Google trekt Android-licentie voor Huawei in

Ander computer/it/software/hardware nieuws.
redman
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1626
Lid geworden op: 26 okt 2005, 23:19
Uitgedeelde bedankjes: 63 keer
Bedankt: 88 keer

Volgens Reuters en The Verge verstrekt Google niet langer een Android-licentie aan Huawei. Dat betekent dat de Chinese smartphonefabrikant moet overstappen naar een opensourceversie van Android, zonder Google Play Store en apps als Gmail. Bestaande toestellen houden Play-toegang.

https://tweakers.net/nieuws/152970/goog ... ei-in.html
Gebruikersavatar
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4884
Lid geworden op: 17 mei 2006, 20:10
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Maar Huawei is nu ook wel directe toegang tot Security fixes kwijt, wat ik erger vind.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

Idd, ik hoop gewoon dat ze aan hun maandelijkse patchronde kunnen voldoen en naar de volgende upgrade zal ik ook wel kunnen fluiten :evil:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

De Amerikaanse overheid heeft schrik dat Huawei zou spioneren, als gevolg van een interpretatie van een Chinese wet, en daarom knijpen ze Huawei maar gewoon dood, net zoals ze met ZTE gedaan hebben.

Herinner u het "schandaal" dat in Bloomberg kwam, compleet ongeloofwaardig: een rijstkorrel die data doorstuurt etc. Geen mens die iets van die verhalen geloofde.
Dan wilde Trump de bevriende naties (die hij verder voortdurend schoffeert) aanzetten tot het weren van Huawei in aanbestedingen van 5G, omdat de US zelf geen innoverende bedrijven meer heeft die meekunnen met die technologische vooruitgang.
En omdat dat duidelijk niet lukte (zie het gelekte rapport van GCHQ), gaan ze de consumententak van Huawei maar aanvallen. Een Android telefoon zonder Play Store is onbruikbaar voor 99% van de consumenten.

Amerika zet gewoon alle zeilen bij en gebruikt alle middelen om zijn doelen te gebruiken, inclusief imperialisme.
Zie ook de aankoop van Alstom door GE, waar de DOJ niet enkel zijn geïgende rol speelde, maar gewoon samenspande met GE (klik).
De Amerikaanse rechtstaat dient dus vooral de Amerikaanse belangen en niet meer de belangen van vrouwe Justitia (mét blinddoek).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Zoals in het "Huawei onbetrouwbaar" topic in dit forum reeds aangetoond zijn er geloofwaardige aanwijzingen dat Huawei onderdeel vormt van een omvangrijk Chinees spionagenetwerk, waarin voornamelijk de bedrijven en burgers uit de Westerse wereld geviseerd worden. Recent zijn daar ook de eerste harde bewijzen van gevonden bij Vodafone UK. En laat ons niet die arrestatie van die Huawei-topvrouw in Canada vergeten omwille van fraude en handel met misdadige regimes als Iran tegen de sancties voor dat land in.

Deze beslissing is niet over een nacht ijs genomen en lijkt me volledig terecht. Ik veronderstel dat Google voornamelijk de consumenten wil beschermen tegen de geloofwaardige bedreiging die Huawei vormt.

Dit zat er dus al lang aan te komen ("Huawei onbetrouwbaar" topic is al anderhalfjaar open). Wie vandaag nog Huawei gebruikt kan zeker niet zeggen dat dit een totale verrassing is. Nu is het echt wel het moment om over te schakelen.
MClaeys
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6018
Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
Bedankt: 343 keer

CCatalyst schreef:Ik veronderstel dat Google voornamelijk de consumenten wil beschermen tegen de geloofwaardige bedreiging die Huawei vormt.
Daarom maken ze de beslissing onder druk van de regering, erg beschermend van hen :beerchug:
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 8445
Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Uiteraard is er een echte kans dat Huawei gebruikt wordt voor state actor spionage.
Cisco is ook gekend om backdoors te hebben op sommige apparatuur.
En de GCHQ heeft ooit bij Belgacom data afgetapt.
Dus laat ons niet onnozel doen: spionage is van alle tijden, en uw nationale communicatie infrastructuur uitbesteden aan bedrijven uit andere landen is erom vragen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Ondertussen stoppen ook Europese bedrijven alle leveringen aan Huawei.

https://www.tijd.be/markten-live/live-b ... 28549.html
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:Zoals in het "Huawei onbetrouwbaar" topic in dit forum reeds aangetoond zijn er geloofwaardige aanwijzingen dat Huawei onderdeel vormt van een omvangrijk Chinees spionagenetwerk, waarin voornamelijk de bedrijven en burgers uit de Westerse wereld geviseerd worden. Recent zijn daar ook de eerste harde bewijzen van gevonden bij Vodafone UK. En laat ons niet die arrestatie van die Huawei-topvrouw in Canada vergeten omwille van fraude en handel met misdadige regimes als Iran tegen de sancties voor dat land in.
Wacht wacht wacht.
Je goot 2 zaken door elkaar.

