opnsense + mikrotik nat/fw

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
Plaats reactie
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 446 keer

Waarschijnlijk zal het niet zo heel moeilijk zijn maar ik zie even de logica niet:

- ik heb thuis een opnsense firewall, die heeft een openvpn verbinding naar een mikrotik.
de vpn verbinding is *niet* de default route (is ook NIET de bedoeling)

nu wil ik 1 apparaat dat op het interne lan, achter de opnsense zit, over die vpn verbinding sturen,
en wat in de mikrotik aankomt van extern verkeer terug naar dat interne apparaat op mijn lan.
simpel gezegd wil ik gewoon voor 1 specifiek toestel in mijn lan het externe ip van de mikrotik gebruiken.

maar ik kom er dus even niet uit, en hulp zou dus wel geapprecieerd worden :)
Ken
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 47 keer
Bedankt: 94 keer

Internet = Proximus Business Flex Fiber 1000/100 & back-up Telenet Business Fibernet 300/30 Mbps
Fixed phone = OVH VoIP Entreprise
Mobile= Destiny Mobile Unlimited + Samsung S21
TV = FTA IPTV + Netflix
Network = 100% MikroTik powered
Car = Tesla Model 3 (Team blue)
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

langs de kant van de mikrotik had ik het (afaik) al in orde: ik kan heen en terug pingen op het ingestelde ip en kom waar ik zijn moet...
het probleem is dat als ik met het toestel naar buiten surf, ik nog steeds het IP van mijn vdsl verbinding krijg en niet het externe ip van de vpn.

ik heb thans in de opnsense een regel ingesteld dat alles van dat ip via de vpn zou moeten gaan, dus ik ben even niet mee waarom hij dat dan niet lijkt te doen.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Doe eens een traceroute vanaf dat toestel naar buiten, en zie of hij op 1 of andere manier de mikrotik passeert.
Indien niet: bekijk je route tabel, inclusief metrics, op je opnsense toestel, en zie waarom hij een andere (de default) route voorrang geeft op de vpn-route.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

de enige manier waarop ik het aan de praat krijg is de default GW instellen op de openvpn verbinding, zodat alle verkeer over die verbinding loopt.
via de FW rules (in opnsense) lijkt er geen beginnen aan, het verkeer blijft over de default GW in plaats van de ingestelde GW gaan.
ITnetadmin
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 618 keer

Kan je dat niet makkelijker oplossen door dat device naar een andere GW te sturen die dan forward via de VPN?
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 31 keer
Bedankt: 101 keer

Dan lijkt mij dat de source van je routing niet goed ingesteld staat.
Kun je eens zien naar je policy based routes?

https://www.netgate.com/docs/pfsense/ro ... uting.html
Splitter
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef:Kan je dat niet makkelijker oplossen door dat device naar een andere GW te sturen die dan forward via de VPN?
dat zou niet flexibel genoeg zijn naar de toekomst toe, omdat ik echt op device-basis wil gaan kijken welk toestel langs welke GW moet,
ongeacht de vlan waarop dat toestel zich zou bevinden. (i know, mostly useless, maar wel een leuke leerervaring)
blaatpraat schreef:Dan lijkt mij dat de source van je routing niet goed ingesteld staat.
Kun je eens zien naar je policy based routes?
ik heb ondertussen de struikelblokken gevonden:
- de interface waarop de vpn verbinding actief moet komen, moest ook nog fixed datzelfde ip hebben ingesteld
- de firewall rule moest ook nog een bijkomende definitie hebben om het verkeer naar de lokale dns niet erover te sturen (destination != 10.x)

feitelijk is nu enkel maar stap 1 rond, en dat is het verkeer van een specifiek device (via een alias op de dhcp hostname) over een specifieke GW sturen.
stap 2 is nu om specifieke poorten van de andere kant van de tunnel (dus op de mikrotik) te forwarden naar bepaalde poorten op die devices.
Plaats reactie

Terug naar “Netwerken en Security”