NAS verbinden scarlet/proximus

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
vanpeers
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 2 keer

Hallo, naar aanleiding van een topic op het proximus forum ( https://nl.forum.proximus.be/internet-1 ... nden-45952)
Hier is nog niet echt een oplossing gevonden, hieronder de uitleg:

Wij hebben sinds kort scarlet (hiervoor enkele maanden proximus), nu sinds wij bij proximus zaten kan mijn NAS (Synology) niet meer online.
Hij is rechtstreeks op de modem aangesloten maar hij maakt geen verbinding met het internet, hiervoor bij telenet heb ik nooit iets speciaals moeten aanpassen zodat hij kon verbinden met het internet.
Intern is de NAS gelukkig wel benaderbaar.

Nu heb ik hier al allerlei topic bekeken en geprobeerd maar nog niets gevonden dat werkt.
Is het normaal dat als je een NAS bij proximus/scarlet aansluit dat deze nog niet direct met het internet verbonden is?
Moet ik hiervoor portforwarding gebruiken?

De NAS moet niet persé van buitenaf benaderbaar zijn, dit werkt via synology quick connect zodra hij verbinding heeft met het internet.

Wat is er al geprobeerd:
- Port forwarding ingesteld om de modem: (met IP 192.168.1.6 & 192.168.1.130)
Afbeelding Afbeelding
- Nas in DMZ gezet

Hopelijk hebben jullie nog raad!
Alvast bedankt voor de hulp! :worship:
Sven
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Wat doet de NAS specifiek niet?

Als het puur is om naar buiten te gaan (dus op internet gaan, niet om je NAS van buitenaf te kunnen benaderen) hoef je normaal niets te wijzigen.
Enige dat kan is een IP-conflict, maar ik lees op het Px forum dat je al meerdere adressen geprobeerd hebt.

Kun je via je NAS de netwerkinstellingen te weten komen?
IP, netmask, gateway en DNS (mogelijks zorgt deze laatste voor problemen).

Om extreem te kunnen troubleshooten: heb je een computer met 2 netwerkkaarten (eventueel kabel en wifi, bij voorkeur 2x kabel)?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

blaatpraat schreef:niet om je NAS van buitenaf te kunnen benaderen
Dat is ook iets wat je best NIET doet ! (dat doe je best via een VPN)

Maar lijkt me gewoon een default gateway of DNS probleem zoals blaatpraat aangeeft.
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Vermoedelijk om gebruik te kunnen maken van Audio/Video Station?

Werkt hier met Proximus zonder problemen. Ofwel via QuickConnect zoals je aangeeft, ofwel kan je best gebruik maken van een DDNS service. Die zet je dynamisch IP om naar een domeinnaam die automatisch geüpdatet wordt. Synology heeft een eigen service als ik het me goed herinner.

Best wel de standaard poort (5001) wijzigen naar iets dat minder bekend is, en HTTP toegang weigeren. Je moet dan ook portforwarding instellen in de B-box met de betreffende poort naar het IP van je Synology (die je best ook een statisch IP geeft).

Je hele NAS in DMZ is security-gewijs niet echt een goed idee. Een VPN (bv met VPN Station) is wel een goede manier om extern aan je bestanden te geraken.
Wuter
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 11 keer

butskristof schreef:Je hele NAS in DMZ is security-gewijs niet echt een goed idee. Een VPN (bv met VPN Station) is wel een goede manier om extern aan je bestanden te geraken.
En hoe maak je zo een VPN eigelijks?
butskristof
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 483 keer
Bedankt: 98 keer
Contacteer:

Semi off-topic, maar here goes:

Er is een package beschikbaar in Package Center, VPN Station. Die ondersteunt o.m. OpenVPN, wat tegenwoordig de aangeraden vorm is.

Binnen VPN Station geef je de gewenste instellingen (default zijn meestal goed), geef je de gewenste gebruikers de permissie om de VPN te gebruiken, en geef je aan op welke poort je wil dat de VPN draait. Ook hier, best niet de standaard nemen maar een semi-willekeurige.