Er zijn nergens bewijzen, noch aanwijzingen dat Huawei ooit of nu voor de Chinese overheid spioneert.
Dat blijkt ook het het GCHQ rapport dat gelekt is.

De Huawei topvrouw is gearresteerd in Canada om druk te zetten op Huawei, dat heeft Trump zelf gezegd in een interview. Voor het faciliteren van betalingen naar Iran heeft BNP een boete gehad van 9miljard dollar, maar heeft niemand ooit in de cel gezeten. De overreach van het Amerikaanse gerecht wordt in wel meer zaken minstens onfris gevonden (FATCA bv: iedereen moet data aan de IRS bezorgen, maar niemand krijgt data van de IRS - in tegenstelling tot CRS dat in de schoot van de OESO ontwikkeld en uitgerold is).

Dus opnieuw:
- er zijn geen bewijzen van spionage door Huawei
- Amerika gebruikt zijn juridisch systeem voor eigen gewin

Dat Google zich neerlegt bij de wetten, is niet verwonderlijk natuurlijk.
krisken
Moderator
Moderator
Berichten: 19634
Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
Twitter: kriskenbe
Locatie: Massemen - 91WET0
Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
Bedankt: 1003 keer
Contacteer:

Laat ons nu stellen dat Huawei onbetrouwbaar is, en onderdeel vormt van een Chinees spionagenetwerk. Is Samsung zoveel beter? Of HTC? Of Nokia? Zijn we 100% zeker dat Apple via iWeet-ik-veel-wat niet spioneert voor de Amerikanen?

Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Jamaar, spioneren voor de amerikaanders is voor de goeie kant hé :angel: :nono:

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

Veel beter. China zijn communisten, de rest niet :angel:
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

krisken schreef:Zijn we 100% zeker dat Apple via iWeet-ik-veel-wat niet spioneert voor de Amerikanen?
Sterker nog:
1. We zijn 100% zeker dat de US en de UK ons bespioneren. Herinner u dat de GSM van Merkel afgeluisterd werd, dat Proximus' dochter BICS vol malware zat van GCHQ?
2. Datzelfde GCHQ heeft in een gelekte nota laten weten dat Huawei niet bespioneert via hun toestellen of apparatuur.

Wat wil je nog meer?
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

We zijn ook 100% zeker (Swift geval enkele jaren terug) dat gegevens die doorgegeven moeten worden aan FBI met Amerikaanse garantie dat ze niet commercieel gebruikt worden wel bij Amerikaanse concurrenten terecht komen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Zie ook de rol van DOJ in de overname van Alstom door GE.
In dat geval is het ook duidelijk dat er contacten zijn geweest tussen GE en DOJ om de deal mogelijk te maken.

Werkelijk schandalig.
Als je vanuit de regering/overheid het vertrouwen in de rechtstaat schendt, belanden we heel snel op een hellend vlak richting ravijn.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Het mag wel eens stoppen met China te behandelen als gelijke. Dat doen zij namelijk ook niet met ons.

Hoe je het draait of keert, Europa heeft geen keuze dan voor Amerika te kiezen. De EU is vooral een sterke economie, maar is niet in staat zichzelf te verdedigen, noch voor bedreigingen van binnenin of van buitenaf. Het is niet omdat het tot nu toe eens 70 jaar rustig is hier dat het niet opnieuw tot een oorlog kan komen. Tot op heden is die sterke economie de garantie dat we elkaar van binnenaf niet meer bekampen, en de Amerikaanse paraplu is de reden dat we ook van buitenaf met rust worden gelaten. Amerika is ook het enige machige land waarmee de EU veel gemeen heeft, zowel inzake heritage als de visie op fundamentele mensenrechten en vrijheden. Niet in het minst omdat de fundamenten van het hedendaags Amerika door Europeanen zijn gelegd, wat nog goed zichtbaar is in het noordoosten van de VS.

Wat Apple betreft, 100% garanties heb je nooit. Wel is Apple geen onderdeel van de Amerikaanse overheid, en heeft Apple een thuismarkt die erg wantrouwig is tov haar overheid en het niet zou pikken mocht er gespioneerd worden. Bovendien is er daar voldoende vrijheid van pers en media waardoor zo'n zaken aan het licht kunnen komen. In China is dat een garantie op gevangenis.
heist_175 schreef: 1. We zijn 100% zeker dat de US en de UK ons bespioneren. Herinner u dat de GSM van Merkel afgeluisterd werd, dat Proximus' dochter BICS vol malware zat van GCHQ?
Ja, nochtans waren er geen bewijzen voordien. Toch zijn er verschillen, dat ging namelijk telkens over economische of diplomatische vormen van spionage (klassieke spionage dus) terwijl China in principe hun thuisland-systeem van algemene spionage op alle burgers via Huawei op de ganse wereld kunnen toepassen. Surveillance dus, of Facebook maar dan zonder keuze om er aan deel te nemen.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Waarom zou de Chinese overheid zich willen bezighouden van alle Belgische burgers een staalkaart te hebben? Ze kunnen hen toch niet treffen zoals ze dat in eigen land wel kunnen doen.
Overigens hebben ze geen extra hardware/software nodig om dissidenten in het buitenland aan te pakken.
Net zoals Iran moordcommando's opzet tot in Nederland,
de US mensen illegaal oppakt in Europa om ze vast te houden in de Europese periferie,
Saudi-Arabië moordcommando's naar Turkije stuurt,
Rusland in de UK moorden heeft gepleegd met plutonium
en zelfs het achterlijke Noord Korea iemand liet vermoorden in het buitenland.
We zwijgen even over Egypte en Israël, zij kunnen het blijkbaar beter uit de pers houden :).
Om maar te zeggen: het gaat natuurlijk enkel over bedrijfs- en diplomatieke spionage en niet over een wereldomvattend afluisternetwerk.

Wat bedrijfsspionage etc betreft is het niet waar dat we niet wisten dat US ons afluisterde. Echelon is/was al jaren bezig, er is zelfs een EU rapport over verschenen in 2001.
Amerika is ook het enige machige land waarmee de EU veel gemeen heeft, zowel inzake heritage als de visie op fundamentele mensenrechten en vrijheden.
Ik wil het ook anno 2019 graag geloven, maar de realiteit is toch weerbarstiger. Waarom zou je nog vijanden nodig hebben als je een geflipte zot als "bondgenoot" hebt aan de andere kant van de oceaan?
Over fundamentele rechten en vrijheden wil ik nog wel eens een discussie starten,
- maar als het Supreme Court Roe vs Wade zou annuleren, wat opnieuw tot de mogelijkheden behoort, wordt de US gewoon één van de vele ontwikkelingslanden qua rechten en vrijheden
- maar als de DOJ samenspant met GE om Alstom uit te roken, zijn uw fundamentele rechten en vrijheden duidelijk in gevaar

In België is een regering gevallen (Leterme I; de Koning aanvaardde het ontslag op 22/12/2008) over vermeende inmenging van de regering in een lopend onderzoek (naderhand is gebleken dat Leterme noch zijn regering enige schuld trof). In de US is er over GE/Alstom geen vuiltje aan de lucht geweest.
Vanuit de US hebben we op vlak van rechten en plichten niet meteen lessen te krijgen, me dunkt.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175 schreef:Waarom zou je nog vijanden nodig hebben als je een geflipte zot als "bondgenoot" hebt aan de andere kant van de oceaan?
Die "geflipte zot" die anders wel de economie als een tierelier laat draaien is eerst grondwettelijk verkozen volgens een democratische procedure waarin de stem van de mensen uit het ganse land gehoord wordt (niet enkel die van de meest-bevolkte staten), is daarna voor zijn ganse termijn gebonden aan checks and balances, en moet op 20 januari 2021 het Witte Huis verlaten tenzij hij herkozen is. Hij kan zijn kritiek tweeten over journalisten, maar hij kan ze niet laten arresteren omdat ze kritiek schrijven.

