Ik hou er echt niet van om op deze manier heel gemakkelijk getraceerd te kunnen worden door allerlei partijen tijdens mijn dagelijks internetgebruik (zoals bv. trackers)..
![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Ah ja, dommel... zijn failliet gegaan, niet? Weer één die de weg opgegaan is van Evonet (vroegere xs4all). Tjah, 't is blijkbaar moeilijk overleven voor de kleintjes/budget providers... hoewel ik gehoord heb, dat het vooral de fout is van het nieuw management daar bij dommel, toen het overgenomen werd in 2017. Die hebben in record-tempo heel de boel verkloot. Nu ja... behalve voor mobile raakt het mij niet echt, want ik zit al meer dan een decennium bij Edpnet, en ik moet zeggen, ik ben daar wel behoorlijk tevreden over. De helpdesk is - enfin, de eerste lijn toch - wel wat aan het afzwakken, met mensen die het nederlands niet helemaal machtig zijn, blijkbaar (Outsourcing? Waarom doen providers dat toch steeds? Sparen ze daar zoveel mee uit?), maar hun tweede lijn is nog steeds capabel. Snelheden zijn deftig, lijn is stabiel, kostprijs is laag... er zijn dus beslist voordelen om bij edpnet te gaan. Ik denk dat de overstap je wel zal bevallen (en ik denk trouwens ook dat providers zoals edpnet er nu een heel pak bij gaan krijgen van dommel).TomMe schreef:Woensdag overgestapt van Dommel. Op mijn besteloverzicht staat dat ik een dynamisch IP-adres zou krijgen, echter zit ik al sinds woensdag met hetzelfde IP.. Bij Dommel was dit bijna elke dag verschillend. De connectie verbreken helpt niet. Iemand een idee of dit normaal is/of dit nog in orde komt/wat ik kan doen?
Ik hou er echt niet van om op deze manier heel gemakkelijk getraceerd te kunnen worden door allerlei partijen tijdens mijn dagelijks internetgebruik (zoals bv. trackers)..
zonder die "andere voorzorgen" maakt een vast of dynamisch ip geen enkel verschil.TomMe schreef:I maar ik heb de indruk dat met een statisch IP-adres andere voorzorgen ook niet echt veel zin hebben..
Idd, tracken puur op basis van IP is allesbehalve accuraat, zelfs voor statische IP's. Statisch IP betekent immers niet statische persoon: er kunnen meer mensen achter een statisch IP zitten.Splitter schreef: dat een vast ip echt veel makkelijker te binden is aan een persoon dan een dynamisch (of semi-dynamisch) is tegenwoordig, met al de andere mogelijkheden vogens mij wat achterhaald.
NAK is een server->client bericht, niet omgekeerd. Je bedoelt DECLINE? Je kan proberen, veel kans dat je toch weer hetzelfde IP krijgt nadien.Splitter schreef: @selder: ben het grotendeels eens, maar vroeg me nu af.... kan een host in theorie ook geen ander adres forceren als die een NACK zou sturen op de offer van het vorige ip? (maar dat is nog steeds geen oplossing voor de topic starter)
Als ik bij "my edpnet" ga kijken kan ik bij de betreffende sessies zien dat het IP-adres steeds hetzelfde is.GuntherDW schreef:Je bent toch zeker dat het over je extern IP gaat, correct?
Weet ik. Ik gebruik soms Panopticlick maar zonder TOR valt het resultaat daar altijd tegen. Wat die uniekheid betreft wordt je browser ook enkel maar gecheckt tegen andere browsers die die website bezocht hebben, en dus niet tegen alle browsers die actief zijn op het internet..GuntherDW schreef:Dat identificeren is vrij makkelijk te checken eigenlijk.
https://amiunique.org/
Je kan daar een testje laten doen om te zien hoe "uniek" je browser fingerprint is. Vaak is dat unieker dan je denkt.
Absoluut.Als je echt elke keer hetzelfde IP krijgt, lucky you. Wil je wisselen?
Ik zie dat het spreekwoord "De beste stuurlui staan altijd aan wal." nog niets van zijn kracht ingeboet heeft...selder schreef:Die 2de optie die je aangeeft is helemaal niet correct.
