CCatalyst schreef:Misschien, maar wel veel sneller dan chip+pin. Je kan immers vaak al je kaart swipen terwijl de kassa nog transacties aan het verwerken is.
Technisch gezien kan swipen sneller zijn, maar in sommige gevallen (Walmart) moet je met recente kaarten swipen en dan een pin-code doen, handtekenen op de betaalterminal, ... er zijn zelf chip-kaarten waarmee je alsnog moet handtekenen. Er bestaat van alles, omdat ze er precies niet meer aan uit kunnen.
Daarnaast, als je op voorhand zou swipen, is er wel een risico dat de transactie geweigerd wordt. Bijna alle swipe-terminals lezen gewoon je kaartnummer, vervaldatum en naam en maken zo een online purchase. Kan dat niet, worden kaarten vaak gewoon geweigerd.
En hoewel chip-kaarten ook niet altijd gelezen kunnen worden, werkt een swipe-transactie misschien wel 1 op de 3-5 keer niet van de eerste keer. Ook wel belangrijk.
CCatalyst schreef:Tot op vandaag zie je dat men blijft kiezen voor swipe als het gaat over transacties waarbij snelheid van belang is en de bedragen niet hoog zijn. Tol/péage is een goed voorbeeld: de wachttijden zouden zoveel langer zijn indien pincodes daar vereist waren.
Heel interassant om te weten! Ik dacht echt dat de meeste toll booths in Europa nl. met chip zonder authentication werkte.
Ik las zelf dat er in NL vandaag nog gas stations bestaan waar je de kaart insteekt en meteen eruithaalt, en dan de pin intoets. Dat is helemaal zoals in de US (swipe method), behalve dat een pin nog zeldzaam / fancy is. Vaak met zip code of, in sommige gevallen, indien chipkaart -> binnen betalen.
CCatalyst schreef:Nog niet zodanig lang eigenlijk. EMV werd ontwikkeld in 1996. Het duurde tot 2005 om de overschakeling hier volledig uit te voeren. Je herinnert je misschien nog wel de zwarte terminals die de huidige grijze ATOS terminals voorafgingen. Die zwarte waren nog volledig gericht op swipen.
Ik herinner mij vooral die grote grijze,
deze eigenlijk. Gericht op beide, zo te zien.
Bedoel je die zwarte, met kleine toetsen, waar je de kaart onderaan moest insteken? Zegt me vaag iets.
CCatalyst schreef:Ja. Enkel aan automaten, bijvoorbeeld bij die van de NMBS, kan je er meestal niet mee terecht, alhoewel Coca-Cola nu hun drankautomaten aan het uitrusten is met lezers die enkel swipe en contactloos ondersteunen.
Interessant! Ik herinner me dat ik (3 jaar geleden misschien al) in België eens in twee verschillende Belgische winkels (allebei met bovenstaande, grijze terminal) met een Belgische kaart wou betalen waarvan de chip heel moeilijk gelezen kon worden. Ik stelde voor om te swipen, maar dat werkte niet (in de VS werkt die kaart wel met swipen) en verder had ik er ook niet bij nagedacht. Ik nam dus aan dat het in België niet kon.
Zoals in NL, waar bij die oude, grijze terminals de swipe-functie al jaren uitgescakeld is (steekt zo'n oranje kaartje in de gleuf of gewoon plakband erover).
CCatalyst schreef:Je kan perfect een kaart met een chip swipen om die te chargen, afhankelijk van hoe de terminal geconfigureerd is. Het verschil is vaak dat er een liability shift is, ie, indien de handelaar een chipkaart swipet is hij verantwoordelijk voor evt fraude, terwijl bij chip+pin de kaartuitgever verantwoordelijk is.
In dit geval had ik het over de VS, waar, als je met een chipkaart swipet, in 7 van de 10 gevallen de terminal zal vragen om met de chip te betalen (indien ondersteund, in een McDonald's ofzo werken ze uitsluitend met swipe), als een extra safety measure, inderdaad.
CCatalyst schreef:Wel overal en altijd moeten afteken
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
- maar nooit iemand gehad die de handtekening controleerde met de handtekening op de achterkant van de kaart!
Daar vervalt je tijdswinst dan wel enorm... maar het is eigenlijk niet meer dan logisch!
Bij ons wordt de handtekening gewoon gebruikt in geval van fraude... Als je aangerekend werd met $500 van iets en jij vraagt een chargeback aan, dan zal je creditcard company als eerste om de gebruikte handtekening vragen en die vergelijken.
In de normale gang van zaken wordt er dus nooit nog naar die handtekening omgekeken (en is ook ongeldig na 60 dagen, in de meeste gevallen).
CCatalyst schreef:Heb me wel altijd afgevraagd waarom AMEX het eerste jaar een swipe-only geeft.
De vraag rees vooral omdat ik nu overal die hele kleine, donkergrijze terminals zie, met contactless. Die zag ik al jaren geleden in de Carrefour, maar ze lijken nu overal te zijn. Niks van swipe-technologie, dus daar zou je dan maar hebben gestaan met zo'n kaart / als tourist.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)