Zijn er mensen die een bloedrukmeter in gebruik hebben die je vrij kan kopen bij bol of coolblue.
Ik heb eentje in gebruik om mijn bloeddruk regelmatig na te zien omdat die op een bepaald moment te hoog was door stress. Na een week eentje van omron in gebruik te hebben is mijn bloeddruk normaal, maar geeft hij regelmatig het symbooltje aan dat er een ritmestoornis zou zijn. Het toestel dat ik in gebruik heb is goedgekeurd voor medische doeleinden, maar hoe betrouwbaar mag je hier mee omgaan ? In ieder geval ga ik maandag bij mijn huisarts langs om dat te bespreken,
https://www.omron-healthcare.com/nl-be/ ... monitoring
Bloeddrukmeters
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Betrouwbaar zou ik die dingen absoluut niet noemen. Op de ambulance merk ik regelmatig dat een bloeddruk welke een "machientje" heeft genomen dikwijls anders is dan een bloeddruk welke ik manueel neem. De afwijkingen zijn soms echt niet min!
Je kan perfect met een machientje een bloeddruk nemen, in vele spoedopnames van ziekenhuizen gebeurd dit. Vele ambulancediensten hebben ook een monitor mee in de wagen om automatisch de bloeddruk te meten. En daar klopt het meestal wel. Maar dat zijn dan ook geen toestellen van een paar tientallen euro'tjes.
Je kan perfect met een machientje een bloeddruk nemen, in vele spoedopnames van ziekenhuizen gebeurd dit. Vele ambulancediensten hebben ook een monitor mee in de wagen om automatisch de bloeddruk te meten. En daar klopt het meestal wel. Maar dat zijn dan ook geen toestellen van een paar tientallen euro'tjes.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
Bij verkeerd gebruik zijn de waardes niet betrouwbaar. Als je stress hebt door het toeval of ongeluk, dat is een andere toestand dan dat je thuis in een rustige omgeving je bloeddruk neemt. Als je die zaken doet zoals in de handleiding zou het toch correct moeten zijn. Die bakjes worden ook door verschillende hartstichtingen aanbevolen om thuis je bloeddruk op te volgen en zijn vrij te koop bij de mutualiteit.
De bloeddruk baart me niet direct zorgen, die ligt rond de 125 - 75 zoals die vaak bij de dokter is als ik op consult ben, maar het symbool van hartritmestoornis dat oplicht. Ik zal het straks wel weten of er iets niet in de haak is.
Edit : het machientje had gelijk, cardioloog is geboekt![Cry :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
De bloeddruk baart me niet direct zorgen, die ligt rond de 125 - 75 zoals die vaak bij de dokter is als ik op consult ben, maar het symbool van hartritmestoornis dat oplicht. Ik zal het straks wel weten of er iets niet in de haak is.
Edit : het machientje had gelijk, cardioloog is geboekt
![Cry :cry:](./images/smilies/icon_cry.gif)
-
- Moderator
- Contacteer:
Zou die bakjes ook aanraden aan al mn concurrenten. De meeste mensen weten niet eens hoe ze de bloeddrukmeter fatsoenlijk moeten aan doen. Erger nog : je kan die niet bij jezelf doen! En dan heb je van die bloeddrukmeters om op de pols te hangen die gewoon helemaal waardeloos zijn.
Om de boven/onderdruk correct te meten moet je dit op een arterie doen...
Om de boven/onderdruk correct te meten moet je dit op een arterie doen...
Telefonie = EDPnet + OVH
- proximusboyke
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 364 keer
goh heb een gekocht op aliexpress 6.65€. Nieuwsgierig als ik ben meegenomen naar dokter.
Het verschil was verwaarloosbaar.
Heb ook hoge bloeddruk.
Het verschil was verwaarloosbaar.
