Wat indrukwekkende technische informatie over de musical 40-45

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 22 dec 2004, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 53 keer

Over de musical 40-45 heb je misschien al gelezen in de kranten. De show van Studio 100 ging op 7 oktober in première in Puurs en loopt nu al tot eind april 2019. Het rauwe verhaal zonder happy end - het is beslist géén zeemzoeterige productie - wordt twaalf keer per week gespeeld. Elke voorstelling is volledig uitverkocht, wat op zich al bijzonder is. Maar ook de techniek achter deze show is erg indrukwekkend, met cijfers waar menig Userbase bezoeker van achterover valt. Ik heb wat technische gegevens bij elkaar gesprokkeld waaruit de onvoorstelbare omvang van dit project blijkt. En ook hoe bijzonder het allemaal wel is dat dit in Vlaanderen werd gerealiseerd.

Het popup theater van Studio 100 - waar de musical te zien is - is het grootste tijdelijke theater ter wereld. Het werd gebouwd door Spantech, een firma uit Nijvel. De Beaulieu groep was verantwoordelijk voor het gieten van de enorme vloer over de volledige oppervlakte van 3.300 m2. De zaal werd tegen een al bestaand magazijn gebouwd, waarin een gigantische foyer in jaren '40 stijl werd opgetrokken met een capaciteit van 3000 man, gekoppeld aan een overdekte parking.

De interessantste technische innovaties bevinden zich in de theaterzaal, waar het publiek op tribunes rondrijdt tijdens de voorstelling. Naast de acht tribunes zijn er ook acht rijdende LED schermen en de twee rijdende decorwagens, allen gebouwd door WI Creations uit Heist-op-den-Berg. Op alle rijdende elementen staat een roterende laser, die zoekt naar 26 reflecterende strips op het plafond en op de muren. Met dit LPS systeem is een precieze sturing mogelijk, waardoor alle delen tot maximaal op 20cm afstand van elkaar kunnen bewegen. Twee decorelementen - een crashend vliegtuig en een dertig meter lange trein - worden manueel bestuurd. Zichtlijnen voor zowel het publiek als de laser waren volgens WI Creations de grote uitdaging.

Elke tribune is 8 meter hoog, 19 meter lang, 8 meter breed en weegt 28 ton zonder bezoekers. Per tribune kunnen er 209 mensen plaatsnemen. Vier motoren met een capaciteit van elk 11 ton laten de hele constructie van maximaal 43 ton bewegen aan 0.7 meter per seconde. Onder de tribune zitten 48 hydraulisch opgehangen wielen. Elke tribune is gemaakt uit ongeveer 14.000 onderdelen, waarvan de meesten zelf gemaakt zijn. Onder elke tribune zitten drie oplaadbare batterijen, die drie shows achter elkaar meegaan. Ze dienen om de motoren en de audioinstallatie van stroom te voorzien. Via een tank drupt zuurwater naar de batterijen - door ze op te laden, verdampt immers het zuur waarin ze moeten zitten. 's Nachts wordt er opgeladen. Bij stroomuitval wordt een technieker automatisch verwittigd. Van zodra er iets op de grond valt dat de beweging van de tribunes kan verhinderen, wordt onmiddelijk de show stopgezet.

De LED videoschermen met een bijzonder hoge dichtheid zijn 7 meter hoog en 4,5 meter breed. Ze wegen elk vier ton en kunnen zich aan 0,75 meter per seconde verplaatsen. Achter elke wand zitten twee batterijen om de technische infrastructuur te voeden. Vier schermen hebben ook hoeken, zodat ze zich in groep als een led toren kunnen verplaatsen.

In de theaterzaal werd een groot WiFi netwerk aangelegd. De lasers gebruiken het om hun positie door te sturen, en de bewegende elementen ontvangen er ook hun instructies over. Ook de videobeelden worden via WiFi naar de schermen gestuurd.

