FRITZ!Box "internet connection cleared" "PPP timeout"
-
- Starter
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 30 nov 2018, 11:28
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Nu krijg ik in bepaalde periodes (onvoorspelbaar) gecombineerd met veel internet activiteit, een continue uitval van de internet verbinding. De FRITZ!Box event log geeft aan "internect connection cleared" "PPP timeout" (zie bijlage). Soms hele tijd geen probleem, dan weer niets dan miserie. In een "miserie-periode" kan ik internet verbinding telkens de mist laten ingaan door grote upload te genereren; bij grote download blijft het precies stabiel.
Proximus gecontacteerd, volgens hen ligt het aan mijn FRITZ!Box. Lijkt te kloppen, want als ik connecteer via de PPP van de BBOX3 is er geen probleem.
AVM gecontacteerd, volgens hen ligt het aan Proximus en moet ik mijn FRITZ!Box maar in IP client mode zetten.
Iemand ervaring met dit soort probleem?
Dank,
Filip.
-
- Premium Member
- Berichten: 548
- Lid geworden op: 13 mei 2006, 22:36
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 40 keer
Heb hetzelfde voor maar dan met een 7490 met recentste approved firmware. Ligt wel degelijk aan de Fritzbox die het aantal connecties niet aan kan. Mooi ping-pong spel weer van Proximus/AVM
Edpnet VDSL XL + Voip @ 100/35Mbit / Fritzbox 7490
-
- Starter
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 30 nov 2018, 11:28
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Joriz,
wat bedoel je juist met "het aantal connecties"? Bij mijn weten is er maar 1 PPP connectie actief vanuit de FRITZ!Box?
Groeten,
Filip.
wat bedoel je juist met "het aantal connecties"? Bij mijn weten is er maar 1 PPP connectie actief vanuit de FRITZ!Box?
Groeten,
Filip.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Wie zal het zeggen hé?MisterFiLou schreef:Proximus gecontacteerd, volgens hen ligt het aan mijn FRITZ!Box.
AVM gecontacteerd, volgens hen ligt het aan Proximus en moet ik mijn FRITZ!Box maar in IP client mode zetten.
Kan ook zijn dat bij een te grote upload de B-box3 de PPPoE sessie van de Fritz!Box onderbreekt ...
Wat je eens kan proberen, is de upload iets beperken:
Ga naar Internet > Account Information > Connection Settings
Geef hierbij resp. jouw upload en download snelheid in kbits/s (afhankelijk van jouw abonnement, en jouw modem snelheid)
Geef bij upload een lagere waarde dan je maximale upload...
De Fritz!Box zal nu jouw uploadsnelheid cappen.
Op het eerste gezicht ziet er dat jammer uit dat je de upload, waar je recht op hebt, niet voor 100% kan benutten, maar als dit helpt, ben je beter met een iets lagere snelheid, dan met voortdurende disconnects.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Starter
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 30 nov 2018, 11:28
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Dank voor de suggestie. Lijkt mij inderdaad aanvaardbaar als dit leidt tot een betrouwbare internet connectie.
Maar, ik heb dit al geprobeerd. Mijn upload snelheid ligt typisch rond 5Mbps. Al teruggezet naar 1Mbps op de Fritz!Box. Wordt inderdaad netjes geplafonneerd, maar het probleem blijft helaas.
Ik verbaas mij toch dat het blijkbaar moeilijk is om de vinger op het probleem te leggen. Blijkbaar al besproken als topic, maar oplossing onduidelijk:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... ut#p559907
Maar, ik heb dit al geprobeerd. Mijn upload snelheid ligt typisch rond 5Mbps. Al teruggezet naar 1Mbps op de Fritz!Box. Wordt inderdaad netjes geplafonneerd, maar het probleem blijft helaas.
Ik verbaas mij toch dat het blijkbaar moeilijk is om de vinger op het probleem te leggen. Blijkbaar al besproken als topic, maar oplossing onduidelijk:
http://userbase.be/forum/viewtopic.php? ... ut#p559907
philippe_d schreef:Wat je eens kan proberen, is de upload iets beperken:
De Fritz!Box zal nu jouw uploadsnelheid cappen.
Op het eerste gezicht ziet er dat jammer uit dat je de upload, waar je recht op hebt, niet voor 100% kan benutten, maar als dit helpt, ben je beter met een iets lagere snelheid, dan met voortdurende disconnects.
Laatst gewijzigd door MisterFiLou op 30 mei 2019, 10:18, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
- Berichten: 16487
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
In de topic waarnaar jij refereert ging het m.i. vooral over de lange PPPoE reconnect tijden (fouten gedurende de PPPoE discovery en negotoation).MisterFiLou schreef:Ik verbaas mij toch dat het blijkbaar moeilijk is om de vinger op het probleem te leggen. Blijkbaar al besproken als topic, maar oplossing onduidelijk
In jouw geval komt de PPPoE sessie zéér vlug tot stand (10 seconden nà de disconnect), dus niet direct een PPPoE probleem denk ik.
Maar geen idee waarom die sessies zo onstabiel zijn?
Ik denk eerder dat Proximus jouw PPPoE sessie onderbreekt, en dus de fout bij Proximus moet gezocht worden.
Ik herinner mij vaag dat er eens een issue was (ik dacht bij Scarlet), waarbij het systeem ten onrechte dacht dat het maximaal aantal sessies bereikt was, omdat vorige sessies bleven meetellen (niet juist beëindigd).
Mogelijke oplossing:
- PPPoE op de B-box uitzetten (via de B-box web interface).
- dan zowel B-box3 als Fritz!Box eens rebooten, zodat er zeker geen sessies blijven.