Vervolgens kan je daar ook een .opvn bestand downloaden dat de configuratiegegevens voor je client bevat. macOS heeft geen ingebouwde OpenVPN-client (Shimo of Tunnelblick zijn aan te raden daar), ik weet niet of dat bij Windows wel zo is. Daar kan je het .ovpn-bestand inladen, waar je vervolgens nog de connectiegegevens moet aanpassen.
Ook hier aangeraden om een DDNS service te gebruiken, zodat je niet constant je IP moet liggen veranderen.

Tenslotte moet je nog de betreffende poort forwarden naar je NAS (en best al de rest weigeren). Wel opletten dat dit bij OpenVPN waarschijnlijk een UDP-poort is, en je router meestal standaard TCP heeft geselecteerd.

Vervolgens zou je van buiten je eigen netwerk moeten kunnen verbinden, waardoor je virtueel op je netwerk terecht komt. Je kan dan bv gebruik maken van je file shares, of naar DSM verbinden door het lokale IP (192.168.x.x) te gebruiken.

Voordeel van een VPN is dat er maar één poort open staat en je specifiek kan aanduiden welke users toegang moeten krijgen. Alles loopt dan over een beveiligde tunnel tussen je client en de NAS.
mailracer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 224 keer
Bedankt: 318 keer

Ik onthou dat je nas een ip-adres heeft en bereikbaar is intern. Mss eens de poorten wisselen met je pc en controleren of je dan op je PC met de betreffende poort op internet kan.

Maar hoe merk je dat je nas niet op internet kan ? Welke onderdeel heeft last? Merk je dat omdat je quickconnect geen verbinding heeft, kijk anders eens of de updates werken, instaleer desnoods een packet (app) als test om dat na te zien ?

Als je een ip ontvangt van je bbox via DHCP, dan zou daar toch niets mis mogen mee zijn, en denk ik dat je het moet zoeken in je nas-instellingen en mogelijk ook in een aantal poorten die je dient open te zetten. Ik denk dat synology een uitgebreide bibliotheek aan tutorials heeft.
vanpeers
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 2 keer

Bedankt voor de vele reacties, door de drukte niet alles direct kunnen testen.
De NAS maakte dus geen verbinding met het internet (kon geen updates uitvoeren etc.), intern was er geen probleem.

Omdat er hier werd aangegeven dat het mogelijk een DNS fout was heb ik nog eens naar deze instellingen gaan kijken, ik had hier vorige week al eens een alternatieve DNS ingesteld maar deze keer had ik de Google DNS ingesteld.
Het werkte nog niet direct dus ben ik alle instellingen nog eens afgelopen omdat ik sommige dingen handmatig had ingesteld n.a.v. reacties op het proximus forum.
Nadat ik terug had ingesteld om de DHCP instellingen automatisch op te halen werkte alles en kon ik verbinding maken met het internet!

Het was dus inderdaag een DNS fout. (en met vorige week te testen stonden mijn DHCP instellingen nog handmatig ingesteld)

Dus heb ik de port-forwarding maar uitgeschakeld omdat ik quickconnet van Synology gebruik voor externe toegang.
Ook heb ik n.a.v. butskristof zijn reactie maar ineens mijn standaard poorten veranderd kwestie van de veiligheid.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
Bedankt: 1985 keer

vanpeers schreef:Nadat ik terug had ingesteld om de DHCP instellingen automatisch op te halen werkte alles en kon ik verbinding maken met het internet!

Het was dus inderdaag een DNS fout. (en met vorige week te testen stonden mijn DHCP instellingen nog handmatig ingesteld)
Nee, het was vermoedelijk geen DNS fout want dan had het gewerkt met Google DNS.

Het was vermoedelijk een probleem met een default gateway die je niet had ingegeven !
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”