Studio Haifax uit Dilbeek is verantwoordelijk voor de audio. De muziek werd op voorhand opgenomen in de Galaxy Studios in Mol en wordt samen met de live zang gemixt. Omwille van de rijdende tribunes zouden honderden luidsprekers nodig geweest zijn om een ideaal geluidsbeeld te creeëren. Er werd overwogen om op de tribunes zelf luidsprekers te installeren, maar dat gaf problemen met de zichtbaarheid. Ook luidsprekers in de zetels zelf bleken niet ideaal. Uiteindelijk werd gekozen om iedereen een hoofdtelefoon te geven: de Sennheiser HP02. Een model dat nog wat achtergrondgeluid doorlaat zodat je je buur nog kan horen. Elk stoeltje is uitgerust met een - 6 dB / + 6 dB voorversterker van Amptec. De tribunes ontvangen elk een draadloos stereosignaal op een UPS gevoedde Coda Linus 20 amp rack. De rack stuurt het stereosignaal door naar de hoofdtelefoons. Er werd afgemixt in Auro 3D 9.1. Klang Fabrik is gebruikt om geluidseffecten een extra boost te geven. Een derde signaal stuurt drie Coda subwoofers onder elk van de tribunes aan voor laagfrequente trillingen bij onder andere explosies. Een vierde kanaal wordt als backup gebruikt.

De audio wordt in zijn geheel aangestuurd door een Digico SD7-T console, die hiermee zijn wereldpremière beleeft. Per voorstelling zitten er twee audiomixers achter de console. Alhoewel de bezoekers het audiosignaal via de hoofdtelefoon binnenkrijgen, hangen er in het plafond ook een hele reeks Coda luidsprekers, voor onder andere de introductie en evacuatieaankondigingen.

Twee Sennheiser ambient microfoons (MKH 8050) per tribune vangen het omgevingsgeluid rond de acteurs op (denk bijvoorbeeld aan het geluid van voetstappen). Elke tribune hoort zijn eigen omgevingsgeluid en de stereomix is voor elke tribune dus ook anders. In één van de tribunes zit een extra Sennheiser ontvanger die audiodescripties of vertalingen kan aanbieden. De hele audioconfiguratie werd op twee maanden gebouwd door Studio Haifax.

De productie maakt gebruik van een massa aan draadloze signalen van Sennheiser: twaalf zenders voor de hoofdcast, 32 voor de andere acteurs, een frequentie voor de timecode voor de acht mobiele decorelementen om de video te synchroniseren, de microfoons in de tribunes en het audiosignaal voor de bezoekers. Voor de geluidsmonitors van de cast werd de 24-kanaals 2000 IEM serie gebruikt, met 50 EK 2000 IEM batterijpacks, en voor de andere spelers 44 EK 1039 mono IEM sets.

Het lichtontwerp werd gemaakt door Painting With Light, maar de technische uitvoering kwam van PRG uit het Vlaams Brabantse Tildonk. Zij leverden de lichten, de video en de bekabeling. Er hangt in het theater meer dan 1 kilometer aan bekabeling. 12 "Best Boys" en 120 "Icon Stages" zorgen voor de belichting. De Icons kunnen in- en uitzoomen en op verzoek CMY kleuren mixen. Ze zorgen ook voor de projectie van bijvoorbeeld de treinsporen in één van de sleutelscènes van de musical. PRG maakte ook de 90 meter lange track in het plafond, gebruikt om een vliegtuig over het publiek te laten zweven. De volgspots worden op afstand bestuurd met Ground Control, waarbij de operator op afstand (geholpen door 4K en infrarode camera's) de spot precies op de juiste acteur kan richten.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Zeer interessant.
Ik lees wel wat spoilers eigenlijk, voor zij die nog van plan zijn te gaan kijken... Wist wel niet dat bvb iedereen een koptelefoon op krijgt. Ik kan me toch wel goed in beelden dat niet elke toeschouwer daar happy mee is ?!
Gebruikersavatar
heist_175
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 13045
Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
Locatie: Kempen
Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
Bedankt: 856 keer

Is dit niet gewoon "reclame"?
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Jack Daniels schreef:Heel indrukwekkend
Typisch Vlaamse azijnpisserij. Zo erg moeten pissen zelfs dat je het nodig vindt om naar 2 identieke artikels te moeten refereren. :roll: Maar misschien zegt het feit dat je uitgerekend naar HLN artikels verwijst ook wel iets.
Jack Daniels
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 7538
Lid geworden op: 06 jul 2008, 13:51
Locatie: Dendermonde
Uitgedeelde bedankjes: 356 keer
Bedankt: 717 keer