Heb ook hoge bloeddruk.
iphone 8+ : prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
iphone 12 : max 512gb prox MUP
mercedes e220 = extra surf
AirCard 810S : cic mobile in saint cyprien
imac : orange love + boost
ipad pro 12,9 : 256gb prox MUP
- petrol242
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
Ik gebruik al jaren de Omron M5-1. Destijds niet direct een toestel van een paar tientallen eurootjes. Hij zit in de klasse die dagelijks ook gebruikt wordt in de ziekenhuizen. Uiteraard met machette voor de bovenarm, want inderdaad de polstoestellen zijn waardeloos.
Hij doet nog steeds zijn ding en ook ik neem hem altijd mee naar de dokter om te vergelijken en het is er altijd bonk op.
De betere omrons kunnen ook hartritmestoornissen opmerken. Goed plan om de cardioloog te raadplegen.
Hij doet nog steeds zijn ding en ook ik neem hem altijd mee naar de dokter om te vergelijken en het is er altijd bonk op.
De betere omrons kunnen ook hartritmestoornissen opmerken. Goed plan om de cardioloog te raadplegen.
- mailracer
- Elite Poster
Het is een toestel van omron. De m7 met hartritmecontrole. Mijn huisarts heeft er niet naar gevraagd, maar was wel even verbaast dat mijn hart oversloeg. Op 15 minuten heeft hij een ecg gedaan, bloed genomen en de cardio besproken. Binnen 11 dagen kan ik pas bij de cardioloog terecht, maar mag intussen wel nog fysieke inspanning verichten zoals fietsen of wandelen. Ik ga me alleen wat moeten inhouden.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 215 keer
Laat manueel een bloeddruk nemen door 10 verschillende verpleegkundigen en je hebt 3 keer verschillende resultaten... het zou niet mogen, maar....krisken schreef:Betrouwbaar zou ik die dingen absoluut niet noemen. Op de ambulance merk ik regelmatig dat een bloeddruk welke een "machientje" heeft genomen dikwijls anders is dan een bloeddruk welke ik manueel neem. De afwijkingen zijn soms echt niet min!
.
-
- Moderator
- Contacteer:
Die stelling wil ik jou wel eens hard zien maken
Een bloeddruk is natuurlijk een constant veranderlijk iets maar als ik bij een patiënt een bloeddruk meet van pakweg 120/70 en in spoed meten ze 110/80 dan is dat een identiek resultaat. Mochten ze in spoed plots 150/90 meten, dan kunnen we spreken over een fout.
En dat is bij die goedkope bloeddrukmeters niet anders. Het heeft een reden waarom er in een ambulance/mug een monitor staat van 22000 euro en geen bloeddrukmetertje van 22 euro.
Een bloeddrukmeter die hartstoornissen kan detecteren is een vals gevoel van gerustheid (én ongerustheid) voor vele mensen : ze kopen dat, en zolang dat toestel niks aangeeft is alles prima. Maar je gebruikt zoiets het beste in combinatie met een saturatiemeter (zodat je ook je saturatie en hartslag kent ... en een hartslag meet je niet aan de biceps) en als het kan een 3, 4, 5, of zelfs 12 lead aan electroden (ecg).
Niet zelden zijn mensen plots ongerust en komen ze met dat apparaat naar de spoed omdat het wijst op "hartritmestoornissen". En uiteindelijk blijkt dat ze er al heel hun leven mee rondlopen of dat ze er nooit echt last van ondervonden hebben. Niemand zijn lichaam is perfect, en dat telt zeker voor het hart en de bloedvaten.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
En dat is bij die goedkope bloeddrukmeters niet anders. Het heeft een reden waarom er in een ambulance/mug een monitor staat van 22000 euro en geen bloeddrukmetertje van 22 euro.
Een bloeddrukmeter die hartstoornissen kan detecteren is een vals gevoel van gerustheid (én ongerustheid) voor vele mensen : ze kopen dat, en zolang dat toestel niks aangeeft is alles prima. Maar je gebruikt zoiets het beste in combinatie met een saturatiemeter (zodat je ook je saturatie en hartslag kent ... en een hartslag meet je niet aan de biceps) en als het kan een 3, 4, 5, of zelfs 12 lead aan electroden (ecg).
Niet zelden zijn mensen plots ongerust en komen ze met dat apparaat naar de spoed omdat het wijst op "hartritmestoornissen". En uiteindelijk blijkt dat ze er al heel hun leven mee rondlopen of dat ze er nooit echt last van ondervonden hebben. Niemand zijn lichaam is perfect, en dat telt zeker voor het hart en de bloedvaten.
Telefonie = EDPnet + OVH
- petrol242
- Elite Poster
Een monitor van 22 000 euro doet dan ook wel wat meer dan een bloeddrukmeter. Elektroden voor de hartslag en een bloedsaturatiemeter behoren ook niet direct tot de inhoud van een thuisapotheek. Als ik bij de huisdokter kom, meet die ook niet direct de zuurstofsaturatie of hangt die ook niet direct een hoop elektroden op de borst.
Je hebt absoluut gelijk dat er een vals gevoel van veiligheid kan ontstaan als er geen hartritmestoornis wordt gemeten. Maar wanneer het het wel meet, is het een goede zaak om dat toch eens te laten controleren door een dokter, zoals TS hier heeft ondervonden.
We moeten het ook allemaal een beetje in zijn proporties bekijken en uiteraard ons gezond boerenverstand gebruiken. Ik weet wel dat door regelmatig zelf mijn bloeddruk te meten, ik vrij recent tot de ontdekking ben gekomen dat mijn bloeddruk stelselmatig begon te stijgen. Ook de medicatie er voor heb ik mee kunnen afstellen door die regelmatige metingen. Dus die toestellen hebben wel hun nut.
Je hebt absoluut gelijk dat er een vals gevoel van veiligheid kan ontstaan als er geen hartritmestoornis wordt gemeten. Maar wanneer het het wel meet, is het een goede zaak om dat toch eens te laten controleren door een dokter, zoals TS hier heeft ondervonden.
We moeten het ook allemaal een beetje in zijn proporties bekijken en uiteraard ons gezond boerenverstand gebruiken. Ik weet wel dat door regelmatig zelf mijn bloeddruk te meten, ik vrij recent tot de ontdekking ben gekomen dat mijn bloeddruk stelselmatig begon te stijgen. Ook de medicatie er voor heb ik mee kunnen afstellen door die regelmatige metingen. Dus die toestellen hebben wel hun nut.
- mailracer
- Elite Poster
Krisken, ik begrijp best dat je zo’n toestel niet moet vertrouwen in een mug, maar het kan een identificatie zijn als er iets niet correct is. Moeten al die mensen die een vermoeden hebben dat dan niet laten onderzoeken. In mijn geval is het er nooit geweest, ik heb in gans mijn leven al een 7-tal ECG gehad en enkel bij de laatste was er een defect te zien, dat bij mij toevallig is ontdekt is door een omron-bakje van minder dan 100 euro.
- Stefaand
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 10 keer
Wie chronische nierinsufficiëntie heeft kan op doktersvoorschrift een kwaliteitsvolle bloeddrukmeter krijgen op voorschrift bij de apotheker. Vaak valt die binnen het terugbetalingsforfait en betaal je niks of een opleg van hoogstens een paar tientjes.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
- Bedankt: 215 keer
Je beantwoord mijn stelling in je antwoordkrisken schreef:Die stelling wil ik jou wel eens hard zien makenEen bloeddruk is natuurlijk een constant veranderlijk iets maar als ik bij een patiënt een bloeddruk meet van pakweg 120/70 en in spoed meten ze 110/80 dan is dat een identiek resultaat. Mochten ze in spoed plots 150/90 meten, dan kunnen we spreken over een fout.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Het mag Dan wel klinisch niet significant zijn, maar Laat dus 10 personen een bloeddruk manueel meten en je hebt diverse resultaten (voornamelijk afleesfouten en verkeerde manipulatie).
Genoeg papers over te vinden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 95 keer
en das niet erg want wat is de functie van zo'n toestel?axs schreef: Je beantwoord mijn stelling in je antwoord
Het mag Dan wel klinisch niet significant zijn, maar Laat dus 10 personen een bloeddruk manueel meten en je hebt diverse resultaten (voornamelijk afleesfouten en verkeerde manipulatie).
