Klimaat discussie (part 4)

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

aangezien het echt niet wil lukken om op een fatsoenlijke manier discussie te voeren, gaat er hier een slotje op.
Ik kan me totaal niet vinden in deze opmerking... er zijn al genoeg topics geweest maar de discussie veel harder is. Het is niet omdat mensen het niet eens zijn (daarom discussiëren we namelijk) dat dit niet fatsoenlijk zou gebeuren (en als we voor iedereen met lange tenen een topic moeten sluiten dan doe je maar meteen gans het forum op). Indien de mods zich storen aan een specifieke uitspraak dan moet men deze op zich maar terecht wijzen... en dan zien we meteen de transparantie hiervan.

Ik weet dus niet wat de mods hier proberen te bereiken met deze botte en ongefundeerde censuur :nono:
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

r2504 schreef: Ik weet dus niet wat de mods hier proberen te bereiken met deze botte en ongefundeerde censuur :nono:
Ik kan meerdere redenen verzinnen

dit is een telecom forum
voor de 4x maal zal duidelijk worden dat er eigenlijk nergens over gediscussieerd zal worden

de aarde warmt op, de mens draagt verantwoordelijkheid en de gevolgen zullen ernstig zijn. dat weet iedereen dus waar wilt ge nu over klappen?
polariseren? verwijten? kieken-zonder-kop-oplossingen die hooguit steekvlam politiek op het populistische af zijn? eigenlijk geen oplossing zijn.

logisch dat de beheerders het beu worden en alles op slot gooien.
laroyj
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2006
Lid geworden op: 19 mar 2011, 08:42
Locatie: TIELT
Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
Bedankt: 103 keer
Contacteer:

we hadden een verantwoordelijke voor de mars in Kortrijk afgelopen zaterdag in de studio en gingen ermee in discussie..
bekijk hier het live interview dat werd uitgezonden op onze fmzenders en internettv kanaal..
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

1207 schreef:dit is een telecom forum
Ik denk dat dit forum al lang voorbij "telecom" op zich is... het is een technologie forum en energie maakt daar deel van uit (en veel van de technologie is nu ook eenmaal politiek beïnvloed). Ofwel verwijder je dus alle categorieën die niet strikt technologie gerelateerd zijn (niet evident), ofwel modereer je keihard (en dan denk ik dat je nog 10 extra moderators nodig hebt) en kan je binnen de kortste keren je forum sluiten.
1207 schreef:voor de 4x maal zal duidelijk worden dat er eigenlijk nergens over gediscussieerd zal worden
We kunnen natuurlijk ook de zoveelste thread starten dat de download limiet te klein is, of de zin of onzin van een eigen modem(chip), … ik heb hier al meer onzin gezien in andere topics.
1207 schreef:de aarde warmt op, de mens draagt verantwoordelijkheid en de gevolgen zullen ernstig zijn. dat weet iedereen dus waar wilt ge nu over klappen?
Je weet dat je 750 GB hebt bij TN... waar wil je dan nog over klappen... eindeloos dat het niet genoeg is ?
1207 schreef:polariseren? verwijten? kieken-zonder-kop-oplossingen die hooguit steekvlam politiek op het populistische af zijn? eigenlijk geen oplossing zijn.
Geen oplossing is ook een uitkomst... het toont aan hoe complex de realiteit is.
1207 schreef:logisch dat de beheerders het beu worden en alles op slot gooien.
En waarom worden ze andere topics dan niet beu ? Zolang hier geen persoonlijke aanvallen gebeuren (en dan heb ik het niet over iemand die meteen op z'n lange teen is getrapt) zie ik niet in wat een beheerder zich in deze discussie te moeien heeft, laat staan ze ongefundeerd op slot te doen. In gans de historiek van Userbase.be heb ik nooit geweten dat een topic op slot ging... of is dit de nieuwe mode :nono:
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Laten we het nu niet hebben over wie het warm water heeft uitgevonden of wie wat waar en wanneer gezegd heeft in de vorige topics.

Maar begin met volgende link te raadplegen om je verder te verdiepen in de klimaatvoorspellingen.

https://www.meteo.be/nl/klimaat/de-klim ... -voor-2100

Je kan er verdere info vinden over vanalles en nog wat.

Ik stel dus voor dat je dit eerste leest en dan pas een mening geeft.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het is onmogelijk om politiek uit de discussies te houden omdat ALLES politiek is.

Anderzijds zie ik ook niet in waarom deze onderwerpen niet zouden kunnen. Wie geen interesse heeft in het onderwerp of politiek kan toch gewoon deze topics negeren.

Mods hebben het niet gemakkelijk maar ze maken het soms zelf te moeilijk. Laat mensen toch bekvechten over wat ze maar willen, het is tenslotte een forum en vrije meningsuiting is nog altijd niet afgeschaft.

De problemen komen net omdat ze aan de ene kant te restrictief zijn en topics sluiten en anderzijds te laks naar mensen die niet discussiëren maar eerder verwijten. Als er sneller en kordater zou ingegrepen worden bij persoonlijke aanvallen, dan waren de sluitingen van topics niet nodig. De regel," reageer op het onderwerp en niet op de persoon" is toch zo moeilijk niet af te dwingen? Ook het eindeloos quoten waarbij ieder woord van een ander op de weegschaal gelegd wordt, is irritant en niet bevorderlijk voor een gezonde discussie. Het is een voorbeeld van reageren op de persoon ipv het onderwerp.

