Hi,
Mijn FB7490 toont bij één netwerkapparaat geen "access properties" waar het profiel kan ingesteld worden. PC's, tablets, RPi... alle apparaten kunnen ingesteld worden behalve mijn voornaamste PC. Ik gebruik de setting om nu en dan een apparaat af te sluiten van internet maar dat gaat dus niet bij deze PC.
Het enige wat veranderd is de laatste tijd is dat deze PC vernieuwd is waardoor ik denk dat op een of andere manier iets in/van de PC er voor zorgt dat de functie niet beschikbaar is. De PC is win10 pro.
FB firmware is 6.52
FB7490 toont geen access properties voor 1 toestel
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
- Bedankt: 331 keer
Vandaag nog wat verder gezocht. Alle toestellen hebben een vast IP ook de PC waarvoor geen access properties kunnen ingesteld worden.
Als ik in deze PC het IP verander (gewoon 192.168.178.xxx +1) dan werkt alles normaal. Ga ik terug naar het gewone IP (dat ook vroeger altijd voor mijn PC werd ingesteld) krijg ik die settings weer niet.
Ik heb nu IPv6 bij de ethernet connections uitgeschakeld maar dat maakt niets uit. switchen tussen het originele IP (IPv4) en het +1 adres geeft reproduceerbaar hetzelfde resultaat tussen geen optie of wel optie om access properties aan te passen.
Als ik in deze PC het IP verander (gewoon 192.168.178.xxx +1) dan werkt alles normaal. Ga ik terug naar het gewone IP (dat ook vroeger altijd voor mijn PC werd ingesteld) krijg ik die settings weer niet.
Ik heb nu IPv6 bij de ethernet connections uitgeschakeld maar dat maakt niets uit. switchen tussen het originele IP (IPv4) en het +1 adres geeft reproduceerbaar hetzelfde resultaat tussen geen optie of wel optie om access properties aan te passen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Ik ken het toestel niet, maar eerste gedacht: zou het kunnen dat dat is omdat het ook het toestel is dat je gebruikt om de management pagina te openen?
Krijg je toegang tot de properties als je vanaf een ander toestel probeert (smartphone, tablet, ...).
Tweede gedacht: is het vast IP iets speciaals a la x.0, x.1 of x.255?
Krijg je toegang tot de properties als je vanaf een ander toestel probeert (smartphone, tablet, ...).
Tweede gedacht: is het vast IP iets speciaals a la x.0, x.1 of x.255?
-
- Elite Poster
Nee, het gaat ook niet vanop tablet of laptop. Het is het enige waar ik geen access properties zie.
Ook nee, IP is gewoon een IP boven de .100. Range zit binnen 10 IPs voor wired apparaten in de hobby kamer. Apparaten in andere kamer zitten in andere range van 10 IPs, randapparaten (printer/scanner...) zitten in weer andere range en wireless zit in andere range met DHCP. m.a.w. niks speciaals aan de IPs.
Misschien kan ik nog eens proberen een andere PC het IPadres te geven en de vaste PC een ander om te zien of een andere PC dan niet kan geblokkeerd worden in de FB.
In de lijst van Parental Control (waar de hele lijst apparaten staan) kan ik de setting wel aanpassen via de dropdown en dat werkt zelfs.
Ook nee, IP is gewoon een IP boven de .100. Range zit binnen 10 IPs voor wired apparaten in de hobby kamer. Apparaten in andere kamer zitten in andere range van 10 IPs, randapparaten (printer/scanner...) zitten in weer andere range en wireless zit in andere range met DHCP. m.a.w. niks speciaals aan de IPs.
Misschien kan ik nog eens proberen een andere PC het IPadres te geven en de vaste PC een ander om te zien of een andere PC dan niet kan geblokkeerd worden in de FB.
In de lijst van Parental Control (waar de hele lijst apparaten staan) kan ik de setting wel aanpassen via de dropdown en dat werkt zelfs.