Genoeg papers over te vinden.
die van 22000 euro moet juist zijn, die van 10 euro geeft u een idee als ge regelmatig meet
als gij uw eigen elke dag met een 10 euro toestel meet en uw normale waarde is 's morgens bv 7/12 dan is alles tussen 6 en 9 perfect ok en normaal. Gaat ook op voor 1x per week of maand meten.
juist meten doet dat ding niet maar excessen/problemen meet zo'n ding zeker
Meet gij u met zo'n toestel en dat geeft 15/25 dan hebt ge een probleem. Zeker als 'm da de 2e en 3e keer , gemeten binnen de 10 minuten, ook aangeeft. Dan speelt het geen rol of die waarde er 2 of 3 punten naast ligt, ik zou de spoed opzoeken en die weet u dan de juiste waarde te geven met z'n 22000 euro duur toestel
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- seagull
- Elite Poster
- Twitter: WimVerlinden
- Uitgedeelde bedankjes: 51 keer
- Bedankt: 91 keer
- Contacteer:
Op een bloeddrukmeter moet een CE-markering staan met een nummer van een notified body of aangemelde instantie.
De CE-markering staat op de verpakking, op het toestel zelf en op de bijsluiter zoals op op dit voorbeeld van Omron (ongeveer in het midden van de 2de bladzijde). Bloeddrukmeters met een manchet aan de arm zijn redelijk goed indien correct gebruikt. De meters met een manchet aan de pols zijn minder betrouwbaar. PS: Ik heb 12 jaar als lead auditor en technical assessor gewerkt voor een UK notified body.
De CE-markering staat op de verpakking, op het toestel zelf en op de bijsluiter zoals op op dit voorbeeld van Omron (ongeveer in het midden van de 2de bladzijde). Bloeddrukmeters met een manchet aan de arm zijn redelijk goed indien correct gebruikt. De meters met een manchet aan de pols zijn minder betrouwbaar. PS: Ik heb 12 jaar als lead auditor en technical assessor gewerkt voor een UK notified body.
Business Fibernet 300 plus met Speedboost 1G Business- Proximus Internet Maxi fixed IP (failover)
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
Business Mobile Flex + (smartphone) & Business Mobile Flex (Mifi router) - 3CX/Teams Direct Routing - Proximus TV
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 116 keer
- Bedankt: 102 keer
Bloeddruk meters zoals die ze in ziekenhuizen gebruiken worden ook jaarlijks opnieuw geijkt. Weet ik van de nefroloog waar zowel ik als mijn zoon op consultatie gaan in UZ Gent.
Internet via EDPNET & Telenet Fiber 300
TV via Plex plugin xteve IPTV & Kodi
IPTV via different providers.
Telefonie via Edpnet(incoming) en Easycall (outgoing)
TV via Plex plugin xteve IPTV & Kodi
IPTV via different providers.
Telefonie via Edpnet(incoming) en Easycall (outgoing)
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 15 keer
Als je toch af en toe naar de huisarts moet heb je zijn meter toch als ijking?mailracer schreef:Bij deze die ik gekocht hebt spreken ze van na drie jaar een ijking te laten doen via het resellers kanaal. Ik denk dat je voor die prijs dan wel een nieuwe zult hebben.
Volgens mijn huisarts is Omron gewoon goed.
- mailracer
- Elite Poster
Even feedback geven hierover :
We zijn nu al een paar weken verder en mijn conclusie is dat een cardioloog vind dat die zaken alleen maar goed zijn om bloeddruk te meten, en dan liefst op de arm. Een notificatie dat dat ding een hartritmeprobleem kan waarnemen vind die maar zever, terwijl het gewoon een softwarematige intelligentie is die bij een afwijking van 25 procent op het verwachte ritme een symbool geeft. Uiteraard gaat dat niet zeggen wat er net mis is, maar ik had het idee dat hij ook niet mee was met de nieuwe ontwikkelingen bij omron, een affiche hing wel in zijn cabinet.