Persoonlijk zou ik veel harder optreden voor herhaalde inbreuken op het forumreglement na een aantal waarschuwingen. Een korte afkoelperiode is niet slecht en zeker niet voor mensen die het al te serieus opnemen en gelijk halen als a mission from god beschouwen :lol:
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Nogal onrespectvol om part 4 te openen...
Kan me wel voorstellen dat je als mod het lopend schijt krijgt van die klimaatdiscussies te MOETEN volgen, omdat het nogal snel uit de hand loopt. En nee, als moderator kan je zulke discussies niet negeren.
Het is hier inderdaad een technologie forum in de eerste plaats.
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

ik ken fora genoeg waar je al voor (part 2) een ban had gekregen, al dan niet tijdelijk…

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Als jullie dan nu ook eens kunnen hebben over de inhoud van het klimaat-onevenwicht, dan verwacht ik dat dit nog even open zal blijven.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Dizzy schreef:Het is onmogelijk om politiek uit de discussies te houden omdat ALLES politiek is.
Inderdaad... ook een vrije modem keuze is een puur politiek iets (en veel andere topics waarin het BIPT betrokken is).

Om nog maar te zwijgen over digitale TV en de eraan verbonden rechten.
Dizzy schreef:Anderzijds zie ik ook niet in waarom deze onderwerpen niet zouden kunnen. Wie geen interesse heeft in het onderwerp of politiek kan toch gewoon deze topics negeren. Mods hebben het niet gemakkelijk maar ze maken het soms zelf te moeilijk. Laat mensen toch bekvechten over wat ze maar willen, het is tenslotte een forum en vrije meningsuiting is nog altijd niet afgeschaft.
Om een of andere reden is het plots met dit topic wel een probleem... en ik zie nog altijd niet waarom (en inderdaad niemand verplicht je dit topic te volgen). Ik vind er ook niet echt persoonlijke aanvallen in terug (en als ik schrijf dat iemand naïef is in dit alles slaat dat op een ganse groep die zich zo gedraagt).
Dizzy schreef:Persoonlijk zou ik veel harder optreden voor herhaalde inbreuken op het forumreglement na een aantal waarschuwingen. Een korte afkoelperiode is niet slecht en zeker niet voor mensen die het al te serieus opnemen en gelijk halen als a mission from god beschouwen :lol:
bambipower schreef:Nogal onrespectvol om part 4 te openen...
Evenzeer om zonder redenen de drie vorige te sluiten... tenzij je voor censuur bent ?

Terug on topic...
Het einde van de eigen auto?
De gemiddelde Vlaming zou denken dat Lyft de naam is van een bedrijf dat, welja, liften verkoopt. Zoals Otis of Schindler. In de VS en Canada weten ze wel beter. Lyft is er de grote uitdager van Uber. Het is een alternatieve taxidienst met een innovatieve app. Al heeft Lyft een ietwat properder imago dan Uber.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20190303_04225058 (wel betalend)
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

r2504 schreef:
aangezien het echt niet wil lukken om op een fatsoenlijke manier discussie te voeren, gaat er hier een slotje op.
Ik kan me totaal niet vinden in deze opmerking... er zijn al genoeg topics geweest maar de discussie veel harder is. Het is niet omdat mensen het niet eens zijn (daarom discussiëren we namelijk) dat dit niet fatsoenlijk zou gebeuren (en als we voor iedereen met lange tenen een topic moeten sluiten dan doe je maar meteen gans het forum op). Indien de mods zich storen aan een specifieke uitspraak dan moet men deze op zich maar terecht wijzen... en dan zien we meteen de transparantie hiervan.

Ik weet dus niet wat de mods hier proberen te bereiken met deze botte en ongefundeerde censuur :nono:
Ik snap ook niet waarom het vorige nu weer toe moest.
Er was een onduidelijkheid/meningsverschil over waar petrol242 nu juist voor stond op politiek (sociaaleconomisch) vlak.
Ik heb hem zeker niet persoonlijk aangevallen, ik wou gewoon duidelijkheid, en ik denk dat dat logisch is in om het even welk debat dat je weet waarvoor iemand juist staat.
Als het topic dan toch gesloten wordt, en al 2 keer ervoor, dan krijg ik toch de indruk dat er gewoon niet mag over gepraat worden.
En dat terwijl het topic dagelijks in de media komt.
Is het dan misschien de bedoeling dat wij als burgers niet meer mogen debatteren, en alleen nog onze avatar mogen kiezen in het medialandschap ("Die vertelt ongeveer wat ik denk. Spijtig dat ik zelf mijn mening niet mag geven.")

Dat het hier een telecom forum is, dat kan goed zijn, maar waarom heb je dan topics als "Overige" of "Algemeen"?
Als het echt niet toegelaten is, sluit dan ineens alle niet-technologie gebonden forumtopics, maar zoals anderen reeds opmerkten, is de grens soms erg moeilijk te trekken.
Downloadlimieten, vrije modemkeuze, vrije decoderkeuze, er is maar weinig waar geen politiek kantje aan vasthangt.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

@Boulder : Ik voel mij ook niet aangevallen. Een maatschappelijk debat moet kunnen, en ja, ik hou er nu eenmaal andere ideeën op na. Maar op het veelvuldig quoten moet ik Dizzy wel gelijk geven en ik betrap er mij zelf ook steeds op. Maar dat is dan meestal als tegenreactie. Ik ga er proberen op te letten.

