wied schreef:
Dat is een aanname of stelling. Mogen we aub nog proberen uit te vissen hoe dit aan te pakken en/of oplossingen te zoeken!?
je mag het oneens zijn met die aannames maar dat catalogeer ik je in het kamp dat de holocaust ontkent of beweert dat de aarde plat is.
qua oplossingen? Hoe gaan we het klimaat redden is dus je vraag.
ik vrees dat die vraag net iets te complex en veel te abstract is. je zult dat dus moeten opsplitsen in allerlei deelvragen
en kijken wat wel/niet haalbaar is of zin heeft etc
bv gaat iedereen op de planeet akkoord dat er ene probleem is? is iedereen op de planeet bereid om iets aan dit probleem te doen?
wat is het probleem? wat zijn de gevolgen, wanneer treffen die ons en wie? en op welke termijn.
wie kan wat doen? idividu, gemeenschap, bedrijfsleven (kmo tot multinational). nationaal en internationaal + politieke belangen
wat wil je bereiken binnen welke termijnen?
op individueel vlak doen wij allemaal al een klein deeltje gaande van afval sorteren tot een led-lampje, een keer meer de fiets nemen, isolatie etc.
mensen doen iets, dorpen en stadjes proberen iets te doen maar zelden echt objectief en al te vaak op emotie en allerlei taboes en stompzinnige verwijten genre het vleigtuig.
Iedereen binnen de eigen mogelijkheden. soms kun je er iets aan doen en soms wordt je gedwongen door economische realiteiten.
Of biologische realiteiten. Stilaan stoppen met de onzin van onze kinderen en kijken wie echt last heeft en dan spreken we over 5 generaties verder. Mensen waar wij geen enkele emotionele band mee hebben. Over een periode dat bv Belgie misschien al lang niet meer bestaat.
dus als je mensen vandaag vraagt om voor die toekomstige mens dingen op te offeren dan moet je goede argumenten hebben. Niet enkel dat het dan enkel duurder zal zijn als vandaag, wie dood is heeft daar nu eenmaal weinig last van.
correct en intellectueel eerlijk argumenteren
de mensheid zal uitsterven, de zon zal stoppen met schijnen en dan sterft alle leven op aarde. Ook dat is een waarheid als een koe, ergens binnen 5 miljard jaar, maar is dat een argument om niet meer te studeren en alles aan je laars te lappen?
ik denk het niet
ik benijd de naïviteit maar als die na zoveel weken nog steeds liggen te roepen dat ze aarde aan het redden zijn? is er nu geen enkele leerkracht die, gedurende die andere 4 dagen, een keertje uitlegt dat de aarde echt niet zal vergaan, zelfs als de temperatuur met 10 of 15 graden stijgt?
maar zoals overal wordt het politiek gepolariseerd gezever en wordt ge direct in 1 of ander kamp gegooid. Dan is het logisch dat het op slot gaat want dovemansgesprekken die nergens over gaan zijn redelijk zinloos