Echte verhalen : SOS 112 (VTM programma)
-
- Moderator
- Twitter: kriskenbe
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Beste UB leden,
Eerst en vooral wens ik mij alvast te excuseren voor deze bericht : het is niet mijn bedoeling om dit forum te misbruiken voor persoonlijke doeleinden of om op deze manier zieltjes/stemmen te winnen. Echter kan het nu niet anders.
Sinds deze week heeft de zender VTM besloten om het populaire programma "Echte verhalen : De buurtpolitie" te vervangen door een nieuwe reeks met dezelfde beproefde methodiek : "Echte verhalen : SOS 112". De titel alleen al zorgde ervoor dat elke hulpverlener op maandagavond afstemde op VTM.
Wat we hadden gevreesd werd werkelijkheid : we waren nauwelijks aan het einde van het programma en we konden alleen maar concluderen dat VTM er in slaagt om iedereen die iets te maken heeft met de ziekenhuiswereld te vergelijken met een groteske clown.
Daarom is er vanuit de VZW "Dag Van De Hulpverlener" een petitie opgestart met de vraag aan VTM om dit programma te stoppen. Het kan onmogelijk de bedoeling zijn dat men mensen die 24uur per dag, 7 dagen per week, 52 weken per jaar, op een zo slecht mogelijke manier afschildert naar de buitenwereld toe. Het aantal (professionele) fouten per aflevering blijft zich opstapelen, terwijl een aantal van de figuranten in het "echte" leven zelf in de medische sector vertoeven als spoedverpleegkundige en spoedarts.
Om deze reden heb ik besloten om, voor deze ene keer, te vragen aan de UB leden om - indien ze van eenzelfde gedacht zijn als ikzelf - hun stem te laten horen en de petitie te ondertekenen op https://www.petities24.com/stop-sos-112.
Op diverse nieuwssites kan je de mening van diverse collega's vinden, alsook een opsomming van de diverse fouten:
- https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190129_04139110
- https://www.hln.be/showbizz/tv/hulpverl ... ~a0451041/
- https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190129_041 ... elachelijk
- https://www.showbizzsite.be/nieuws/knot ... 12-1640692
- https://www.gva.be/cnt/dmf20190129_0413 ... elachelijk
- https://www.showbizzsite.be/nieuws/ambu ... tm-1640777
- https://tvvisie.be/nieuws/belgie/ambula ... 112_92463/
- http://www.standaard.be/cnt/dmf20190130_04140934
- https://showbizz24.be/news/17971/-bijzo ... en-schande
Gezien een aantal van leden van Userbase zelf professioneel en vrijwillig werkzaam zijn bij de 112 dienst, hoop ik dat u mijn beslissing om jullie hierover te informeren begrijpt.
Kris(ken)
Eerst en vooral wens ik mij alvast te excuseren voor deze bericht : het is niet mijn bedoeling om dit forum te misbruiken voor persoonlijke doeleinden of om op deze manier zieltjes/stemmen te winnen. Echter kan het nu niet anders.
Sinds deze week heeft de zender VTM besloten om het populaire programma "Echte verhalen : De buurtpolitie" te vervangen door een nieuwe reeks met dezelfde beproefde methodiek : "Echte verhalen : SOS 112". De titel alleen al zorgde ervoor dat elke hulpverlener op maandagavond afstemde op VTM.
Wat we hadden gevreesd werd werkelijkheid : we waren nauwelijks aan het einde van het programma en we konden alleen maar concluderen dat VTM er in slaagt om iedereen die iets te maken heeft met de ziekenhuiswereld te vergelijken met een groteske clown.
Daarom is er vanuit de VZW "Dag Van De Hulpverlener" een petitie opgestart met de vraag aan VTM om dit programma te stoppen. Het kan onmogelijk de bedoeling zijn dat men mensen die 24uur per dag, 7 dagen per week, 52 weken per jaar, op een zo slecht mogelijke manier afschildert naar de buitenwereld toe. Het aantal (professionele) fouten per aflevering blijft zich opstapelen, terwijl een aantal van de figuranten in het "echte" leven zelf in de medische sector vertoeven als spoedverpleegkundige en spoedarts.
Om deze reden heb ik besloten om, voor deze ene keer, te vragen aan de UB leden om - indien ze van eenzelfde gedacht zijn als ikzelf - hun stem te laten horen en de petitie te ondertekenen op https://www.petities24.com/stop-sos-112.
Op diverse nieuwssites kan je de mening van diverse collega's vinden, alsook een opsomming van de diverse fouten:
- https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20190129_04139110
- https://www.hln.be/showbizz/tv/hulpverl ... ~a0451041/
- https://www.hbvl.be/cnt/dmf20190129_041 ... elachelijk
- https://www.showbizzsite.be/nieuws/knot ... 12-1640692
- https://www.gva.be/cnt/dmf20190129_0413 ... elachelijk
- https://www.showbizzsite.be/nieuws/ambu ... tm-1640777
- https://tvvisie.be/nieuws/belgie/ambula ... 112_92463/
- http://www.standaard.be/cnt/dmf20190130_04140934
- https://showbizz24.be/news/17971/-bijzo ... en-schande
Gezien een aantal van leden van Userbase zelf professioneel en vrijwillig werkzaam zijn bij de 112 dienst, hoop ik dat u mijn beslissing om jullie hierover te informeren begrijpt.
Kris(ken)
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Antwoord van het productiehuis
Daarmee is alles gezegd.
Hoewel de reclame voor het programma toch anders klonk
>> We hebben niet de bedoeling om een waarachtige docureeks te makenZodiak, het productiehuis achter SOS 112, reageert liever kort. “We hebben niet de bedoeling om een waarachtige docureeks te maken, maar wel een leuk vooravondprogramma voor het hele gezin, gebaseerd op echte verhalen”, aldus managing director Kris Spaepen.
Daarmee is alles gezegd.
Hoewel de reclame voor het programma toch anders klonk
AnderzijdsEchte verhalen: SOS 112 brengt VTM elke weekdag boeiende verhalen over medische interventies: de reeks zoemt in op mensen die medische hulp nodig hebben, en vooral op de mensen die die hulp verlenen. Alle verhalen zijn volgens de makers waargebeurd maar die verhalen werden her en der lichtjes aangepast en opgenomen met acteurs.
Als al het medisch personeel al niet kijkt, wordt het programma vanzelf afgevoerd, nee?Het programma had maandagavond 320.000 kijkers. Onder hen ook veel mensen die zich aangesproken voelen door het programma: verplegers en ambulanciers.
- jaker
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 266 keer
- Bedankt: 81 keer
Als vrijwilliger HVK Geel heb ik ook de petitie getekend.
Internet/TV: All-Internet + Telenet TV
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
VoIP: Fritzbox 7390 met Dellmont
Router: Netgear R7000 met FreshTomato
- devilkin
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
- Bedankt: 341 keer
- Contacteer:
Getekend. Ik heb voldoende familieleden welke in deze sectoren actief zijn... (ik kijk zelf niet naar dit soort 'reality-tv', omdat ik al genoeg first-hand dingen gehoord heb)
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Moderator
- Contacteer:
De Buurtpolitie is voor mij en al even grote draak dan SOS 112.ddd schreef:Net eens een stukje via Stievie gezien...
Bwa, moet je dat niet door een humor-bril zien? Net zoals De Buurtpolitie?