Heel de klimaatdiscussie is uiteraard doorspekt met politieke achtergrond. Dat is voor éénieder wel duidelijk. Het zet dan ook zijn stempel over welke technologieën we willen door ontwikkelen en waar we voor willen gaan. Maar zelfs daar is er geen overeenkomst, gewoon omdat er teveel belangen mee gemoeid zijn. En welke belangen dat dat zijn hou ik nu maar voor mezelf :roll:

Maar zolang we blijven palaveren klikt de klok genadeloos door zonder daadwerkelijke actie.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

r2504 schreef:Om een of andere reden is het plots met dit topic wel een probleem... en ik zie nog altijd niet waarom (en inderdaad niemand verplicht je dit topic te volgen). Ik vind er ook niet echt persoonlijke aanvallen in terug (en als ik schrijf dat iemand naïef is in dit alles slaat dat op een ganse groep die zich zo gedraagt).
Als men een reply doet, dit is maar één voorbeeldje, "emotionele flauwe kul (zoals jij die graag tentoonspreid)" is dat puur persoonlijk en voegt het niets toe aan het onderwerp.

Een andere jammere zaak is het leggen van woorden in iemands mond. Niemand vindt dat echt leuk en de reactie is er dan ook meestal naar. Zo ontsporen discussies. Het zeer fijn "uitbenen" van posts zorgt er soms voor dat bepaalde passages anders over komen dan initieel de bedoeling was en dus een bron voor misverstanden.

Dit zijn zaken die in de "hetere" topics door verschillende mensen toegepast worden en signalen voor de mods om in te grijpen. Als men even kritisch was voor eigen posts zou er al veel minder gepost worden dat anderen weer tot overdreven reacties aanzet.

Voor alle duidelijkheid, deze reactie is algemeen en viseert niemand maar ik wil gewoon aantonen hoe snel iets ontspoort. Een grappige anekdote is dat ik zelf aangepakt werd omdat mijn teksten te algemeen zouden zijn en te weinig persoonlijk maar dat is net de bedoeling. Ik wens te reageren op iets, niet op iemand. Persoonlijk interesseren de karakters van de deelnemers mij niet, no pun intended.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

1207 schrijft: ...de aarde warmt op, de mens draagt verantwoordelijkheid en de gevolgen zullen ernstig zijn. dat weet iedereen dus...

Dat is een aanname of stelling. Mogen we aub nog proberen uit te vissen hoe dit aan te pakken en/of oplossingen te zoeken!?
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Dizzy schreef:Als men een reply doet, dit is maar één voorbeeldje, "emotionele flauwe kul (zoals jij die graag tentoonspreid)" is dat puur persoonlijk en voegt het niets toe aan het onderwerp.
Overal te pas "onze kindjes" in betrekken voegt ook niets toe aan het onderwerp... op dat moment ben ik van mening dat je op emotie speelt. We zien dit trouwens maar al te vaak... ook in het verkeer kwam het vaak voor (alsof je een ouder iemand wel omver mag rijden, of het milieu niet belangrijk zou zijn voor oudere mensen).
Dizzy schreef:Een andere jammere zaak is het leggen van woorden in iemands mond. Niemand vindt dat echt leuk en de reactie is er dan ook meestal naar.
Ik denk dat niemand dit bewust doet maar gewoon de perceptie is. Als je hier gevoelig aan bent dan denk ik dat je beter dergelijke gevoelige topics links laat liggen... discussies zijn nu eenmaal verbonden aan emoties en dat gaat dus op en neer. Ik kan hier maar één raad geven, leer ermee leven (en ga nooit in de politiek).
Dizzy schreef:Zo ontsporen discussies. Het zeer fijn "uitbenen" van posts zorgt er soms voor dat bepaalde passages anders over komen dan initieel de bedoeling was en dus een bron voor misverstanden.
Ik vermoed dat je het dan hebt over selectief quoten... tja, ik hou ervan gericht (stelling, antwoord, stelling, antwoord, ...) te antwoorden. Anderen schrijven liever na een post van een ganse pagina opnieuw een ganse pagina... dat is nu eenmaal de stijl van iemand.
Dizzy schreef:Dit zijn zaken die in de "hetere" topics door verschillende mensen toegepast worden en signalen voor de mods om in te grijpen.
Blijkbaar liggen jou normen volledig anders rond ingrijpen...of ik heb gewoon een brede rug.

Aan iedereen... leer gewoon relativeren !
1207 schreef:de aarde warmt op, de mens draagt verantwoordelijkheid en de gevolgen zullen ernstig zijn. dat weet iedereen dus...
En dus is de discussie gesloten ? Volgens mij is er nog veel ruimte... hoeveel warmt de aarde op als morgen alle industrie zou stoppen (natuurlijke opwarming dus), hieruit kunnen we bepalen hoe groot die verantwoordelijkheid van de mens is (en of het louter industrie is of ook gewoon populatie op zich), en hoe ernstig zijn die gevolgen (we hebben al alles gezien van een hogere dijk in Blankenbergen tot de wereld die vergaat), …

Het debat is dus heus niet zo zwart-wit als jij het ziet...
Gebruikersavatar
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3870
Lid geworden op: 23 feb 2010, 21:03
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Een "inschatting" met een verschil van 4 graden (400%).
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Het klimaat is een emotioneel onderwerp en kinderen spelen er momenteel een grote rol in, zonder hen was er van deze discussie waarschijnlijk zelfs geen sprake. Op emotie spelen is trouwens niet tegen de regels en gebeurt door voor EN -tegenstanders. Als emotionaliteit zo storend is, dan is dat dus altijd zo en hoeft men niet de man te spelen.

Ik denk niet dat iemand hier van mening is dat ouderen geen leefbaar klimaat of veilige verkeersomgeving verdienen met dergelijke uitspraken legt men dus woorden in de mond terwijl niemand deze uitspraken deed. Een mooi voorbeeld van mijn punt dus en een bewijs dat het niet enkel "perceptie" is.