Bye, Maurice
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 386 keer
Wel hopelijk kan iemand anders inspringen, maar wat ik zou proberen als ik hiermee geconfronteerd zou worden (wel vanuit het oogpunt van het werken met Cisco apparatuur):
- CLI: als de FB dat uberhaupt heeft, hier de aanpassing maken. Hier heb je ook een kans dat de FB zal zeggen wat het probleem is inzake dit specifiek toestel als je de verandering probeert te commiten.
- Hacken: maak eerst een backup, dan in de GUI met Chrome DevTools de HTML code voor die properties copy pasten naar het veld waar het zou moeten staan voor de PC. Je zal ook nog een variabele moeten aanpassen hier en daar (ik reken op uw technisch inzicht hiervoor). Keuze maken en opslaan, veel kans dat het geregistreerd wordt (zeg ik uit ervaring). Je zal dan wel iets moeten hebben waaraan je kan zien dat het geregistreerd werd.
- Hacken alternatief: config file downloaden, verandering in config file schrijven, config file weer opladen
- Factory reset: als methodes herboven niet lukken. Kijk als de optie terug is of niet. Indien ja, hou rekening met het risico dat het terugplaatsen van de oude config de optie weer kan laten verwijderen, in welk geval je alles handmatig weer moet configureren.
- CLI: als de FB dat uberhaupt heeft, hier de aanpassing maken. Hier heb je ook een kans dat de FB zal zeggen wat het probleem is inzake dit specifiek toestel als je de verandering probeert te commiten.
- Hacken: maak eerst een backup, dan in de GUI met Chrome DevTools de HTML code voor die properties copy pasten naar het veld waar het zou moeten staan voor de PC. Je zal ook nog een variabele moeten aanpassen hier en daar (ik reken op uw technisch inzicht hiervoor). Keuze maken en opslaan, veel kans dat het geregistreerd wordt (zeg ik uit ervaring). Je zal dan wel iets moeten hebben waaraan je kan zien dat het geregistreerd werd.
- Hacken alternatief: config file downloaden, verandering in config file schrijven, config file weer opladen
- Factory reset: als methodes herboven niet lukken. Kijk als de optie terug is of niet. Indien ja, hou rekening met het risico dat het terugplaatsen van de oude config de optie weer kan laten verwijderen, in welk geval je alles handmatig weer moet configureren.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 820 keer
- Bedankt: 2998 keer
Je hebt dus het probleem "opgelost", of tenminste een work-around gevonden, door het toestel een ander (vast) IP te geven (xxx+1).on4bam schreef:Vandaag nog wat verder gezocht. Alle toestellen hebben een vast IP ook de PC waarvoor geen access properties kunnen ingesteld worden.
Ik zou het hierbij laten, en dit als een "bug" rapporteren aan AVM. Veel kan je er niet aan veranderen?
Maar misschien is dat reeds lang opgelost, gezien je een oude Firmware gebruikt: 06.52 dateert al van 2017 .
Intussen is er al de 06.53 geweest (jan-2018), 06.80, 06.84 en nu de 07.01
Waarom niet upgraden en dan eens opnieuw testen? Indien nog altijd die "bug" > rapporteren aan AVM?
Dat zou een mogeljke oplossing zijn, op voorwaarde dat je kan uitvissen wat deze knop triggert. Bij de eigenschappen van een netwerkapparaat zie ik in de config volgende entries:CCatalyst schreef:Hacken alternatief: config file downloaden, verandering in config file schrijven, config file weer opladen
Code: Selecteer alles
} {
ip = 192.168.178.21;
manual_ip = no;
uniqid = 3736;
name = "Tablet-Luan";
neighbour_name = "android-655a562e6390cafb";
mac = 7C:C7:09:3E:B7:A3;
auto_etherwake = no;
ifaceid = ::7ec7:9ff:fe3e:b7a3;
staticlease = yes;
ipv4_exposed_host = no;
allow_pcp_and_upnp = yes;
Een alternatieve manier om een bepaalde PC tijdelijk af te sluiten van het internet (in plaats van via de "access properties" ) is via Internet > Filter > Parental Controls (Kinderslot)on4bam schreef:Ik gebruik de setting om nu en dan een apparaat af te sluiten van internet maar dat gaat dus niet bij deze PC.
