Proximus fiber-> rt1900ac -> TV problemen

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Plaats reactie
mrvazil
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Provider

Hallo,

Ik ben blijkbaar niet de enige met dit probleem, maar de hier geboden oplossing werken niet.

Mijn topology:
topology.png
De synology is dus rechtstreeks verbonden met de fibermodem en bouwt de PPP sessie op. Poorten 1 & 2 zitten in vlan 10, untagged. Poort 4 zit in vlan 30, untagged. Poort 1 is verbonden met de server switch, poort 4 is verbonden met poort 7 op de distribution switch. De server switch is ook verbonden met de distribution switch, poort 8 naar 6. Poort 8 van de distribution switch loopt naar poort 8 van de livingroom switch. Verder vertrekken hier nog UTP's naar twee andere punten.

In de living loopt poort 7 naar de decoder. De andere apparaten steken willekeurig op 1-3

Op de server switch staan alle poorten in vlan 10, untagged
Op de distribution switch zitten poort 1-6 in vlan 10, poort 7 in vlan 30, en poort 8 in vlans 10 en 30, untagged
De living switch heeft ook deze configuratie. IGMP snooping staat aan op alle switches.

Internet werkt probleemloos. Maar de TV geeft het gekende probleem. Stotteren, soms geen signaal, soms een half uurtje zoals het hoort.
Wat heb ik al geprobeerd:
- Trunks en poorten van vlan 30 tagged gezet
- Alleen de trunks tagged gezet
- Trunks en poort 4 op de router tagged gezet

Als ik de decoder rechtstreeks op poort 4 van de router aansluit werkt alles vlot. Uiteraard geen oplossing, staan niet in dezelfde kamer.
Kan iemand van jullie zeggen waar ik fout zit?
charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
Bedankt: 13 keer
Provider

Igmp al eens uit gezet?
Uit ervaring weet ik dat dit wel eens voor problemen kan zorgen.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

Misschien woordje vooraf:

Je gebruikt overal VLAN 10 en VLAN 30 in je lokaal netwerk.Volgens mij leidt tot tot grote verwarring, omdat je dezelfde VLAN namen gebruikt zoals Proximus op de WAN zijde.
Op de LAN zijde van de router ben je volledig vrij in nummerkeuze, ik zou hier dan gaan voor 1, 2, 3 (of 100, 200, 300).
VLAN 1 wordt meestal gebruikt voor het lokaal netwerk.

Er staan ook nog enkele vreemde dingen in jouw beschrijving:
  • - Op de server switch staan alle poorten in vlan 10, untagged. Als alles untagged is, dan heb je eigenlijk een unmanaged switch, en is een VLAN overbodig (deze VLAN blijft binnen deze switch, kan evengoed VLAN 1000 zijn :wink: ).
    - Op de distribution switch zitten poort 1-6 in vlan 10, poort 7 in vlan 30, en poort 8 in vlans 10 en 30, untagged. Dit is onmogelijk. Je kan géén 2 untagged VLAN's hebben op één poort.
Ik neem dus aan dat je erin geslaagd bent om op je Synology router poort 4 in te stellen voor IPTV. Met andere woorden:
  • - je maakt een PPPoE sessie op VLAN10 (WAN). Jouw lokaal netwerk (achter de router) zit op poort 1, 2 en 3.
    - de router heeft poort 4 (IPTV) gebridged naar VLAN 30 (Proximus TV).
    - op de synology zijn deze 4 poorten untagged.
Gebruik nu (als voorbeeld) VLAN 1 voor je LAN, VLAN 5 voor IPTV, VLAN 8 voor Gast WiFi, ...
  • server switch: alles op VLAN 1 untagged (=unmanaged switch).
    • server switch verbonden met poort 1 van de router.
  • distribution switch:
    • poort 7 VLAN 5 untagged, poort 7 verbonden met de IPTV poort 4 van de router.
    • poort 8 VLAN 1 untagged, VLAN 5 tagged (trunk). verbonden met poort 8 van de living room switch.
    • alle andere poorten VLAN 1 untagged.
    • poort 6 verbonden met je LAN (via server switch).
  • living room switch:
    • poort 7 VLAN 5 untagged, poort 7 verbonden met de STB.
    • poort 8 VLAN 1 untagged, VLAN 5 tagged (trunk). verbonden met poort 8 van de distribution switch.
    • alle andere poorten VLAN 1 untagged.
Je kan eventueel nog een bijkomende VLAN creeren voor Gast WiFi (VLAN 8), op voorwaarde dat jouw router een Gast WiFi signaal op één van zijn poorten kan steken (poort 3?), en jouw access points een 2de SSID (VAP) kunnen aanmaken ...

PS. Welke decoder heb je, en welk IP krijgt deze decoder (als je die rechstreeks aansluit op de router poort 4), en welk IP als je die in de woonkamer aansluit?
charlez schreef:Igmp al eens uit gezet?
Uit ervaring weet ik dat dit wel eens voor problemen kan zorgen.
Ik denk dat dit een goed advies is. Gezien je met VLAN's werkt, en jouw IPTV multicast traffiek volledig gescheiden loopt van jouw lokaal netwerk, heb je geen IGMP snooping nodig!

Zorg er wel voor dat op de IPTV ports op jouw switches (poort 7 distribution switch, poort 7 living room) alleen de IPTV VLAN komt, dus andere VLAN's moeten "excluded" zijn.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
mrvazil
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Provider

IGMP uit en de vlans volgens jou suggestie, alles werkt ondertussen twee dagen, dus ik vermoed dat het wel in orde zal blijven!

bedankt voor de hulp
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
Bedankt: 2998 keer
Provider

Geen dank.
Uit nieuwsgierigheid: welke decoder heb je, en welk IP adres heeft jouw decoder gekregen?

En wat velen zal interesseren:
Hoe is de Synology router geconfigureerd om Proximus TV op jouw LAN4 poort te krijgen?
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Plaats reactie

Terug naar “Proximus (Belgacom, Skynet)”