danone had jarenlang reclame voor "activia". Activia staat tot youghurt zoals een vermolmde boom tot een stoere eik, kortom het is gewoon prul. Maar blijkbaar had er iemand bij Danone toch een mega marketingbudget ergens weten te scoren.
Ik bedoel maar: laat de marketingjongens geloven dat reclame werkt en laat de rest van de mensheid met rust
.
1. Winst is de bestaansreden van bedrijven, beursgenoteerde bedrijven hebben ook nog eens groei nodig. Het klopt wel dat als je al betaalt men de klant niet nogmaals moet ambeteren met reclame. Ofwel betaal je voor de dienst, ofwel ben je via reclame zelf het product.
2. Omdat het werkt. Er wordt enkel geld in gestoken als het ook opbrengt. Zonder reclame kende maar weinigen Danone.
Re: Belgisch megaproject rond gepersonaliseerde reclame op til
Geplaatst: 13 jun 2019, 14:44
door mailracer
1 als je zelf een bedrijf hebt, dan wil je dat dit zo hoog mogelijk is gequoteerd op de markt voor een hoge (markt) - verkoopwaarde.
Maar als consument wil ik natuurlijk ook een eerlijke prijs geven en niet willen opdraaien voor de woekerwinsten. Maar Dat is nu eenmaal marketing. De klant doen geloven dat het produkt het beste is voor een eerlijke prijs. Maar dan zo eerlijk mogelijk dat er veel winst op gemaakt wordt.
2 veel A- merken kosten meer, omdat ze zogezegd het beste zijn, terwijl de huismerken net zo goed zijn tegen een veelal lagere prijs. Meestal zijn deze ook in dezelfde fabriek gemaakt.
Re: Belgisch megaproject rond gepersonaliseerde reclame op til
Geplaatst: 13 jun 2019, 14:46
door wied
Gigantische sommen geld worden niet zomaar neergeteld. Trouwens, al die data-miners moeten eerst wel gevoed worden door de kabel-en koperdraadboeren! Onze monopolisten zitten weer op een goud-ader misschien, hun ¨stomme pijp¨ wordt mogelijk het nieuwe verdienmodel
Re: Belgisch megaproject rond gepersonaliseerde reclame op til
Geplaatst: 13 jun 2019, 14:50
door heist_175
wied schreef:Gigantische sommen geld worden niet zomaar neergeteld.
Hoeveel extra laminaat zou QuickStep verkocht hebben door fietserkes te laten rondrijden met hun naam op hun t-shirt? Ach kom nou.
Re: Belgisch megaproject rond gepersonaliseerde reclame op til
Geplaatst: 13 jun 2019, 15:03
door ITnetadmin
En tegelijk hoor je dat Google de API in chromium die nu gebruikt wordt door adblockers gaat inperken, want "adblocking is een gevaar voor hun business model".
Interessante tijden (de alternatieve browsers die chromium gebruiken dreigen alvast met een forking).
Re: Belgisch megaproject rond gepersonaliseerde reclame op til
Geplaatst: 13 jun 2019, 15:12
door heist_175
Volgens mij is die versie van Chrome nog niet gelanceerd?
En als ze dat wel doen: iedereen terug op FF
Re: Belgisch megaproject rond gepersonaliseerde reclame op til
Geplaatst: 13 jun 2019, 15:13
door tien
heist_175 schreef:wied schreef:Gigantische sommen geld worden niet zomaar neergeteld.
Hoeveel extra laminaat zou QuickStep verkocht hebben door fietserkes te laten rondrijden met hun naam op hun t-shirt? Ach kom nou.
Ook dat is reclame die werkt ('quickstep' is voor velen al een synoniem voor laminaat). Je merkt dat vooral als een of andere renner een interview afneemt met ander t-shirt (of niet de juiste schoenen/onderbroek/zeemvel/tandpasta...)
Is echt niet omdat ze de sport willen aanmoedigen. (dan zouden vooral farma bedrijven sponsoren... uhm... ah well...)
Er zijn al experimenten geweest met reclame in games en zal wel groeien.
Praktisch elk merk/label dat in beeld komt is betaald, soaps zijn er natuurlijk voor gemaakt maar zelfs in films (sony is hier vooral berucht voor).
Enkel VRT mag het niet (dat is geen reclame maar sponsoring
)
Al die spam is er met zoveel gewoon omdat het werkt
Re: Belgisch megaproject rond gepersonaliseerde reclame op til
Geplaatst: 13 jun 2019, 15:19
door wied
Data-mining is een heel ander beestje dan mensen laten rondrijden met reclame op de borst of rug!
Re: Belgisch megaproject rond gepersonaliseerde reclame op til
Geplaatst: 13 jun 2019, 15:27
door ITnetadmin
Re: Belgisch megaproject rond gepersonaliseerde reclame op til
Geplaatst: 13 jun 2019, 15:42
door tien
wied schreef:Data-mining is een heel ander beestje dan mensen laten rondrijden met reclame op de borst of rug!
Ook data mining is vooral voor reclame.
