Hey,
Weet iemand hoe ik men router configureer in Mandrake 10.0 zodat ik op het internet kan met me linux, kheb al vanalles geprobeert maar tlukt ni, kmoet ergens men ethernet adaptor settings instellen, of is het dat ni?
Bye
slodo
Mandrake 10.0 en Linksys Router
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Heb je je linksys kunnen instellen (en dus kunnen surfen) via windows? Want eenmaal dat gebeurd moet er aan je router in elk geval niets meer gebeuren.
Wat je dus moet doen is je netwerkkaart onder mandrake instellen / installeren. Als dat niet automatisch gebeurd is bij de installatie zal je info moeten geven welke netwerkkaart (chipset) je gebruikt.
Wat je dus moet doen is je netwerkkaart onder mandrake instellen / installeren. Als dat niet automatisch gebeurd is bij de installatie zal je info moeten geven welke netwerkkaart (chipset) je gebruikt.
ja ik werk momenteel onder windows en alles gaat goed,
maar moet ik dan men ethernet adaptor instellen bij de installatie
van mandrake?
thx
slodo
maar moet ik dan men ethernet adaptor instellen bij de installatie
van mandrake?
thx
slodo
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 121 keer
- Contacteer:
Wel, je kan gewoon de instellingen vanin windows proberen overnemen. Als je in windows met dhcp (automatisch IP-adres enzo verkrijgen werkt), dan moet je dit ook onder linux doen. Als je met een vast IP-adres werkt, schrijf dan eens de instellingen (IP-adres, subnetmasker, default gateway, DNS'en) over op een papiertje. Deze kan je dan ook in Linux gebruiken.
Je kan deze waarden in linux opvragen door het commando "ifconfig" te gebruiken.
Cheers
Je kan deze waarden in linux opvragen door het commando "ifconfig" te gebruiken.
Cheers
ik werk niet met dhcp.. maar het probleem is : waar moet ik die instellingen ingeven in men linux..
thx
slodo
thx
slodo
- meon
- Administrator
- Twitter: meon
- Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
- Bedankt: 759 keer
- Contacteer:
Is er nergens een plekje in het Mandrake Controlecentrum waar je die dingen makkelijk kan instellen. Mannekes, vergeet de console toch eens, je ziet toch wel dat dit een beginneling is? Mandrake heeft een prima GUI waar je alles kan instellen.
-
- Administrator
- Contacteer:
Als je dit controle centrum niet vind dan moet je deze commands ingeven in een root console (met "su" even root worden)
dit is voor de netwerkkaart ip 10.0.0.150 te geven met als netmasker 255.255.255.0 en broadcast: 10.0.0.255
dit is voor de netwerkkaart ip 10.0.0.150 te geven met als netmasker 255.255.255.0 en broadcast: 10.0.0.255
Code: Selecteer alles
# ifconfig eth0 netmask 255.255.255.0 broadcast 10.0.0.255 10.0.0.150
# ifup eth0
# ifconfig eth0
zucht... tis niet simpel ik heb nog maar net linux, ik ken er dus nog 0% van, als iemand het me stap voor stap kan uitleggen.. ![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
moet je als je een vast ip adress gebruikt ook niet default gateway en nameserver instellen ?
-
- Administrator
- Contacteer:
ok bedankt, kzal zien éh.