Hier zie je een lijst van alle gekende netwerkapparaten, en daar kan je in een dropdownlijst voor ieder apparaat kiezen tussen 4 profielen:
- Standard
Onbeperkt
Geblokkeerd
Gast
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Start (60/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 7590 int, OS 07.39-97058 BETA, profiel 100/35.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
Wat betreft de firmware 6.52... Bij "update" krijg ik bij Find new Fritz!OS nog geen nieuwere versie aangeboden. Ik kijk ook al lang uit naar 7.01
Idd. in de parental control kan ik de PC wel afsluiten (zoals ik eerder schreef)
In elk geval heb ik een workaround die niet echt lastiger is maar ik heb niet graag dat er "rare" dingen gebeuren. Het werkte trouwens met hetzelfde IP en andere PC probleemloos vroeger. De vervanging van de laptop door een andere die ook het IP van de voorganger overnam leidde niet tot dat probleem.
Idd. in de parental control kan ik de PC wel afsluiten (zoals ik eerder schreef)
Deze nacht was er een stroomuitval en is dus de modem herstart, helaas maakt ook dat niets uit (zowat het enige dat ik nog niet probeerde)In de lijst van Parental Control (waar de hele lijst apparaten staan) kan ik de setting wel aanpassen via de dropdown en dat werkt zelfs.
In elk geval heb ik een workaround die niet echt lastiger is maar ik heb niet graag dat er "rare" dingen gebeuren. Het werkte trouwens met hetzelfde IP en andere PC probleemloos vroeger. De vervanging van de laptop door een andere die ook het IP van de voorganger overnam leidde niet tot dat probleem.
Bye, Maurice
-
- Moderator
Raar, want de laatste "approved" versie voor België is de 06.53on4bam schreef:Wat betreft de firmware 6.52... Bij "update" krijg ik bij Find new Fritz!OS nog geen nieuwere versie aangeboden. Ik kijk ook al lang uit naar 7.01
Er zijn 2 manieren om de 7.01 te installeren:
- 1) ofwel downloaden van https://ftp.avm.de/fritzbox/fritzbox-74 ... /fritz.os/ en manueel installeren.
2) ofwel tijdelijk de landinstellingen wijzigen van België naar bijvoorbeeld Nederland, en dan zal de 7.01 aangeboden worden via "Find new Fritz!OS", of zelfs automatisch installeren indien zo ingesteld.
Je kan ook blijven wachten tot Proximus het officiële goene licht geeft
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
- serialchiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
- Bedankt: 61 keer
Dat van die 6.53 is inderdaad raar. Had ik al even geleden gemerkt. Ik denk dat men bij AVM die firmware voor BE is vergeten vlaggen als update voor de BE-banch... Net "find new Fritz!OS" geklikt en zegt nog steeds dat ik up to date ben met 6.52.
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 17 keer
- Bedankt: 33 keer
philippe_d schreef:Raar, want de laatste "approved" versie voor België is de 06.53on4bam schreef:Wat betreft de firmware 6.52... Bij "update" krijg ik bij Find new Fritz!OS nog geen nieuwere versie aangeboden. Ik kijk ook al lang uit naar 7.01
Idem hier: 06.52 is en blijft erop, zelfs na handmatig zoeken naar update..
Ik hou de ftp folder in de gaten.. Ooit komt hopelijk de 7.01 er in te staan
-
- Moderator
Wat weerhoudt je (jullie) om een manuele update te doen?