Tekenend is ook dat enerzijds over emotionaliteit geklaagd wordt of een vergoelijking om mensen persoonlijk aan te vallen en men daarna doodleuk dezelfde emotionaliteit als argument gebruikt om de hardheid van de discussies uit te leggen :lol:

Ik heb best een brede rug en laat nog veel passeren maar geduld is bij iedereen eindig. Er mag best eens een harder woord vallen maar mijn punt is dat er na verloop van tijd weinig inhoud rest en het vooral harde woorden zijn die overblijven. Dan hebben de mods wel een punt door in te grijpen. Men beseft vaak te weinig hoe moeilijk hun job is en het zijn tenslotte ook vrijwilligers.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Ik wil alvast meeijveren voor:
1. absolute geboortebeperking op wereldvlak (de paus mag dus niet achterblijven...)
2. onze nationale inspanningen synchroniseren met de rest van de wereld (voouitlopen op de rest van de wereld heeft geen zin...)
3. ...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

wied schreef:Ik wil alvast meeijveren voor:
1. absolute geboortebeperking op wereldvlak (de paus mag dus niet achterblijven...)
2. onze nationale inspanningen synchroniseren met de rest van de wereld (voouitlopen op de rest van de wereld heeft geen zin...)
3. ...
Op punt 1 ben ik heb eens met u alhoewel volledig zou een zekere uitsterving betekenen :lol:
Als ieder koppel maar 2 kinderen zou krijgen zou de bevolking stabiel blijven omdat sommigen onvruchtbaar zijn of geen kinderwens hebben. Daarnaast vallen door ongevallen en ziektes ook nog heel wat mensen weg. Minder mensen is minder belasting van het klimaat en minder vervuiling. Dit is gevoelig maar de basis van het probleem naast de foute manieren van onze economie.

Punt 2 werkt niet. Als iedereen dat doet gebeurt er nooit wat en laat net dat één van de problemen zijn. Je hebt altijd voortrekkers en voorbeelden nodig die anderen hun vooroordelen kan wegnemen. Het is moeilijker te beweren dat iets niet kan als een ander het doet.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Dizzy schreef:Ik denk niet dat iemand hier van mening is dat ouderen geen leefbaar klimaat of veilige verkeersomgeving verdienen met dergelijke uitspraken legt men dus woorden in de mond terwijl niemand deze uitspraken deed. Een mooi voorbeeld van mijn punt dus en een bewijs dat het niet enkel "perceptie" is.
Als je iedere zin op deze manier gaat analyseren in een discussie dan denk ik dat je er beter mee stopt :roll:

Het is niet de intentie maar het wordt wel vermeld... doe dat dan ook niet meer (en je zal zelf merken dat je uiteindelijk nog amper iets geschreven krijgt) als je de perceptie niet wil scheppen.
Dizzy schreef:Ik heb best een brede rug en laat nog veel passeren maar geduld is bij iedereen eindig.
Als je je aan zoiets stoort dan ga ik zo vrij zijn je een watje te noemen :wink: (en jij mag me dan een bruut noemen).
Dizzy schreef:Op punt 1 ben ik heb eens met u alhoewel volledig zou een zekere uitsterving betekenen
Als ieder koppel maar 2 kinderen zou krijgen zou de bevolking stabiel blijven omdat sommigen onvruchtbaar zijn of geen kinderwens hebben.
Bekijk de cijfers van Rosling even... trouwens we zitten reeds op dat getal en desondanks gaan we naar meer dan 11 miljard mensen (bekijk het fragment met de kubussen die hij op elkaar zet).
Dizzy schreef:Punt 2 werkt niet. Als iedereen dat doet gebeurt er nooit wat en laat net dat één van de problemen zijn. Je hebt altijd voortrekkers en voorbeelden nodig die anderen hun vooroordelen kan wegnemen.
Je hebt inderdaad steeds "gekken" nodig die vooraan staan... de vraag is of dat wij dat moeten zijn (aangezien ons land globaal geen enkele impact heeft, laat staan dat anderen ons als voorbeeld gaan nemen) en hoever van voor we dan moeten staan ? Trouwens Duitsland is gestopt met nucleaire energie... is dat het type voortrekkers dat we willen (welke ondertussen kolencentrales gebruiken) ?
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 op 04 mar 2019, 14:04, 1 keer totaal gewijzigd.
bambipower
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2786
Lid geworden op: 04 sep 2004, 19:37
Locatie: Antwerpen... naast de parking
Uitgedeelde bedankjes: 526 keer
Bedankt: 248 keer

Ik had nu wel graag van r2504 eens een positieve bijdrage gezien. Ik bedoel daarmee 'een oplossing' of toch op zijn minst 'een verbetering'. Elk voorstel afschilderen als emotionele bullshit, of dom, of naief, of ... is niet echt een positieve bijdrage. Als je dan deze discussie open wil houden, kom dan zelf met voorstellen.... en betere dan dat de kindjes maar heel hard moeten studeren om dan met een wetenschappelijk wonder te komen.
de koe zegt boe
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Ik denk dat niemand, mezelf incluis, op dit moment beseft welke impact 'een oplossing voor de klimaatopwarming' heeft op ons leven, onze gewoonten, onze welvaart, onze luxe, onze economie, ons inkomen enz…

Ik geef wat voorbeelden:
- plastic en bij uitbreiding kunststoffen: slecht voor het milieu wegens slecht tot niet afbreekbaar. Maar je zet geen enkele windmolen neer zonder kunststof.
- vliegreizen: vervuilend en kwasi onbelast. Dus belasten die handel en taksen heffen waar we bomen mee kunnen planten. Maar groot protest als er weer een airline mee stopt en iedereen ontslaat. En zo is het met veel dingen, in alle sectoren werken mensen, die daardoor een inkomen hebben en daarmee de economie doen draaien, waardoor de staat inkomsten krijgt die ze dan weer (liefst) nuttig kan besteden aan u en mij.