Of mag men met iedereen lachen, behalve met mij?
Het gaat hem niet zo zeer om de humor die in het programma zit (hoewel ... welke humor?) maar over het feit dat mensen dergelijke zaken nadien als "waarheid" gaan beschouwen. Dat ambulanciers écht een bad gaan uitbreken en op de brancard gooien om nadien met bad en al toe te komen in het ziekenhuis. Dat een ambulance, inclusief patiënt met ademhalingsproblemen, echt voor een huis gaat wachten om er dieven te betrappen. En dan spreek ik nog niet over de talloze fouten welke je kan zien in de afleveringen (zie de links hierboven voor meer uitleg). Ik vind het gewoon triestig dat men op dergelijke manier de draak steekt met mensen die deze job vaak vrijwillig doen.
Bedankt alvast aan iedereen die getekend heeft
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 351 keer
- Bedankt: 153 keer
Als je dat voor waarheid aanneemt... scheelt er iets met uw bovenkamerkrisken schreef: Dat ambulanciers écht een bad gaan uitbreken en op de brancard gooien om nadien met bad en al toe te komen in het ziekenhuis.
![Very Happy :-D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Het is luchtige entertainment, niet mijn ding, maar u dat allemaal zo aantrekken... tjonge jonge
Ik zal als IT-er ook eens een petitie starten tegen de IT Crowd. Hoe ze ons daar belachelijk maken!
![Cool 8)](./images/smilies/icon_cool.gif)
-
- Moderator
- Contacteer:
Goh, zelfs met the IT crowd kan ik lachen. En ik zit met eenzelfde achtergrond als jij. Gewoon omdat dingen zo vertrouwd klinken...
Aangezien het "echte verhalen" noemt ... Dan zou je toch denken dat het hele badverhaal waar is? En het is waar! Alleen is het iets anders verlopen dan je zou denken. Ooit heeft iemand vast gezeten in een bad en de ambulance gebeld. Deze hebben inderdaad het bad moeten laten uitbreken om de patiënt te kunnen mee nemen naar het ziekenhuis. Maar dat werd - uiteraard - gedaan door de brandweer. Zoals het hoort ...
En je zou verschieten wat mensen aanzien als "waarheid". Kijk naar de schare trouwe "Thuis" en "Familie" kijkers die acteurs van een bepaald personage bedreigen omdat hij bvb zijn vrouw (in de serie) heeft bedrogen. Idioot en slaat niet op de overgrote meerderheid van de kijkers uiteraard, maar het geeft wel een idee. Want zulke kijkers zullen vroeg of laat ook zeggen wat we wel en niet moeten doen.
Aangezien het "echte verhalen" noemt ... Dan zou je toch denken dat het hele badverhaal waar is? En het is waar! Alleen is het iets anders verlopen dan je zou denken. Ooit heeft iemand vast gezeten in een bad en de ambulance gebeld. Deze hebben inderdaad het bad moeten laten uitbreken om de patiënt te kunnen mee nemen naar het ziekenhuis. Maar dat werd - uiteraard - gedaan door de brandweer. Zoals het hoort ...
En je zou verschieten wat mensen aanzien als "waarheid". Kijk naar de schare trouwe "Thuis" en "Familie" kijkers die acteurs van een bepaald personage bedreigen omdat hij bvb zijn vrouw (in de serie) heeft bedrogen. Idioot en slaat niet op de overgrote meerderheid van de kijkers uiteraard, maar het geeft wel een idee. Want zulke kijkers zullen vroeg of laat ook zeggen wat we wel en niet moeten doen.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Zo kan je tientalle series vinden... van Safety first tot de Callboys... het is allemaal luchtig amusement (meestal niet mijn ding).krisken schreef:De Buurtpolitie is voor mij en al even grote draak dan SOS 112.
Als dat de basis is voor al of niet een programma te maken dan blijven er weinig over vrees ik. Sommige mensen geloven nu ook alles...krisken schreef:Het gaat hem niet zo zeer om de humor die in het programma zit (hoewel ... welke humor?) maar over het feit dat mensen dergelijke zaken nadien als "waarheid" gaan beschouwen.
Zet je erover zou ik denken... je bent slimmer dan dat.
-
- Moderator
- Contacteer:
Eigenlijk moet ik je gelijk geven. Maar het gaat allemaal zoveel verder dan "maar" een televisieprogramma. Elke dag opnieuw hebben wij 5000 ambulanciers te kort. Elke dag opnieuw worden ambulances afgemeld omdat men er geen bemanning voor kan vinden. Elke dag opnieuw haken vrijwilligers af, en er komen er nauwelijks bij. In Oost-Vlaanderen geeft men 2 cursussen per jaar, met 40 toekomstige ambulanciers per cursus. Als ze allen slagen dan hebben wij elk jaar opnieuw er 80 ambulanciers bij. Maar er stappen er minstens even veel uit. Zowel beroeps als vrijwilligers. Brandweerkorpsen, ziekenhuizen met een 112 ambulance en private firma's doen er alles aan om de weinige ambulanciers (nogmaals : beroeps of vrijwilligers) te behouden, maar worden gehinderd door allerhande regeltjes. En programma's zoals deze zorgen er niet echt voor dat men zich zal geroepen voelen om op de ambulance te komen.
Een klein voorbeeld : in Wetteren hebben we twee ambulances staan bij de brandweer. De eerste wagen is overdag continu bemand door twee beroepsambulanciers. 's avonds en in het weekend hangt de bezetting af van de vrijwilligers. De tweede wagen hangt puur af van de vrijwilligers. En deze staat dan ook héél dikwijls afgemeld. Op dit moment kan men niet inslapen in de kazerne (men spreekt er van dat dit zou veranderen), dus iedereen vertrekt van thuis uit. En wat krijg je hiervoor als vrijwilliger : 50 euro per 12 uur. Een leuk extra'tje maar aan dat bedrag willen mensen niet langer bepaalde verantwoordelijkheden op zich nemen.
Ook is de toekomst verre van zeker voor ons. Vroeger kreeg je een factuur op basis van het aantal kilometer dat men moest rijden. 65 euro startbedrag (10km inbegrepen), vervolgens 6.5 euro per kilometer van km 11 tot 20. En alles daarboven aan 4.5 euro per km. Vanaf 1 januari mogen we maximaal 60 euro aanrekenen aan de patiënt. Ongeacht het aantal kilometers. Een nieuw cadeau'ke en blijk van appreciatie van De Block. Wel krijgen we een troostprijs : ambulancebedrijven krijgen meer subsidies, en deze zullen berekend worden op 1. het aantal gereden kilometers en 2. de beschikbaarheid van de ambulance (met andere woorden : hoeveel staat deze aangemeld). Echter zullen de subsidies voor 2019 berekend worden in 2020, en halverwege 2020 pas uitbetaald worden. Tot dan moet je uw vrijwilligers en beroepsmensen maar betalen met ... lucht?
Een rit van 35km was vroeger 197 euro. Als je op 12u al één zo een rit had dan kon je de twee vrijwilligers al betalen, en schoot er nog 97 euro over. Nu moet je het doen met de 60 euro van de patiënt.
Gevolg is dat vele ambulancediensten (brandweer, ziekenhuizen, private bedrijven, ...) hun (dure) beroepsambulanciers op straat gooien en hun wagens laten rijden met vrijwilligers. Maar die laatste groep is ook een groep die gaat werken, die een huishouden hebben, die kinderen hebben, en waar je dus niet 24/7 beroep kan op doen.
