EDIT: ondertussen toch gevonden hoe die dingen heten: een schuif-kip-raam. Kan hiermee toch al iets verder, al vind ik vooral anderen met vragen en geen oplossingen.
We hebben in onze living een grote glazen schuifdeur/raam naar het terras. Het is een systeem van Rehau waarbij je het raam (dat tot aan de vloer loopt) ofwel wat kunt openkantelen dmv handvat helemaal naar boven de trekken, ofwel het raam kunt uittrekken dmv handvat horizontaal te zetten waarna je het opzij kunt schuiven en zo dus het raam helemaal openen om naar het terras te gaan.
Met het stormweer vandaag vloog dat raam ineens een stukje open. Aan de bovenhoek was ineens een serieuze spleet doordat het raam door de wind naar binnen gedrukt werd. Ik had vroeger wel al gemerkt dat het raam precies niet heel goed sluit als je bij het sluiten niet goed aan de randen drukt vooraleer het handvat naar beneden te zetten.
Heb het nu wat van naderbij bekeken en zie wat het probleem is. Het raam komt bij het dichtgaan niet ver genoeg tot aan het kozijn. Het sluiten gebeurt rondom door metalen cilinders die achter beugels in het kozijn schuiven. Maar aan de linkerkant (dat is de kant naar waar het raam sluit) zit er duidelijk veel te veel speling waardoor die cilinders zelfs bij sluiting gemakkelijk langs de beugel kunnen schieten. Het probleem is dus dat het raam bij het sluiten niet ver genoeg doorschuift, en die cilinders dus niet 'diep' genoeg achter de beugels verdwijnen. Je merkt het ook dat als het raam dicht is er toch nog wat speling zit aan die kant en je er uiteindelijk zelfs je vingers tussen krijgt en je de tocht voelt. Aan de rechterkant (de kant langswaar het raam openschuift) is de sluiting perfect.
Ik heb wat proberen te googlen over hoe je zo een raam moet afstellen, maar het probleem is dat ik niet goed weet op welke term ik moet zoeken. Van Rehau vind ik wel vanalles, en ook tips over afstellen, maar vaak gaat het gewoon over kantelramen, die je dus ook vertikaal op een kier kunt zitten (zoals mijn raam) maar horizontaal gewoon opendraaien ipv openschuiven. Sowieso zou ik bijna denken dat het kozijn te groot gemaakt is, als 1 kant perfect afsluit maar de andere kant teveel overschot heeft. Ook vreemd is dat er aan het raam aan de zijkant (waar die cilinders zitten en dus in het kozijn komen), een spievormig stukje kunststof gevezen zit, alsof het de bedoeling is dat het raam wat weggedrukt wordt van het kozijn bij het sluiten. Maw ziet er sowieso een beetje workaround-achtig uit ipv by design.
De meest evidente oplossing is dat de beugels vervangen worden door beugels die breder zijn en daardoor de cilinders beter erachter vast zitten, maar ik vermoed dat dat gewoon one-size dingen zijn waar weinig alternatieven voor zijn. Die dingen zijn ook heel specific gemaakt om in het kozijn te passen, waarbij ze voor een stuk in een gleuf van het kozijn glijden, en daardoor zelfs maar met 1 schroef vast moeten zitten.
Anyway, tips welkom. Ik ga misschien ook eens fotokes moeten nemen of tekening maken, want om zo in tekst uit te leggen is niet simpel, terwijl het op zich een simpel probleem is, maar zonder evidente oplossing op het eerste gezicht.
Schuif/kantel-raam afstellen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 46 keer
- Bedankt: 51 keer
Ik heb een soortgelijk raam en had al enkele jaren hetzelfde issue. Ik kon het verhelpen met tijdens het sluiten op het juiste moment op de juiste plaats te duwen
Was een beetje een kunst, maar ik (en ik alleen trouwens) kreeg het schuifraam helemaal mooi dicht.
Tot paar maand geleden onze babysit hetzelfde issue had en wat brute kracht heeft gebruikt. Nu is het hele systeem om zeep en is het zonder de scharnieren los te maken zelfs helemaal niet meer dicht te krijgen. Lang verhaal kort: ramenboer laten komen, die had wel weet van dezelfde issues bij al die ramen. Ze hebben allemaal dit issue na een aantal jaar blijkbaar... meteen ook de reden dat er volgens hem zo'n systeem niet meer gebruikt wordt. Omdat ik toch mijn keuken ging renoveren heb ik er dan voor gekozen om het schuifraam meteen te vervangen, dit maal een variant zonder "kip" om problemen in de toekomst te vermijden.
