https://www.jobat.be/nl/artikels/het-lo ... tent=blok1
J.
Is dat niet...
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Mogelijks ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Pro Member
- Berichten: 254
- Lid geworden op: 08 nov 2015, 19:26
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 22 keer
Voor wat deze functie betekent binnen de maatschappij: potentieel mensen hun leven redden, en de vele werkuren + verwachte flexibiliteit vind ik dat dit loon een ferm stukje omhoog zou mogen wat mij betreft. Er zijn maar weinig zaken waarvoor ik zou zeggen: hiervoor mogen ze de belastingen verhogen, maar voor zorg en educatie mag dit wat mij betreft. Mijn enige voorwaarde zou zijn dat deze belastingsverhoging ook integraal daarnaartoe zou gaan en ze niet 4 jaar later dit geld toch een andere richting uit zouden sturen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 1263
- Lid geworden op: 16 jun 2006, 18:34
- Locatie: Zuiderkempen
- Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
- Bedankt: 52 keer
er is nog geen belgiche ambuchannel hint hint
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Uit een ander topic heb ik begrepen dat de vergoeding voor ambulanceritten nog naar omlaag gaan of zijn gegaan.Kiwivogel schreef:Voor wat deze functie betekent binnen de maatschappij: potentieel mensen hun leven redden, en de vele werkuren + verwachte flexibiliteit vind ik dat dit loon een ferm stukje omhoog zou mogen wat mij betreft. Er zijn maar weinig zaken waarvoor ik zou zeggen: hiervoor mogen ze de belastingen verhogen, maar voor zorg en educatie mag dit wat mij betreft. Mijn enige voorwaarde zou zijn dat deze belastingsverhoging ook integraal daarnaartoe zou gaan en ze niet 4 jaar later dit geld toch een andere richting uit zouden sturen.
Dat is/was een beslissing van Maggie De Block. Als je het daar niet mee eens bent, heb je nog enkele dagen om te beslissen wie het beter doet.
Op het verplichten van een mottige kleur op sigarettenpakjes na, heeft Maggie vooral gedaan wat de pharmalobby, sigarettenlobby en dranklobby graag had dat ze deed. Een prima minister voor de lobby-isten dus
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Elite Poster
- Berichten: 8446
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 18:22
- Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
- Bedankt: 618 keer
Iirc kregen ambus vroeger de volle prijs van standplaats tot standplaats, iets waar vele patienten niet akkoord mee waren, want die vonden dat ze enkel de rit locatie accident tot hospitaal verschuldigd waren.
Nu is dat 60 euro of zoiets,en krijgen de ambus subsidies gebaseerd op de werkelijke kost.
Alleen is er een overgangsjaar, want zo'n subsidies komen uiteraard pas het jaar achteraf, en dat is het eerste jaar tanden bijten.
Nu is dat 60 euro of zoiets,en krijgen de ambus subsidies gebaseerd op de werkelijke kost.
Alleen is er een overgangsjaar, want zo'n subsidies komen uiteraard pas het jaar achteraf, en dat is het eerste jaar tanden bijten.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Ik zal proberen om het zo kort als mogelijk toe te lichten ...
Vroeger had je 65 euro startbedrag, met daarin inbegrepen de eerste 10 kilometer. Van kilometer 11 tot kilometer 20 kwam daar 6.5 euro per kilometer bij. Alles erboven was 4.5 euro per kilometer. De helft van de factuur werd rechtstreeks naar jou gestuurd, de andere helft rechtstreeks naar de mutualiteit.
Toen het artikel uit kwam, werkte ik voor de firma Ambuce, in de standplaats van Liedekerke. Vanuit Liedekerke was de gemiddelde rit een kilometer of 35. Dus met de cijfers hierboven : 65 + (10x 6.5) + (15x 4.5) = 65 + 65 + 67,5 = 197,5 euro. Jij kreeg dus een factuur van 98,75 euro, en jouw mutualiteit eenzelfde bedrag. Vertalen we dit naar vandaag dan is dit één factuur naar jou van 65 euro.
Maar, het systeem was inderdaad wat oneerlijk vonden veel mensen. Het kon namelijk prima zijn dat vandaag jouw vriendin naar het ziekenhuis ging aan bedrag x, maar als morgen jij naar het ziekenhuis moest, dat dit bedrag y was. Dit kwam omdat men de kilometers telt vanaf de standplaats. Standplaats >>> plaats van incident >>> ziekenhuis >>> standplaats dus.