In China werkt het zo niet.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Oh, maar de economie laten draaien kan iedereen :), met geld van de volgende generatie...
Het deficit is gigantisch de pan uitgeswingd, hoewel de Republikeinen onder Obama voorstander waren van strikte austerity.
De handelsoorlog reduceert de (soja)boeren wel tot subsidievreters en kost de bevolking handen vol geld, maar de "alles kaat koet".

Het pijnlijkste is dat hij een goeie kans maakt om herkozen te worden, al dan niet met meerderheid van stemmen (popular vote). En dan zit de US en dus ten dele de rest van de wereld, voor een generatie (20-30 jaar) vast aan een aarstconservatief SupremeCourt (3-6).

In eigen land hebben we ook zo'n toeteraar: aan de macht komen met de belofte de overheidsfinanciën op te kuisen, en na 4 jaar iedereen op kosten gejaagd te hebben, een gat van 9miljard achter laten.
Dus Trump en de Republikeinen hebben wat dat betreft in België een bondgenoot.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2798
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:47
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 112 keer

heist_175 schreef:In eigen land hebben we ook zo'n toeteraar: aan de macht komen met de belofte de overheidsfinanciën op te kuisen, en na 4 jaar iedereen op kosten gejaagd te hebben, een gat van 9miljard achter laten.
Gelukkig waren alle voorgaande zo goed... altijd grappig om hen nu te horen roepen :roll:
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Je geeft dus toe dat hij geen haar beter is dan de rest en de kracht van verandering een scheet in een fles was :beerchug:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Klagen en roepen tot ze zelf aan de honingpot zitten. Het is des mensens, maar roep dan niet zo hard.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Ik heb een P30 pro bij Coolblue gekocht. De verborgen gebreken komen aan het licht:

1. Ik had recht op zo'n Sonos speaker en een wireless charger - CB heeft nagelaten me hierover correct te informeren (geen enkele info over deze actie na plaatsen order, niks in de verpakking ....) - nu komen ze af dat de actie vervallen is.

2. Ik wil de phone retourneren, en probeer een factory reset door power button & volume down te duwen, en nu hangt het ding op een locked bootloader "frp lock". F* hun achterlijke DRM. Ik moet nu de Huawei windows tool installeren die ook mijn privacy schendt door vanalles door te sturen naar hen. No thanks.

https://uk.community.huawei.com/other-p ... ocked-3714
hisuite.png
3. De camera van deze phone is FANTASTISCH maar deze phone houden enkel voor de camera is pure waanzin.

Dus helaas de P30 gaat terug.
Gebruikersavatar
antutu
Pro Member
Pro Member
Berichten: 376
Lid geworden op: 12 jun 2017, 17:17
Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
Bedankt: 37 keer

Nu las ik op het Nieuwsblad dat de ban waarvan eerst door de pers werd uitgebracht dat die onmiddellijk in gang zou treden nu toch zou verzacht zijn?

Artikel hier

En ook nog een artikel waarin staat dat Google en Huawei nu toch een oplossing gaan proberen zoeken:

Artikel hier

Lekker weer.. na het lezen over de ban gisteren heb ik mijn P20 Pro verkochr aan een familielid en ben ik terug naar Samsung gegaan. Maar nu blijkt het voor niets te zijn geweest. :lol:

Het was dus waarschijnlijk niets meer dan wat spierballengerol van Trump? Afbeelding
Laatst gewijzigd door antutu op 05 aug 2019, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

waarom doet iedereen alsof huawei zoals apple is?
een kapitalistisch privébedrijf dat enkel uit is op winst voor de aandeelhouders

Hauwei is een chinees communistisch staatbesdrijf
waar de cia met apple bekvecht om toegang te krijgen tot iPhones zit het chinese leger gewoon mee aan de tekentafel vd huawei-softwaremensen.
gaat iemand bij huawei niet akkoord dan is dat een enkeltje richting strafkamp
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

In non-mainstream kringen is de war on china al lang voorspeld. Het verhaaltje van Huawei en Supermicro past daar wel in:

https://www.scmp.com/business/companies ... tastrophic

en dan vooral de geschiedenis herhaalt zich dus:

https://www.bloomberg.com/news/features ... -companies

en

https://www.techdirt.com/articles/20181 ... hack.shtml
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

1207 schreef:waarom doet iedereen alsof huawei zoals apple is?
een kapitalistisch privébedrijf dat enkel uit is op winst voor de aandeelhouders

Hauwei is een chinees communistisch staatbesdrijf
waar de cia met apple bekvecht om toegang te krijgen tot iPhones zit het chinese leger gewoon mee aan de tekentafel vd huawei-softwaremensen.
gaat iemand bij huawei niet akkoord dan is dat een enkeltje richting strafkamp
Dat heb je vermoedelijk van de reactiepagina's van HLN geplukt?
Heb je gemist dat GCHQ (UK inlichtingendienst) enkele weken geleden Huawei volledig vrij pleitte van spionage (in een gelekt rapport)?

