waterdruk

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

De laatste tijd is de druk op de waterleiding maar poverkes.
We hebben een regenwatersysteem dat automatisch overschakelt van regen- naar leidingwater als dat eerste niet meer voorradig is. Maar nu blijkt dat, door de lage druk en dus het lage debiet van de waterleiding, de waterleiding niet kan volgen met bijvullen als de pomp draait.

Heeft er nog iemand een drukprobleem (regio Aarschot) ?
Ik zie op mijn pomp ook niet direct een mogelijkheid om de druk te verlagen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
sky
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1154
Lid geworden op: 22 mei 2003, 20:23
Locatie: Gent
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 100 keer

kan je de verbruikers niet wat smoren.
Bv kraantje wc wat toedraaien zodat hij minder snel bijvult.
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Dat kan ik inderdaad proberen, nog een beetje en we moeten watersnood uitroepen, Life Aid terug organiseren en inzamelacties voor 'water in Belgie' organiseren…

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 16487
Lid geworden op: 28 apr 2008, 11:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer

Wat betreft de (te) lage druk op de waterleiding, zou ik in eerste instantie de watermaatschappij op de hoogte brengen.
  • - hun eerste reactie is gewoonlijk dat ze contractueel geen "druk" leveren, maar drinkwater ...
    - maar een verminderde druk kan ook wijzen op een (ondergronds) lek op de waterleiding zelf, dus best dat ze op de hoogte gebracht worden.
Joe de Mannen schreef:Maar nu blijkt dat, door de lage druk en dus het lage debiet van de waterleiding, de waterleiding niet kan volgen met bijvullen als de pomp draait.
Ik neem aan dat er voor de driewegkraan een (kleine) buffertank staat, die automatisch bijgevuld wordt met leidingwater? Indien jouw verbruik bij momenten hoger is dan de watertoevoer, dan zijn er eigenlijk maar 2 oplossingen:
  • - ofwel een groter buffervat (dat wordt bijgevuld tijdens de periodes dat de pompt niet draait).
    - ofwel het debiet van de pomp verminderen (= afsluitkraan achter de pomp wat dichtdraaien).
Joe de Mannen schreef:nog een beetje en we moeten watersnood uitroepen, Life Aid terug organiseren en inzamelacties voor 'water in Belgie' organiseren…
Waarschijnlijk als grap bedoeld, maar het is de realiteit :-( .
Het (grond) waterpeil is nog altijd zeer laag (2 maanden achterstand), en als het zo droog blijft, dan verwacht ik terug beperkingen, nog voor de zomer begint (vb geen zwembaden bijvullen) ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Hier op UB waren er vorig jaar 2 topics over regenwaterherbruik en de droogte.
De droogte lijkt er dit jaar opnieuw aan te komen, kijk maar eens naar buiten en raadpleeg de website van de overheid met de actuele grondwaterstanden.

Voor het probleem van de waterdruk: los van de reeds aangehaalde suggesties,
kan je ook uw regenwaterput bijvullen met drinkwater, op die manier mag het drinkwater heel traag gaan, uw regenwaterput fungeert als buffer.

Mijn vader heeft 3 IBC's achter zijn tuinhuis staan en pompt die over als zijn regenwaterput (1m³ en enkel 2 toiletten aangesloten) leeg is. Op die manier komt hij altijd het jaar door. Er zijn ook waterzakken te koop (€400 voor 5m³) die je in een kruipkelder kan leggen om op die manier water te bufferen als het veel regent.
Afbeelding
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

philippe_d schreef:Ik neem aan dat er voor de driewegkraan een (kleine) buffertank staat, die automatisch bijgevuld wordt met leidingwater?
Dat is een buffervat met een vlotter dat automatisch op niveau zou moeten gehouden worden, vergelijk het met een jachtbak van een WC.
Daar zit een driewegkraan in die autmatisch bediend wordt naargelang de stand van een vlotter in de regenput.

Doordat het water van boven in die achtbak stroomt, een centimeter of tien boven de waterlijn, is er geen gevaar op contaminatie.

Straks eens proberen met de kraan achter de pomp wat dicht te zetten.
En eens bij de buren vragen hoe het met hun waterdruk zit.


J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
honda4life
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5659
Lid geworden op: 03 jan 2010, 21:42
Locatie: 127.0.0.1
Uitgedeelde bedankjes: 186 keer
Bedankt: 315 keer

meten = weten
Eerst eens druk meten met een manometer...
Indien je ergens een verstopping hebt (bijvoorbeeld vuil uit de waterleiding), zal de druk opmerkelijk meer dalen bij verbruik.
Je mag zo'n 2,5 bar verwachten op een waterleiding zonder verbruik.
(de buren zijn vast ook een goede referentie)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
dbiphoner
Plus Member
Plus Member
Berichten: 180
Lid geworden op: 26 okt 2010, 15:35
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 4 keer

Ik merk ook een daling in de druk van het leidingwater, regio Baal-Betekom,..
decat
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1656
Lid geworden op: 31 jan 2007, 11:53
Locatie: Brabant
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 104 keer

Vorig jaar hadden we hier ook weinig druk, probleem leek de kapotte drukregelaar na te meter te zijn.
Gezien dat niemand van de buren zo'n drukregelaar in gebruik heeft hebben we die er tussenuit gehaald.
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ik heb net onze regenwaterput in gebruik genomen, momenteel enkel voor WC+tuin+serre.
We gebruiken een pomp die 4bar levert en de triplex-filter kan een druk tot 6bar aan. Maar ik wil mijn filters en andere "toestellen" beschermen en heb dus een drukverminderaar van 4bar geplaatst.
Zo'n toestelletje kost niet veel, maar houdt wel mogelijk onheil tegen. Mocht ie kapot zijn, zou ik die vervangen, maar niet uit het systeem weghalen.
AfAX
Premium Member
Premium Member
Berichten: 464
Lid geworden op: 01 dec 2011, 20:01
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 25 keer

Kan idd meer druk zijn, maar hiuer zijn ze op al die jaren reeds 2 keer moeten langs komen om de filter voor de meter te vervangen, een gekend probleem volgens de technieker.
er zit dan telkenmale een hoop zwart (metaal? ) voor die gans de filter bijna toeslibt.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”