Zeker als je in een kleinere gemeente woont kan dit voor serieuze verschillen zorgen. Als ik kijk naar mijn eigen adres, dan komt de ambulance van brandweer Wetteren mij hier halen. Het dichtstbijgelegen ziekenhuis (en dus wettelijk gezien ook het ziekenhuis dat de ambulance moet aandoen) is UZ Gent. De route is dus Brandweer Wetteren >>> Mijn adres >>> UZ Gent >>> Brandweer Wetteren. Volgens Google Maps is dit 36.4 kilometer.
Echter als de ziekenwagen van Brandweer Wetteren buiten dienst staat of met een andere opdracht bezig is, dan komt veelal de Gentse firma Life-Care naar hier. De route is dan dus Life Care Gentbrugge >>> Mijn adres >>> UZ Gent >>> Life Care Gentbrugge. Ofwel 38.2 kilometer.
In dit voorval spreken we dus over 202 euro versus 211 euro. In dit geval is het dus nog "cava" qua verschil, maar nu je de rekenwijze kent en zelf kan berekenen moet je eens bedenken dat je vlakbij een ziekenhuis woont. Pakweg je hebt een ongeval aan het kruispunt De Pintelaan<>Oudenaardsesteenweg. Als de ziekenwagen van UZ Gent af komt dan betaal je 65 euro, want je zit gegarandeerd in de eerste 10 kilometers. Echter stel dat de ziekenwagen van brandweer Merelbeke moet komen (niet zo een gek voorbeeld op die plaats als het wat druk is in Gent) dan is dat plots 16.4kilometer ofwel 104 euro.
Wat werkuren betreft : het is wat een dubbel gevoel. Bij Ambuce werk je 13 dagen per maand (bij een "korte maand"). Dus 13x24u ofwel 312 uur per maand. Een normaal persoon doet er dan 152 uur (4x 38 uur). De uren 's nachts worden niet betaald, die word je geacht erbij te doen. Echter als je een vrijwilliger vind die jouw dienst wilt overnemen dan krijgt die 50 euro (voor 12 uur) en ben jijzelf geen eurocent kwijt. Ook zal men op een job verwachten dat je echt werkt, bij ons verwachten ze dat onze taken gedaan zijn (onderhoud ambulance, controle ambulance, onderhoud kamers/keuken/badkamer...). Met andere woorden : ga overal eens stofzuigen, stof afdoen en dweilen en 't is ok. Voor de rest betaald men ons om TV te zien, op onze laptop te zitten, in t zonnetje te liggen, ... Tenminste : als het kalm is. Als je op een drukke regio zit (bijvoorbeeld in het Antwerpse) dan kan je hier alleen maar van dromen en ben je eigenlijk 24/7 aan het rijden.
Als vrijwilliger is het overigens helemaal absurd : bij de meeste private diensten op 112 krijg je 50 euro voor een shift van 12 uur. Maar bij de Gentse firma Life-Care bijvoorbeeld krijg je 3 euro per uur + 6 euro per rit waarvan je de persoon binnen brengt in het ziekenhuis. Afhankelijk van je hoeveelheid geluk zal je dus meer of minder dan die 50 euro krijgen : als je immers een weigering hebt, een persoon die overleden is of een mislukte reanimatie dan breng je niemand naar het ziekenhuis, dus geen 6 euro extra die rit! Ben je vrijwilliger bij een ambulance die via de brandweer bolt? Dan krijg je een 11-tal euro per uur als vrijwilliger.
En ja, dan zijn er ook nog subsidies. En die krijgen we vanaf nu per kilometer dat we rijden, waarbij ook het aantal uur dat je ziekenwagen aangemeld stond per jaar een bepaalde factor is. Maar hoe logisch is het dat ambulancediensten bij een bank leningen moeten aan gaan om hun personeel te kunnen betalen voor het jaar 2019?
Ik spreek in het desbetreffende artikel dan ook over een redelijk bedrag. Het is geen slecht bedrag als je ziet wat je er "maar" voor doet. maar je mag het vooral niet gaan omrekenen naar het aantal uur dat je van huis bent en wat je er voor moet opgeven. Puur gekeken dus naar wat je effectief doet van werk.
Vroeger had je 65 euro startbedrag, met daarin inbegrepen de eerste 10 kilometer. Van kilometer 11 tot kilometer 20 kwam daar 6.5 euro per kilometer bij. Alles erboven was 4.5 euro per kilometer. De helft van de factuur werd rechtstreeks naar jou gestuurd, de andere helft rechtstreeks naar de mutualiteit.
Toen het artikel uit kwam, werkte ik voor de firma Ambuce, in de standplaats van Liedekerke. Vanuit Liedekerke was de gemiddelde rit een kilometer of 35. Dus met de cijfers hierboven : 65 + (10x 6.5) + (15x 4.5) = 65 + 65 + 67,5 = 197,5 euro. Jij kreeg dus een factuur van 98,75 euro, en jouw mutualiteit eenzelfde bedrag. Vertalen we dit naar vandaag dan is dit één factuur naar jou van 65 euro.