Met /release en /renew krijg je zo goed als nooit een nieuw IP adres, omdat het MAC adres van je netwerkkaart een tijdje in de tabellen van de DHCP server bewaard blijft. Als die periode nog niet voorbij is, en er intussen geen andere host een IP adres gevraagd heeft aan de DHCP server krijg je gewoon hetzelfde IP adres. Het is de DHCP server die beslist welk IP adres je krijgt, niet de host.
Daarenboven als je een router gebruikt, dan heb je op je computer een intern IP adres, en geen publiek (en dan zelfs dat publiek kan nog achter CGNAT zitten) en dan maakt die /release helemaal niets uit. Dat is dus alleen als je een PPPoE opbouwt van op je Windows computer.
Graag alleen juiste informatie verspreiden alstublieft!
Als 22ste bericht kan dat wel tellen tegen "ne groene"vdps schreef:Ik zie dat het spreekwoord "De beste stuurlui staan altijd aan wal." nog niets van zijn kracht ingeboet heeft... [...]
Met kabel bedoel je dan internet via COAX? Hoe is dat van toepassing in dit topic?vdps schreef:Voor alle PC's rechtstreeks verbonden met kabel of DSL modem kan dat zeker werken [...]
Ik zie graag je stappenplan tegemoet hoe je "ipconfig /release" en "ipconfig /renew" uitvoert op een DSL modem.vdps schreef:maar in dat geval moet men dit uitvoeren op de router.
Hier ook weer: wat heeft dat ook maar iets te maken met de probleemstelling van de topicstarter?vdps schreef:Wat Mac adres betreft; dikwijls is er een "Clone MAC Address" optie.
En jij weet over mijn expertise, wat, precies? Maar hoe dan ook is dit een zwaktebod, want in het engels noemen ze dit "Argument from authority". Het gaat er om wat je dan wel zegt. In deze, bekritiseer je mijn voorstellen, maar stel je zelf niets voor. Vandaar dat het spreekwoord terecht is.selder schreef:Als 22ste bericht kan dat wel tellen tegen "ne groene"vdps schreef:Ik zie dat het spreekwoord "De beste stuurlui staan altijd aan wal." nog niets van zijn kracht ingeboet heeft... [...]En deze kapitein heeft zo'n slordige 25 jaar ervaring met "internet".
Wel, daar gaan we dan allebei akkoord mee.Wat jij beschrijft kan inderdaad een optie zijn,
Hij geeft helemaal geen uitleg wat voor sessie hij start, noch wat voor systeem hij heeft, noch hoe zijn connectie verloopt... dus wie is het dat veronderstellingen maakt, hier?maar ik zie de topicstarter nergens vermelden dat hij van op zijn Windows computer een PPPoE sessie start. Dat wil dan zeggen dat zijn modem de PPPoE sessie start en dat de modem zijn publiek IP adres hebt. In zo'n opstellingen zit zijn computer achter een NAT firewall op de modem/router en krijgt zijn computer dus een lokaal IP adres van de DHCP server van zijn router. Als je uw voorstel dan volgt dan krijg je in heel bepaalde gevallen een ander intern IP adres, maar met uw voorgestelde acties verander je niets aan het publiek IP adres!
Je vergeet gemakshalve de 'DSL modem'. Niet aan cherrypicking doen, aub. Zoals hierboven gezegd, jij weet ook niet wat voor opzet hij heeft.Met kabel bedoel je dan internet via COAX? Hoe is dat van toepassing in dit topic?vdps schreef:Voor alle PC's rechtstreeks verbonden met kabel of DSL modem kan dat zeker werken [...]
Nu doe je bewust moeilijk. Het gaat hem er niet over of je een cmd command kan geven, wel over de vraag of je een release/renew kunt verkrijgen op een router. De meeste routers ondersteunen dit, maar de methoden om het IP adres vrij te geven variëren naargelang de fabrikant van de router.Ik zie graag je stappenplan tegemoet hoe je "ipconfig /release" en "ipconfig /renew" uitvoert op een DSL modem.vdps schreef:maar in dat geval moet men dit uitvoeren op de router.
Dat heeft te zien met wat jij zei, niet met wat de topicstarter zei. Jouw antwoord was immers OOK naar mij toen, en had OOK niets te zien met de topicstarter, dus met gelijke maten en gewichten meten, aub.vdps schreef:Wat Mac adres betreft; dikwijls is er een "Clone MAC Address" optie.
Hier ook weer: wat heeft dat ook maar iets te maken met de probleemstelling van de topicstarter?
Bij Dommel had ik elke dag een nieuw IP-adres, en GuntherDW heeft dat met zijn EDPnet-abbonnement ook..dus het probleem ligt, vermoed ik, waarschijnlijk bij EDPnet zelf en ik kan daar blijkbaar weinig aan doen aangezien zelfs de stekker uittrekken gedurende meer dan een uur niet blijkt te helpen..VDSL XL
...
Productomschrijving:
- Internettoegang voor residentieel gebruik via VDSL2-technologie.
- Maximale download snelheid tot 100 Mbps.
- Maximale upload snelheid tot 40 Mbps.
- Dynamisch IP-adres.
- Geen beperking op verbruik datatrafiek (Fair Use Policy).
- 1 mailbox inbegrepen (mailbox grootte: 2500Mb, 3 aliassen, antivirus en antispam inbegrepen).
- Informatiefiche: https://www.edpnet.be/nl/conditions/wet ... ingen.html.
Anderen hebben al de correcte oplossing gegeven: namelijk de support van EDPnet contacteren.vdps schreef:[...]In deze, bekritiseer je mijn voorstellen, maar stel je zelf niets voor. Vandaar dat het spreekwoord terecht is.[...]
Beste dank aan GuntherDW voor deze verhelderende uitleg over het verschil tussen ICP en DHCP.GuntherDW schreef:Over PPP(oE) kan je wel DHCP gebruiken, maar vaak wordt dat niet gebruikt, bij deze techniek wordt gebruik gemaakt van IPCP voor het configuren van je IP's e.d.
https://en.wikipedia.org/wiki/Internet_ ... l_Protocol
Het lijkt wel wat op DHCP, maar is het niet.
Als ik dat doe krijg ik dus geen nieuw IP.philippe_d schreef:Ik bevestig dat je bij een EDPNet lijn, alsook bij een Proximus lijn, bij elke PPPoE reconnect een nieuw IP krijgt. Het feit dat je IP in de praktijk bijna nooit verandert, is omdat je een stabiele connectie hebt zonder reconnects (vooral als er geen geforceerde reconnects meer zijn).
Bij Dommel had je de (dagelijkse) reconnects waarschijnlijk wel nog, vandaar het veelvuldig veranderen van IP adres.
FritzBox gebruikers kunnen dit gemakkelijk testen, je hoeft er de modem niet voor te herstarten, of de DSL verbinding te verbreken:
In het Menu Internet > Online monitor > Opnieuw verbinden (Reconnect) kan je gewoon de PPPoE sessie kort onderbreken en vernieuwen.
Staat inderdaad standaard aan bij mij, zoals dat bij Dommel het geval was. Echter geen nieuw IP.In het Menu Internet > Toegangsgegevens (Account Information) > Verbindingsinstellingen wijzigen kan je instellen dat de FritzBox dagelijks (voorbeeld 's nachts tussen 3u en 4u) de PPPoE sessie (en dus het IP adres) vernieuwt indien je dat zou wensen ...
Hopeloos..Beste,
We kunnen helaas niet bepalen welk ip-adres wordt toegewezen en hoe vaak het gewijzigd wordt. Dat gebeurt altijd sporadisch.
Indien u vragen heeft, aarzel dan niet om contact met ons te nemen op het nummer 03 265 67 00 of in antwoord op dit ticket.
Net even gechecked in een VM (wou m'n main PPP conn niet disconnecten) om zeker te zijn hoe het zit in het geval van EDPNet, en zoals ik vermeld had krijgt hij die settings door via IPCP, niet DHCP. (at least als je de connectie opzet via Linux)philippe_d schreef:Indien dit inderdaad zo is, dan hebben alle bekvechters in deze topic een beetje ongelijk.
Als je in minder dan 24 uur al de hoop opgeeftTomMe schreef: Antwoord van EDPnet:Hopeloos..We kunnen helaas niet bepalen welk ip-adres wordt toegewezen en hoe vaak het gewijzigd wordt. Dat gebeurt altijd sporadisch.