Voor de geïnteresseerde wat er mis is met mij, dan is de term Ventriculaire extrasystole ( VES) hetgeen er Mis is.
http://www.hartcentrum.be/nl/pati%C3%AB ... rasystolen
Terwijl ik al twee weken medicatie nam heeft een 24 uur monitoring bijna 23000 verkeerde slagen geteld. Dat kwam neer op bijna 1 op de drie slagen die niet in het ritme lag. De medicatie is intussen aangepast, en ik merk dat ik nu meer tot rust ben gekomen.
We zijn nu al een paar weken verder en mijn conclusie is dat een cardioloog vind dat die zaken alleen maar goed zijn om bloeddruk te meten, en dan liefst op de arm. Een notificatie dat dat ding een hartritmeprobleem kan waarnemen vind die maar zever, terwijl het gewoon een softwarematige intelligentie is die bij een afwijking van 25 procent op het verwachte ritme een symbool geeft. Uiteraard gaat dat niet zeggen wat er net mis is, maar ik had het idee dat hij ook niet mee was met de nieuwe ontwikkelingen bij omron, een affiche hing wel in zijn cabinet.
Voor de geïnteresseerde wat er mis is met mij, dan is de term Ventriculaire extrasystole ( VES) hetgeen er Mis is.
http://www.hartcentrum.be/nl/pati%C3%AB ... rasystolen
Terwijl ik al twee weken medicatie nam heeft een 24 uur monitoring bijna 23000 verkeerde slagen geteld. Dat kwam neer op bijna 1 op de drie slagen die niet in het ritme lag. De medicatie is intussen aangepast, en ik merk dat ik nu meer tot rust ben gekomen.
- petrol242
- Elite Poster
Zoals we eerder aangaven zijn die hartritmestoornis alarmen op die toestellen slechts een indicatie. Maar het heeft gelukkig bij jou dan toch uiteindelijk tot een diagnose geleid en dat is uiteindelijk ook wat de bedoeling is.
Ik vind de uitleg van de cardioloog nogal bizar, want was het uiteindelijk niet door dat kaske dat je uiteindelijk bij hem/haar terecht bent gekomen?
Soit, laat het zeker goed opvolgen naar de toekomst toe. Blij dat je je beter voelt.
Ik vind de uitleg van de cardioloog nogal bizar, want was het uiteindelijk niet door dat kaske dat je uiteindelijk bij hem/haar terecht bent gekomen?
Soit, laat het zeker goed opvolgen naar de toekomst toe. Blij dat je je beter voelt.
- mailracer
- Elite Poster
Dat bakje heeft pas nadat ik het een paar dagen in gebruik had de indicatie gegeven. De klachten die gepaard gaan met een hartprobleem waren wel aanwezig, dus had ik in principe ook hiermee op consultatie kunnen gaan. Als je 1 slag op drie een ritmeprobleem hebt, dat is iets dat je echt wel voelt.
Het was echt niet zoiets als dat je teveel cafeïne dronk.
De enige info die de cardioloog had was een ecg van bij de huisarts en mijn verhaal omtrent de stress. Die overigens onder controle is, terwijl de klachten er nu nog wel zijn. Het is alleen door de beta-Blokkers dat ik het niet meer voel en ook ervaar dat ik ermee afgeremd wordt.
Maar het word opgevolgd en hoop er snel vanaf te zijn. Alhoewel ik met mijn klachten best levenslang aan de pillen kan zitten.
Het was echt niet zoiets als dat je teveel cafeïne dronk.
De enige info die de cardioloog had was een ecg van bij de huisarts en mijn verhaal omtrent de stress. Die overigens onder controle is, terwijl de klachten er nu nog wel zijn. Het is alleen door de beta-Blokkers dat ik het niet meer voel en ook ervaar dat ik ermee afgeremd wordt.
Maar het word opgevolgd en hoop er snel vanaf te zijn. Alhoewel ik met mijn klachten best levenslang aan de pillen kan zitten.