Het staat ook in de zelfverklaarde kwaliteitskrant:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20181108_03924762
Wat zijn die kranten toch azijnpissers zeg. Zomaar durven schrijven dat het na 4 dagen al de mist in gaat. Foei, schaam jullie. Hopelijk koopt niemand nog een exemplaar van deze klokkenluiders. En dat ik uitgerekend naar DS verwijs zegt toch ook wel iets zeker? Is het niet over mijzelf dan wel over (de kwaliteit van) deze krant.
MacMini M1 - Vu+ Zero - Fritz!Box 6890LTE + OVH VoIP
12x Sunpower 318W zonnepanelen
14x Sunpower 425W zonnepanelen
Huawei Luna2000 batterij 10kW
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Ik kan je garanderen dat het qua audiovisuele technieken echt een hoogstandje is. Verder is het ook qua frequentiebeleid (draadloze systemen) een hoog vlieger.

Zowat de hele audiovisuele top leveranciers (op internationaal niveau) spelen hier een rol in.
PRG, WI-creations en PWL - waarvan de 2 laatste vlaamse origine, PRG is gedeeltelijk het voormalige EML - zijn alle wel meer dan gerenomeerde namen in de pro-AV sector en zorgen ook voor de faciliteiten van het Eurosongfestival, Olympische spelen etc...

De rest van de pro-AV sector volgt deze productie dan ook op de voet en er zijn heel wat publicaties in allerlei vakbladen hierover terug te vinden.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5759
Lid geworden op: 01 feb 2006, 12:36
Uitgedeelde bedankjes: 1057 keer
Bedankt: 435 keer

Jack Daniels schreef:Wat zijn die kranten toch azijnpissers zeg.
Ik heb het dan ook over je sarcastische opmerking en niet over het feit dat er iets gezegd wordt over die faal.
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 22 dec 2004, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 53 keer

Er staat toch eerlijk en duidelijk in de tekst dat als er iets op de grond valt, de show wordt stilgelegd? Dat gebeurt meerdere keren per week, veel meer dan die ene keer dat er iets over in de krant staat. Mensen leggen hun jassen of tassen over of tegen de kant van de tribune, die vallen naar beneden en het is afgelopen. Veiligheid eerst. De show is ook al een paar keer onderbroken door mensen die ziek werden. Ik zie niet in waarom de technologie daar de schuld van krijgt. Dit is wel degelijk ongezien. Nergens anders ter wereld hebben ze dit. Dat je het dan 'reclame' noemt, dan kan er over niks meer eens iets positiever worden geschreven toch? Voor alle duidelijkheid: ik heb zelf niets maar dan ook niets met deze productie te maken.
ubremoved_2964
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 5295
Lid geworden op: 12 jan 2006, 14:25
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 397 keer

Opmerkelijk dat ze Auro gebruiken. Dat formaat ken ik maar al te goed, en heb de Barco processor gezien voor home cinema (rond de 15k) op de home cinema show die ze jaarlijks houden bij cinedream.

Maar tegenwoordig hoor je voor home cinema niks meer van Auro. Er was een Auro firmware voor Marantz tegen meerprijs, en je hebt ook de peperdure Trinnov oplossing.

Natuurlijk zit er in België wel veel Auro kennis, bij zowel Barco als de Galaxy Studio's - logisch want het is een Belgische vinding. Maar vrijwel alles is nu Atmos en in veel mindere mate DTS:X (met hun Neural X upmixer die ook vet is), en vrijwel niks doet Auro.