En juist dit alles zorgt er voor dat we dergelijke afleveringen kunnen missen als kiespijn. Niemand zal immers een half jaar avondonderwijs volgen om daarna behandeld te worden als één of andere clown, en al zeker niet aan 50 euro per 12 uur ...
Een klein voorbeeld : in Wetteren hebben we twee ambulances staan bij de brandweer. De eerste wagen is overdag continu bemand door twee beroepsambulanciers. 's avonds en in het weekend hangt de bezetting af van de vrijwilligers. De tweede wagen hangt puur af van de vrijwilligers. En deze staat dan ook héél dikwijls afgemeld. Op dit moment kan men niet inslapen in de kazerne (men spreekt er van dat dit zou veranderen), dus iedereen vertrekt van thuis uit. En wat krijg je hiervoor als vrijwilliger : 50 euro per 12 uur. Een leuk extra'tje maar aan dat bedrag willen mensen niet langer bepaalde verantwoordelijkheden op zich nemen.
Ook is de toekomst verre van zeker voor ons. Vroeger kreeg je een factuur op basis van het aantal kilometer dat men moest rijden. 65 euro startbedrag (10km inbegrepen), vervolgens 6.5 euro per kilometer van km 11 tot 20. En alles daarboven aan 4.5 euro per km. Vanaf 1 januari mogen we maximaal 60 euro aanrekenen aan de patiënt. Ongeacht het aantal kilometers. Een nieuw cadeau'ke en blijk van appreciatie van De Block. Wel krijgen we een troostprijs : ambulancebedrijven krijgen meer subsidies, en deze zullen berekend worden op 1. het aantal gereden kilometers en 2. de beschikbaarheid van de ambulance (met andere woorden : hoeveel staat deze aangemeld). Echter zullen de subsidies voor 2019 berekend worden in 2020, en halverwege 2020 pas uitbetaald worden. Tot dan moet je uw vrijwilligers en beroepsmensen maar betalen met ... lucht?
Een rit van 35km was vroeger 197 euro. Als je op 12u al één zo een rit had dan kon je de twee vrijwilligers al betalen, en schoot er nog 97 euro over. Nu moet je het doen met de 60 euro van de patiënt.
Gevolg is dat vele ambulancediensten (brandweer, ziekenhuizen, private bedrijven, ...) hun (dure) beroepsambulanciers op straat gooien en hun wagens laten rijden met vrijwilligers. Maar die laatste groep is ook een groep die gaat werken, die een huishouden hebben, die kinderen hebben, en waar je dus niet 24/7 beroep kan op doen.
En juist dit alles zorgt er voor dat we dergelijke afleveringen kunnen missen als kiespijn. Niemand zal immers een half jaar avondonderwijs volgen om daarna behandeld te worden als één of andere clown, en al zeker niet aan 50 euro per 12 uur ...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 56 keer
- Bedankt: 190 keer
Tja, er loopt ook zoiets als Luizenmoeder op VTM momenteel. Mijn vrouw staat in het basisonderwijs en in elk programma zitten herkenningspunten, maar meestal in het absurde getrokken... Heb nog geen petitie van leerkrachten gezien...
Dat is zoals er zo vaak gelachen wordt met ambtenaren in het algemeen of zelfstandigen of zovele andere beroepen waar vooroordelen rond hangen...
Let wel: ik ben voor humor, maar bij VTM hangt er steeds vaker een sfeertje rond die mij ook niet zint. Het gaat mij wat te plat en te ver bij tijden. Maar om daar nu een petitie aan te hangen... 9 kansen op 10 stoppen ze dat toch niet, kijk bv maar naar de buurtpolitie... Dat is een echt jongerenprogramma geworden en wie weet wel de goede doelgroep om interesse te krijgen in het beroep... Is het de goede manier volgens mij? Nee, maar ik vrees dat de jonge zielen wat anders redeneren dan wij hier...
Dat is zoals er zo vaak gelachen wordt met ambtenaren in het algemeen of zelfstandigen of zovele andere beroepen waar vooroordelen rond hangen...
Let wel: ik ben voor humor, maar bij VTM hangt er steeds vaker een sfeertje rond die mij ook niet zint. Het gaat mij wat te plat en te ver bij tijden. Maar om daar nu een petitie aan te hangen... 9 kansen op 10 stoppen ze dat toch niet, kijk bv maar naar de buurtpolitie... Dat is een echt jongerenprogramma geworden en wie weet wel de goede doelgroep om interesse te krijgen in het beroep... Is het de goede manier volgens mij? Nee, maar ik vrees dat de jonge zielen wat anders redeneren dan wij hier...
Internet & TV: Orange Love Trio
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
GSM: Go Plus + Carrefour Mobile (vervanging vaste lijn)
Mifi: Tempo Giga
iPhone 11 64GB SG | Mac Mini (2020 M1 16GB 1TB SSD) | Retina MacBook Pro 13" (2017 8GB 128GB SSD) | iPad Air 5Gen (2022) 64GB blauw | Apple TV 4 | Ubiquiti Unifi: USW-16-POE Gen 2, Cloud Key Plus Gen 2 en 5x UAP-AC-PRO
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 397 keer
In vrijwel alle films waarin hacking wordt getoond, moet ik eens goed lachen. De uitzondering is Mr. Robot, ik kon in één scene slechts een kleine fout betrappen. Moeten we nu alle hollywood films afschaffen waarin fake hacking wordt getoond?
Anderzijds VTM kijkers .... daar kijk ik op neer. VTM maakt vrijwel geen enkel programma wat niet te klasseren valt als dom vermaakt voor 't plebs. Buiten dan iets zoals Luc Alloo bij de wegpolitie, zo leer je de bermtoeristen en anonieme wagens kennen en het feit dat de smurfenbakken een tetra sprietje hebben ipv een bmw haaienvin, hun procedures, hoe ze geprogammeerd zijn mbt procedures .... das nog eens nuttige tv als eigenaar van een performance auto![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
VTM had dat achterlijk programma moeten labelen als comedy ipv reality, dan was er niks fout met SOS 112
Anderzijds VTM kijkers .... daar kijk ik op neer. VTM maakt vrijwel geen enkel programma wat niet te klasseren valt als dom vermaakt voor 't plebs. Buiten dan iets zoals Luc Alloo bij de wegpolitie, zo leer je de bermtoeristen en anonieme wagens kennen en het feit dat de smurfenbakken een tetra sprietje hebben ipv een bmw haaienvin, hun procedures, hoe ze geprogammeerd zijn mbt procedures .... das nog eens nuttige tv als eigenaar van een performance auto
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
VTM had dat achterlijk programma moeten labelen als comedy ipv reality, dan was er niks fout met SOS 112
-
- Deel van't meubilair
Mijn antwoord gaat heel cru klinken (maar begrijp me niet verkeerd)... mensen die dit doen zijn ook eigenlijk clowns ! Iemand ernstig gaat namelijk geen 12u werken voor 50 euro... en al zeker niet met zo'n verantwoordelijkheid.krisken schreef:Niemand zal immers een half jaar avondonderwijs volgen om daarna behandeld te worden als één of andere clown, en al zeker niet aan 50 euro per 12 uur ...