Vorige week twee berichten in hetzelfde nieuwsbulletin: "klimaatspijbelaars" en "meer reizigers op zaventem voor krokus", ik stel me daar vragen bij.

Er wordt beter gekeken naar alternatieven voor wat we nu doen/hebben/gebruiken dan om dingen te verbieden/af te schaffen. En is er geen alternatief, verketter het dan niet maar zoek verder.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

bambipower schreef:Ik had nu wel graag van r2504 eens een positieve bijdrage gezien. Ik bedoel daarmee 'een oplossing' of toch op zijn minst 'een verbetering'.
Ja bambipower… die ben ik ook al vier topics langs aan het vragen van de doemdenkers... ik vraag zelfs geen oplossing, louter een kosten/baten analyse van mogelijk potentiele aanpassingen.
bambipower schreef:en betere dan dat de kindjes maar heel hard moeten studeren om dan met een wetenschappelijk wonder te komen.
We zullen het nochtans van de wetenschap moeten hebben... zoals bv. het waterstof project van KU Leuven !
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

@Dizzy

Voortrekker spelen mag natuurlijk wel, graag zelfs. Op voorwaarde echter dat de inkomensongelijkheid die we nu al zien hierdoor niet toeneemt! Meten is weten...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

r2504 schreef:Ja bambipower… die ben ik ook al vier topics langs aan het vragen van de doemdenkers... ik vraag zelfs geen oplossing, louter een kosten/baten analyse van mogelijk potentiele aanpassingen.
Wie ben jij om dat te mogen eisen van anderen? Waarom mogen anderen op hun beurt niks eisen zonder terug te geven?
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Leg anderen, ook niet in groep, woorden in de mond en men kan sneller tot de essentie van een discussie gaan. Het is een oude techniek om een ander is een hoek te drummen waar hij kwetsbaarder is. Dit is echter contraproductief voor een goede discussie. Reageer op wat de ander zegt niet op wat men graag zou willen dat men zegt omdat dit gemakkelijker onderuit te halen is.
r2504 schreef:Als je je aan zoiets stoort dan ga ik zo vrij zijn je een watje te noemen :wink: (en jij mag me dan een bruut noemen).
Mooi dat je nog een voorbeeld gevonden hebt van onnodig persoonlijk worden. :lol: Ik denk echt niet dat iemand nu meer interesse heeft in de inhoudelijke mening als men met dergelijke "content" af komt, ook niet met 20 smiley's. Ik zou niet weten waarom ik je een bruut zou moeten noemen, dat zou nl even zwak zijn als repliek en niets toevoegen, toch? Er heeft niemand interesse is de breedte van de rug van de deelnemers, het gaat hier over klimaat. stick to the topic.

Mensen die moed tonen zou ik geen gekken noemen. Dat past beter bij mensen die goed beseffen dat er iets moet veranderen maar het toch niet doen omdat ze te bang zijn. De gevolgen van uitstelgedrag zijn vaak erger dan de initiële taak. Gent moest geen circulatieplan invoeren, dat was veel gemakkelijker geweest. Ze hebben het toch gedaan en ondertussen hebben we een leefbaardere binnenstad, minder auto's en meer fietsers, kortom het onmogelijke bleek mogelijk en de doemdenkers kregen ongelijk. Trouwens voor de ene kant is de andere kant de doemdenker, zo eenduidig is het dus niet.

Bij iedere verandering zijn er mensen die winnen en mensen die verliezen. Wachten op een scenario met enkel winnaars is meestal gewoon uitstel en afstel. Zolang er veel meer winnaars zijn dan verliezers moet men durven vooruit gaan. Dat schrikt veel mensen onnodig af want velen willen verandering maar weinigen willen zelf veranderen. Zij die al passen gezet hebben zien het positiever tegemoet dan zij die zich angstvallig blijven vastklampen aan een immer veranderende wereld. Het is geen vraag of het zal veranderen maar hoe wij met de verandering om gaan, in de natuur zien we dat in the survival of the fittest, één van de oudste natuurwetten.
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Dizzy schreef:Het is een oude techniek om een ander is een hoek te drummen waar hij kwetsbaarder is.
Mensen zijn pas kwetsbaar als ze zwak zijn... discussiëren vraagt nu eenmaal een zekere ruggengraat.
Dizzy schreef:Mooi dat je nog een voorbeeld gevonden hebt van onnodig persoonlijk worden.
Als jij schrijft dat je een brede rug hebt en ook laat merken dat je met mijn opmerkingen een probleem hebt dan ben je evenzeer persoonlijk als ik naar jou toe. Het bizarre is dat jij dat mag doen en ik niet... twee maten en gewichten, alleen lees ik los over dergelijke commentaar, laat staan dat ik er hier over kom klagen.
Dizzy schreef:Mensen die moed tonen zou ik geen gekken noemen.
Ik heb er dan ook quotes rond gezet... moed en opoffering hebben pas zin als je resultaat boekt... om resultaat te boeken moet je eerst weten wat potentieel haalbaar is (en dat ontbreekt nog steeds in gans deze discussie).
Dizzy schreef:Bij iedere verandering zijn er mensen die winnen en mensen die verliezen. Wachten op een scenario met enkel winnaars is meestal gewoon uitstel en afstel. Zolang er veel meer winnaars zijn dan verliezers moet men durven vooruit gaan.
Maar jij kan gewoon niet vertellen dat er meer winnaars zijn dan verliezers... daar is nu eenmaal het punt in deze discussie. Je gaat gewoon uit van het worstcase scenario en neemt dit voor waarheid... iedereen is volgens jou bij voorbaat verloren.
Dizzy schreef:in de natuur zien we dat in the survival of the fittest, één van de oudste natuurwetten.
Maar in deze discussie tellen deze plots niet meer ? We moeten enorme maatregelen nemen om zelfs de kleinste atol waar tien mensen op wonen te redden ? Volgens survival of the fittest laten we die atol gewoon verzuipen (maar omdat we humaan zijn zullen we er alles doen om deze mensen elders een betere toekomst te geven).

