Hallo,
Ik heb een tuinhaard gekocht en zou deze nu graag in Ytong opmetsen. Als voorbeeld neem ik de eerste 7 foto's van deze website:
https://www.alfrebo.nl/category/inbouwe ... tuinhaard/
Dit is dus waar ik naar toe wil. Het terras waar deze tuinhaard op komt te staan werd gelegd met een lichte helling, dus ik kan de Ytong stenen niet rechtstreeks op de keramische tegels leggen daar ze niet vlak zullen liggen...
Dus ik moet eerst zorgen voor een ondergrond dat waterpas is. Welke optie zouden jullie nemen? Die m² waar ik moet op bouwen egaliseren? De eerste laag Ytong in mortel leggen zodat ik ze allemaal waterpas kan zetten? andere opties...?
Welke lateien zouden jullie gebruiken om de kachel op te laten rusten/de rookkap op te plaatsen? In de foto's hierboven denk ik dat ze baksteenlateien hebben gebruikt.
Alvast bedankt!
Voor de handige Userbase mensen: Tuinhaard in Ytong plaatsen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 41 keer
Het gaat hem over enkele millimeters. Dus het afzagen zal niet zo makkelijk gaan vermoed ik, of ik moet het proberen te vijlen...
Ik moet eerlijk toegeven het is de eerste keer dat ik zoiets zal proberen.
Op zich eens ik een vlakke ondergrond heb is het lijmen van ytong blokken makkelijker dan het te moeten metsen. Dus ik hoop dat ik in mijn opzet slaag, en anders zal ik toch iemand extern moeten contacteren. Maar ik had het graag eerst zelf geprobeerd ![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ik moet eerlijk toegeven het is de eerste keer dat ik zoiets zal proberen.
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
- raf1
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Zoals elke muur, zou ik toch op een betonplaat/fundering beginnen metsen. Zeker als dat een bouwwerk wordt van 2 meter hoog dat stormen moet doorstaan.Argon schreef:Welke optie zouden jullie nemen?
Ik betwijfel of de hechting op (gladde) keramische tegels op termijn zal houden.
Dus een vierkante meter tegels uitslijpen, zachte ondergrond uitbreken en checken of er beton onder zit en desnoods een stukje beton gieten. Na 3 weken uitharden kan je dan beginnen metsen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Ik ga raf1 bijtreden: start met een funderingske en waterkering. Met betonstenen op een bed van stabilisé, en daarop betonnen boordstenen als vloerplaat, kan je vrij eenvoudig al een stevige basis maken.
Dat voorbeeld lijkt gewoon op klinkers te staan en geen zijdelingse verstevigingen te hebben dus 't zou me niet verbazen mocht je het als dominoblokken gewoon kunnen omver duwen.
Dat voorbeeld lijkt gewoon op klinkers te staan en geen zijdelingse verstevigingen te hebben dus 't zou me niet verbazen mocht je het als dominoblokken gewoon kunnen omver duwen.
- Sasuke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 153 keer
- Bedankt: 332 keer
- Contacteer:
Ik ga ff de thread hijacken, maar als IT’er van het eerste uur heb ik buiten dat eigenlijk nooit iets anders gedaan. Echter, de laatste jaren zit de goesting erin om eigenlijk zelf meer en meer te doen in huis omdat de kwaliteit van ‘vakmensen’ ofwel heel duur, ofwel gewoon ondermaat is.
Heeft er iemand goeie tips om hier cursussen over te volgen. Ik zie af en toe wel dingen staan van de gamma, maar kan me niet ontdoen dat dat eerder enorm basic en zeer commercieel getint gaat zijn. Ik heb vooral interesse in metsen, bezetten en gyproc plaatsen. Maar zelfs de basics zoals behangen heb ik nog nooit gedaan. Tips ?
Heeft er iemand goeie tips om hier cursussen over te volgen. Ik zie af en toe wel dingen staan van de gamma, maar kan me niet ontdoen dat dat eerder enorm basic en zeer commercieel getint gaat zijn. Ik heb vooral interesse in metsen, bezetten en gyproc plaatsen. Maar zelfs de basics zoals behangen heb ik nog nooit gedaan. Tips ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Op Dobbit.be vind je de videokes van hun tv programmas terug, en veel merken hebben ook installatievideos op YouTube staan. Zoals je al aangeeft, focust men vooral op producten van hun sponsors maar meestal kan je dezelfde techniek gebruiken voor een ander merk. Die merken organiseren soms ook cursussen maar met videos en wat googlen kom je zeker al een eind (bijvoorbeeld: https://www.bouwinfo.be/forum en wtcb.be )
Met de juiste tool(s) maak je iets 10x makkelijker maar ik denk dat je best over een bepaald diy jobke specifiek iets vraagt want anders zit je meteen met een waslijst aan mogelijkheden.
Met de juiste tool(s) maak je iets 10x makkelijker maar ik denk dat je best over een bepaald diy jobke specifiek iets vraagt want anders zit je meteen met een waslijst aan mogelijkheden.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Ofwel ga je voor Syntra cursussen, maar dan spendeer je per "beroep" 2-3 jaar avondlessen.Sasuke schreef:Ik ga ff de thread hijacken, maar als IT’er van het eerste uur heb ik buiten dat eigenlijk nooit iets anders gedaan. Echter, de laatste jaren zit de goesting erin om eigenlijk zelf meer en meer te doen in huis omdat de kwaliteit van ‘vakmensen’ ofwel heel duur, ofwel gewoon ondermaat is.
Ofwel zoek je iemand uit uw omgeving die 2 rechterhanden heeft en die u op weg wil zetten.
- steel met uw ogen
- durf te falen
- redeneer zoals hoe je een olifant zou opeten
Dan geraak je heel ver.