Eigenlijk moet je gewoon met z'n allen hier gewoon mee stoppen (maar het mooie is dat je zo niet bent en mensen wil helpen... alleen helpen andere mensen jullie niet).
-
- Elite Poster
- Bedankt: 451 keer
Zo goed als iedereen in de zorg sector is overwerkt en onderbetaald, ja die hoog opgeleide die meestal niet met hun erelonen....r2504 schreef:Eigenlijk moet je gewoon met z'n allen hier gewoon mee stoppen (maar het mooie is dat je zo niet bent en mensen wil helpen... alleen helpen andere mensen jullie niet).
Dus als iedereen dat doet, dan vrees ik dat er geen zorg meer is, de huidige zorg in België is gewoon zo "goedkoop" door al deze mensen... wees dankbaar
Ik vind ook dat dit nu eigenlijk eens iets is dat ze moeten in het positief daglicht zetten ipv wat afbreken. Die mensen hebben het echt niet gemakkelijk en doen dit zeker niet voor het geld, want sommige krijgen van den dop zelfs meer... Waarom doen ze dat dan? Omdat ze geven om de medemens en mensen willen helpen. Zonder deze groep lag de heft van UB hier al morsdood....
-
- Deel van't meubilair
Er is een verschil tussen werknemers (die onderbetaald zijn) en vrijwilligers waarvan ze hier duidelijk gewoon profiteren.
Die laatste groep lijkt me geen enkele contractuele verplichting te hebben.
Die laatste groep lijkt me geen enkele contractuele verplichting te hebben.
-
- Elite Poster
- Bedankt: 451 keer
Beiden doen het niet voor het loon, de vrijwilligers zelfs nog minder... De reden dat er vrijwilligers gevraagd worden is omdat er gewoon geen geld is in die sector, helemaal niet omdat wij zo weinig betalen voor gezondheidszorg, toch een luxe dat wij hebben hier...r2504 schreef:Er is een verschil tussen werknemers (die onderbetaald zijn) en vrijwilligers waarvan ze hier duidelijk gewoon profiteren.
-
- Moderator
- Contacteer:
Ach, eigenlijk begrijp ik hel wel. Zoals r2504 zelf zegt : het is cru omschreven, maar ergens ook de waarheid. Aan de andere kant is de repliek van Tim hierboven ook de waarheid. Kijk naar de rusthuizen : mensen betalen daar makkelijk tussen de 1800 a 2000 euro en wat krijgen ze in de plaats? Eén verpleegkundige en één zorgkundige voor een rusthuis van 100 mensen.
Die 50 euro is eigenlijk al veel als je weet waar we vandaan komen. Vroeger (5 jaar terug) was 40 euro de norm. Daarvoor 30 euro. Daarvoor 1000 Belgische frankjes. En steeds voor diezelfde 12 uren. Dus als je het zo bekijkt mogen we niet klagen. En dat is ook niet iets dat we willen doen. Het is nog steeds iets waar we ons voor engageren en dat we niet persé voor het geld willen doen. Maar we willen er zelf ook geen kosten aan hebben. Mij maakt het absoluut niet uit om een paar 12u shiften per maand aan rato van 50 euro per shift te rijden, maar niemand, echt niemand, zal hier ooit volledig mee kunnen stoppen. Er zijn een pak die-hards die al jaren in het vak zitten die het gewoon toegeven : ze zijn zodanig toegewijd aan de job dat ze altijd "ja" zullen zeggen. Ze willen namelijk niet op hun geweten hebben dat er iemand de ambulance nodig zou hebben maar er geen enkele ambulance beschikbaar is. We spreken immers nog steeds over mensenlevens...
Op youtube is een mooi filmpje te zien van "Panorama", met als titel "de ziekenwagen loopt in het honderd". Ik kan allen alleen maar aanraden om dit te bekijken. Het is sindsdien, zeker naar vorming en lessen toe, al een pak beter, maar nog steeds peanuts in vergelijking met Nederland, waar een ambulance letterlijk het tienvoudige kost. Maar dan bellen ze dan ook geen ambulance "omdat ze denken dat ze ziek gaan (!!!) worden".
Oh r2504 : ik ben beschaamd om dit te moeten zeggen, maar vrijwilligers hebben helaas wel (!) een contractuele verplichting. Er zijn ambulanceposten (ziekenhuizen, brandweer, privaat) die stellen dat je niet ergens anders mag rijdens als vrijwilliger. Enkel bij hun. En ja, die regel komt bij alle 3 de groepen voor! Ook krijg je meer en meer een contract onder je neus waar ze vragen om minimaal 24u of 48u per maand van dienst te zijn als ambulancier en minimaal evenveel als "second row", met andere woorden : als de ambulancier die op de planning staat niet kan opkomen wegens ziekte of iets dergelijks, dan moet jij optrekken. Ik weet het, klinkt ongelofelijk en we zijn gek dat we dit aanvaarden als vrijwilliger of beroepsmens, maar toch tekent iedereen dit. Niet zo zeer omdat we er mee akkoord gaan, maar omdat men overal dergelijke regels stelt.
Die 50 euro is eigenlijk al veel als je weet waar we vandaan komen. Vroeger (5 jaar terug) was 40 euro de norm. Daarvoor 30 euro. Daarvoor 1000 Belgische frankjes. En steeds voor diezelfde 12 uren. Dus als je het zo bekijkt mogen we niet klagen. En dat is ook niet iets dat we willen doen. Het is nog steeds iets waar we ons voor engageren en dat we niet persé voor het geld willen doen. Maar we willen er zelf ook geen kosten aan hebben. Mij maakt het absoluut niet uit om een paar 12u shiften per maand aan rato van 50 euro per shift te rijden, maar niemand, echt niemand, zal hier ooit volledig mee kunnen stoppen. Er zijn een pak die-hards die al jaren in het vak zitten die het gewoon toegeven : ze zijn zodanig toegewijd aan de job dat ze altijd "ja" zullen zeggen. Ze willen namelijk niet op hun geweten hebben dat er iemand de ambulance nodig zou hebben maar er geen enkele ambulance beschikbaar is. We spreken immers nog steeds over mensenlevens...
Op youtube is een mooi filmpje te zien van "Panorama", met als titel "de ziekenwagen loopt in het honderd". Ik kan allen alleen maar aanraden om dit te bekijken. Het is sindsdien, zeker naar vorming en lessen toe, al een pak beter, maar nog steeds peanuts in vergelijking met Nederland, waar een ambulance letterlijk het tienvoudige kost. Maar dan bellen ze dan ook geen ambulance "omdat ze denken dat ze ziek gaan (!!!) worden".
Oh r2504 : ik ben beschaamd om dit te moeten zeggen, maar vrijwilligers hebben helaas wel (!) een contractuele verplichting. Er zijn ambulanceposten (ziekenhuizen, brandweer, privaat) die stellen dat je niet ergens anders mag rijdens als vrijwilliger. Enkel bij hun. En ja, die regel komt bij alle 3 de groepen voor! Ook krijg je meer en meer een contract onder je neus waar ze vragen om minimaal 24u of 48u per maand van dienst te zijn als ambulancier en minimaal evenveel als "second row", met andere woorden : als de ambulancier die op de planning staat niet kan opkomen wegens ziekte of iets dergelijks, dan moet jij optrekken. Ik weet het, klinkt ongelofelijk en we zijn gek dat we dit aanvaarden als vrijwilliger of beroepsmens, maar toch tekent iedereen dit. Niet zo zeer omdat we er mee akkoord gaan, maar omdat men overal dergelijke regels stelt.