Alle overheden gebruiken bugs in software om "hun ding" te kunnen doen.
Dat was zo bij de moord op de Saudische journalist, dat was zo bij BICS, ...
En met alle overheden bedoel ik alle overheden: Rusland, Egypte, Brazilië, UK, US, Australië, ...

Trump wil dat heel de wereld vrije handel voert, maar dat de US economie met alle mogelijke middelen beschermd moet worden.
Het doet de wereldeconomie geen goed en kost de Amerikanen veel geld door duurdere producten en minder verkoop agv reactie-sancties.
boonpwnz
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4357
Lid geworden op: 05 jul 2017, 09:50
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 100 keer

Trouwens herinnert iemand dit nog?

https://www.volkskrant.nl/economie/euro ... ~b672662a/

Zoals Heist zie iedereen doet het.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Jamaar als 'wij' het doen is het voor de goei zaak, als 'zij' het doen is het spionage.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Wat de VS en andere grote Westerse landen vooral willen vermijden is dat ze een punt bereiken waarbij ze te afhankelijk zijn van Huawei apparatuur voor bv hun 5G infrastructuur, waardoor het onmogelijk is om die apparatuur zomaar te verbannen als de concrete aanwijzingen van spionage omgezet worden in realiteit, of toch niet zonder significante downtime van kritieke infrastructuur.

Spionage is bij uitstek geen domein waar het adagium van "onschuld tot het tegendeel bewezen is" van kracht is. Dit omdat het hier ook niet over vrijheidsbeneming gaat. Een klassieke spion werkt onder diplomatische immuniteit. Indien geloofwaardige vermoedens wordt hij dus gewoon het land uitgezet (samen met evt een deel van het ander personeel als het erg is). En zoals dat dan gaat, zet het andere land dan ook meestal evenveel personeel het land uit, en dat is het dan. Rechtzaken komen daar niet bij kijken.

Hier is het gaat het bovendien over aanwijzingen van toestellen en apparatuur die spioneren, georchestreerd door mensen die in China zitten. Opnieuw iets dat niet tot vrijheidsbeneming zal leiden, en waarvoor je je rechtstaat-principes dus niet hoeft toe te passen. Men gaat ook zodanig geraffineerd te werk dat het quasi onmogelijk is om bewijzen te vergaren. Huawei toestellen zijn allemaal paarden van Troje, die eenmaal binnen, netjes kunnen afwachten tot er genoeg zijn, en dan hun werk kunnen beginnen doen.

Van BICS waren er ook geen bewijzen op voorhand, en toch is het gebeurd. Als je te maken hebt met een tegenpartij die zelf helemaal niets geeft om rechtstraat-principes, moet je niet het kneusje zijn die dat wel doet terwijl allerhande economische geheimen onder de neus versast worden naar het buitenland. De ban van Huawei is terecht.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Dan rijst onmiddellijk de vraag of de ontwikkeling van 5G netwerken daarmee op de lange baan geschoven wordt?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

wied schreef:Dan rijst onmiddellijk de vraag of de ontwikkeling van 5G netwerken daarmee op de lange baan geschoven wordt?
De hoop is dat een bepaald amerikaans lobbybedrijf dat het ook nooit echt zo nauw nam met licenties en deontologie zo de tijd krijgt om bij te benen.
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Niet echt een geruststellend EU dilemma dus!!!
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 759
Lid geworden op: 29 nov 2011, 22:31
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

