Elektrische auto opladen
-
- Elite Poster
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 101 keer
Vandaag de knoop doorgehakt en een elektrische wagen besteld.
Meteen ook een thuislader bijbesteld, dus voor hier zal ik geen probleem hebben.
Maar ik vraag mij af hoe ik deze moet opladen langs de baan.
Zijn er hier mensen met ervaring hiermee?
Volgens dat ik al kan vinden, zijn er legio aan aanbieders, en heb je dus een legio aan kaarten nodig om op te laden.
Of is dit verouderd nieuws?
Meteen ook een thuislader bijbesteld, dus voor hier zal ik geen probleem hebben.
Maar ik vraag mij af hoe ik deze moet opladen langs de baan.
Zijn er hier mensen met ervaring hiermee?
Volgens dat ik al kan vinden, zijn er legio aan aanbieders, en heb je dus een legio aan kaarten nodig om op te laden.
Of is dit verouderd nieuws?
-
- Elite Poster
- Berichten: 3202
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
- Bedankt: 451 keer
- svenska
- Elite Poster
- Berichten: 1903
- Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 75 keer
Mijn inloopwagen na de verandering van werkgever in 2017 was een BMW 225xe, waar ik een half jaar mee heb gereden.
Als universele laadpas had ik een Eneco kaart van mijn werkgever, en de thuislader was eentje van BMW zelf (in kabelvorm, dus geen speciale paal).
Gezien ik geen oprit heb, gebruikte ik 2 van deze kabeldrempels om alsnog vlak naast het voetpad voor mijn woning te kunnen laden. Indien interesse, ze liggen hier nog, bijna niet gebruikt![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tijdens die korte periode heb ik toch vaak "gratis" kunnen laden, o.a. bij Ikea, McDo, Delhaize etc...
Als universele laadpas had ik een Eneco kaart van mijn werkgever, en de thuislader was eentje van BMW zelf (in kabelvorm, dus geen speciale paal).
Gezien ik geen oprit heb, gebruikte ik 2 van deze kabeldrempels om alsnog vlak naast het voetpad voor mijn woning te kunnen laden. Indien interesse, ze liggen hier nog, bijna niet gebruikt
![Wink :wink:](./images/smilies/icon_wink.gif)
Tijdens die korte periode heb ik toch vaak "gratis" kunnen laden, o.a. bij Ikea, McDo, Delhaize etc...
-
- Elite Poster
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 101 keer
Allebei bedankt voor deze informatie.
Hier wordt het een Nissan Leaf.
Aangezien er laadpalen op het werk staan, zal ik ook eens navragen welke soort dit is, en of deze soort niet ergens anders ook kan gebruikt worden (bij voorkeur universeel).
@Svenska: bedankt voor het aanbod, maar ik heb een eigen garagebox en oprit aan mijn woonst, dus de kabels zullen gewoon over mijn privaat eigendom lopen.![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Hier wordt het een Nissan Leaf.
Aangezien er laadpalen op het werk staan, zal ik ook eens navragen welke soort dit is, en of deze soort niet ergens anders ook kan gebruikt worden (bij voorkeur universeel).
@Svenska: bedankt voor het aanbod, maar ik heb een eigen garagebox en oprit aan mijn woonst, dus de kabels zullen gewoon over mijn privaat eigendom lopen.
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Elite Poster
- Berichten: 870
- Lid geworden op: 18 jun 2012, 19:58
- Uitgedeelde bedankjes: 156 keer
- Bedankt: 40 keer
En komende maanden aub niet laden tijdens de piekuren...
Internet: EDPnet VDSL XS met Fritzbox 7360 als modem en router
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
VOIP: EDPnet (inkomend), Freevoipdeal (uitgaand) via C510IP
GSM: EDPnet (met Xiaomi Redmi)
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Dat zou je kunnen voorkomen met een slimme elektriciteitsmeter die elektriciteit op piekmomenten (winter + avonduren) heel duur maakt, zodat iedereen alleen de noodzakelijke toestellen gebruikt (koken, verlichting, ...) en energievreters op een ander moment inschakelt (elektrische boiler, vaatwasser, wasmachine, droogkast, auto opladen, ...).kamiel schreef:En komende maanden aub niet laden tijdens de piekuren...