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 15 keer
2 minuutjes ervan gezien tijdens zappen. Idioot programma dat perfect bij VTM past. Petitie getekend.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 334 keer
- Bedankt: 253 keer
@krisken
Daarom juist zou ik de mening van r2504 niet cru willen noemen, maar vooral logisch en mogelijk (op termijn) meer effectief! We weten allemaal dat politici graag gebruik (lees misbruik) maken van het begrip ¨perceptie¨. Laten we dus beginnen met aan te tonen/bewijzen dat de beschikbare middelen niet voldoende zijn...
Daarom juist zou ik de mening van r2504 niet cru willen noemen, maar vooral logisch en mogelijk (op termijn) meer effectief! We weten allemaal dat politici graag gebruik (lees misbruik) maken van het begrip ¨perceptie¨. Laten we dus beginnen met aan te tonen/bewijzen dat de beschikbare middelen niet voldoende zijn...
Laatst gewijzigd door wied 31 jan 2019, 15:17, in totaal 1 gewijzigd.
Scarlet Loco, FVD/OVH/Tempo Easy, Scarlet Red, Netflix/Disney+, IPTV, Astra1&2 FTA
-
- Deel van't meubilair
Een beetje een kip en ei probleem... er is geen geld omdat vrijwilligers het blijven doen voor een hongerloon.Tim.Bracquez schreef:De reden dat er vrijwilligers gevraagd worden is omdat er gewoon geen geld is in die sector
Zo dwing je de minister natuurlijk nooit tot het nemen van enige verantwoordelijkheid.
Gaan we straks soms ook vrijwillige politie mensen aannemen aan 50 euro per 12 uur ?
Edit: Foutje in bedrag per uur
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 31 jan 2019, 16:57, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Moderator
- Contacteer:
50 euro per uur? Deal
50 euro per 12 uur ... das minder ![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Aan de andere kant : zelfstandig bijberoep als flik? Gewoon een procentje op de bonnen die je uitschrijft? Onlangs moest ik in de regen van Wetteren naar Kontich bollen in de ochtendfile. Maar liefst 52 (!!!) camions geteld die een ander inhaalde tijdens die regen. Aan 58 euro per camion, dat maakt 3016 euro in totaal. Geef mij 15% er van en ik zou op een anderhalf uur een 450 euro verdiend hebben. Klinkt mij als een goeie deal![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Wink ;-)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Aan de andere kant : zelfstandig bijberoep als flik? Gewoon een procentje op de bonnen die je uitschrijft? Onlangs moest ik in de regen van Wetteren naar Kontich bollen in de ochtendfile. Maar liefst 52 (!!!) camions geteld die een ander inhaalde tijdens die regen. Aan 58 euro per camion, dat maakt 3016 euro in totaal. Geef mij 15% er van en ik zou op een anderhalf uur een 450 euro verdiend hebben. Klinkt mij als een goeie deal
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Moderator
- Contacteer:
Ah alle grapjes daar gelaten : feitelijk heeft r2504 wel een punt hoor, net als wied. We zijn jarenlang verwend geweest door een vrij goedkope ambulancefactuur te krijgen. Het ritje van 200 euro dat ik aanhaalde een paar antwoorden terug, dat was slechts voor 50% voor jou. De andere 50% ging immers naar het ziekenfonds. Nu, sinds 1 januari 2019, is die 60 euro in het geheel voor jou.
We kunnen dus naar het Nederlands systeem gaan, waar je minimaal 600 euro betaald voor een rit. Voordeel : er is altijd een ambulance beschikbaar want in Nederland rijden ze enkel met beroepsmensen die rechtstreeks volksgezondheid hebben als werkgever. Voordeel : men belt niet voor het geringste een ambulance. Nadeel : men belt eigenlijk te weinig een ambulance, omdat ze zelf niet kunnen inschatten wat ze juist hebben en omdat ze schrik hebben van de (torenhoge) factuur.
Hier in België is het net omgekeerd. Oudere mensen bellen pas als ze op sterven na dood zijn een ambulance, want ze willen ons niet tot last zijn. Aan de andere kant heb je mensen die in het holst van de nacht een ambulance bellen met de gekste redenen. Een niet uit te houden tandpijn die ze al 5 weken hebben, maar nu werkt het echt op hun zenuwen. Of mensen die "denken" dat ze zien gaan (!) worden.
Als morgen alle vrijwilligers het werk zouden neerleggen dan zou ons dit zeker niet in dank afgenomen worden, en al zeker niet door de publieke opinie. Er zal altijd wel iemand zijn familie of vrienden zijn die juist dan de hulpdiensten nodig heeft, en deze niet bereikbaar zijn.
In Gent rijden er 6 ambulances rond. 4 ervan met beroepspersoneel 's nachts. Als ik dan kijk in de omgeving wat er is van beroepspersoneel, denk ik dat ik in Zottegem de dichtste andere ambulance zal vinden, samen met Lokeren en Deinze. Dat wilt zeggen dat er 4 ambulances zijn voor het gigantisch grondgebied rond Gent. Dat komt echt niet goed mannen. Geloof mij ...
We kunnen dus naar het Nederlands systeem gaan, waar je minimaal 600 euro betaald voor een rit. Voordeel : er is altijd een ambulance beschikbaar want in Nederland rijden ze enkel met beroepsmensen die rechtstreeks volksgezondheid hebben als werkgever. Voordeel : men belt niet voor het geringste een ambulance. Nadeel : men belt eigenlijk te weinig een ambulance, omdat ze zelf niet kunnen inschatten wat ze juist hebben en omdat ze schrik hebben van de (torenhoge) factuur.
Hier in België is het net omgekeerd. Oudere mensen bellen pas als ze op sterven na dood zijn een ambulance, want ze willen ons niet tot last zijn. Aan de andere kant heb je mensen die in het holst van de nacht een ambulance bellen met de gekste redenen. Een niet uit te houden tandpijn die ze al 5 weken hebben, maar nu werkt het echt op hun zenuwen. Of mensen die "denken" dat ze zien gaan (!) worden.
Als morgen alle vrijwilligers het werk zouden neerleggen dan zou ons dit zeker niet in dank afgenomen worden, en al zeker niet door de publieke opinie. Er zal altijd wel iemand zijn familie of vrienden zijn die juist dan de hulpdiensten nodig heeft, en deze niet bereikbaar zijn.
In Gent rijden er 6 ambulances rond. 4 ervan met beroepspersoneel 's nachts. Als ik dan kijk in de omgeving wat er is van beroepspersoneel, denk ik dat ik in Zottegem de dichtste andere ambulance zal vinden, samen met Lokeren en Deinze. Dat wilt zeggen dat er 4 ambulances zijn voor het gigantisch grondgebied rond Gent. Dat komt echt niet goed mannen. Geloof mij ...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Misschien tijd om topic te splitsen:
- problemen in de ambulanciers/112 wereld
- een onnozel TV programma
Want eerlijk gezegd, ik zie de link niet (en al zeker niet om het vh scherm te halen).
Al heb ik zeker begrip voor Krisken zijn frustraties.