Terug on-topic...
Is de aanstelling van een klimaatintendant dé oplossing om het klimaatdebat te depolitiseren en om te zetten in concrete maatregelen? De politiek is het er niet over eens, blijkt uit de reacties van de voorbije dagen.

Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20190304_04229595 (betalend artikel)
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

Klimaatintendant!? Kafka leeft nog steeds voort...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5514
Lid geworden op: 06 dec 2009, 13:28
Locatie: Hier ter plaatse
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 313 keer

Goede discussies vragen geen ruggengraat, ze vragen argumenten. Persoonlijk worden is eerder een belemmering voor een goede discussie.

Je leest overal zo los over dat je anderen een gebrek aan ruggengraat, als watje en/of emotionele zeveraars verwijt :roll:

Moed heeft niet enkel zin als je het resultaat al kent. Dan is het nl geen moed maar berekening. Moed is net nodig als je niet zeker weet wat het resultaat gaat zijn, het is net die onzekerheid die je moet overwinnen. Als Gent moest wachten tot ze zeker waren van de gevolgen dan stonden ze nu nog waar ze jaren geleden stonden. Een potentieel behaal je ook niet altijd, het leven is vol onzekerheden maar veranderingen gebeuren door moedigen niet door boekhouders.

Waarom opnieuw afkomen met het al -tig keer weerlegde argument dat ik uitga van verdoemenis of dat iedereen verloren is? :nono:
Ik geloof niet in de ondergang van de wereld. Ik ga net voor het positieve scenario dat we er wel nog iets aan kunnen doen. Ik geloof ook dat dit haalbaar is en ben dus positief. Ik geloof in de aanpak van problemen, niet ze negeren, minimaliseren of als onmogelijk oplosbaar voor te stellen. Ben ik dan een doemdenker?

De klimaatverandering is een natuurfenomeen dat door de mens versterkt wordt. We kunnen dus ook die versterking proberen af te remmen. Er zullen inderdaad al gebieden niet meer te redden zijn maar dat is toch eerder een reden om anderen wel te redden dan om niets te doen. Er zullen bij gebrek aan maatregelen inderdaad ver van ons bed eerst mensen getroffen worden. Deze gaan dus vluchten en komen ook deels hier terecht. Vandaar dat ik al stelde dat wie tegen migratie is vooral vóór maatregelen moeten zijn.

De uitspraken over de intendant is het zoveelste bewijs dat de politiek het nog altijd niet begrepen heeft. "We doen al veel", ja, maar we halen de huidige doelstellingen niet eens. We zijn gebuisd maar we studeren al veel :bang:
Hoe krommer de tenen, hoe gevoeliger de schenen
Gebruikersavatar
selder
Moderator
Moderator
Berichten: 6305
Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
Locatie: Tienen
Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
Bedankt: 727 keer

Het zou goed zijn moest iedereen dit eens lezen: http://www.dewereldmorgen.be/artikel/20 ... tontkenner
Ligt het nu aan mij of komen enkele van die argumenten en truuken ons bekend voor? :-)

Als je daarmee klaar bent dan stel ik voor dat je dit leest:
http://www.dewereldmorgen.be/artikel/20 ... en-gazprom

En daaruit volgen dan een paar dingen:
- Verdoe uw tijd niet met discussiëren over specifieke maatregelen in deze fase van het debat, 't is niet goed voor de mensen die hun emoties niet onder controle hebben.
- Stop met te hameren op individuele maatregelen, dit is de grootste fout in het debat. Het zadelt eenieder alleen maar op met een schuldgevoel dat voor een het grootste deel niet terecht is. Pak eerst de grote % aan, en als je die aangepakt hebt dan volt daaruit automatisch dat het voor alle individuen ook wel goed komt. Dit is evenwel géén vrijgeleide om zomaar te doen waar je zin in hebt, maar niemand gaat zo dom zijn om dat op die manier te interpreteren.
- Omdat het gaat over commerciële bedrijven in een door de overheid/overheden geregelde marktwerking is het wel degelijk aan de overheid/politiek om hier de juiste keuzes te maken. Natuurlijk is dat als een kluwen spaghetti helemaal door elkaar verweven, het is ondertussen wel duidelijk dat de potten met vet ook langs alle overheden passeren, ze zouden nogal stom zijn om hun gouden kip te slachten voor het klimaat, nietwaar? (accijnzen/belastingen op allerhande klimaat-onvriendelijke levensnoodzakelijke /luxe /economische /productie- /consumptie- /verbruiks- /gebruiksgoederen, op werkelijk ALLES.)

Hoe meer artikels ik lees hoe meer ik er van overtuigd ben dat er met de huidige (wereld-) politieke wereld helemaal niets zal veranderen, het zit helemaal vast in alles waar de politiek voor staat. De politiek is de uitvoerende macht van onze wereld, en laat die nu net met oogkleppen kijken naar alle studies waaruit blijkt dat het niet goed gaat met de planeet aarde. We kunnen alleen maar hopen dat één van de volgende generaties het protest op die politieke wereld zoveel aanhang krijgt dat er eindelijk in functie van de planeet keuzes gemaakt worden.

