![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)
Misschien eerst eens de situatie schetsen.
Bescheiden alleenstaande woning in een villa-wijk, dus niet echt veel last van omliggende netwerken (ik zie er slechts een paar met zwak signaal van de rechstreekse buren). Telenet Home Gateway hangt in de garage, aan een buitenmuur, dus een hoek van de woning, met vrij zwak tot geen signaal in de tegenovergestelde hoeken, zeker als je dan nog naar het 1ste verdiep gaat.
In mijn bureau, benedenverdiep, maar ook vooraan aan buitenmuur, heb ik al jaren mijn eigen router die tegenwoordig gewoon als AP dienst doet. Die is met homeplug verbonden met de Telenet HGW en die verbinding is uiterst stabiel en snel, vooral dankzij het feit dat beide stopcontacten op dezelfde zekering zitten.
Boven heb ik in onze homecinema ook nog een router staan, maar die tegenwoordig ook gewoon als AP dienst doet. Die is ook verbonden via homeplug, maar is wat minder stabiel en snel vanwege verschillende zekeringen. Die ruimte zit aan de achterkant van het huis, maar blijkbaar had ik toch ook al geen al te deftige connectie van daar tot aan de andere zijkant van ons terras.
We hebben ook nog een derde plek waar we met Homeplug werken en dat is in het salon van de living, waar Digibox, paar spelconsoles, smartTV.. staan. Daar is de verbinding nog iets minder stabiel en minder snel. Met minder stabiel bedoel ik dat er regelmatig wel eens een Ping time-out, en soms zelfs eens de verbinding gedurende een halve minuut of langer weg kan zijn.
Om bovenstaande redenen zou ik eigenlijk zoveel mogelijk toestellen willen laten verbinden met wifi in de garage of in de bureau. Mijn idee is om de router te vervangen door een switch + los ceiling-mounted AP. Die AP kan dan al meer richting binnenshuis geplaatst worden, of ik zou hem zelfs bvb op de gang kunnen installeren als ik een gat boor in een binnenmuur voor de UTP kabel.
Een alternatief is om te proberen (zeg wel, proberen) kabel te trekken van de garage tot in de living. Daar zit er bvb een ongebruikte telefoonaansluiting waarvan ik de bestaande kabel misschien kan gebruiken om de UTP kabel ermee door de buizen te trekken (tenzij die bestaande bedrading te dun is). Dan kan ik ook in de living een AP kwijt waarmee ik dan zonder twijfel direct de hele tuin mee cover.
Tips welkom.