Want eerlijk gezegd, ik zie de link niet (en al zeker niet om het vh scherm te halen).
-
- Moderator
- Contacteer:
We zijn inderdaad aan het afdwalen, mede dankzij mezelf. De link moet je niet zo gek ver zoeken : zou jij willen werken voor een organisatie die op televisie bestempeld word als een bende clowns willen werken? Ik denk het niet. En zo denken er velen met jou (enigszins terecht).
Goed, ik ga mn bad in kruipen en mn clownskostuum aan trekken...
Goed, ik ga mn bad in kruipen en mn clownskostuum aan trekken...
Telefonie = EDPnet + OVH
-
- Elite Poster
Zoals reeds gezegd, als je daar niet kan mee lachen... en van u af laten glijden...
Ik zou nooit naar een standup comedy ofzo gaan als ik u was. Want dan gaat het er groffer aan toe.![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Ik zou nooit naar een standup comedy ofzo gaan als ik u was. Want dan gaat het er groffer aan toe.
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Ik ga niet quoten want het kwam al een paar keer naar voor.
De vergelijking met andere programma's gaat niet op aangezien (bv. de IT crowd, stand-up) als humor programma's gemaakt worden en ook zo omschreven. Je weet dus vooraf wat je kan verwachten.
Als iets echter gemaakt wordt als "echt gebeurd" dan moet dat correct weergegeven worden maar ja,... scripted reality is alles behalve reality. Het lijkt mij perfect bij VTM te passen![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
De vergelijking met andere programma's gaat niet op aangezien (bv. de IT crowd, stand-up) als humor programma's gemaakt worden en ook zo omschreven. Je weet dus vooraf wat je kan verwachten.
Als iets echter gemaakt wordt als "echt gebeurd" dan moet dat correct weergegeven worden maar ja,... scripted reality is alles behalve reality. Het lijkt mij perfect bij VTM te passen
![Rolling Eyes :roll:](./images/smilies/icon_rolleyes.gif)
Bye, Maurice
https://on4bam.com
https://on4bam.com
- TiTanium
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 710 keer
- Bedankt: 469 keer
In helden van hier werd het niet in het belachelijke getrokken, maar bij echte verhalen de buurtpolitie, sos 112 en wat er nog ga komen, verwachtte ik eigenlijk niet anders. Ik heb het programma nog nooit aandachtig gezien en de SOS helemaal niet, maar de flarden die ik zag waren al niet serieus te noemen.
Maar als je naar "de helden van hier" had gezien (daar keek ik wel enne), dan weet je dat ze ook serieus kunnen presenteren. Allo, bij de politie keek ik wel enne, alleen de Luc zijne zever kon ik niet appreciëren.
Die echte verhalen is dan ook meer ludieke zever in mijn ogen.
Maar als je naar "de helden van hier" had gezien (daar keek ik wel enne), dan weet je dat ze ook serieus kunnen presenteren. Allo, bij de politie keek ik wel enne, alleen de Luc zijne zever kon ik niet appreciëren.
Die echte verhalen is dan ook meer ludieke zever in mijn ogen.
PC: PRIME Asus X299 Deluxe ~ i7 7820X ~ 32GB DDR4 ~ 1080Ti Strix ~ M.2 EVO 960 500GB
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
NUC: NUC8i3BEH2 ~ 8GB DDR4 ~ M.2 SX6000 Pro 256GB
Monitor: Asus 27" ROG Strix XG27WQ
Provider: Telenet OneUP ~ TVbox ~ HGW CH8568LG
Unifi: Dream Machine Switch: 2x 8 POE-60W ~ 2x Flex Mini AP's: Flex-HD ~ Mesh
Smartphone: Samsung S21 Ultra 512GB[/size]
- antutu
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 147 keer
- Bedankt: 37 keer
"Uw handtekening is opgeslagen."
Het mag wel eens afgelopen zijn met die flauwekul. Met die buurtpolitie van hetzelfde laken een broek, belachelijk programma. Ik hoop dat deze petitie iets gaat opleveren.
Het mag wel eens afgelopen zijn met die flauwekul. Met die buurtpolitie van hetzelfde laken een broek, belachelijk programma. Ik hoop dat deze petitie iets gaat opleveren.
Ja, maar dat wordt dan ook uitgezonden als zijnde amusement. Daar heb ik geen problemen mee. Men weet dat het voor te lachen is. Ze claimen niet dat het er inderdaad zo in het echt aan toe gaat bij security firma's. Maar van SOS en Buurtpolitie claimen ze dat het echte verhalen zijn die ze naspelen met acteurs.r2504 schreef:Zo kan je tientalle series vinden... van Safety first tot de Callboys... het is allemaal luchtig amusement (meestal niet mijn ding).
There's something strange and you can't reboot. Who you gonna call? Joost Prutsers.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
De petitie is het typische protestmiddel van de Vlaming: gemakkelijk op poten gezet (zeker op internet) maar erg ineffectief, grote kans op fraude met meerdere "handtekeningen" van dezelfde personen, en het haalt bijna nooit iets uit. Veel kans dat VTM en het productiehuis dit als gratis reclame zien (slechte reclame bestaat niet).
Wil je echt iets van reactie zien dan moet je ze raken waar het pijn doet: ofwel de kijkcijfers, ofwel via de adverteerders.
Kijkcijfers ligt voor de hand, spoor zoveel mogelijk mensen aan bewust niet te kijken en niet op te nemen.
Wat de adverteerders betreft: het komt erop neer dat je noteert welke bedrijven adverteren voor, tijdens en na het programma en dan met zoveel mogelijk mensen die adverteerders via social media aanspoort om van VTM te eisen dat hun reclames niet getoond worden nav dit programma. Als dat gebeurt krijg je de juiste mensen in de Medialaan wel wakker.
Het is echt niet zo dat die reclamebudgetten al lang op voorhand vast liggen en er daar niets meer aan veranderd kan worden, een grote adverteerder kan wel degelijk beslissen om het advertentieschema van de dag zelf nog aan te passen.
Wil je echt iets van reactie zien dan moet je ze raken waar het pijn doet: ofwel de kijkcijfers, ofwel via de adverteerders.
Kijkcijfers ligt voor de hand, spoor zoveel mogelijk mensen aan bewust niet te kijken en niet op te nemen.
Wat de adverteerders betreft: het komt erop neer dat je noteert welke bedrijven adverteren voor, tijdens en na het programma en dan met zoveel mogelijk mensen die adverteerders via social media aanspoort om van VTM te eisen dat hun reclames niet getoond worden nav dit programma. Als dat gebeurt krijg je de juiste mensen in de Medialaan wel wakker.
Het is echt niet zo dat die reclamebudgetten al lang op voorhand vast liggen en er daar niets meer aan veranderd kan worden, een grote adverteerder kan wel degelijk beslissen om het advertentieschema van de dag zelf nog aan te passen.
- mailracer
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
- Bedankt: 318 keer
Bij de buurtpolitie werden de blauwe mannetjes ook belachelijk gemaakt, daar werd geen petitie voor opgestart. En bij safety first heb ik het beveiligingspersoneel ook niet weten klagen. Zolang de kijker maar beseft dat het fictie is en wat is opgesmukt om door acteurs na te spelen lijkt er me niet zoveel erg aan. Ik zal de petitie tekenen als ik het programma gezien heb, weet alleen niet wanneer.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 66 keer
Er was vroeger nog een reality programma op VTM: De Kliniek, daar ging het bijlange niet zo belachelijk aan toe integendeel het ging er serieus aan toe maar jammer genoeg had het geen succes en is VTM dan maar met De Buurtpolitie begonnen en dan nu die SOS 112.