Maar dat is wel lichtelijk offtopic
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
@Leaf
Ik heb een tijd geleden een Leaf achter mij gehad van bijna bij ons thuis tot op de Brusselse ring.
Ik verbaasde me erover hoe goed die kon volgen, tot ik bij het opzoeken erop uitkwam dat ie 150pk heeft
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Het aanbod elektrische of hybride wagens is trouwens heel beperkt en al helemaal in leasing (wegens onduidelijkheid over restwaarde na leasecontract).
-
- Plus Member
- Berichten: 140
- Lid geworden op: 21 aug 2006, 12:19
- Uitgedeelde bedankjes: 16 keer
- Bedankt: 10 keer
Ik vind dat je hier principieel altijd moet rekening mee moet houden, als het kan.kamiel schreef:En komende maanden aub niet laden tijdens de piekuren...
Stel dat je zoals de TS gewoon bij je thuis kan laden en je auto gebruikt om te pendelen. Het zal dan altijd quasi altijd milieu vriendelijker te zijn om uw auto te programmeren dat hij oplaadt van 1 AM tot 4 AM ipv gewoon in te steken als je thuis komt (bvb 5 PM) en hij staat op te laden terwijl op nationaal niveau het electriciteitsverbruik piekt doordat iedereen aan het koken is etc. Een electrische auto koopt je toch voornamelijk omdat hij milieuvriendelijk is? Er zijn maar weinig uitzonderingen dat opladen tijdens piekuren echt ecologisch kan (bvb echt zonnige dagen met veel wind).
Laadt je je elektrische auto op tijdens piekuren dan zal deze elektriciteit toch worden opgewerkt met gas en andere niet al te milieuvriendelijke technologiën. Ook al heb jij een eco-friendly abonnement bij een elektriciteitsleverancier.
Bij BMW weet ik dat je je auto kan instellen dat hij tegen een bepaald uur moet opgeladen zijn. Afhankelijk hoe lang je moet laden kan je dus bvb zeggen dat je auto moet opgeladen zijn tegen 5 AM.
Natuurlijk... als uw batterij plat is en je moet later die dag nog ergens naartoe, dan moet je hem gewoon insteken
![Laughing :lol:](./images/smilies/icon_lol.gif)
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Gewoon overdag opladen op je werk... ipv. thuis !
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Veel hangt ook af van het aantal Ampere die je auto gaat geven. Staat deze op een 8A zekering? 16A? Of kan je deze meer geven?
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
-
- Elite Poster
- Berichten: 1674
- Lid geworden op: 06 jan 2014, 13:45
- Uitgedeelde bedankjes: 41 keer
- Bedankt: 80 keer
Laden via een stopcontact mag je vergeten, is enkel een noodoplossing.
De volgende keer dat je aan het elektrisch frituren bent geweest, trek even de stekker uit en hou die 2 pinnen even tegen een vinger. Liefst niet te lang of er staan voor een paar weken de afdruk ingebrand.
Opladen via een stopcontact moet dus beperkt worden tot 3u of korter.
Industriële stekkers rood of blauw geven op de stekker aan hoe lang er zoveel stroom mag vloeien (bv. 3u of 6u)
Thuis opladen doe je dus best met een vaste of mobiele wallbox. Soms spreekt men ook van een (AC) laadpaal echter op AC maakt men gebruik van de lader in de wagen die 'praat' tegen die wallbox. Die wallbox vertelt nl wat de max stroom is die de wagen mag afnemen (welke zekeringen er voorzien zijn).
Er kan enige intelligentie zitten in die wallbox, nl wanneer er opgeladen mag worden (timer), wanneer het goedkope stroom is, hoeveel er moet opgeladen worden, e.a.
Zoals gezegd heb je programmeerbare mobiele wallboxen (FYTI T=technical, de go-eCharger) of vaste die rekening houden met uw binnenhuisinstallatie (FYTI zappi, maar zoek op zappi en eddi). Deze laatste die zorgt er voor dat ongeacht het verbruik in huis de wagen altijd met de max beschikbare stroom opgeladen zal worden zonder dat er een zekering overbelast zal worden. De vernoemde mobiele lader kan dit ook maar heeft een home automation systeem nodig die hem dat vertelt.