CCatalyst schreef: Van BICS waren er ook geen bewijzen op voorhand, en toch is het gebeurd. Als je te maken hebt met een tegenpartij die zelf helemaal niets geeft om rechtstraat-principes, moet je niet het kneusje zijn die dat wel doet terwijl allerhande economische geheimen onder de neus versast worden naar het buitenland. De ban van Huawei is terecht.
BICS was naar mijn weten niet de Chinezen hoor. Denk zelfs dat ze alleen maar een vermoed hebben wie.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:waardoor het onmogelijk is om die apparatuur zomaar te verbannen als de concrete aanwijzingen van spionage omgezet worden in realiteit
Er zijn geen aanwijzingen van spionage door Huawei, zie het rapport van GCHQ.
Als jij andere informatie hebt, en niet van Bloomber want die zijn compleet ongeloofwaardig, laat het ons weten
Tim H. schreef:BICS was naar mijn weten niet de Chinezen hoor. Denk zelfs dat ze alleen maar een vermoed hebben wie.
BICS was GCHQ (= UK), dat staat als een paal boven water.
Echelon was de VS, dat is ook een zekerheid.
En daar zijn dus bewijzen van, geen valse beschuldigingen van een geflipte zot in het Witte Huis.
tien
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1264
Lid geworden op: 17 apr 2019, 11:48
Locatie: Attenhoven (Landen)
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 65 keer

heist_175 schreef: BICS was GCHQ (= UK), dat staat als een paal boven water.
Het kwam uit uk en zat ginder ergens maar om de vrede te bewaren tussen uk lidstaten (soms komt het toch van pas) wil europol (onder Britse leiding) er niet aan beginnen om verder te doen.
Staat dus niet als een paal boven water (toch niet in diplomatieke/politieke wateren), maar de vermoedens en bewijzen zijn voldoende om beter niet verder te zoeken :cop: :angel:
Aan één kant (trust noone) is dat wel te verstaan dat bondgenoten elkaar bespioneren. Met alle Europese instanties in BXL zijn we mogelijk zelfs een groter doel dan Londen.

Denk/vrees dat die in het witte huis nog zo zot niet is en staat er ook zeker niet alleen voor (kans inderdaad heel groot dat we er direkt niet vanaf zijn om de simpele reden dat de amerikanen hem eigenlijk wel willen). China is ook zeer zeker niet beter en nog een erger geval (kan mee met Kimmeke).
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Trump heeft indertijd 6/7 republikeinse mede-kandidaten in één klap van het toneel geveegd! Dat waren pas (establishment) sukkels dus...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6659
Lid geworden op: 20 jun 2016, 18:36
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

Ook buiten de VS zijn nu de eerste gevolgen zichtbaar. De grootste mobiele operator ter wereld, Vodafone, heeft beslist dat ze geen Huawei smartphones meer zullen aanbieden. EE, de grootste operator in het VK, zal dat ook niet meer doen.

Chipmaker ARM heeft nu ook beslist niet meer aan Huawei te leveren, nadat Intel, Qualcomm en Broadcom dat al beslist hadden.

Test-Aankoop raadt ondertussen af om nog Huawei-smartphones te kopen. De mobiele operatoren hier blijven ze wel te koop aanbieden, hoewel er absoluut geen zekerheid is of ze nog wel Android-updates zullen kunnen ontvangen.

https://www.tijd.be/ondernemen/telecom/ ... 29509.html
https://www.test-aankoop.be/hightech/gs ... wei-google
Gebruikersavatar
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4578
Lid geworden op: 10 mar 2010, 12:30
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

oftewel, in het kort: het verhaal van hoe 1 man een groot bedrijf het faillisement in kan duwen en werkloosheid veroorzaken op globale schaal.

enfin, bovenstaande zal wel overdreven zijn omdat huawei in china gewoon groot blijft, maar het toont toch maar de macht dat 1 iemand kan hebbem.
(als ons politiekers zoiets zouden zeggen heeft de wereld het geeneens gehoord, zegt trump het dan krijg je dit...)

en ik vind het toch erg "toevallig" dat dit komt net als huawei apple heeft voorbijgestoken en bijna gelijk is met samsung hun verkoophoeveelheden in de chinese (een van de grootste) markten...

( https://www.forbes.com/sites/kenrapoza/ ... -get-worse )
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

P30 Pro teruggebracht maar met een beetje pijn in het hart, want is wel beste camera phone volgens de camerasites

Wat er dan wel gaat komen in de plaats weet ik nog niet, maar zeker geen fruitphone dus iets wat op Android draait en een deftige camera heeft met low noise bij weinig licht. De P30 pro was op dit punt vrijwel even goed als een echte professionele camera.
Plaats reactie

Terug naar “Ander nieuws”