Indien u vragen heeft, aarzel dan niet om contact met ons te nemen op het nummer 03 265 67 00 of in antwoord op dit ticket.
Bedoelde met hopeloos eerder dat het antwoord zelf weinig informatief was.philippe_d schreef:Als je in minder dan 24 uur al de hoop opgeeft...
Je hebt een standard antwoord gekregen van EDPNet.
Met de info die GuntherDW ons gegeven heeft, blijkt dat er hoogstwaarschijnlijk een "foutje" zit in de EDPNet instellingen ...
Dus de hoop niet opgeven, en antwoorden op het ticket ...
Ik vrees dat ik dat moet tegen spreken philippe. Ik heb hier al maanden hetzelfde ip-adres. Zelfs na rebooten van de Fritzbox door stroomuitval.philippe_d schreef:Ik bevestig dat je bij een EDPNet lijn, alsook bij een Proximus lijn, bij elke PPPoE reconnect een nieuw IP krijgt.
I stand correctedpetrol242 schreef:Ik vrees dat ik dat moet tegen spreken philippe. Ik heb hier al maanden hetzelfde ip-adres. Zelfs na rebooten van de Fritzbox door stroomuitval.philippe_d schreef:Ik bevestig dat je bij een EDPNet lijn, alsook bij een Proximus lijn, bij elke PPPoE reconnect een nieuw IP krijgt.
Ik denk niet dat er een lijn in te trekken is. Ik zie hier altijd lang hetzelfde IP. Soms krijg ik een nieuw IP na een korte onderbreking (reboot van de FB bv) soms blijft het IP onveranderd na een langere onderbreking (uitval elektriciteit bv).philippe_d schreef: Bij EDPnet nog eens getest:
Toch wel een degelijk en duidelijk antwoord. Verder moet ik zeggen dat een soft reboot (tot hiertoe) ook een nieuwe IP-adres oplevert. IPv6 in-/uitschakelen heb ik nog niet geprobeerd..Om even de situatie te schetsen: Alle klanten loggen door middel van PPPoE (IPCP) in op onze RADIUS-server. Deze vraagt dan met willekeur een IP-adres aan op onze Broadband Access Server, BRAS01. Deze zie je normaal gezien altijd terugkeren in een tracert naar een adres buiten onze backbone.
Gezien dat deze RADIUS-server volledig willekeurig te werk gaat in het opvragen van adressen kan het zijn dat tussen wijzigingen enige tijd gaat. Geen enkele manuele handeling ter uwer zijde gaat onze BRAS kunnen overtuigen om een nieuw adres toe te wijzen omdat dit loshangt van de RADIUS die de logins ontvangt.
Thuis maak ik zelf ook gebruik van een VDSL XL met dynamisch IP. Er zijn adressen die ik tot twee-drie maand bijhoud en soms heb ik er die maar een weekje meegaan. Als dit een probleem of bedreiging voor u vormt kunnen we u enkel voorstellen om gebruik te maken van een VPN. Gezien dit een ingrijpende wijziging zou zijn (op technisch vlak) voor al onze dynamische klanten en we ook veel klachten zouden ontvangen van mensen die de lange duur handig vinden, kiezen we ervoor om dit niet aan te passen.
Indien u vragen heeft, aarzel dan niet om contact met ons te nemen op het nummer 03 265 67 00 of in antwoord op dit ticket.
Het kan zijn dat je nieuwe mensen aan de lijn krijgt, deze mensen hebben een degelijke opleiding achter de rug maar missen soms nog wat ervaring, ervaring die ze 'in the field' kunnen opdoen. In het algemeen hebben we gelukkig een klein verloop van mensen, dus de meesten blijven jaren. Het zijn trouwens onze eigen mensen, we werken niet met outsourcing.vdps schreef:De helpdesk is - enfin, de eerste lijn toch - wel wat aan het afzwakken, met mensen die het nederlands niet helemaal machtig zijn, blijkbaar (Outsourcing? Waarom doen providers dat toch steeds? Sparen ze daar zoveel mee uit?), maar hun tweede lijn is nog steeds capabel.