Er is wel overlap tussen functionaliteit van de wagen (bv timer en voorverwarmen) en gelijkaardige functionaliteit in de wallbox en bijhorende beperkingen (timer in de wallbox gebruiken is geen mogelikheid tot voorverwarmen).
Energieproducenten zijn zich aan het voorbereiden (testzones in andere EU landen) om via een huisbox het energieverbruik van de klant aan te sturen in ruil voor 'centen'. Echter ze worden tegen gewerkt door de DNB's in BE die die macht naar zich willen toetrekken.
De volgende keer dat je aan het elektrisch frituren bent geweest, trek even de stekker uit en hou die 2 pinnen even tegen een vinger. Liefst niet te lang of er staan voor een paar weken de afdruk ingebrand.
Opladen via een stopcontact moet dus beperkt worden tot 3u of korter.
Industriële stekkers rood of blauw geven op de stekker aan hoe lang er zoveel stroom mag vloeien (bv. 3u of 6u)
Thuis opladen doe je dus best met een vaste of mobiele wallbox. Soms spreekt men ook van een (AC) laadpaal echter op AC maakt men gebruik van de lader in de wagen die 'praat' tegen die wallbox. Die wallbox vertelt nl wat de max stroom is die de wagen mag afnemen (welke zekeringen er voorzien zijn).
Er kan enige intelligentie zitten in die wallbox, nl wanneer er opgeladen mag worden (timer), wanneer het goedkope stroom is, hoeveel er moet opgeladen worden, e.a.
Zoals gezegd heb je programmeerbare mobiele wallboxen (FYTI T=technical, de go-eCharger) of vaste die rekening houden met uw binnenhuisinstallatie (FYTI zappi, maar zoek op zappi en eddi). Deze laatste die zorgt er voor dat ongeacht het verbruik in huis de wagen altijd met de max beschikbare stroom opgeladen zal worden zonder dat er een zekering overbelast zal worden. De vernoemde mobiele lader kan dit ook maar heeft een home automation systeem nodig die hem dat vertelt.
Er is wel overlap tussen functionaliteit van de wagen (bv timer en voorverwarmen) en gelijkaardige functionaliteit in de wallbox en bijhorende beperkingen (timer in de wallbox gebruiken is geen mogelikheid tot voorverwarmen).
Energieproducenten zijn zich aan het voorbereiden (testzones in andere EU landen) om via een huisbox het energieverbruik van de klant aan te sturen in ruil voor 'centen'. Echter ze worden tegen gewerkt door de DNB's in BE die die macht naar zich willen toetrekken.
Laatst gewijzigd door bruma 02 okt 2018, 09:37, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Goed om te weten. Ik ging uit van het systeem van Tesla, waarmee je prima kan zeggen tegen hoeveel A de wagen mag laden. Je geeft gewoon in dat hij aan bvb 6A mag laden en dan doet hij dat braafjes.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Ik vind de volgorde van de topicstarter een beetje raar ... Zou je niet eerst beter opzoeken waar je een electrische auto in je buurt en de plaatsen waar je veel komt kan opladen op voorhand? In plaats van _na_ dat je zo'n auto besteld hebt?
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Wel eigenlijk is het een beetje hetzelfde spelletje als de telefoonopladers hé : merk x kiest voor protocol y. In plaats van één prise te ontwikkelen voor alle auto's...
De enige met eigen herlaadpalen is Tesla (de superchargers), maar ook Tesla's kan je aan een gewone prise hangen.
De enige met eigen herlaadpalen is Tesla (de superchargers), maar ook Tesla's kan je aan een gewone prise hangen.
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Elektrische boilers werken toch meerdere uren na elkaar en trekken dan ook 2000-3000W.bruma schreef:Laden via een stopcontact mag je vergeten, is enkel een noodoplossing.
De volgende keer dat je aan het elektrisch frituren bent geweest, trek even de stekker uit en hou die 2 pinnen even tegen een vinger. Liefst niet te lang of er staan voor een paar weken de afdruk ingebrand.
Opladen via een stopcontact moet dus beperkt worden tot 3u of korter.
Het is de eerste keer dat ik zoiets hoor
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Een standaard stopcontact is beperkt tot 16A, maar 16A is wel 3800W en dan heb je 11u nodig om een volledig platte batterij van de Leaf (44kWh) op te laden.
Wil je sneller, ga je met een aangepaste setup moeten komen:
- aangepast stopcontact
- aangepaste bekabeling naar dat punt (3G2,5 = 20A = 9h | 3G6 = 32A = 5h | 3G10 = 40A = 4,5h) - 32A is zo krachtig als een standaard kookplaat, monofasig aangesloten
- raf1
- Elite Poster
- Berichten: 4954
- Lid geworden op: 17 nov 2009, 22:39
- Uitgedeelde bedankjes: 235 keer
- Bedankt: 1542 keer
Thuisladen is zeker niet vanzelfsprekend. Ofwel gaat het tergend traag(soms méér dan 12u voor een volle batterij) ofwel moet je je volledige elektrische installatie aanpassen: nieuwe dikkere kabel vanaf zekeringskast naar garage, speciale laadpaal/stopcontact, speciale zekeringen.blaatpraat schreef:Meteen ook een thuislader bijbesteld, dus voor hier zal ik geen probleem hebben.
Je moet dus eerst onderzoeken volgens welke modus je thuis wil laden en welke aanpassingen dan nodig zijn: https://www.eandis.be/nl/klant/duurzame ... er-opladen
Uiteindelijk zal je wel beseffen dat thuisladen zelfs in modus 3 niet ideaal is. Met de standaard-aansluiting van 3f400V+N van 25 Ampère heb je maximaal 5,75 kW laadvermogen per fase. Nissan Leaf benut slechts één fase. De batterij is 40 kWh. Dus als je alle aanpassingen doet om het maximale uit je elektriciteitsaansluiting te halen, duurt het nog 7 uur om de batterij volledig op te laden.
Het is dus vooral uitkijken naar elektrische wagens die de 3 fasen volledig kunnen benutten. Dan zou je je batterij thuis op slechts enkele uren volledig kunnen opladen en kan je dat inplannen na middernacht en heb je elke ochtend een volle batterij.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
In de realiteit zal het wel meevallen.
- uw batterij gaat zelden helemaal leeg zijn
- als je monofasig 32A voorziet (zelfs als een standaard kookplaat) is uw batterij vol voor 5u 's ochtends als je na middernacht pas begint te laden
- uw batterij gaat zelden helemaal leeg zijn
- als je monofasig 32A voorziet (zelfs als een standaard kookplaat) is uw batterij vol voor 5u 's ochtends als je na middernacht pas begint te laden
-
- Elite Poster
- Berichten: 3202
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
- Bedankt: 451 keer
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Bij ons is er 3G6 voorzien op de oprit voor later een laadpaal dus ik wil ook de ervaringen van de Leaf wel horen als je hem hebt
. Niet dat hij er al meteen gaat komen, 40k is er niet naast ik denk niet dat ik iemand in de familie ken die ooit zoveel aan een wagen heeft uitgegeven (aankoop).
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
-
- Elite Poster
- Berichten: 3202
- Lid geworden op: 05 dec 2010, 15:09
- Bedankt: 451 keer
Toch wel, maar onderhoud, inschrijvingstax, wegenbelasting etc meetellenMClaeys schreef: Niet dat hij er al meteen gaat komen, 40k is er niet naast ik denk niet dat ik iemand in de familie ken die ooit zoveel aan een wagen heeft uitgegeven (aankoop).
![Smile :-)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Subsidie momenteel, en geen wegen belasting of inschrijvingstax, veel goedkoper "tanken", super lage verzekering en het belangrijkste is het onderhoud dat je zo goed als niets kost.
EV rijden is duurder in aankoop naar na 3 jaar is het veel goedkoper.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6018
- Lid geworden op: 16 feb 2011, 22:43
- Uitgedeelde bedankjes: 377 keer
- Bedankt: 343 keer
Dat hangt natuurlijk van de kilometers af
en inderdaad, alle kosten samen zal het goedkoper zijn (momenteel), vandaar de aankoop tussen haakjes
.
Ik zou de berekening eigenlijk eens moeten maken, maar dan nog is de initiele kost er niet naast, dus nog wat sparen
.
En die taxen zullen niet gratis blijven
.
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
![Wink ;)](./images/smilies/icon_wink.gif)
Ik zou de berekening eigenlijk eens moeten maken, maar dan nog is de initiele kost er niet naast, dus nog wat sparen
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
En die taxen zullen niet gratis blijven
![Razz :p](./images/smilies/icon_razz.gif)
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
Uiteraard, dat is een koekje om iedereen naar EV te laten omschakelen. Na verloop van tijd zullen daar wel de gepaste bedragen bij komen hoor.
Zat ook te denken om een kleine auto (misschien elektrisch) aan te kopen om van huis naar werk en omgekeerd te rijden. Dat is een goeie 30km enkele reis. Echter met de prijs van de voertuigen die ik zag ook maar dat plan snel terug opgeborgen![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Zat ook te denken om een kleine auto (misschien elektrisch) aan te kopen om van huis naar werk en omgekeerd te rijden. Dat is een goeie 30km enkele reis. Echter met de prijs van de voertuigen die ik zag ook maar dat plan snel terug opgeborgen
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- testertje
- Elite Poster
- Berichten: 820
- Lid geworden op: 17 jan 2008, 18:55
- Locatie: Antwerpen
- Uitgedeelde bedankjes: 33 keer
- Bedankt: 68 keer
En het goedkoopste snelladen doe je momenteel bij de Duitse stroomleverancier Maingau.
Ik heb er één genomen en goedkoper ga je niet vinden wanneer je bij een betalende snellader komt.
Een paar weken geleden op reis naar Nederland geweest en amper 4 EUR betaald voor 400 KM rijplezier.
http://goedkoperrijden.blogspot.com/201 ... ergie.html
Meer info? Vraag maar raak.
Ik heb er één genomen en goedkoper ga je niet vinden wanneer je bij een betalende snellader komt.
Een paar weken geleden op reis naar Nederland geweest en amper 4 EUR betaald voor 400 KM rijplezier.
http://goedkoperrijden.blogspot.com/201 ... ergie.html
Meer info? Vraag maar raak.
Victory Not Vengeance
-
- Elite Poster
- Berichten: 1279
- Lid geworden op: 10 jan 2014, 12:09
- Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
- Bedankt: 101 keer
Ik kan thuis opladen, op het werk, en bij de grotere winkels in de buurt.selder schreef:Ik vind de volgorde van de topicstarter een beetje raar ... Zou je niet eerst beter opzoeken waar je een electrische auto in je buurt en de plaatsen waar je veel komt kan opladen op voorhand? In plaats van _na_ dat je zo'n auto besteld hebt?
Ik vraag eerder informatie voor als ik eens naar een wat exotischere plek ga, dat ik daar ook kan opladen.
Om op een aantal andere vragen te antwoorden:
Ik kan deze programmeren, althans volgens het boekje.
Niet getest tijdens de testrit.
Ik heb er van de eerste maal een thuis-oplaad-paal (oftewel wallbox) bij besteld.
Deze kan op 16A en 32A. Momenteel heb ik enkel de voorziening liggen voor 16A in mijn garage, maar ik moet mijn elektriciteit thuis toch eens aanpakken (en verzwaren, nu heb ik 1x25A als hoofd), dus dit neem ik mooi mee in dit verhaal.
Maar ik voorzie dus op een monofasige 32A aansluiting richting mijn garage, puur en alleen hiervoor (en zal mijn hoofdzekering op 40A plaatsen, als die wallbox inderdaad kan communiceren hoeveel stroom deze mag nemen, 's nachts gebruik ik er toch quasi geen).
In tussentijd heb ik nog steeds een gewone 230-16A stekker, en tijdens mijn testrit (je krijgt de Leaf 24u mee) toch aan gehangen, en deze laadde inderdaad ongeveer 10% per uur op, dus dit is ook een ideale tussenoplossing (en met de lidl op 1km verder, heb ik een noodoplossing).
@heist, laatste alinea: het wordt een leasing wagen.
Als ik voor een elektrische wagen opteerde, mocht ik gelijk welkeen nemen, zolang het elektrisch is (en dus geen hybride bijvoorbeeld). Anders waren mijn opties beperkt.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Als je het prijsverschil neemt tussen een e-Golf en een 1.4TSi benzine Golf, dan kan je met die laatste dik 200000km rijden met het geld dat je uitspaart. Jammer. En dan reken ik er nog geen electrciteitskost bij, dat is alleen, enkel en alleen, het aankoopverschil.krisken schreef: Echter met de prijs van de voertuigen die ik zag ook maar dat plan snel terug opgeborgen
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 2006
- Lid geworden op: 19 maa 2011, 08:42
- Locatie: TIELT
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 103 keer
- Contacteer:
zonder de huur van batterij.. welke is de maandelijkse kost daarvan?
Internet: Orange vast+4G+Telenet Basic + EDPNET SLA VDSL2 (85/20)
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
Telefonie: VOIP: EDPNET + Weepee + Cheapconnect + Internetcalls
GSM: Orange Arend60
Tablet: Ipad2/Android
TV: Orange Digt tv-Tv Vlaanderen-Canaal Digitaal-Stievie
Netwerk: Giga Orange/Telenet IPV4-Giga EDPNET SLA IPV4/IPV6-Giga FON-netwerk NanobridgeM5
radiometeor.be
-
- Moderator
- Berichten: 19634
- Lid geworden op: 07 nov 2006, 12:11
- Twitter: kriskenbe
- Locatie: Massemen - 91WET0
- Uitgedeelde bedankjes: 1863 keer
- Bedankt: 1003 keer
- Contacteer:
De E-Golf zou vanaf 40110 euro zijn (https://www.volkswagen.be/nl/modellen/e-golf.html).Joe de Mannen schreef:Als je het prijsverschil neemt tussen een e-Golf en een 1.4TSi benzine Golf, dan kan je met die laatste dik 200000km rijden met het geld dat je uitspaart. Jammer. En dan reken ik er nog geen electrciteitskost bij, dat is alleen, enkel en alleen, het aankoopverschil.krisken schreef: Echter met de prijs van de voertuigen die ik zag ook maar dat plan snel terug opgeborgen
J.
De Gewone Golf 20500 euro (https://www.volkswagen.be/nl/modellen/golf.html)
Dat is inderdaad niet min!
Internet = Orange 100/10Mbps + WirelessBelgië
Telefonie = EDPnet + OVH
GSM = Orange Go Extreme + Scarlet Red
TV = TVV App + Netflix + Disney+ + Streamz
Netwerk = Mikrotik + Ubiquiti
- WalterB1
- Elite Poster
- Berichten: 1890
- Lid geworden op: 22 jan 2010, 18:59
- Uitgedeelde bedankjes: 150 keer
- Bedankt: 133 keer
De elektrische wagen is van de echt premium-klasse aan het doorschuiven naar de hogere middenklasse. Dat is goed maar echt voor de massa is het voorlopig nog niet.
Mijn benzine-auto koste nieuw in januari 2012 een 10 000 euro. (Toyota IQ, basisversie)
Ik zit nu aan een 55 000 km en heb 3.822,63 euro uitgegeven aan benzine. Daar komt nog verkeersbelasting bij (maar dat valt heel goed mee), onderhoud, pechverhelping en verzekering. De meeste van die kosten gaan ook op voor een elektrische wagen. Objectief gezien is een elektrische wagen duidelijk geen goed idee voor mij.
Mijn benzine-auto koste nieuw in januari 2012 een 10 000 euro. (Toyota IQ, basisversie)
Ik zit nu aan een 55 000 km en heb 3.822,63 euro uitgegeven aan benzine. Daar komt nog verkeersbelasting bij (maar dat valt heel goed mee), onderhoud, pechverhelping en verzekering. De meeste van die kosten gaan ook op voor een elektrische wagen. Objectief gezien is een elektrische wagen duidelijk geen goed idee voor mij.
- NuKeM
- Content Editor
- Berichten: 5132
- Lid geworden op: 10 nov 2002, 00:55
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 156 keer
- Contacteer:
Is dat ondertussen wat interessant om via een laadboer te laden? Toen ik dat zo'n 5 jaar geleden bekeek was dat toch niet zo interessant als je dat niet echt nodig hebt en regelmatig doet.
