netwerk activiteit meten

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Plaats reactie
gast

Hi,

Bestaat er een stukje software waarmee ik netwerk activiteit kan meten?

Ik heb een router (192.168.2.1) met daarachter een switch. Op de switch zit een access point (192.168.0.1) en mijn eigen PC (192.168.2.xxx). Ik wil de activiteit dat via het draadloos netwerk gaat kunnen meten vanaf de PC. Kan dat?
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:

dumeter, netlimiter, winbar (is gratis)

deze meten allemaal de huidige transfer
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
gast

en kunnen deze de actviteit meten dat via het access point gaat terwijl de computer waarop deze software draait niet over het draadloos netwerk gaat (en dus in een ander IP range zit)?

Ik heb veel tooltjes gevonden om het verkeer, van de netwerkkaart van de PC waarop de tool draait, te monitoren...
Mr.V
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 1 keer
Contacteer:

Ik denk dat hij niet bedoelt om het verkeer van zijn eigen pc te meten, maar het verkeer dat mogelijk "toevallig" via zijn accesspoint komt te meten.

Sommige accesspoints hebben in hun webbased interface wel ergens een optie om een logboek bij te houden / na te lezen.
Heb je daar al eens naar gezocht?

Bij mijn accesspoint kan ik zien welk (Draadloos) MAC adres onder welk IP adres en wanneer een verbinding heeft gemaakt.
Mr.V
Plus Member
Plus Member
Contacteer:

gast schreef:en kunnen deze de actviteit meten dat via het access point gaat terwijl de computer waarop deze software draait niet over het draadloos netwerk gaat (en dus in een ander IP range zit)?

Ik heb veel tooltjes gevonden om het verkeer, van de netwerkkaart van de PC waarop de tool draait, te monitoren...

Ik weet het niet zeker, maar ik denk niet dat het mogelijk is om het verkeer van een accesspoint te meten vanaf een PC.
Tenzij de accesspoint deze functie ondersteunt en je die gegevens bijvoorbeeld via een telnet sessie kan benaderen.
gast

Inderdaad: ik wil nagaan waarom het LED-je van het access point aan/uit gaat. Uit de log bestanden kan ik zien dat er nog een toestel aanstaat maar ik zou graag een beeld willen hebben van de hoeveelheid verkeer die er zo over gaat. En dat zit niet in de administratie van het access point...
Mr.V
Plus Member
Plus Member
Contacteer:

Heb je geen optie in je accesspoint zitten om MAC's te filteren?
Dan ben je misschien al van het probleem af dat iemand (perongeluk)ongevraagde verbindingen maakt.

Normaal gezien moet je ergens een lijstje met MAC adressen kunnen aanmaken die ofwel zijn toegelaten, ofwel juist niet.
Voor meer informatie daarover zou ik zeggen: zoek in de handleiding eens of deze optie beschikbaar is.

Welk merk en type van accesspoint heb je?
gast

Klopt. Ik kan op MAC adres filteren.

Punt is dat ik graag zou willen bijhouden hoeveel verkeer er gaat via welke PC op het draadloze netwerk. Als het niet lukt om dat via het access point te meten (en dat kan haast niet begin ik nu te denken) dan zal ik iets op de PC's vanhet draadloze net moeten zetten zeker?
Mr.V
Plus Member
Plus Member
Contacteer:

Ja, dat is een oplossing natuurlijk.
Het programma Netlimiter is misschien een goed idee hier voor. (zoals een paar berichten hoger werd vermeld.)

Ik noem nu dit programma, omdat ik Netlimiter zelf ook gebruik. :P
Deze houdt echt elke byte die er passeert bij.
Zo kan je zelfs een zeer gedetailleerd rapport laten opstellen.

(Jaar / maand / week / dag / uur rapport met de exacte hoeveelheid data er op welk tijdstip is verstuurd of ontvangen EN door welke programma's.)

Maar: Netlimiter is niet gratis... :evil:

EN: je kan met netlimiter ook programma's een bepaalde snelheids limiet geven.
Sensei Zeon
Administrator
Administrator
Contacteer:

[quote="Mr.V"Ik noem nu dit programma, omdat ik Netlimiter zelf ook gebruik. :P
Deze houdt echt elke byte die er passeert bij.
Zo kan je zelfs een zeer gedetailleerd rapport laten opstellen.

(Jaar / maand / week / dag / uur rapport met de exacte hoeveelheid data er op welk tijdstip is verstuurd of ontvangen EN door welke programma's.)[/quote]

Netlimiter houdt niet alles bij, bv samba shares (gedeelde bestanden en mappen) daar houdt hij geen rekenening mee en als je die regelmatig gebruikt ben je meer met (vb) DU-meter.
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Plaats reactie

Terug naar “Software en apps”