De Fritz!Box krijgt nu dus de éérste PPPoE sessie.
Wat soms ook helpt bij PPPoE problemen is eens jouw VDSL2 paswoord wijzigen in My Proximus.
Daarna opnieuw instellen in de Fritz!Box (en als logon fx123456@PROXIMUS gebruiken).
Pas op: nieuwe paswoord moet exact 8 characters lang zijn.
Of deze tips zullen helpen weet ik niet, maar je kan altijd eens proberen .
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Starter
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 30 nov 2018, 11:28
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Merci.
Alle tips eens uitgeprobeerd, maar geen verandering.
Ondertussen denk ik wel de oorzaak gevonden te hebben. Ik ben nogal intensieve gebruiker van Dropbox. Ik sync vele toestellen in mijn netwerk.
Een van mijn computers stond ingesteld op te hoge uploadsnelheid. Dit zorgt er blijkbaar voor dat de FRITZ!Box zijn PPPoE connectie verliest en BBOX3 heeft daar precies geen last van.
Ik weet niet of er al ervaring is met dit soort probleem.
Ik hou dit eens verder in de gaten en hoop dat het hiermee opgelost is. En ik laat alvast weten aan AVM dat ze mijn ticket momenteel op halt mogen zetten.
Alle tips eens uitgeprobeerd, maar geen verandering.
Ondertussen denk ik wel de oorzaak gevonden te hebben. Ik ben nogal intensieve gebruiker van Dropbox. Ik sync vele toestellen in mijn netwerk.
Een van mijn computers stond ingesteld op te hoge uploadsnelheid. Dit zorgt er blijkbaar voor dat de FRITZ!Box zijn PPPoE connectie verliest en BBOX3 heeft daar precies geen last van.
Ik weet niet of er al ervaring is met dit soort probleem.
Ik hou dit eens verder in de gaten en hoop dat het hiermee opgelost is. En ik laat alvast weten aan AVM dat ze mijn ticket momenteel op halt mogen zetten.
Blijkbaar is dit probleem ook al eerder gemeld op https://www.adslgr.com/forum/threads/99 ... ared/page5. In onderstaande post wordt er een antwoord vanuit AVM service geciteerd dat misschien bruikbaar is (ik heb op mijn FritzBox WAN poort nog geen capture gedaan om dit te verifieren.)philippe_d schreef:Of deze tips zullen helpen weet ik niet, maar je kan altijd eens proberen .
Thanks a lot for your continued patience in the matter.
We have further investigated the provided data and could locate the cause for the disconnection of the Internet connection upon heavy load.
The FRITZ!Box supports the functionality of so-called LC-Echo Checks on PPP level.
This checks whether the specific remote site (in the provider structure) is still replying and hence the Internet connection must be upheld.
This is system is optional and depends on the respective provider, yet what applies here is that a provider either fully supports this functionality or not at all.
In the negotiation of the Internet connection, we can see that your provider also does support and use this system, hence the FRITZ!Box continuously uses this checking method with the remote site.
However, upon heavy load, that is generated by load of the bandwidth, the FRITZ!Box does not receive any reply for 30 seconds for these LC-Echo Requests, and this leads to a disconnection of the Internet connection.
As the synchronisation itself is stable, this bottleneck that leads to this loss of reply, is not detectable for us.
Due to this analysis, we can exclude any error on side of the FRITZ!Box.
In order to resolve this issue, we recommend that you contact your provider and have them check the stability of the LC-Echo Checks on their side.
On the other hand, this service for your extension could also be disabled by the provider in which case the FRITZ!Box will automatically adapt and not use this checking method.
-
- Starter
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 30 nov 2018, 11:28
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Probleem uiteindelijk opgelost door BBox3 te resetten naar fabrieksinstellingen.
Maar toch nooit helemaal opgelost....
Maar toch nooit helemaal opgelost....
Laatst gewijzigd door MisterFiLou op 17 jun 2020, 14:24, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Starter
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 30 nov 2018, 11:28
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
De Fritz!Box limiteert inderdaad de uploadsnelheid; en daar loopt iets fout waardoor de PPPoE time-out optreedt.philippe_d schreef: Kan ook zijn dat bij een te grote upload de B-box3 de PPPoE sessie van de Fritz!Box onderbreekt ...
Wat je eens kan proberen, is de upload iets beperken:
Ga naar Internet > Account Information > Connection Settings
Geef hierbij resp. jouw upload en download snelheid in kbits/s (afhankelijk van jouw abonnement, en jouw modem snelheid)
Geef bij upload een lagere waarde dan je maximale upload...
De Fritz!Box zal nu jouw uploadsnelheid cappen.
Als ik de UL en DL snelheid hoger zet dan mijn DSL verbindingssnelheid (vb. 50/150Mbps respectievelijk) dan treden er geen time-outs meer op zelfs bij de meest intensieve upload (die beperkt is door de lijnsnelheid).
Gemeld aan AVM. Hopelijk doen ze er iets mee...
-
- Elite Poster
- Berichten: 5891
- Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
- Locatie: 'tstad
- Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
- Bedankt: 253 keer
https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=43&t=58140
Ik herken dit probleem maar al te best, en heb helemaal geen fritzbox zelfs!
Ik herken dit probleem maar al te best, en heb helemaal geen fritzbox zelfs!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
-
- Starter
- Berichten: 14
- Lid geworden op: 30 nov 2018, 11:28
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
Signaal van mijn BBOX is stabiel. Dus misschien bij jou nog andere oorzaak.wied schreef:https://userbase.be/forum/viewtopic.php?f=43&t=58140
Ik herken dit probleem maar al te best, en heb helemaal geen fritzbox zelfs!