In 2010 kocht ik de Koga Tesla ER (einde reeks 2009). Mooie fiets met één heel zwak punt, de plaats van de batterij. Die hangt aan één kant van de bagagedrager met een wel heel brakke ophanging, een schande voor een merk als Koga... De batterij kwam onderaan veelvuldig los, begon te slingeren en te sleuren. Uiteindelijk is het boeltje afgebroken, met zelfs een breuk in een buis van de drager.
Als tijdelijke oplossing heb ik de batterij ontmanteld en in een fietstas gestoken met piepschuim rond om schokken en slingeren tegen te gaan. Een betere oplossing dan het origineel. Daarstraks heb ik een lange testrit gedaan om te kijken of de batterij in dat piepschuim niet te warm word, en dat valt al bij al nogal mee en de batterij hangt nu stabiel aan de drager.
In de toekomst zal die batterij wel eens vervangen moeten worden (momenteel heeft die zo'n 8000 kilometer mee gegaan) en dus dacht ik om de drager te vervangen en een batterij te kiezen die onder/tussen de drager steekt zoals de meeste elektrische fietsen. Heeft iemand daar ervaring mee en is dat eigenlijk mogelijk?
In de toekomst batterij vervangen van Koga Tesla ER 2009
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Verwacht maar niet dat je uw batterij snel gaat moeten vervangen, mijn vrouw heeft al 14'000 km gedaan, met een batterij/fiets van in 2012.
Zoek je de ombouw zelf te doen of te laten doen? Laten doen: zoek gewoon een fietsenwinkel.
Zelf doen: geen idee of dat wel kan, qua "registratie" of "activatie" van componenten enzo. Je kan niet zomaar eender wat toevoegen of vervangen aan een elektrische Koga, als beveiliging tegen diefstal. Dat moet met Koga software.
Zoek je de ombouw zelf te doen of te laten doen? Laten doen: zoek gewoon een fietsenwinkel.
Zelf doen: geen idee of dat wel kan, qua "registratie" of "activatie" van componenten enzo. Je kan niet zomaar eender wat toevoegen of vervangen aan een elektrische Koga, als beveiliging tegen diefstal. Dat moet met Koga software.
- lacer
- Elite Poster
- Berichten: 2635
- Lid geworden op: 24 feb 2007, 23:15
- Locatie: Gent
- Uitgedeelde bedankjes: 109 keer
- Bedankt: 133 keer
Gaan ze in de fietsindustrie hier nu ook al mee beginnen, de consumenten afhankelijk maken van het merkDat moet met Koga software.
![Neutral :|](./images/smilies/icon_neutral.gif)
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2100 black
RPi 2B + 3B +3B+ Kodi
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > PVoutput
Ubuntu Mate 18.04
- petrol242
- Elite Poster
- Berichten: 4368
- Lid geworden op: 17 sep 2012, 12:07
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 271 keer
@heist-175, ja die registratie moet inderdaad nog gebeuren, had ik nog niet aan gedacht. Ik zal van de week eens binnen springen bij de winkel waar ik hem gekocht heb. In 2012 zeiden ze mij dat het niet zo eenvoudig zou zijn, maar we zijn ondertussen weer een paar jaar verder. De fiets gebruik ik voornamelijk om rond de kerktoren te rijden. Voor lange afstanden en woon-werk gebruik ik mijn gewone cross-hybride, dus zal het nog wel even duren met die batterij... Hoewel ze al een paar keer voor lange tijd diep ontladen was geweest, vreesde ik het ergste, maar daarstraks heb ik op de hoogste stand 18 km gefietst en zakte ze van 100% naar 79%, dus tja.
- heist_175
- Elite Poster
- Berichten: 13045
- Lid geworden op: 07 okt 2010, 09:35
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 433 keer
- Bedankt: 856 keer
Voor sommigen misschien een nadeel, maar voor een fiets van €3-4K vind ik het een extra beveiliging. Gespecialiseerde dieven draaien hun hand er heus niet voor om, maar gelegenheidsdieven kunnen met een gestolen Koga niet veel doen. Een onderhoud bij een erkende dealer (die dus de batterij en de motor kan calibreren met de Koga software) zit er niet meer in, voor een geseinde Koga.lacer schreef:Gaan ze in de fietsindustrie hier nu ook al mee beginnen, de consumenten afhankelijk maken van het merkDat moet met Koga software.
Elk merk heeft overigens ook zijn eigen opladers en oplaadsysteem, dus je hebt sowieso een "vendor lock-in".
Voor gewone, niet-elektrische fietsen, is er niets dat u ervan weerhoudt zelf aan een Koga te knutselen en is de enige registratie van uw fiets die bij de politie.