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 1 keer
Ik wil je tekst met betrekking tot het Nederlandse systeem toch een beetje corrigeren. Een aantal dingen kloppen van ver wel wat, de meeste niet. Dat is geen verwijt, gewoon een vaststelling. Sta mij toe een en ander toe te lichten. Mocht je je afvragen uit welke hoedanigheid: ik werk nu bijna 10 jaar als ambulanceverpleegkundige in Nl. Ik woon er niet. Ik ben gek, maar niet stapelgek.krisken schreef: We kunnen dus naar het Nederlands systeem gaan, waar je minimaal 600 euro betaald voor een rit. Voordeel : er is altijd een ambulance beschikbaar want in Nederland rijden ze enkel met beroepsmensen die rechtstreeks volksgezondheid hebben als werkgever. Voordeel : men belt niet voor het geringste een ambulance. Nadeel : men belt eigenlijk te weinig een ambulance, omdat ze zelf niet kunnen inschatten wat ze juist hebben en omdat ze schrik hebben van de (torenhoge) factuur.
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
In Nederland is niet altijd een ambulance beschikbaar. Britse toestanden waarbij mensen langer dan gemiddeld moeten wachten komen ook daar voor. niet zo vaak als in de UK en ze komen ook niet zo vaak in de pers, maar ze zijn er in extremis soms wel. Probleem is, en dat is in België niet anders, dat je vaak met piekmomenten zit qua oproepen. Dat is lastig op voorhand in te schatten. Soms heb je uren al je ambulances vrij, soms zijn ze in een kwartier tijd allemaal aan het rijden. We hebben daar wel constructies voor om dat enigszins op te vangen maar vaak komen de zorgvragers goed weg. Voorbeeldje: in Zeeuws-Vlaanderen rijden er in de nachturen (vanaf 22u tot 8u) 4 ambulances. Neem er maar even een kaart bij, gewoon voor de fun. 1 in Oostburg, 2 in Terneuzen, 1 in Hulst. Minder bevolking, dat klopt, maar heel erg breed gebied, lange aanrijtijden en 1 Nl. ziekenhuis in die regio (level 3) in Terneuzen. Voor Level 2 en 1 kan je al naar Goes of naar Brugge/Gent/Antwerpen knallen.
Dat we allemaal beroepskrachten zijn klopt. We resorteren echter niet rechtstreeks onder volksgezondheid. We zouden niets liever willen maar dat is niet zo. Ambulancepersoneel valt, per regio, onder een Regionale Ambulance Voorziening (RAV). Per regio is er 1 vergunninghouder. Meestal is dat een private ambulancedienst. In Nl is bijv. het Witte Kruis een grote partij, die meerdere regio's onder zijn vleugels heeft. De RAV moet voornamelijk, financieel, verantwoording afleggen bij de zorgverzekeraars, want zij bepalen het budget van de ambulancedienst. Dat gebeurt oa. op basis van productie (lees: hoe meer ritten, hoe meer je krijgt. Minder ritten resulteert in minder budget het jaar nadien.) Het perverse van het systeem is dat je ergens ook een groei moet realiseren. Dan komen we bij de bedragen die je opnoemt...
De kosten van besteld vervoer zijn in 2018: 311,37 euro basistarief + 4,01 euro per km
De kosten A1/A2 spoedvervoer zijn in 2018: 701,85 euro basistarief + 4,01 euro per km
Binnen mijn regio betekent een A1 vervoer al snel een factuur van ongeveer 1200€.
Let wel: deze kosten worden aangerekend indien wij overgaan tot vervoer. Reanimatie zonder vervoer, overleden aangetroffen, eerste hulp geen vervoer, verwijzing naar huisarts, etc... worden niet gefactureerd. En ik laat nogal wel eens een hoop mensen thuis...
De kosten voor de pt ten laste? Indien zijn/haar eigen risico nog niet opgebruikt EN indien een standaard zorgverzekering met klassiek eigen risico/franchise genomen is: 385€/jaar (zorgbreed, bezoek aan/door HA is "gratis"). Hou er wel rekening mee dat je dan pp minstens 120€/maand kwijt bent aan zorgverzekering. Een gezin met 2 kinderen betaalt zo per jaar tegen de 5000€ aan de zorgverzekering... Jawel, dat lezen jullie goed. Een en ander maakt ook dat mensen dan "waar voor hun geld willen" dus.. dat ze daardoor ons niet of minder snel bellen? Neen. Integendeel, meer en meer worden wij gestuurd, ook naar de zotste dingen eerst. Normaal halen de uitvraagprotocollen dergelijke onzinritten er uit maar ondertussen staan die protocollen (door de Nlse ambulancemanagers) zo strak ingesteld dat je bij wijze van spreken voor een ingegroeide teennagel met loeiend sirenes een ambulance voor je deur krijgt. Ik maak er even een karikatuur van en het is iets ingewikkelder dan dit maar we rijden overduidelijk meer spoedritten dan vroeger. Meer zelfs, uit recent cijfers blijkt dat er heel veel van onze ritten perfect zouden kunnen doorgeschakeld worden naar de huisartsen. Soit, we zullen wel zien hoe ze daar in de nabije toekomst mee om zullen gaan.
Verder ben ik het wel me je eens dat een en ander in de Belgische sector niet goed gaat en/of niet goed geregeld is. Heel veel lijkt ook af te hangen van de hulpverleningszone en hoe die omgaat met de uitdagingen op zijn grondgebied. Er zijn zones waar men wel zijn vrijwilligers fatsoenlijk betaalt (en er daardoor amper problemen zijn om volk te vinden) en er zijn er die er de kantjes nogal aflopen (zacht uitgedrukt). Het FOD en FGI zou daar een grotere rol moeten in spelen maar goed, er zijn ook partijen die vinden dat alles nog meer gecentraliseerd moet worden (en dat het dan veeleer beter zal gaan
De serie zelf: nog niet naar gekeken, zal er ook niet naar kijken. Net zoals die ander rotzooi (buurtpolitie)is het waarschijnlijk tenenkrommend al zullen daar wel eens dingen in zitten die al gebeurd zijn. Het is wel een feit, soms maak je de gekste dingen mee en die kan je amper aan een ander vertellen omdat ze je nooit zullen geloven.
Ik denk dat wij elkaar overigens kennen van een ter ziele gegaan forum...
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Ik zie de link wel: het is namelijk de frustraties van de mensen uit de sector zoals krisken, die de oorzaak zijn dat ze zo emotioneel (over-) reageren op het programma.ddd schreef:Misschien tijd om topic te splitsen:
Persoonlijk vind ik die petitie zinloos, en even onnozel als de petitie "tegen het verbod op hangmatten in het park van Utrecht".
De argumenten zijn hier al voldoende aangehaald, het zijn gewoon fictie programma's (en wellicht gebaseerd op "echt" gebeurde verhalen).
Trouwens, net zoals bij de buurtpolitie, is er toch een zekere medewerking geweest vanuit de sector, hoe geraken ze anders aan de scripts, het materiaal, de spoeddiensten, etc. ?
