Zonneluifel

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
dirkr07
Plus Member
Plus Member
Twitter: DirkRonsmans
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 5 keer

Met het zomerse weer dat de komende jaren niet echt lijkt te minderen en een zuidgericht appartement terras ben ik op zoek naar een goede manier om wat schaduw te creëren.

Een eerste poging met een parasol was geen succes aangezien we de hele dag zon hebben en deze dus constant moeten verplaatsen (niet eenvoudig met een voet van 90kg) en dan nog was het steeds een probleem om schaduw te hebben waar we willen.

Nu zag ik afgelopen week in een folder van een van de doe het zelf winkels (hubo) reclame voor zonneluifels.
Zelf had ik er nooit echt aan gedacht aangezien het een huur appartement is en je een eigenaar wel kan vragen om zo iets te plaatsen maar ze natuurlijk niet verplicht zijn. Dit gekoppeld met de toch wel meestal grote kost (€1000+) was het nooit echt een optie dacht ik.

Nu staat er in de folder een luifel van 4m op 3m (manueel wel natuurlijk maar dat is het grote probleem niet) voor "amper" €300. https://www.hubo.be/nl/p/garden-plus-he ... 55476.html

Nu aangezien dit totaaaaaaal niet mijn kennisdomein is mijn vragen:
- zou dit ok genoeg zijn voor schaduw te maken in de zomer (wel enkel waterbestendig en niet UV)
ik begrijp zeker dat het voor die prijs nooit het beste zal zijn dat er op de markt is maar aangezien het een huurappartement is en ik het dan ook de investering (of gedeelde investering met de eigenaar) van meer dan 1000 euro niet waard vind en een iets of wat degelijk parasol ook al snel een aantal honderd euro is...
- redenen om dit niet te doen? of deze specifieke luifel niet te kiezen?
- andere suggesties?
Tim H.
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 38 keer

wij hebben die al een paar jaar en het doet wat het moet doen nm schaduw geven.

Doek verbleekt wel, maar bijna geen roest (hangt droog onder de dakgoot).
marzman
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
Bedankt: 15 keer

Ik zou wel vragen of het mag eerst aan de eigenaar.
dirkr07
Plus Member
Plus Member

marzman schreef:Ik zou wel vragen of het mag eerst aan de eigenaar.
Zeker! Maar ik vraag het liefst met al zoveel mogelijk onderzoek gedaan te hebben. Als die luifel nu niets waard zou zijn of het algemeen geen goed idee was dan was de vraag al niet nodig :)

Liever 1x de vraag op ‘papier’ zetten dan er een eindeloze discussie van te maken ;)
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Waarom geen schaduwdoek, voor 50 EUR heb je al iets met UV-bescherming. Lijkt me ook beter voor huurhuis want makkelijker te monteren/demonteren.

https://www.hubo.be/nl/p/schaduwdoek-36 ... prod-specs
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
dirkr07
Plus Member
Plus Member

Dizzy schreef:Waarom geen schaduwdoek, voor 50 EUR heb je al iets met UV-bescherming. Lijkt me ook beter voor huurhuis want makkelijker te monteren/demonteren.

https://www.hubo.be/nl/p/schaduwdoek-36 ... prod-specs
Hebben we ook even bekeken maar dan moet je al 4 ankerpunten maken (2 in de muur en nog 2 palen voorzien)
Ook het oprollen/afhalen lijkt me dan weer wat complexer (ladder waarschijnlijk om hetzelfde te doen) i.p.v. terug dicht te vouwen.

Een luifel geeft dan toch iets meer flexibiliteit en eenvoud bij open/dicht doen
Bo.
Member
Member
Bedankt: 2 keer

Heel belangrijk is hoe goed de luifel en de constructie bestand is tegen wind(vlagen)

Vraag dat best na, want daar zit vaak een prijsverschil in
dirkr07
Plus Member
Plus Member

Bij zware wind doe je die best dicht natuurlijk.
De duurdere modellen met een motor kan je dan nog koppelen aan een windmeter maar dan stijgt je prijs inderdaad snel :)

Ik vraag het zeker wel even na!
Goztow
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 1423 keer
Bedankt: 878 keer

Praat eens met je eigenaar. Dit is een echte meerwaarde voor zijn appartement en als jij dan bijlegt in de kosten dan is hij toch ook winnaar in het verhaal.
Bedank andere users voor nuttige posts, door op Afbeelding te klikken
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Maar als de eigenaar enkel eigenaar is van het appartement en niet van de hele appartementsblok dan ga je waarschijnlijk toestemming moeten vragen van de hele woongemeenschap via vraag aan syndicus om dit op de agenda van de a.v. te plaatsen.

Werken aan de buitenkant van een appartementsgebouw zijn steeds ondergevig aan een huishoudelijk reglement ...
Daar kan ook instaan dat een luifel mag maar bv. van type x moet zijn in kleur y etc
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
dirkr07
Plus Member
Plus Member

Het is gelukkig maar een "blok" van 4 appartementen en de andere 3 hebben al een luifel.
Die is wel in dezelfde kleur allemaal dus daar kan je wel gelijk in hebben.
dirkr07
Plus Member
Plus Member

De eigenaar keurt het goed en neem de kosten volledig op zich..
Zal maar eens naar de hubo gaan een van deze dan :)
fredo66
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 314 keer
Bedankt: 143 keer
Contacteer:

Laat na installatie nog even weten of je tevreden bent van het product. Ik zoek ook nog zo'n betaalbare oplossing en dat is deze zeker. Ook de afmetingen lijken me ideaal voor mijn situatie.
EDPNET VDSL XS' - Fritzbox 7360v1 - Voip EDPNET in en Megavoip uit - One+ - Roku3 - PS4Pro
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”