Re: Belgisch megaproject rond gepersonaliseerde reclame op til
Geplaatst: 13 jun 2019, 15:48
door Joe de Mannen
heist_175 schreef:wied schreef:Gigantische sommen geld worden niet zomaar neergeteld.
Hoeveel extra laminaat zou QuickStep verkocht hebben door fietserkes te laten rondrijden met hun naam op hun t-shirt? Ach kom nou.
Veel mensen reageren direct met de merknaam als je het over parket hebt.
Waarom noemen we een fototoestel een "kodak", een balpen een 'bic',... goeie marketing. Dus ik zou de impact van reclame niet onderschatten maar ook niet overschatten, zo'n merkbekendheid duurt jaaaaaren.
J.
Re: Belgisch megaproject rond gepersonaliseerde reclame op til
Geplaatst: 13 jun 2019, 16:55
door MrBlueSky
Versta me niet verkeerd: Ik ben zelf ook geen fan van reclame (zoals de meesten uiteraard). En van persoonlijke nog minder.
Maar toch vind ik dit Belgisch 'megaproject' (we zullen zien hoe mega) niet meer dan logisch!
Alle grote buitenlandse spelers (lees Amerikaanse) zoals Facebook, Google, ... doen het al jaren. Of persoonlijke ads nu werken of niet, het spreekt de marketing boys & girls wel aan. Torenhoge budgetten die dus gespendeerd worden voor reclame vloeien letterlijk meer en meer weg naar o.a. Amerika.
Lokale spelers leven echter van deze reclameinkomsten. De Belgische markt is dus gewoon haar verdienmodel aan het bijwerken.
Tot slot, eerlijk gezegd heb ik liever dat die inkomsten terug wat naar onze economie vloeien, dan gewoon naar de overkant van de oceaan te vliegen.
Re: Belgisch megaproject rond gepersonaliseerde reclame op til
Geplaatst: 13 jun 2019, 17:38
door Splitter
excuseer... maar gdpr?
ik ben klant bij proximus, niet bij de rest (enfin, nog even bij mediahuis voor MV maar die is ook naar base aan het gaan)...
dus de rest heeft niets te kijken naar mij "klantendata" !
heeft proximus wel het recht om zomaar gegevens van klanten te delen met andere bedrijven?
Re: Belgisch megaproject rond gepersonaliseerde reclame op til
Geplaatst: 13 jun 2019, 17:57
door Joe de Mannen
Er zal wel een clausule in de kleine lettertjes staan of gezet worden.
J.
Re: Belgisch megaproject rond gepersonaliseerde reclame op til
Geplaatst: 13 jun 2019, 18:32
door ITnetadmin
Ik denk niet dat de gdpr zo werkt; enkel data retention die noodzakelijk is, en ik denk dat "commerciele interesses" niet echt noodzakelijk genoemd kunnen worden.
Zulke toestemming, ook al is ze opt-out (wat ook al een issue is voor de gdpr, want die werkt met opt-ins), kan op elke moment ingetrokken worden.
Dacht ik toch.
Re: Belgisch megaproject rond gepersonaliseerde reclame op til
Geplaatst: 13 jun 2019, 18:42
door MrBlueSky
Er staat nog niets vast. Pas als de tests voorbij zijn, beslissen de bedrijven of er een aanbod voor adverteerders komt.
Uiteraard moeten ze rekening houden met GDPR! Ze zullen ook niet één grote database maken met alles erin. Dat mag gewoonweg niet.
Misschien gaan ze die data niet letterlijk met elkaar delen?
Een gemeenschappelijk platform waar een adverteerder mee werkt zou bijvoorbeeld ook kunnen.
De adverteerder zegt, ter illustratie: ik target 25-45 jarige vrouwen, met huisdier. En dat platform stuurt dat dan uit naar Proximus, VRT, ...
Elk stuurt dan die reclame uit naar hun klanten die aan deze voorwaarden voldoen.
Resultaat: de adverteerder heeft geen persoonlijke data en de bedrijven hebben van elkaar ook geen weet wie deze zijn.
Trouwens, deze manier van werken bestaat nu ook al, maar dan zonder meerdere ‘klantenbestanden’
Re: Belgisch megaproject rond gepersonaliseerde reclame op til
Geplaatst: 13 jun 2019, 19:53
door jutuiz
heist_175 schreef:Volgens mij is die versie van Chrome nog niet gelanceerd?
En als ze dat wel doen: iedereen terug op FF
Ik kreeg gisteren een online survey over Firefox Foxus, ik heb de indruk dat FF dat ook denkt...
Re: Belgisch megaproject rond gepersonaliseerde reclame op til
Geplaatst: 13 jun 2019, 20:37
door heist_175
Re: Belgisch megaproject rond gepersonaliseerde reclame op til
Geplaatst: 13 jun 2019, 21:15
door wied
MrBlueSky schrijft: ...eerlijk gezegd heb ik liever dat die inkomsten terug wat naar onze economie vloeien...
Met Liberty Global als hoofdaandeelhouder bij Telenet zal die wens niet vervuld worden