Ik weet niet of er studio's zijn in België die Atmos kunnen mixen.
Laatst gewijzigd door ubremoved_2964 op 16 nov 2018, 08:56, 1 keer totaal gewijzigd.
bruma
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 1674
Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
Bedankt: 80 keer

Benieuwd welke batterijen ze gebruiken

Verstuurd vanaf mijn ONEPLUS A5010 met Tapatalk
on4bam
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 4340
Lid geworden op: 05 mei 2006, 16:05
Uitgedeelde bedankjes: 249 keer
Bedankt: 331 keer

bruma schreef:Benieuwd welke batterijen ze gebruiken
Eneloop natuurlijk met als backup een grote doos "merkloos" van Banggood. :wink:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Tomby schreef:Wist wel niet dat bvb iedereen een koptelefoon op krijgt. Ik kan me toch wel goed in beelden dat niet elke toeschouwer daar happy mee is ?!
Ik vond het eerst ook teleurstellend, maar na het zelf gezien te hebben (in preview :)) moet ik zeggen dat die koptelefoon helemaal niet stoort. Meer nog, wegens de manier waarop alles 'vrijstaand' is, is dat zelfs nodig.
De koptelefoons zijn open, dus je hoort de omgeving vrijwel ongehinderd. Elke koptelefoon kan je individueel volume versterken, ideaal voor mensen die schrik hebben voor luide muziek (tinnitus) of slechthorend zijn. Er zitten LFO-elementen in de tribunes, want 't moment dat er stevige bassen nodig zijn voel je het daveren tot in je maag. Ook wordt er rekening gehouden met het stereo-beeld tov de posititie van de tribunes. Als een trein van links naar rechts rijdt, hoor je die ook in de koptelefoon van links naar rechts gaan.
En ook de verstaanbaarheid van de acteurs is vele malen hoger dankzij dit systeem.

Ook wel paar grappige gevolgen: als je de koptelefoon af zet is het akelig stil, je hoort onderaan de acteurs wel zingen en er is lichtjes de muziek te horen (acteurs horen normaal een click-track). In vecht-situaties met wapens zijn sommige wapens van kruit voorzien en sommige niet. Bijgevolg hoor je sommige knallen duidelijk voor je (op de plek waar het afgeschoten werd) en sommige knallen zitten in het 'omgevingsgeluid'.

Toch een tip voor de mensen die gaan kijken: neem geen jassen mee naar binnen. Er is een vestière, maak daar gebruik van, want de stoelen staan echt heel dicht op mekaar en als je je jas ergens kwijt wilt ga je de kabel van de koptelefoon hinderen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Berichten: 29849
Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

Ik heb enkel nog kaarten kunnen bekomen voor de laatste rij... hopelijk ga ik me dat niet beklagen :(
Gebruikersavatar
meon
Administrator
Administrator
Berichten: 16609
Lid geworden op: 18 feb 2003, 22:02
Twitter: meon
Locatie: Bree
Uitgedeelde bedankjes: 564 keer
Bedankt: 759 keer
Contacteer:

Ik zat ook op laatste rij, 't stoort eigenlijk niet.
Foto's (slechts 1 van de show): https://photos.app.goo.gl/gRMAUcBdxDAJy619A
Jack Daniels schreef:Zomaar durven schrijven dat het na 4 dagen al de mist in gaat.
Het ging pas mis na de 100e voorstelling, niet na 4 dagen.
Het is die éne show die geannuleerd werd na dat er 4x een stop-and-go plaats had in diezelfde opvoering.
wimpie3
Premium Member
Premium Member
Berichten: 460
Lid geworden op: 22 dec 2004, 14:17
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 53 keer

ub4b schreef:Opmerkelijk dat ze Auro gebruiken. Natuurlijk zit er in België wel veel Auro kennis, bij zowel Barco als de Galaxy Studio's
Ik vermoed dat dat de reden is. Auro zelf zal denk ik nooit doorbreken in de cinema. Uiteindelijk maakt het niet uit voor deze productie. Het werkt :-)
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

Wat meer info wat toch een inzicht geeft in de complexiteit van deze productie.

https://www.livedesignonline.com/briefi ... ound-venue
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer



Nog wat meer info voor de criticasters.
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

En als je nog meer interesse hebt in zulke mega-producties, is er sinds jaren een website rond de hele technische productie van het Eurosongfestival.

https://m-m-pr.com/index.php/eurovision-diary-2019
axs
Moderator
Moderator
Berichten: 2548
Lid geworden op: 18 dec 2010, 11:56
Uitgedeelde bedankjes: 445 keer
Bedankt: 215 keer

En ook dit jaar terug een blik achter de schermen van ESC.
Dit jaar is de productie in handen van AMPCO-flashlight

https://www.ampco-flashlight.com/nl/esc/
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”