We hebben alle energiebronnen van de aarde goed gebruikt, en (mits een beetje goede wil) aangewend voor goede zaken en de ontwikkeling van onze maatschappij. Maar het is nu goed geweest, de aarde heeft alles gegeven wat ze kan. Het is tijd om het over een andere boeg te gooien en eens iets terug te doen voor de planeet. En nee, dat moet niet morgen, maar er moet NU begonnen worden met het uitdokteren van maatregelen...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

...dat wie tegen migratie is vooral vóór maatregelen moeten zijn...

Of, maw, hoe vooral NVA en VB aan onze kant te krijgen :lol:

@selder

Hoe dikwijls werd in deze draad al gezegd dat we bij de politiek moeten beginnen???
Laatst gewijzigd door wied op 04 mar 2019, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1571
Lid geworden op: 09 mei 2007, 11:44
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 147 keer

Afbeelding
Gebruikersavatar
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5339
Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
Bedankt: 556 keer

Als je erin slaagt om het economisch model te veranderen zodat het niet louter gebaseerd is op meer meer meer en oneindige groei, dan ben je al heel ver. Een basisloon zou een goeie stap kunnen zijn, omdat mensen dan niet meer afhankelijk zijn van hun werkgever. (wiens brood men eet,...)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
wied
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5891
Lid geworden op: 28 okt 2011, 15:07
Locatie: 'tstad
Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
Bedankt: 253 keer

@selder

Erg overtuigend, al weten we goed wie de vervuilers zijn. Ben zelf meerdere keren in Ogoniland (Nigeria) geweest. Toppunt van schaamteloosheid vind ik echter de arrogante manier waarop Shell/Nam zijn slachtoffers in Groningen laat verrekken. En dat met behulp van achtereenvolgende nederlandse regeringen. Eindelijk komt er vaart in dit draadje, en in mijn lijstje:

3. de vervuiler betaalt voor opruiming van de shit...

@Joe

Als ik me niet vergis is IMF al onderzoek gestart inzake een basisloon verschaffen. Volgende punt dus:

4. voldoende hoog basisloon...
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4539
Lid geworden op: 01 apr 2009, 09:37
Uitgedeelde bedankjes: 254 keer
Bedankt: 210 keer

petrol242 schreef:@Boulder : Ik voel mij ook niet aangevallen. Een maatschappelijk debat moet kunnen, en ja, ik hou er nu eenmaal andere ideeën op na. Maar op het veelvuldig quoten moet ik Dizzy wel gelijk geven en ik betrap er mij zelf ook steeds op. Maar dat is dan meestal als tegenreactie. Ik ga er proberen op te letten.
Dat is toch wel straf, ik had de indruk dat de mod het vorige forum sloot omdat het tussen ons uit de hand liep, maar jij voelt je niet aangevallen en ik ook niet. :lol:
Dizzy schreef:Een andere jammere zaak is het leggen van woorden in iemands mond. Niemand vindt dat echt leuk en de reactie is er dan ook meestal naar. Zo ontsporen discussies. Het zeer fijn "uitbenen" van posts zorgt er soms voor dat bepaalde passages anders over komen dan initieel de bedoeling was en dus een bron voor misverstanden.
Langs de ene kant zou je niet mogen quoten, want dat wordt als vervelend ervaren, maar aan de andere kant moet je vooral opletten dat je geen woorden in iemands mond legt.
Probeer die 2 nu maar eens te combineren.
Niet quoten terwijl je op zaken reageert van 3 verschillende personen, gegarandeerd dat minstens 1 van die 3 denkt dat je op hem of haar reageert, en zich dan persoonlijk aangevallen voelt.
Splitsen over meerdere berichten gaat ook niet, want dubbelposten is geblokkeerd.
Je kunt dus niets goed doen.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Dizzy schreef:Goede discussies vragen geen ruggengraat, ze vragen argumenten.
Maar die krijg ik niet van de bosbrossers... behalve wat geroep hoe erg het wel is (al is er over de kwantificering ervan heel wat onduidelijkheid, bewijze de grafiek van het KMI met een verschil van 4 graden).
Dizzy schreef:Moed heeft niet enkel zin als je het resultaat al kent.
Ik wens iedere politieker dan veel moed als hij bij de burger in z'n portemonnee gaat zitten zonder dat die weet waarom !
Dizzy schreef:Ik ga net voor het positieve scenario dat we er wel nog iets aan kunnen doen.
Nogmaals... wat is die "iets" ?
selder schreef:Verdoe uw tijd niet met discussiëren over specifieke maatregelen in deze fase van het debat,
Dus we houden het op "iets" ? Ook al zijn de huidige maatregelen onvoldoende, met te doen alsof er geen zijn doe je de waarheid ook geweld aan.
wied schreef:4. voldoende hoog basisloon...
En hoe moet dat het klimaat redden ?
Gebruikersavatar
petrol242
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4368
Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 271 keer

Ik heb die eigendomsverhoudingen en politieke onwil die ook hier in andere verwoording aangehaald wordt al eens geraakt en dat botst... Spijtig genoeg denken we dat de politiek de macht heeft, maar dat is niet zo.

Zolang we individuele winsten laten bepalen welke richting we uitgaan, gaat het niet lukken vrees ik. De overheid moet dus terug meer naar zich toe trekken. Steden zoals Frankfurt en München doen dat al en betrekken hun burgers in de exploitatie, verdere ontwikkeling en uitbouw van hun energienetten waarbij de transitie naar hernieuwbaar prioritair is.