Veel heb je niet aan mijn uitleg, maar weet dat alle ramen van dit type blijkbaar met een soortgelijk issue kampen. Vervangen van het beslag was mogelijk (ergens een firma in Gent die dit nog deed dacht ik), maar dus niet erg courant (lees: duur).
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Tot paar maand geleden onze babysit hetzelfde issue had en wat brute kracht heeft gebruikt. Nu is het hele systeem om zeep en is het zonder de scharnieren los te maken zelfs helemaal niet meer dicht te krijgen. Lang verhaal kort: ramenboer laten komen, die had wel weet van dezelfde issues bij al die ramen. Ze hebben allemaal dit issue na een aantal jaar blijkbaar... meteen ook de reden dat er volgens hem zo'n systeem niet meer gebruikt wordt. Omdat ik toch mijn keuken ging renoveren heb ik er dan voor gekozen om het schuifraam meteen te vervangen, dit maal een variant zonder "kip" om problemen in de toekomst te vermijden.
Veel heb je niet aan mijn uitleg, maar weet dat alle ramen van dit type blijkbaar met een soortgelijk issue kampen. Vervangen van het beslag was mogelijk (ergens een firma in Gent die dit nog deed dacht ik), maar dus niet erg courant (lees: duur).
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 194 keer
Misschien kan je de wieltjes afregelen of vervangen zodat die aan de rechterkant van de schuifpui iets hoger staan en de aansluiting daardoor beter wordt? 't Hangt er wel vanaf of het de schuifpui is of de omkasting die niet meer haaks staat. Of misschien is er iets weggeschuurd na al die jaren?
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
Ik heb zo’n systeem al bijna 20 jaar van Deceuninck en heb hier nog geen probleem mee.NickG schreef:. Lang verhaal kort: ramenboer laten komen, die had wel weet van dezelfde issues bij al die ramen. Ze hebben allemaal dit issue na een aantal jaar blijkbaar...
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
- Bedankt: 435 keer
Ja, hier dus ook dat je goed moest duwen om hem dicht te krijgen. Maar dan nog merk je eigenlijk dat aan de rechterkant het raam echt muurvast zit, terwijl je aan de linkerkant eigenlijk wel wat kon trekken aan het raam. Als ik het zo bekijk, moet het eigenlijk altijd al zo geweest zijn, vooral gezien dat wigje dat daar aan de linkerkant op gevezen zit en het dus niet anders kan dan dat het raam niet tot tegen de binnenkant van het kozijn komt. Het is dan maar de vraag waarom het nu pas is dat ik een probleem had, terwijl het de voorbije 10j dat we hier wonen zeker nog wel al gestormd heeft.NickG schreef:Ik heb een soortgelijk raam en had al enkele jaren hetzelfde issue. Ik kon het verhelpen met tijdens het sluiten op het juiste moment op de juiste plaats te duwenWas een beetje een kunst, maar ik (en ik alleen trouwens) kreeg het schuifraam helemaal mooi dicht.
Dat is nog iets dat ik ook bekeken heb. Vorig jaar heb ik een probleem gehad dat onderaan een verbindingsstang losgeraakt was. Dat was precies een stang die de wielblokken links en rechts met elkaar verbindt. Bij het terug vastzetten daarvan had ik toen wel al gemerkt dat je dus een beetje moet zoeken hoe diep je die stang in de cilinder moet schuiven vooraleer je die vastzet. Dus dacht ik dat het misschien ook daar wat mee te maken heeft, maar als ik het zo bekeek gisteren kon het daar toch precies niet mee te maken hebben. Van zodra het eens windstil is en warm genoeg, ga ik het nog eens opnieuw bekijken. Het was alleszins enorm prutswerk om het vast te zetten, omdat je er van de binnenkant niet aan kon omdat de onderkant van het raam in de weg zat.cptKangaroo schreef:Misschien kan je de wieltjes afregelen of vervangen zodat die aan de rechterkant van de schuifpui iets hoger staan en de aansluiting daardoor beter wordt? 't Hangt er wel vanaf of het de schuifpui is of de omkasting die niet meer haaks staat. Of misschien is er iets weggeschuurd na al die jaren?