fiber intro point

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
Plaats reactie
GeertD
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 jan 2017, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 1 keer

In de loop van dit jaar zal proximus fiber in het appartement waar ik woon binnen trekken.
Natuurlijk is niet iedereen proximus klant, er zijn er bij tetenet, proxymus of olo providers.
de vraag is simpel, kan ik op het fiber intro point nog altijd mijn koper lijn aansluiten mits ik niet direkt van plan ben om over te schakelen naar fiber? :beerchug:
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Je kan geen koper op een vezel zetten zonder omzetting. Hopelijk blijft de oude infrastructuur behouden.
Gebruikersavatar
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4954
Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
Bedankt: 1542 keer

VDSL2 blijft nog even naast fiber bestaan maar zal zo snel mogelijk uitgefaseerd worden.
Je zal dus moeten overschakelen op fiber.
Joroen
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 jun 2019, 21:53

Zo heel snel zal dat toch niet gaan vermoed ik.

Hier heeft proximus ook gratis een fiber binnen gelegd,
Maar de maandelijkse kost is toch te hoog voor hetgeen de leveranciers bieden, dus ik blijf op vdsl.

Stond ook duidelijk in het aanbod dat het gratis was zonder enige verdere verplichting.
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 472
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 382 keer

Behalve de lagere uploadsnelheid zijn er weinig redenen om niet naar fiber om te schakelen lijkt me. Onze 110Mbpsfiber kost evenveel als onze 100Mbps VDSL, en de snelheid is bij fiber sowieso gegarandeerd.
jackho
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4309
Lid geworden op: 05 jun 2011, 21:00
Uitgedeelde bedankjes: 101 keer
Bedankt: 277 keer

En de prijs ook :wink:
Grigri
Plus Member
Plus Member
Berichten: 214
Lid geworden op: 25 mar 2012, 20:07
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 33 keer

Fiber XS (110/10) heeft dezelfde prijs als VDSL XL 35 euro.
Fiber XL (250/30) is inderdaad 10 euro duurder maar je downloadsnelheid verdubbelt dan ook...
Gebruikersavatar
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1888
Lid geworden op: 18 feb 2014, 15:40
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 161 keer
Bedankt: 282 keer

Joachim schreef:Behalve de lagere uploadsnelheid zijn er weinig redenen om niet naar fiber om te schakelen lijkt me. Onze 110Mbpsfiber kost evenveel als onze 100Mbps VDSL, en de snelheid is bij fiber sowieso gegarandeerd.
Leuk, maar ik ben niet bereid om 20 a 30Mbps upload in te leveren voor 10Mbps extra download. En ik denk dat veel er net zo over denken. Zelfs de upload van fiber XL is met zijn 30Mbps best mager aangezien je met wat geluk 40Mbps upload (35 in praktijk?) hebt bij VDSL XL. Dat mag snel de hoogte in :wink:
Daarnaast zie ik nog wel een reden: Je installatie word weer wat uitgebreider doordat je helaas niet je eigen fibermodem kan gebruiken.
-Met name de kosten in verband met de eindapparatuur (modem, settopbox, ...) zouden beperkt kunnen worden, als die toestellen hergebruikt zouden kunnen worden of vrij gekozen worden door de klant- Bron
Gebruikersavatar
Joachim
ISP Staff
ISP Staff
Berichten: 472
Lid geworden op: 24 nov 2004, 22:12
Twitter: jslabbaert
Locatie: Sinaai-Waas
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 382 keer

Dat kan ik zeker begrijpen :) Toch een paar verduidelijkingen:
- de snelheidsprofielen worden niet door edpnet bepaald maar door Proximus (ze pushen op deze manier naar de duurdere verbindingen)
- dat de ONT van Proximus is, en door hun bepaald wordt maakt het wel zeer stabiel en makkelijk te ondersteunen door onze helpdesk. Anders kom je toch weer uit bij het certifieren van je gpon modem :(
- fiber heeft steeds het correcte snelheidsprofiel, velen hebben niet de volledige vdsl snelheid ter beschikking vanwege hun afstand tot de ROP (straatkast)
- fiber wordt op een aparte VLAN opgeleverd, dus je moet je banbreedte (momenteel) met minder anderen delen
- onze inkoopprijs voor fiber ligt merkelijk hoger dan vdsl, dus voor ons is vdsl interessanter :D
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Het is toch wel vreemd, dat er nog steeds vastgehouden wordt aan die assymetrsiche snelheden.

In het begin waren internet snelheden symmetrsich: inbelmodem, ISDN (2 * 64 kbps symmetrisch).
Toen kwamen de "breedband" verbindingen (ADSL, VDSL, DOCSIS), waarbij de technolgie de beperkende factor was, en er dus een veel hogere dwonloadsnelheid dan uploadsnelheid mogelijk was ...