Bij mijn laatste plug-in zat enkel een lader met gewone stekker (de gierigaards) waardoor openbaar laden (door de eindelijk gestandaardiseerde stekker) onmogelijk is (en nee ik ga geen 300-600€ uitgeven aan een kabel die ik weinig ga gebruiken).
Thuis heb ik een vaste kabel en laadpunt van 32A. Voorlopig heb ik daar voldoende aan.
Bij mijn laatste plug-in zat enkel een lader met gewone stekker (de gierigaards) waardoor openbaar laden (door de eindelijk gestandaardiseerde stekker) onmogelijk is (en nee ik ga geen 300-600€ uitgeven aan een kabel die ik weinig ga gebruiken).
Thuis heb ik een vaste kabel en laadpunt van 32A. Voorlopig heb ik daar voldoende aan.
- Block
- Erelid
- Berichten: 1740
- Lid geworden op: 31 jul 2005, 01:08
- Uitgedeelde bedankjes: 130 keer
- Bedankt: 76 keer
Welke kabels krijg je bij een aankoop van een leaf erbij?
Mocht de capaciteitstax er vroeg of laat toch doorkomen, kan je misschien beter trager laden?
Mocht de capaciteitstax er vroeg of laat toch doorkomen, kan je misschien beter trager laden?
select replace * from userbase.be where topic ('got hostile', 'got friendly and polite');
-
- Deel van't meubilair
- Berichten: 29849
- Lid geworden op: 28 okt 2003, 09:17
- Uitgedeelde bedankjes: 446 keer
- Bedankt: 1985 keer
Volgens mij is de standaard gewoon monofasig 40A... je auto laden en koken lukt dan al niet.raf1 schreef:Met de standaard-aansluiting van 3f400V+N van 25 Ampère
Ik weet dat er momenteel leasingmaatschappijen bezig met te bestuderen hoe men bij jou thuis de nodige infrastructuur kan voorzien en dit correct afrekenen (zodat je zelf niet moet betalen voor de elektriciteit).heist_175 schreef:In lease komt het echter niet van de grond
Laatst gewijzigd door ubremoved_539 03 okt 2018, 10:33, in totaal 1 gewijzigd.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
De standaardaansluiting hangt af van de regio en wanneer de originele aanvraag gedaan is.
Vroeger was 3F32A normaal, nu is dat al heel lang 1F40A, vandaar kookplaat op 32A. (het balanceren van de fases gebeurt tussen verschillende woningen en niet per woning maw)
Ik heb ook een 1F40A en zowel de kookplaat als de garage zijn op 32A. In de garage heb ik nu enkel 20A en 16A zekeringen, maar er is "plaats" om een 25A te plaatsen, om een elektrische auto op te laden.
Er zijn al leasebedrijven die het aanbieden, zowel in Nederland als in België.
Maar het probleem met hybride en elektrisch is dus de restwaarde. Wat is een batterijpack nog waard na 4 jaar rijden?
Hetzelfde probleem doet zich voor bij de huidige vloot dieselwagens overigens. Als morgen plots niemand nog een dieselwagen wil of mag kopen, dan zitten de leasebedrijven met een probleem. Ook al is een groot deel van de einde contract leasewagens voor het buitenland, de restwaarde gaat dan niet meer zijn wat er gehoopt werd bij het aangaan van het contract.
Wat de "tankkaart" betreft: het moet mogelijk zijn een gekeurde kWh meter te plaatsen waarbij de teller al dan niet automatisch uitgelezen wordt en apart vergoed wordt (forfait kWh prijs, of specifiek corporate contract). Niemand uit mijn vrienden- en kennissenkring heeft een elektrische lease-auto, dus geen idee hoe dat loopt. Bij EY, PWC en CTG heb ik al hybrides gezien, bij EY ook al full-electric.
Vroeger was 3F32A normaal, nu is dat al heel lang 1F40A, vandaar kookplaat op 32A. (het balanceren van de fases gebeurt tussen verschillende woningen en niet per woning maw)
Ik heb ook een 1F40A en zowel de kookplaat als de garage zijn op 32A. In de garage heb ik nu enkel 20A en 16A zekeringen, maar er is "plaats" om een 25A te plaatsen, om een elektrische auto op te laden.
