ITnetadmin schreef:Kan je dat niet makkelijker oplossen door dat device naar een andere GW te sturen die dan forward via de VPN?
dat zou niet flexibel genoeg zijn naar de toekomst toe, omdat ik echt op device-basis wil gaan kijken welk toestel langs welke GW moet,
ongeacht de vlan waarop dat toestel zich zou bevinden. (i know, mostly useless, maar wel een leuke leerervaring)
blaatpraat schreef:Dan lijkt mij dat de source van je routing niet goed ingesteld staat.
Kun je eens zien naar je policy based routes?
ik heb ondertussen de struikelblokken gevonden:
- de interface waarop de vpn verbinding actief moet komen, moest ook nog fixed datzelfde ip hebben ingesteld
- de firewall rule moest ook nog een bijkomende definitie hebben om het verkeer naar de lokale dns niet erover te sturen (destination != 10.x)
feitelijk is nu enkel maar stap 1 rond, en dat is het verkeer van een specifiek device (via een alias op de dhcp hostname) over een specifieke GW sturen.
stap 2 is nu om specifieke poorten van de andere kant van de tunnel (dus op de mikrotik) te forwarden naar bepaalde poorten op die devices.