Maar - voor zover ik het begrijp - is er bij fiber géén enkele technische reden om die upload op zo'n belachelijke manier te cappen?
Er zijn ook geen extra kosten voor de ISP om een hogere upload te kunnen geven: VLAN's zijn gewoon symmetrisch, peering is symmetrisch, en de beschikbare upload bandbreedte ligt er nu dus totaal onderbenut bij :-( .

Het dus een puur commerciële pesterij!
Of zie ik dat verkeerd?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

https://glasvezel.fluvius.be/kies-helem ... e-provider
Fastfiber belooft alvast symmetrische snelheden op de Fluvius glasvezelkabel.
€60 voor 1/1
Afbeelding
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2472
Lid geworden op: 29 jan 2004, 10:15
Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
Bedankt: 208 keer

philippe_d schreef:Het is toch wel vreemd, dat er nog steeds vastgehouden wordt aan die assymetrsiche snelheden.

In het begin waren internet snelheden symmetrsich: inbelmodem, ISDN (2 * 64 kbps symmetrisch).
Toen kwamen de "breedband" verbindingen (ADSL, VDSL, DOCSIS), waarbij de technolgie de beperkende factor was, en er dus een veel hogere dwonloadsnelheid dan uploadsnelheid mogelijk was ...

Maar - voor zover ik het begrijp - is er bij fiber géén enkele technische reden om die upload op zo'n belachelijke manier te cappen?
Er zijn ook geen extra kosten voor de ISP om een hogere upload te kunnen geven: VLAN's zijn gewoon symmetrisch, peering is symmetrisch, en de beschikbare upload bandbreedte ligt er nu dus totaal onderbenut bij :-( .

Het dus een puur commerciële pesterij!
Of zie ik dat verkeerd?
Deel assymetrie is logisch bij gpon daar de technologie assyemetrisch is. Maar 1:2 zou bv perfect kunnen
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

100/100 lijntje zou voor vele mensen volstaan.
Joroen
Starter
Starter
Berichten: 11
Lid geworden op: 04 jun 2019, 21:53

Joachim schreef:Behalve de lagere uploadsnelheid zijn er weinig redenen om niet naar fiber om te schakelen lijkt me. Onze 110Mbpsfiber kost evenveel als onze 100Mbps VDSL, en de snelheid is bij fiber sowieso gegarandeerd.
Laat nu net die upload toch belangrijk zijn voor veel mensen
Momenteel heb ik een stabiele upload van 38Mbps, dat wilt proximus op een fiber niet leveren tegen normale prijzen.
Joachim schreef:dat de ONT van Proximus is, en door hun bepaald wordt maakt het wel zeer stabiel en makkelijk te ondersteunen door onze helpdesk. Anders kom je toch weer uit bij het certifieren van je gpon modem :(
Helaas
Joachim schreef: - fiber wordt op een aparte VLAN opgeleverd, dus je moet je banbreedte (momenteel) met minder anderen delen
Als de provider voldoende capaciteit inkoopt mag dit nooit een probleem vormen ...
heist_175 schreef:https://glasvezel.fluvius.be/kies-helem ... e-provider
Fastfiber belooft alvast symmetrische snelheden op de Fluvius glasvezelkabel.
€60 voor 1/1
Laten we hopen dat fluvius het echt van plan is en zijn fiber netwerk vlot kan en wil uitrollen.
Voor mij is 250/250 zeker voldoende
GeertD
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 28
Lid geworden op: 11 jan 2017, 18:47
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 1 keer

mailracer schreef:Je kan geen koper op een vezel zetten zonder omzetting. Hopelijk blijft de oude infrastructuur behouden.
Dus je kan fiber omzetten zodat je er toch nog gewoon vdsl2 verder kan gebruiken via het koperpaar.
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Ik ga ervan uit dat de fiber al een ethernetprotocol is die met een bakje omgezet word naar een ftp/RJ45 connectie. Maar dat moet je aan de isp overlaten. Je kan daar dus niets mee aanvangen zonder kennis. Wat ik dus bedoelde is dat je dus niet met een lusterklem een cu paartje kan zetten op de fiber en van vdsl genieten. Zo simpel is het dus niet :beerchug:
flupke19
Premium Member
Premium Member
Berichten: 461
Lid geworden op: 23 mei 2013, 08:37
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 97 keer

de fiber wordt dan via een DPU omgezet in g.fast, en meestal hebben die DPU's verschillende g.fast uitgangen. Ik denk dat er ooit wel bedrijven begonnen zijn met een single port, maar dat heeft weinig zin, gezien het bandbreedte-verschil tussen fiber en g.fast.
Bovendien waren die DPU's reverse powered: jouw g.fast modem in huis moest via het koperpaar de voeding leveren voor de DPU (want langs input fiber)
Het is uiteraard handiger om een ONT te installeren die fiber omzet in ethernet (RJ45), wat Proximus dus idd doet als ze met de fiber tot binnen in huis (FTTH) of de kelder van een appartementsblok (FTTC) komen
Plaats reactie

Terug naar “EDPnet (LaTribu)”