Datalek bij Amazon Alexa

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 206 keer
Bedankt: 147 keer

In Duitsland heeft Amazon een blunder begaan door 1 maand opnames van Alexa vrij te geven aan een andere gebruiker.

Deze had aan Amazon een kopie gevraagd van alle gegevens die Amazon van hem heeft en daarin zaten 1 maand opnames van Alexa van een andere persoon als WAV files en als PDF.

Zoals te vrezen worden deze gegevens langer bewaard dan nodig en zijn ze bovendien niet geanonimiseerd of deftig beveiligd.

Wellicht is het bij Siri en Google niet veel beter.

https://www.heise.de/newsticker/meldung ... 54716.html
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 457 keer
Bedankt: 313 keer

ik schrok ook toen ik zag dat al mijn zoekacties (via stem) opgeslaan worden id cloud. Ik heb een amazon echo spot (klokradio) :-(
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 551 keer
Bedankt: 341 keer
Contacteer:

Je kan er vanuit gaan dat bij elke assistant, zij het nu Google, Siri, Alexa, Cortana... je zoekacties zullen opgeslagen worden.

Één van de redenen dat zoiets er hier echt niet inkomt.

Sent from my ONEPLUS A6003 using Tapatalk
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
powaq
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 62 keer

devilkin schreef:Je kan er vanuit gaan dat bij elke assistant, zij het nu Google, Siri, Alexa, Cortana... je zoekacties zullen opgeslagen worden.

Één van de redenen dat zoiets er hier echt niet inkomt.

Same here. Het gaat allemaal veel te ver, voor een te beperkte tot onbestaande meerwaarde.
Laatst gewijzigd door powaq 08 jan 2019, 18:55, in totaal 1 gewijzigd.
cloink
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: cloink
Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
Bedankt: 137 keer
Contacteer:

satsurfer schreef:ik schrok ook toen ik zag dat al mijn zoekacties (via stem) opgeslaan worden id cloud. Ik heb een amazon echo spot (klokradio) :-(
Same, ik wil precies niet weten wat diene allemaal opneemt... :lol:
ooh. shiny.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Er is een verschil tussen een zoekactie opnemen, of effectief de audio zelf opnemen.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Wat denk je dat ze doen? Alletwee, natuurlijk.

Een home assistant device is een goudmijn aan user data, waarom denk je dat ze allemaal dat zo hard aan het pushen zijn? De primaire reden is... data.

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 386 keer

heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Ach kom nou.
Facebook, toch zo lek als een zeef - volgens sommigen by design - heeft ook zo'n marketingpagina.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

heist_175 schreef: Facebook, toch zo lek als een zeef - volgens sommigen by design - heeft ook zo'n marketingpagina.
Groot verschil tussen hoe Apple en Facebook hun geld verdienen... Er is maar een van de twee waarbij de toekomst afhangt van het aantal clicks op ads, wat recht evenredig staat met de graad van personalisatie van die ads.
devilkin
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Wel grappig hoe dit fruitig bedrijf zo hard prat gaat op z'n privacy.. Maar wel een deal heeft met Google zodat die laatste de default search engine blijft. Zo krijgt Apple cash door eigenlijk toch wel data door te sluizen naar Google.

Misschien onrechtstreeks, maar evenzeer medeplichtig.

Als ze echt privacy ten harte zouden nemen hadden ze wel een andere keuze kunnen maken.

CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

devilkin schreef:Wel grappig hoe dit fruitig bedrijf zo hard prat gaat op z'n privacy.. Maar wel een deal heeft met Google zodat die laatste de default search engine blijft.
In de VS heeft Android weliswaar meer dan 50% maar tegelijk ook het laagste marktaandeel ter wereld, iets wat knaagt want dat is de enige markt die echt telt voor Google. Omdat Amerikanen zo waardevol zijn, en ook omdat iOS gebruikers meer spenderen dan Android-gebruikers, geven ze idd Apple biljoenen dollars per jaar om de standaard zoekmachine te mogen zijn in 1 enkele app: Safari. Meer krijgen ze niet, het is niet dat Apple persoonlijke info doorstuurt naar Google, of dat gebruikers automatisch ingelogd worden, etc. Dat zijn allemaal keuzes die de gebruiker daarna al dan niet maakt.

De allereerste optie in het configuratiemenu van Safari is trouwens de keuze van de default zoekmachine. Een van de keuzes die dan aangeboden wordt is bijvoorbeeld DuckDuckGo.

Apple zou DuckDuckGo inderdaad als default kunnen zetten, maar je moet je dan wel afvragen of je DuckDuckGo daar een dienst mee bewijst of niet, want dat zou wel een enorme stijging van hun datavolume betekenen, wat zich vertaalt in veel hogere kosten. Apple zou uiteraard geld kunnen doneren aan DuckDuckGo, maar sommigen gaan daar dan een afhankelijkheidsprobleem in zien...
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

CCatalyst schreef:
heist_175 schreef: Facebook, toch zo lek als een zeef - volgens sommigen by design - heeft ook zo'n marketingpagina.
Groot verschil tussen hoe Apple en Facebook hun geld verdienen... Er is maar een van de twee waarbij de toekomst afhangt van het aantal clicks op ads, wat recht evenredig staat met de graad van personalisatie van die ads.
Neem dan eender welk ander bedrijf dat een GDPR-sectie of een privacy sectie heeft.
Dell, Achmea, Uber, Google, Ticketmaster, Marriott, Adobe, eBay, ... (en vele anderen) hebben allemaal een datalek gehad en hadden/hebben toch een privacy sectie. En niet alle bedrijven in die lijst leven van "clicks" en ads.

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_data_breaches
Blijkt toch wel dat Apple niet heiliger is dan de paus zeker?
Om maar te zeggen dat de besten zich ook wel eens verslikken en dat (de privacy argumenten van) Apple vooral marketing is (net als vele anderen).
Of je hun marketing wil geloven, is uw eigen keuze.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Er is nu toch wel een groot verschil tussen een datalek en het misbruiken van persoonlijke info van klanten om de inkomsten te verhogen :eek:

En ja, ik weet dat de titel van de topic Datalek zegt, maar mijn eerste reply #8 ging over post #7 waarin staat dat user data goudmijnen zijn.
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 53 keer

Dat Google Home en co je afluisteren en gegevens doorsturen is niet correct. Enkel als je de assistent AANSPREEKT en iets vraagt wordt er audio opgenomen.

Zie onder andere https://www.politifact.com/truth-o-mete ... pying-you/
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”