En stellen dat wij koplopers (zouden moeten) zijn is verkeerd. Er zijn landen in de wereld, zoals Uruguay, die het stukken beter doen dan wij. Hoewel hun keuze om elektrisch te gaan, niet helemaal correct is. Maar ze zitten al in de goede richting. Toegegeven, ze hebben veel waterkracht.

Overbevolking wordt ook dikwijls in een klimaatdiscussie aangehaald. Maar verplichte geboortebeperking is geen goed idee. Kijk naar de grote miserie die ze nu in China hebben met voorgaande maatregelen in die trend. We hebben trouwens meer dan 2 kinderen gemiddeld nodig per koppel om niet uit te sterven, maar soit. Hoewel dat ook wel een oplossing zou zijn :roll:
Wat kunnen we wel doen? Overbevolking staat recht evenredig met het ontwikkelingsniveau van een gebied of land. Zorg er dus voor dat dat globaal stijgt en je probleem lost vanzelf op. Maar ook dit is een oorzaak van die eigendomsverhoudingen waar ik heel voorzichtig mee moet zijn.

Mijn voorlopig lijstje dus (en niet in volgorde van prioriteit)

* Nationalisering van energie en groot industrie
* Burgerinitiatieven en kleinschalige energieopwekking toestaan
* transitie naar hernieuwbare bronnen en volledige ban van fossiele grondstoffen
* waterstof- en een circulaire koolstofeconomie invoeren
* eigendomsverhoudingen terug in balans brengen
* openbaar vervoer efficiënter en gratis maken

Het lijstje is uiteraard veel langer, maar dit zijn zo de eerste dingen die los in mijn hoofd opkomen.
1207
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 3395
Lid geworden op: 11 jun 2009, 11:02
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 95 keer

wied schreef: Dat is een aanname of stelling. Mogen we aub nog proberen uit te vissen hoe dit aan te pakken en/of oplossingen te zoeken!?
je mag het oneens zijn met die aannames maar dat catalogeer ik je in het kamp dat de holocaust ontkent of beweert dat de aarde plat is.

qua oplossingen? Hoe gaan we het klimaat redden is dus je vraag.
ik vrees dat die vraag net iets te complex en veel te abstract is. je zult dat dus moeten opsplitsen in allerlei deelvragen
en kijken wat wel/niet haalbaar is of zin heeft etc

bv gaat iedereen op de planeet akkoord dat er ene probleem is? is iedereen op de planeet bereid om iets aan dit probleem te doen?
wat is het probleem? wat zijn de gevolgen, wanneer treffen die ons en wie? en op welke termijn.
wie kan wat doen? idividu, gemeenschap, bedrijfsleven (kmo tot multinational). nationaal en internationaal + politieke belangen
wat wil je bereiken binnen welke termijnen?

op individueel vlak doen wij allemaal al een klein deeltje gaande van afval sorteren tot een led-lampje, een keer meer de fiets nemen, isolatie etc.
mensen doen iets, dorpen en stadjes proberen iets te doen maar zelden echt objectief en al te vaak op emotie en allerlei taboes en stompzinnige verwijten genre het vleigtuig.
Iedereen binnen de eigen mogelijkheden. soms kun je er iets aan doen en soms wordt je gedwongen door economische realiteiten.

Of biologische realiteiten. Stilaan stoppen met de onzin van onze kinderen en kijken wie echt last heeft en dan spreken we over 5 generaties verder. Mensen waar wij geen enkele emotionele band mee hebben. Over een periode dat bv Belgie misschien al lang niet meer bestaat.
dus als je mensen vandaag vraagt om voor die toekomstige mens dingen op te offeren dan moet je goede argumenten hebben. Niet enkel dat het dan enkel duurder zal zijn als vandaag, wie dood is heeft daar nu eenmaal weinig last van.

correct en intellectueel eerlijk argumenteren
de mensheid zal uitsterven, de zon zal stoppen met schijnen en dan sterft alle leven op aarde. Ook dat is een waarheid als een koe, ergens binnen 5 miljard jaar, maar is dat een argument om niet meer te studeren en alles aan je laars te lappen?
ik denk het niet

ik benijd de naïviteit maar als die na zoveel weken nog steeds liggen te roepen dat ze aarde aan het redden zijn? is er nu geen enkele leerkracht die, gedurende die andere 4 dagen, een keertje uitlegt dat de aarde echt niet zal vergaan, zelfs als de temperatuur met 10 of 15 graden stijgt?

maar zoals overal wordt het politiek gepolariseerd gezever en wordt ge direct in 1 of ander kamp gegooid. Dan is het logisch dat het op slot gaat want dovemansgesprekken die nergens over gaan zijn redelijk zinloos
Gebruikersavatar
JamesEarlGray
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1204
Lid geworden op: 24 aug 2017, 13:04
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 99 keer

boulder schreef:Langs de ene kant zou je niet mogen quoten, want dat wordt als vervelend ervaren, maar aan de andere kant moet je vooral opletten dat je geen woorden in iemands mond legt.
Probeer die 2 nu maar eens te combineren.
Niet quoten terwijl je op zaken reageert van 3 verschillende personen, gegarandeerd dat minstens 1 van die 3 denkt dat je op hem of haar reageert, en zich dan persoonlijk aangevallen voelt.
Splitsen over meerdere berichten gaat ook niet, want dubbelposten is geblokkeerd.
Je kunt dus niets goed doen.
In plaats van op elke (deel)zin apart te reageren, neem de reactie waarop je gaat reageren als één groot geheel en reageer daarop. Het is vermoeiend om een lang antwoord vol reacties op kleine stukjes te moeten lezen, stukjes die hoogstwaarschijnlijk hun context kwijt zijn door ze weg te halen van de rest van de tekst.
Gesloten

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”