Beste hulpverleners, doe jullie job verder met passie (waarvoor respect), en trek het jullie zo niet aan ...
Gisteren gekeken naar de Pano uitzending over de "medeplichtigheid" van de olie-industrie aan de globale klimaatverandering.
Moet ik mij dan (en samen met méér dan 1 miljoen ex-collega's die in deze industrie werk(t)en) ook geviseerd voelen?
De hele discussie over de financiering van het dringend ziekenvervoer, en de frustraties hierover is een andere zaak, maar ik vrees dat UB voor deze discussie niet het ideale Forum is
![Sad :-(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Zelf begrijp ik niet zo goed, hoe dat hele 112 ambulancevervoer geregeld is. Waarom ziekenhuizen überhaupt eigen 112 ambulances hebben (als er toch geen geld mee te verdienen is), en waarom er private firma's ingeschakeld zijn in het 112 vervoer. Als er géén geld mee te verdienen is, dan gaan ze toch failliet of stoppen ze ermee?
Dringend ziekenvervoer in Vlaanderen is volgens mij toch een taak van de Hulpverleningszone's (Brandweerzones), en gefinancierd door de gemeentes die deel uitmaken van de zone.
Dat er nu een éénvormig tarief (60€ per rit) berekend wordt in de plaats van een kilometertarief vind ik een goede zaak. Een ambulance is geen taxi die je voor je plezier neemt, en nu betaalt iedereen hetzelfde (als patiënt kan ik er toch niets aan doen dat de HC112 een ambulance uit Wervik laten komen, omdat die van Kortrijk of Menen bezet is).
Dat dit tarief de kosten van de rit niet dekt is toch niet relevant, net zoals de interventie van de brandweer ook veel meer kost dan wat ze (eventueel) kunnen aanrekenen (in de meeste gevallen gratis) ...
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Amai, wat hier in deze thread gezegd wordt...
"De Buurtpolitie", "Het ziekenhuis" en de nieuwe "112" reeksen vergelijken met "Callboys", "Safety First", "The IT Crowd" etc, die vergelijking gaat gewoon niet op. Het verbaast me eigelijk dat dat zelf al maar aangehaald wordt.
Ten eerste is er niets in die andere reeksen waardoor het doelpubliek kan denken dat deze "echte verhalen" zijn, sommige van deze reeksen hebben zelfs een lachband! Ten tweede zijn het in die andere reeksen échte acteurs die al bekend zijn van andere reeksen, als je dan niet doorhebt dat dit fictie en humoristisch is dan heb je wel een héle rare kijk op de wereld. En ten derde maar zeker niet ten minste: deze reeksen worden niet gepromoot met "echte verhalen" of "reality" in de titel of omschrijving, wat bij deze scripted realityreeksen wél het geval is.
Als je dus deze 2 soorten reeksen met elkaar vergelijkt dan geef je dus de indruk dat je net zoals het doelpubliek van de scripted realityreeksen niet goed het onderscheid tussen real life en fictie kan maken, en dan wordt het nogal moeilijk te discussiëren ...
"De Buurtpolitie", "Het ziekenhuis" en de nieuwe "112" reeksen vergelijken met "Callboys", "Safety First", "The IT Crowd" etc, die vergelijking gaat gewoon niet op. Het verbaast me eigelijk dat dat zelf al maar aangehaald wordt.
Ten eerste is er niets in die andere reeksen waardoor het doelpubliek kan denken dat deze "echte verhalen" zijn, sommige van deze reeksen hebben zelfs een lachband! Ten tweede zijn het in die andere reeksen échte acteurs die al bekend zijn van andere reeksen, als je dan niet doorhebt dat dit fictie en humoristisch is dan heb je wel een héle rare kijk op de wereld. En ten derde maar zeker niet ten minste: deze reeksen worden niet gepromoot met "echte verhalen" of "reality" in de titel of omschrijving, wat bij deze scripted realityreeksen wél het geval is.
Als je dus deze 2 soorten reeksen met elkaar vergelijkt dan geef je dus de indruk dat je net zoals het doelpubliek van de scripted realityreeksen niet goed het onderscheid tussen real life en fictie kan maken, en dan wordt het nogal moeilijk te discussiëren ...
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
- heist_175
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Anderzijds: als je scripted reality voor reality aanhoudt, heb je ook wel een probleem.
Misschien moeten we nog verbaasd zijn dat er hier niemand is komen toeteren dat het fake news is, of dat de "mass media" corrupt is, door Goldman Sachs wordt bestuurd etc.
Dat is feedback die wel te sprokkelen valt bij docu-reeksen zoals Pano, die wel gewoon de (vaak pijnlijke) realiteit weergeven.
Deze reeks is "bladvulling", maar dan op TV. Ik zit niet in de sector, maar ik zou er niet wakker van liggen.
Ik vind de aggressie (verbaal, fysiek, diefstal) tegen interveniërend personeel (ambulance, brandweer, politie) en de (blijkbaar) onderbetaling veel erger. Want dat brengt de dienstverlening in het gedrang. Er gaat een moment komen dat een interventie uitgesteld of vertraagd wordt, tot er voldoende beveiliging (politie) beschikbaar is en daar gaat niemand beter van worden.
Misschien moeten we nog verbaasd zijn dat er hier niemand is komen toeteren dat het fake news is, of dat de "mass media" corrupt is, door Goldman Sachs wordt bestuurd etc.
Dat is feedback die wel te sprokkelen valt bij docu-reeksen zoals Pano, die wel gewoon de (vaak pijnlijke) realiteit weergeven.
Deze reeks is "bladvulling", maar dan op TV. Ik zit niet in de sector, maar ik zou er niet wakker van liggen.
Ik vind de aggressie (verbaal, fysiek, diefstal) tegen interveniërend personeel (ambulance, brandweer, politie) en de (blijkbaar) onderbetaling veel erger. Want dat brengt de dienstverlening in het gedrang. Er gaat een moment komen dat een interventie uitgesteld of vertraagd wordt, tot er voldoende beveiliging (politie) beschikbaar is en daar gaat niemand beter van worden.
- selder
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Thanks, je hebt net het héle probleem dat Krisken aanhaalt beschreven! Dat is nu net het probleem dat een héél groot deel van het doelpubliek van deze scripted realityreeksen dit onderscheid niet maakt! Dat de makers dan nog "echte verhalen" in de titel toevoegen maakt het voor dat doelpubliek alleen maar erger...heist_175 schreef:Anderzijds: als je scripted reality voor reality aanhoudt, heb je ook wel een probleem.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Deel van't meubilair
Je zal bedoelen dat je net WEL het onderscheid kan maken... al die reeksen zijn uiteindelijk gewoon (de ene al wat platter) amusement met een knipoog naar de realiteit (de ene al wat meer dan de andere). Als ik jou moet geloven dan is de buurtpolitie en SOS 112 een ernstig programma vanwege de "echte verhalen" ?selder schreef:Als je dus deze 2 soorten reeksen met elkaar vergelijkt dan geef je dus de indruk dat je net zoals het doelpubliek van de scripted realityreeksen niet goed het onderscheid tussen real life en fictie kan maken, en dan wordt het nogal moeilijk te discussiëren ...
Als ik gewoon al de acteerprestaties zie van de buurtpolitie krijg ik al de tranen in m'n ogen... een gemiddeld dorpstheater doet het beter