Ik heb blijkbaar 2 radiatoren die licht lekken ter hoogte van de aansluiting bovenaan.
Er zit daar een grote moer waar ik de nattigheid voel, dus ik ga eerst proberen die aan te spannen vooraleer een loodgieter in te schakelen. Echter, in welke richting moet je eigenlijk draaien om die aan te spannen ? Naar rechts draaien vanaf de buis van de radiator betekent immers naar links draaien vanaf de buis van de toevoer .
EDIT: is dus tussen de thermostatische kraan en de toevoer die uit de muur komt.
Moer aansluiting radiator aanspannen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Ja, maar dat is juist het probleem: vanaf waar bekeken . Want die moer zit dus tussen de de thermostatische kraan/ventiel en de buis. Dus het is altijd voor 1 van beide naar links dat je draait . En de stukken buis zijn horizontaal, dus 'van boven bekeken' helpt ook niet .misterjo schreef:Is zoals een frisdrankflesje
Links open, rechts dicht langs boven bekeken. (In de meeste gevallen dan)
EDIT: Hier een foto van een enigszins andere setup maar met dezelfde 'problematiek' :
Het is dus die rechtse moer. Om aan te spannen, draai je die naar rechts vanaf de toevoer gezien, of naar rechts vanaf de knop gezien (en dus van hoe je er zelf naar kijkt) ? Als ik het zo bekijk, zou ik denken vanaf de toevoer gezien, omdat de moer precies op het kraanstuk gedraaid zit. Vraag me nu eigenlijk af hoe de buis dan aangekoppeld is, want kan dus niet aan beide kanten met schroefdraad zijn, want anders draai je de ene kant los als je de andere aandraait .
Laatst gewijzigd door Tomby 28 apr 2019, 21:23, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 101 keer
In de richting van de schroefdraad kijken.
Dus bij die rechtse moer draai je in de richting van de muur (weg van de thermostatische kraan), te bekijken aan de bovenkant van de moer, om vast te draaien.
Dus bij die rechtse moer draai je in de richting van de muur (weg van de thermostatische kraan), te bekijken aan de bovenkant van de moer, om vast te draaien.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Als je geen schroefdraad ziet, is het ook moeilijk . Maar heb mijn post ondertussen aangepast.blaatpraat schreef:In de richting van de schroefdraad kijken.
In de richting van de muur ? De moer zit evenwijdig met de muur, dus dat is lastig . Hoedanook denk ik dus dat als je naar de muur kijkt, dat je in tegenwijzerzin moet draaien om aan te spannen (cfr mijn EDIT hierboven).blaatpraat schreef: Dus bij die rechtse moer draai je in de richting van de muur (weg van de thermostatische kraan), te bekijken aan de bovenkant van de moer, om vast te draaien.
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Voor beide aansluitingen is het aanschroeven in de richting van de thermostatische kraan.
En dus moet je vanuit die buis naar de thermostatische kraan kijken en dan toedraaien zoals een frisdrankflesje oftewel een kurketrekker.
geel: aanspannen gaat in die richting (telkens dus naar de thermostatische kraan
rood: in die richting moet je draaien, gezien vanop de kant van de moer die we kunnen zien op de foto
En dus moet je vanuit die buis naar de thermostatische kraan kijken en dan toedraaien zoals een frisdrankflesje oftewel een kurketrekker.
geel: aanspannen gaat in die richting (telkens dus naar de thermostatische kraan
rood: in die richting moet je draaien, gezien vanop de kant van de moer die we kunnen zien op de foto
- jutuiz
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 95 keer
- Bedankt: 30 keer
Je moet het idd 2 keer bekijken in de richting naar het messing stuk toe, dus alsof je een witte buis erin steekt en dan aanspant. De reden is dat de witte buizen worden conisch ingespannen (te vergelijken met hoe je een plastic stukje op een tuinslang zet waarbij elke witte buis een tuinslang is).heist_175 schreef:Voor beide aansluitingen is het aanschroeven in de richting van de thermostatische kraan.
Let op van niet teveel kracht te zetten, je zal merken dat de witte buizen anders vlot mee omhoog krullen, da's ook niet de bedoeling.
Efkens aanspannen is voldoende om je probleem op te lossen.