Er zijn al leasebedrijven die het aanbieden, zowel in Nederland als in België.
Maar het probleem met hybride en elektrisch is dus de restwaarde. Wat is een batterijpack nog waard na 4 jaar rijden?
Hetzelfde probleem doet zich voor bij de huidige vloot dieselwagens overigens. Als morgen plots niemand nog een dieselwagen wil of mag kopen, dan zitten de leasebedrijven met een probleem. Ook al is een groot deel van de einde contract leasewagens voor het buitenland, de restwaarde gaat dan niet meer zijn wat er gehoopt werd bij het aangaan van het contract.
Wat de "tankkaart" betreft: het moet mogelijk zijn een gekeurde kWh meter te plaatsen waarbij de teller al dan niet automatisch uitgelezen wordt en apart vergoed wordt (forfait kWh prijs, of specifiek corporate contract). Niemand uit mijn vrienden- en kennissenkring heeft een elektrische lease-auto, dus geen idee hoe dat loopt. Bij EY, PWC en CTG heb ik al hybrides gezien, bij EY ook al full-electric.
- Wicky
- Plus Member
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 19 jun 2007, 11:02
- Locatie: Hasselt
- Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
- Bedankt: 8 keer
Als het niet nieuw moet zijn, kan je een Fiat 500e met beperkt aantal kilometers op de teller op de kop tikken onder de 20.000 euro.krisken schreef: De E-Golf zou vanaf 40110 euro zijn (https://www.volkswagen.be/nl/modellen/e-golf.html).
De Gewone Golf 20500 euro (https://www.volkswagen.be/nl/modellen/golf.html)
Dat is inderdaad niet min!
- Wicky
- Plus Member
- Berichten: 157
- Lid geworden op: 19 jun 2007, 11:02
- Locatie: Hasselt
- Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
- Bedankt: 8 keer
Klopt maar Krisken schreef: "Zat ook te denken om een kleine auto (misschien elektrisch) aan te kopen om van huis naar werk en omgekeerd te rijden. Dat is een goeie 30km enkele reis. Echter met de prijs van de voertuigen die ik zag ook maar dat plan snel terug opgeborgen"heist_175 schreef:Ik wil niet te macho/snob doen, maar een Fiat 500e kan je niet vergelijken met een Golf.
- selder
- Moderator
- Berichten: 6305
- Lid geworden op: 29 jun 2005, 20:25
- Locatie: Tienen
- Uitgedeelde bedankjes: 99 keer
- Bedankt: 727 keer
Totaal niet, maar meestal zitten de mensen die zo'n auto's kopen ook niet in het vakje die echt "rijcomfort" weten te appreciëren. Niet dat er iets mis is met mensen die een auto bezien als een werktuig dat enkel en alleen van A naar B moet, maar dat maakt vergelijken wel moeilijk natuurlijk.
Ghost S1 • 8086K @5.2Ghz • Asus ROG Ryuo 240mm • Asus ROG STRIX Z390-I • Corsair Vengeance LPX 2x16GB 3200Mhz • Asus RTX2080Ti Turbo • Samsung 970 EVO 2TB • Asus ROG Swift PG258Q 240Hz • Logitech G Pro keyboard/mouse/headset
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Berichten: 5339
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 487 keer
- Bedankt: 556 keer
Het voorbeeld van de golf is gewoon omdat dat duidelijk maakt wat de meerprijs van een electrische auto is tov een benzinemodel.
En dat is helaas momenteel veel te veel.
J.
En dat is helaas momenteel veel te veel.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- svenska
- Elite Poster
- Berichten: 1903
- Lid geworden op: 23 feb 2004, 15:03
- Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
- Bedankt: 75 keer
Die Fiat 500e modellen op 2dehands.be zijn import modellen uit California, want ze zijn daarbuiten nooit verkocht.Wicky schreef:Als het niet nieuw moet zijn, kan je een Fiat 500e met beperkt aantal kilometers op de teller op de kop tikken onder de 20.000 euro.
Dat model is enkel in het leven geroepen om aan de wettelijke voorwaarden van die staat te voldoen, en wijlen Sergio Marchionne riep indertijd nog op om deze zeker niet te kopen... (link)