Maar, het systeem was inderdaad wat oneerlijk vonden veel mensen. Het kon namelijk prima zijn dat vandaag jouw vriendin naar het ziekenhuis ging aan bedrag x, maar als morgen jij naar het ziekenhuis moest, dat dit bedrag y was. Dit kwam omdat men de kilometers telt vanaf de standplaats. Standplaats >>> plaats van incident >>> ziekenhuis >>> standplaats dus.
Zeker als je in een kleinere gemeente woont kan dit voor serieuze verschillen zorgen. Als ik kijk naar mijn eigen adres, dan komt de ambulance van brandweer Wetteren mij hier halen. Het dichtstbijgelegen ziekenhuis (en dus wettelijk gezien ook het ziekenhuis dat de ambulance moet aandoen) is UZ Gent. De route is dus Brandweer Wetteren >>> Mijn adres >>> UZ Gent >>> Brandweer Wetteren. Volgens Google Maps is dit 36.4 kilometer.
Echter als de ziekenwagen van Brandweer Wetteren buiten dienst staat of met een andere opdracht bezig is, dan komt veelal de Gentse firma Life-Care naar hier. De route is dan dus Life Care Gentbrugge >>> Mijn adres >>> UZ Gent >>> Life Care Gentbrugge. Ofwel 38.2 kilometer.
In dit voorval spreken we dus over 202 euro versus 211 euro. In dit geval is het dus nog "cava" qua verschil, maar nu je de rekenwijze kent en zelf kan berekenen moet je eens bedenken dat je vlakbij een ziekenhuis woont. Pakweg je hebt een ongeval aan het kruispunt De Pintelaan<>Oudenaardsesteenweg. Als de ziekenwagen van UZ Gent af komt dan betaal je 65 euro, want je zit gegarandeerd in de eerste 10 kilometers. Echter stel dat de ziekenwagen van brandweer Merelbeke moet komen (niet zo een gek voorbeeld op die plaats als het wat druk is in Gent) dan is dat plots 16.4kilometer ofwel 104 euro.
Wat werkuren betreft : het is wat een dubbel gevoel. Bij Ambuce werk je 13 dagen per maand (bij een "korte maand"). Dus 13x24u ofwel 312 uur per maand. Een normaal persoon doet er dan 152 uur (4x 38 uur). De uren 's nachts worden niet betaald, die word je geacht erbij te doen. Echter als je een vrijwilliger vind die jouw dienst wilt overnemen dan krijgt die 50 euro (voor 12 uur) en ben jijzelf geen eurocent kwijt. Ook zal men op een job verwachten dat je echt werkt, bij ons verwachten ze dat onze taken gedaan zijn (onderhoud ambulance, controle ambulance, onderhoud kamers/keuken/badkamer...). Met andere woorden : ga overal eens stofzuigen, stof afdoen en dweilen en 't is ok. Voor de rest betaald men ons om TV te zien, op onze laptop te zitten, in t zonnetje te liggen, ... Tenminste : als het kalm is. Als je op een drukke regio zit (bijvoorbeeld in het Antwerpse) dan kan je hier alleen maar van dromen en ben je eigenlijk 24/7 aan het rijden.
Als vrijwilliger is het overigens helemaal absurd : bij de meeste private diensten op 112 krijg je 50 euro voor een shift van 12 uur. Maar bij de Gentse firma Life-Care bijvoorbeeld krijg je 3 euro per uur + 6 euro per rit waarvan je de persoon binnen brengt in het ziekenhuis. Afhankelijk van je hoeveelheid geluk zal je dus meer of minder dan die 50 euro krijgen : als je immers een weigering hebt, een persoon die overleden is of een mislukte reanimatie dan breng je niemand naar het ziekenhuis, dus geen 6 euro extra die rit! Ben je vrijwilliger bij een ambulance die via de brandweer bolt? Dan krijg je een 11-tal euro per uur als vrijwilliger.
En ja, dan zijn er ook nog subsidies. En die krijgen we vanaf nu per kilometer dat we rijden, waarbij ook het aantal uur dat je ziekenwagen aangemeld stond per jaar een bepaalde factor is. Maar hoe logisch is het dat ambulancediensten bij een bank leningen moeten aan gaan om hun personeel te kunnen betalen voor het jaar 2019?
Ik spreek in het desbetreffende artikel dan ook over een redelijk bedrag. Het is geen slecht bedrag als je ziet wat je er "maar" voor doet. maar je mag het vooral niet gaan omrekenen naar het aantal uur dat je van huis bent en wat je er voor moet opgeven. Puur gekeken dus naar wat je effectief doet van werk.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti